Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Langbein Rise]
15/12/2018 21:37
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
Tesla er ikke alltid det åpenbare valget. Jeg har bestilt i-pace. Størrelsen er mer lik det jeg har fra før og jeg liker utseendet bedre. velkommen i klubben! Hvordan opplever du bagasjerommet i I-PACE mot den CX5 du har nå? For min del kunne det godt vært 10cm dypere.
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
|
|
|
[Re: daktari]
17/12/2018 08:29
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
Har ikke fått den enda, men det virker som bagasjerommet er litt lavere og med setene nede blir det litt lenger. Greit for meg, så lenge det er plass til to stisykler eller en Alley med alt som trengs for tur 
Langbein Rise - lykken er en sykkelbar sti i sola
|
|
|
17/12/2018 10:23
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
.
Tesla sin autopilot 2 vil justere farten opp og ned automatisk basert på kart så lenge du ikke er på motorvei. Ikke alltid oppdatert, og man sette max 10 over. Jaguar sin gjør ikke dette. Visste ikke at Jaguar har autopilot?
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Ripen]
17/12/2018 12:00
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Velter meg i tvil og ambivalens her. Står på reservasjonsliste til en Kia e-Niro, og etter at det er blitt ryddet i listene ser jeg at jeg er litt under 5000-plass i køa. MAO levering i 2020. (I beste fall..) Hadde i utgangspunktet to krav, å kunne kjøre Narvik - Tromsø på vinteren uten rekkeviddeangst + hengerfeste for å kunne dra en ganske liten henger ved behov. I høst kjøpte jeg en Transit Custom 2-seter, så jeg trenger ikke en så himla svær bil. Jeg ser jo at etter at jeg kjøpte Transiten så har jeg ikke brukt hengeren, men litt av poenget er at med åpning av Hålogalansbrua ligger hytta på andre siden, og med 90 kr pr passering i bompenger blir det fort 700-800 kr mnd for å komme seg dit. Med henger slipper jeg å ha gassflasker/ pulk/ bensindunker inni bilen. Vi er stort sett to voksne, og av og til 3 når vi skal noen plass. Så burde jeg bytte ut hengerfestet, som forøvrig fortsatt er litt i det blå, med 4WD og en Tesla model 3? Teslaen blir jo "litt" dyrere, men den kan jeg kanskje få i løpet av sommeren? Jeg ser det finnes hengerfeste til TM3, og kanskje kan en Thule lasteplattform være et alternativ?? Eller finnes det noen grunn til å tro at det ikke blir å fungere? Ryker garantien da? Eller er takgrind et alternativ?
|
|
|
17/12/2018 14:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tesla sin autopilot 2 vil justere farten opp og ned automatisk basert på kart så lenge du ikke er på motorvei. Ikke alltid oppdatert, og man sette max 10 over.
Den justerer vel ikke opp, gjør den det?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
17/12/2018 17:31
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Joda, den gjør det - både i vanlige adaptive modus og med AP innkoblet vil den henge seg på bilen foran opp til limit. Det kan være ubehagelig når du foretar filskifte og den "mister" noen å henge x antall sekunder på. Da skyter den fart - spesielt om du ikke har skrudd på chill mode som reduserer akselerasjonen.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Dan]
17/12/2018 18:30
|
Dan
More than words
|
More than words
Også for meg er Tesla helt ut av forskjellige grunner, men design er en av de viktigste. Men for meg blir de et så stort gjesp at S, X og 3 er helt uaktuelle for meg og jeg fortsetter å kjøre rundt i min svært utdaterte 2005-modell av den smaksmessig veldig utfordrende Citroën C4 Coupé. Jeg glemte et punkt på min liste over ting en elbil må klare for at jeg skal kjøpe den: - Den skal koste maks 300 kkr Takk for prislink! Det er mer enn jeg gidder å betale for noe så kjedelig som en bil, så da utgår også denne modellen fra Tesla. Men herregud, dere kan da ikke på fullt alvor mene at den skjermen er pen? Den er jo ikke designet inn i interiøret i det hele tatt. Ser ut som en hotell-TV. Å fjerne absolutt alt av knapper, slik man ser ut til å gjøre på Model 3 ser derimot bare ut som en gimmick for å oppleves fremtidsrettet. Takk! Bestillingen din er bekreftet.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
