Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Beste ørepropper for søvn

Re: Beste ørepropper for søvn [Re: parob] #2526050 11/12/2018 11:10
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Jeg lever i hvert fall lykkelig med min 100-pack silikonpropper som jeg kjøpte for et par hundrelapper på Clas Ohlson for 10+ år siden ICON_SMILE Behagelige og blokkerer lyd totalt.

Create the problem and sell the solution
Re: Beste ørepropper for søvn [Re: Arne_And] #2526076 11/12/2018 13:07
S
st3inar Offline
Medlem
Medlem
S
Sitat: Arne_And
Sitat: st3inar
Formstøpte ørepropper er definitivt verdt det, å dra på konsert uten er utenkelig. Kan selvsagt benyttes i alle andre sammenhenger også.

Jeg har formstøpte konsertpropper fra Hantek, de stikker såpass ut av øregangen at jeg ikke kan tenke meg at det går an å sove med de når man ligger på siden. Hantek lager egne sovepropper.

Det går ann, men det kan nok tenkes at dedikerte sovepropper er bedre til det. Da burde man i hvert fall konsertpropper tillegg ICON_WINK (egentlig ikke, viktigste er at man beskytter hørselen, skumpropper gjør jo forsåvidt jobben de også)

Re: Beste ørepropper for søvn [Re: parob] #2526095 11/12/2018 14:14
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Konsertproppene er laget for å dempe nivået jevnt over hele frekvensregisteret. Vil tippe at formstøpte silikon-propper for søvn er ganske dårlig på konsert.

Re: Beste ørepropper for søvn [Re: Arne_And] #2526641 14/12/2018 14:40
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Arne_And
Jeg har formstøpte konsertpropper fra Hantek, de stikker såpass ut av øregangen at jeg ikke kan tenke meg at det går an å sove med de når man ligger på siden. Hantek lager egne sovepropper.

Nå har jeg testet, det funket ikke for meg. De var ikke direkte vonde, men ble ubehagelige over tid.

Re: Beste ørepropper for søvn [Re: Arne_And] #2544857 03/04/2019 06:14
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Dette tok litt tid, men nå er det på tide med en oppdatering i tråden.

Var hos audiograf siste uken før jul for å ta avstøpninger. Deretter var det ca. 6 ukers ventetid før jeg fikk selve proppene fra Hantek. Superenkle å få på plass i ørene, og veldig behagelig... helt til jeg skulle sove på siden. Det ble til at jeg tok dem ut midt på natten da den lille brusk-flippen foran øregangen ble sår. Prøvde en ukes tid for å se om det gikk seg til, men ga opp. Det er enden på proppene (den lille biten man holder i når man setter inn og tar de ut) som er litt for stive. Hjelper vel ikke at jeg har ganske hard Tempur-pute i tillegg.

Det står på beskrivelsen hos Hantek at de kan justeres hvis man må. Tenkte at man kanskje varmet de opp og strakk litt på det ytterste slik at det ble tynnere og mykere. Fikk derimot beskjed om at jeg først måtte innom audiografen igjen slik at de fikk sjekket at jeg satte dem inn riktig.
Så, det ble gjort og alt var OK. Endte opp med at audiografen ville ta helt nye avstøp (hvor han justerte delen utenfor øregangen). Så, bestille ny time for det, og fikk etterhvert tatt nye avstøp som ble sendt inn, og så en ny måned ventetid før proppene ankom Trondheim.

De nye er mer behagelig. Ikke kjempestor forskjell, men litt er det. Merker at det blir bedre og bedre for hver natt også.

Hva fikk jeg ut av dette? Vel, et stort pluss at de er så lette å sette inn. Bare 'svupp' og så er de helt perfekt på plass, hver gang.
Hadde jeg bestilt formstøpte på nytt? Nei, til 1400 kroner og det at de fremdeles er litt harde i ytterkanten, så hadde jeg heller kjøpt en 500-pakk av rakett-skumproppene og levd med at man må fikle litt mer med å få dem godt på plass.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Beste ørepropper for søvn [Re: parob] #2544858 03/04/2019 06:16
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Ja, faen, nå begynner russe-buss-støy-terroren igjen om et par uker. Da er det de gamle "Sov i Ro"-vokslignende kulene som demper lyden mest. Har vi erfart.
Men:
Sitat: DuffMcShank
Jeg lever i hvert fall lykkelig med min 100-pack silikonpropper som jeg kjøpte for et par hundrelapper på Clas Ohlson for 10+ år siden ICON_SMILE Behagelige og blokkerer lyd totalt.

Høres bra ut. Skal jaggu prøve disse, om Ohls Classon selger dem fortsatt.

Redigert av Anomyn; 03/04/2019 06:20.
Re: Beste ørepropper for søvn [Re: parob] #2544996 03/04/2019 12:33
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Jeg sover veldig lett, og har prøvd alle de nevnte øreproppene i tråden. Hantek-proppene dempet lyden best, men jeg klarte selvfølgelig å miste dem til slutt. Litt fordi mine var klare, og ikke farget. Det er dyr støydemping å miste. Og de var akkurat litt for stive til å ha i øret som vendte ned, så jeg brukte kun én, i øret jeg ikke hadde mot puta.

Konsertpropper egner seg kun til konsert.

Alle andre propper er mye billigere. Propper du kan dele opp selv (voks/silikon) er best for å unngå såre ører, da kan du skreddersy størrelsen til dine øreganger. Voks demper ganske bra, men blir fort klinete og går relativt lett i stykker. Det beste per idag er silikon, kjøpt på apoteket, som jeg former til en passe stor kul til det øverste øret. Hvis jeg må hender det jeg bruker en mindre en i det nederste øret. Kan brukes en god del ganger, avhengig av hvor gøggent du tåler at de blir.

Pluss sovemaske. STS lager en myk og fin en.

Re: Beste ørepropper for søvn [Re: parob] #2545091 03/04/2019 19:47
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Marøder
Sitat: stalsan
Nå er det vel ikke snakk om å gjøre det vanskelig, men å finne en holdbar og komfortabel løsning for TS ICON_WINK

Og er det noe som er særs individuelt, så er det nettopp øregangen til folk....

Nettopp. Derfor er silikonørepropper så gode.

Jeg tror jeg har litt sensitive øreganger, for jeg får vondt i ørene av de fleste ørepropper. Silikonproppene funker derimot for meg. De former seg etter øret når de blir varme. De ser formstøpte ut når jeg tar dem ut.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support