17/12/2018 18:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Joda, den gjør det - både i vanlige adaptive modus og med AP innkoblet vil den henge seg på bilen foran opp til limit. Det kan være ubehagelig når du foretar filskifte og den "mister" noen å henge x antall sekunder på. Da skyter den fart - spesielt om du ikke har skrudd på chill mode som reduserer akselerasjonen. Dette er jeg klar over. Jeg mener at den justerer ikke opp når fartsgrensen øker.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
17/12/2018 19:02
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Også for meg er Tesla helt ut av forskjellige grunner, men design er en av de viktigste. Men for meg blir de et så stort gjesp at S, X og 3 er helt uaktuelle for meg og jeg fortsetter å kjøre rundt i min svært utdaterte 2005-modell av den smaksmessig veldig utfordrende Citroën C4 Coupé. Jeg glemte et punkt på min liste over ting en elbil må klare for at jeg skal kjøpe den: - Den skal koste maks 300 kkr Takk for prislink! Det er mer enn jeg gidder å betale for noe så kjedelig som en bil, så da utgår også denne modellen fra Tesla. Men herregud, dere kan da ikke på fullt alvor mene at den skjermen er pen? Den er jo ikke designet inn i interiøret i det hele tatt. Ser ut som en hotell-TV. Å fjerne absolutt alt av knapper, slik man ser ut til å gjøre på Model 3 ser derimot bare ut som en gimmick for å oppleves fremtidsrettet. Takk! Bestillingen din er bekreftet. Priceless! Forumets makt har ingen grenser!
|
|
|
17/12/2018 19:13
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Også for meg er Tesla helt ut av forskjellige grunner, men design er en av de viktigste. Men for meg blir de et så stort gjesp at S, X og 3 er helt uaktuelle for meg og jeg fortsetter å kjøre rundt i min svært utdaterte 2005-modell av den smaksmessig veldig utfordrende Citroën C4 Coupé. Jeg glemte et punkt på min liste over ting en elbil må klare for at jeg skal kjøpe den: - Den skal koste maks 300 kkr Takk for prislink! Det er mer enn jeg gidder å betale for noe så kjedelig som en bil, så da utgår også denne modellen fra Tesla. Men herregud, dere kan da ikke på fullt alvor mene at den skjermen er pen? Den er jo ikke designet inn i interiøret i det hele tatt. Ser ut som en hotell-TV. Å fjerne absolutt alt av knapper, slik man ser ut til å gjøre på Model 3 ser derimot bare ut som en gimmick for å oppleves fremtidsrettet. Takk! Bestillingen din er bekreftet. 😂 Det er bare å gratulere. Jeg prøvesatt model 3 i dag og jeg må si at jeg ble veldig imponert. Jeg vurderer sterkt å selge model xen..
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
17/12/2018 19:28
|
kveita
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
[quote=Dan]Også for meg er Tesla helt ut av forskjellige grunner, men design er en av de viktigste. Men for meg blir de et så stort gjesp at S, X og 3 er helt uaktuelle for meg og jeg fortsetter å kjøre rundt i min svært utdaterte 2005-modell av den smaksmessig veldig utfordrende Citroën C4 Coupé. Jeg glemte et punkt på min liste over ting en elbil må klare for at jeg skal kjøpe den: - Den skal koste maks 300 kkr Takk for prislink! Det er mer enn jeg gidder å betale for noe så kjedelig som en bil, så da utgår også denne modellen fra Tesla. Men herregud, dere kan da ikke på fullt alvor mene at den skjermen er pen? Den er jo ikke designet inn i interiøret i det hele tatt. Ser ut som en hotell-TV. Å fjerne absolutt alt av knapper, slik man ser ut til å gjøre på Model 3 ser derimot bare ut som en gimmick for å oppleves fremtidsrettet. Takk! Bestillingen din er bekreftet. Ha ha, dette var herlig. Terningkast Yatzy i seksere.
|
|
|
17/12/2018 20:16
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Joda, den gjør det - både i vanlige adaptive modus og med AP innkoblet vil den henge seg på bilen foran opp til limit. Det kan være ubehagelig når du foretar filskifte og den "mister" noen å henge x antall sekunder på. Da skyter den fart - spesielt om du ikke har skrudd på chill mode som reduserer akselerasjonen. Dette er jeg klar over. Jeg mener at den justerer ikke opp når fartsgrensen øker. Ah, da misforstod jeg deg - det har jeg ikke lagt merke til, men det må testes i morgen. Tesla bruker som kjent bare GPS-data/kartdata for hastighet, ikke skiltgjenkjenning. Det må være en ren prioriteringsgreie, for det kan da umulig være så vanskelig oppi blant alt annet fancy de har pushet på bilene de siste årene.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
17/12/2018 20:27
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Dan for President! Et av de absolutt beste innleggene her inne. Kongle!
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Anders A-R]
17/12/2018 20:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ah, da misforstod jeg deg - det har jeg ikke lagt merke til, men det må testes i morgen. Tesla bruker som kjent bare GPS-data/kartdata for hastighet, ikke skiltgjenkjenning. Det må være en ren prioriteringsgreie, for det kan da umulig være så vanskelig oppi blant alt annet fancy de har pushet på bilene de siste årene.
De brutke skiltgjenkjenning fra Mobileye tidliger- gamle TMS-er har denne. De utvikler sin egen - den er under utprøving i alle Teslaer med AP hele tiden mens disse kjører, og vil bli rullet ut når de er fornøyd med den. Husk at de kan laste ned videoer fra alle biler når de detekterer et skilt og evaluere og øke kvaliteten gjennom et nevralt nettverk.
|
|
|
[Re: PålGnål]
17/12/2018 20:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er bare å gratulere. Jeg prøvesatt model 3 i dag og jeg må si at jeg ble veldig imponert. Jeg vurderer sterkt å selge model xen..
Har du ikke da valgt for stor bil i utgangspunktet?
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
17/12/2018 21:29
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
.
Tesla sin autopilot 2 vil justere farten opp og ned automatisk basert på kart så lenge du ikke er på motorvei. Ikke alltid oppdatert, og man sette max 10 over. Jaguar sin gjør ikke dette. Visste ikke at Jaguar har autopilot? De har noe som kalles "Steering assist" som i grunn gjør det samme, men har noen svakheter. Sjekk videoer på YouTube.
|
|
|
17/12/2018 21:34
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
Joda, den gjør det - både i vanlige adaptive modus og med AP innkoblet vil den henge seg på bilen foran opp til limit. Det kan være ubehagelig når du foretar filskifte og den "mister" noen å henge x antall sekunder på. Da skyter den fart - spesielt om du ikke har skrudd på chill mode som reduserer akselerasjonen. Dette er jeg klar over. Jeg mener at den justerer ikke opp når fartsgrensen øker. Mener ganske sikkert at hvis du har den på 80 i 80-sone og kjører inn i og ut av en 60-sone så vil den gå opp igjen til 80. Kun hvis du ikke tukler med innstillingene når du er i 60-sonen. Men mulig dette er endret, min Tesla ble solgt i oktober.
|
|
|
17/12/2018 21:38
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, og den fungerte etter sigende bra. Jeg hadde skiltgjenkjenning som fungerte helt topp på min 2012 modell Ford (Den var forøvrig allerede den gang SAE nivå 2), så gitt våre dagers fremskritt på nevrale nett og sensorkvalitet burde dette vært på plass for lenge siden. Jeg skjønner ikke prioriteringen til Tesla på dette, men det kan jo være at de syns dagens løsning er ganske bra.
|
|
|
17/12/2018 22:13
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Det er bare å gratulere. Jeg prøvesatt model 3 i dag og jeg må si at jeg ble veldig imponert. Jeg vurderer sterkt å selge model xen..
Har du ikke da valgt for stor bil i utgangspunktet? Nja, behovet har endret seg. Akkurat ferdig med barnevogn og tilhengerfeste er ikke så prekært lenger.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
[Re: kveita]
18/12/2018 13:43
|
svegar
Besatt
|
Besatt
[quote=Dan]Også for meg er Tesla helt ut av forskjellige grunner, men design er en av de viktigste. Men for meg blir de et så stort gjesp at S, X og 3 er helt uaktuelle for meg og jeg fortsetter å kjøre rundt i min svært utdaterte 2005-modell av den smaksmessig veldig utfordrende Citroën C4 Coupé. Jeg glemte et punkt på min liste over ting en elbil må klare for at jeg skal kjøpe den: - Den skal koste maks 300 kkr Takk for prislink! Det er mer enn jeg gidder å betale for noe så kjedelig som en bil, så da utgår også denne modellen fra Tesla. Men herregud, dere kan da ikke på fullt alvor mene at den skjermen er pen? Den er jo ikke designet inn i interiøret i det hele tatt. Ser ut som en hotell-TV. Å fjerne absolutt alt av knapper, slik man ser ut til å gjøre på Model 3 ser derimot bare ut som en gimmick for å oppleves fremtidsrettet. Takk! Bestillingen din er bekreftet. Ha ha, dette var herlig. Terningkast Yatzy i seksere. Fantastisk! Velkommen i Elon's heiagjeng, Dan. Med dette raske endringstempoet regner jeg det som sikkert at du er i fronten av heiagjengen etter maks en måned i TM3. sv
|
|
|
[Re: svegar]
18/12/2018 14:13
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
[quote=Dan]Også for meg er Tesla helt ut av forskjellige grunner, men design er en av de viktigste. Men for meg blir de et så stort gjesp at S, X og 3 er helt uaktuelle for meg og jeg fortsetter å kjøre rundt i min svært utdaterte 2005-modell av den smaksmessig veldig utfordrende Citroën C4 Coupé. Jeg glemte et punkt på min liste over ting en elbil må klare for at jeg skal kjøpe den: - Den skal koste maks 300 kkr Takk for prislink! Det er mer enn jeg gidder å betale for noe så kjedelig som en bil, så da utgår også denne modellen fra Tesla. Men herregud, dere kan da ikke på fullt alvor mene at den skjermen er pen? Den er jo ikke designet inn i interiøret i det hele tatt. Ser ut som en hotell-TV. Å fjerne absolutt alt av knapper, slik man ser ut til å gjøre på Model 3 ser derimot bare ut som en gimmick for å oppleves fremtidsrettet. Takk! Bestillingen din er bekreftet. Ha ha, dette var herlig. Terningkast Yatzy i seksere. Fantastisk! Velkommen i Elon's heiagjeng, Dan. Med dette raske endringstempoet regner jeg det som sikkert at du er i fronten av heiagjengen etter maks en måned i TM3. sv Tja, Dan virker jo ganske ustabil (når det gjelder valg av bil). Det er nok ikke lenge før Teslaen er ute for salg 
|
|
|
[Re: Marøder]
18/12/2018 15:06
|
Dan
More than words
|
More than words
Tja, Dan virker jo ganske ustabil (når det gjelder valg av bil). Det er nok ikke lenge før Teslaen er ute for salg Ja, bare se på Citroënen som jeg har tenkt å kvitte meg med etter bare 14 år. Såvidt innkjørt.
|
|
|
19/12/2018 08:10
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Dere som har Model X, hvilken seteløsning har dere gått for, og hvorfor? Hva gjør dere med f.eks ski?
Og finnes det en oversikt noe sted som viser seteløsninger pr årsmodell av de forskjellige opsjonene som har vært? Eller må jeg sjekke det på hver bil som er aktuell? Skjønner det har vært flere forskjellige løsninger på både 5-, 6-, og 7-seter.
Her er noen tanker om seteløsninger i Model X:
En nyere 5-seter vil gi mest plass, men det er køddent å få med seg 2 unger i barnestol og lange ting samtidig.
6-seter gir mulighet for 2 unger i barnestol og lange ting i bilen samtidig, men lastsikring er en utfordring har jeg skjønt. Samt litt mindre bagasjeplass
7-seter gir god fleksibilitet og mulighet for både unger i barnestol og lange ting i bilen, men også her er vel lastsikring en utfordring. Ved å legge ned 1 sete på 2 og 3 rad er det seter med isofix til barnestoler samt f.eks en skipose. Litt mindre bagasjeplass enn i 5-seter, men kanskje mer enn nok likevel.
Skipose på tvers bak Model X på stativ er nok vel og bra, men de skiposene må jo bli bra innsausa etter hvert. Griseri?
Model S er hakket mer praktisk sånn sett om man har skiboks på taket, men det er digg å ikke ha noe på taket også uten å måtte ta av og på stativ flere ganger ila året, hvis dere skjønner.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
19/12/2018 08:42
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har 6S. Ungene sitter for øyeblikket bak hverandre på rad 2 og 3, mest fordi da kan en av oss velge å sitte bak sammen dem når vi kjører turer der det blir protester underveis.
På kroken bak har vi kjøpt VeloCompact 927 som tar 4 sykler, og jeg vurderer å anskaffe en HS-XBOX eller annen kasse for å slippe å ha skiene inne i bilen, eller nevnte innsausing. De kassene ser ikke ut i måneskinn, men denne prøver i det minste ikke å sminke seg. Det er en kasse i alu, ferdig arbeid. Orignalstativet som Tesla tilbyr fremstår som helt uaktuelt med mindre man bare kjører på hytteveier uten salting. For østlandsk kjøring på hovedveiene i slaps og elendigheten er det ganske uaktuelt.
|
|
|
19/12/2018 09:38
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Tja, Dan virker jo ganske ustabil (når det gjelder valg av bil). Det er nok ikke lenge før Teslaen er ute for salg Ja, bare se på Citroënen som jeg har tenkt å kvitte meg med etter bare 14 år. Såvidt innkjørt. Det er greit at du har hatt den i 14 år. Men det var ikke derfor jeg sa dette. Det var basert på din argumentasjon i "oppsummeringsposten" din. Med et såpass usikkert valg så skal det kanskje ikke så mye til før man ser seg om etter noe nytt? Men for all del, du har kanskje bilen til evig tid. Ikke vet jeg.
|
|
|
[Re: Marøder]
19/12/2018 09:57
|
Dan
More than words
|
More than words
Det er greit at du har hatt den i 14 år. Men det var ikke derfor jeg sa dette. Det var basert på din argumentasjon i "oppsummeringsposten" din. Med et såpass usikkert valg så skal det kanskje ikke så mye til før man ser seg om etter noe nytt? Men for all del, du har kanskje bilen til evig tid. Ikke vet jeg. Valget er ikke veldig usikkert. Model 3 har vært en het kandidat hele tiden. Det har bare vært så langt frem til levering at den ikke har vært aktuell. Når nå denne AWD, LR, Premium-utgaven kom med kort leveringstid så begynte det å bli vanskelig å motrasjonalisere og det var egentlig bare prisen som holdt skikkelig imot. Men da en latent bilinteresse blusset opp, fôret av youtube-videoer, var det kjørt. Har for øvrig ingen planer om å bytte den med det første hvis den funker som den skal. Fjorten år er kanskje mye å håpe på, men hvem vet. Eller så bruker jeg returretten etter tre dager. 
|
|
|
19/12/2018 10:05
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Tesla sin autopilot 2 vil justere farten opp og ned automatisk basert på kart så lenge du ikke er på motorvei. Ikke alltid oppdatert, og man sette max 10 over.
Den justerer vel ikke opp, gjør den det? På flesketur til Sverige kan jeg oppleve at hastighet justeres både opp og ned etter å ha passert grensen. Ser ut til at kartavsnitt er bedre oppdatert i Sverige ...
|
|
|
19/12/2018 12:07
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Oi, M@rtin smeller til med sitt 5. innlegg for i år.
Problemet jeg ser er at vår kollektive hukommelse kommer til å svikte om noen år.
|
|
|
19/12/2018 12:29
|
Harald_D
Avhengig
|
Avhengig
Takk! Bestillingen din er bekreftet. Hvor havner prisen? Man må vel minimum ha med Metallic lakk, Autopilot og vinterhjul. ca 550K? Harald D
|
|
|
19/12/2018 12:33
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Det er greit at du har hatt den i 14 år. Men det var ikke derfor jeg sa dette. Det var basert på din argumentasjon i "oppsummeringsposten" din. Med et såpass usikkert valg så skal det kanskje ikke så mye til før man ser seg om etter noe nytt? Men for all del, du har kanskje bilen til evig tid. Ikke vet jeg. Valget er ikke veldig usikkert. Model 3 har vært en het kandidat hele tiden. Det har bare vært så langt frem til levering at den ikke har vært aktuell. Når nå denne AWD, LR, Premium-utgaven kom med kort leveringstid så begynte det å bli vanskelig å motrasjonalisere og det var egentlig bare prisen som holdt skikkelig imot. Men da en latent bilinteresse blusset opp, fôret av youtube-videoer, var det kjørt. Har for øvrig ingen planer om å bytte den med det første hvis den funker som den skal. Fjorten år er kanskje mye å håpe på, men hvem vet. Eller så bruker jeg returretten etter tre dager. Det blir sikkert knall og det er jo ikke det dummeste man kan kjøpe i dag. Ser man bort fra utseende, så reagerer jeg litt på baksetet. Men skal det for det meste sitte barn der så går det jo greit. Og den perfekte bilen har jo enda ikke dukket opp...
|
|
|
|
|