Sykler også fornøyd rundt på en Diamant AR, har montert SKS Edge AL-skjermer og SMW 40mm.
Hvordan fikk du forskjermen høyt nok opp i gaffelen? Det var sjanseløst på min da jeg prøvde denne skjermtypen. Kantene på disse flatere skjermene støtte mot innsiden av gaffelen.
Det ble Longboards i stedet for min del, men Edge virker mer forseggjort.
Samme gjorde jeg for å tilpasse Biltema-skjermene til originaldekkene. Ellers ble de sittende litt høyt. Men måtte fjerne forlengelsen igjen når vinterhjula skulle på, så nå tror jeg den blir sittende slik permanent, selv om det betyr litt luft noen steder mellom skjermer og dekk med sommerhjula.
Tok noen armmål og Medium er riktig for meg på 184 cm. Temmelig lik de to bukkestyresyklene jeg har fra før, Grail i M og Caad12 i 56.
Synes styret virket veldig smått og pinglete og junioraktig. Kan ha blitt lurt av hendlene, de ser klumpete ut . (@pharynx, jeg tok et noiabilde til deg!) De passer dog helt fint til mine hender. Styret var for smalt dog.
Styret er både ganske smalt og tynt. Det er selvfølgelig 31,8 under stemklemma, men blir tynt kun 4-6 mm ut herfra. Styrebåndet er også tynt og stramt viklet. Jeg er 184cm, sitter på 76,5 og føler at M er så lang den bør være. Jeg har montert framspringet helt nede på styrelagerkonen og setet sentrert på den nøytrale setepinnen. Har forøvrig akkurat montert Blackburn-skjermer. Det fungerer bare sånn passe. Forskjermen krever noen egne øyeskruer nede ved navet samt at skruehullet i gaffelkronen er veldig grunt. I tillegg er det litt skummelt med lange skjermspiler som havner rett i linja for tær og sko under svingavikling. Jeg klippet spilene så kort det gikk. Bakskjermen gikk greit på. God klaring med Suomi W240 40mm-dekk bak, men ganske tight foran gaffelen foran.
Noen som er flink på geometri som kan si om L blir lagom for meg på 188cm med 89cm inseam? Er en L igjen til tilbudspris 1 time unna fra meg.
Ser ovan i tråden at folk på 184cm passer på M, så L høres greit ut, men når jeg leser noen generelle size guides på nettet virker de fleste anbefale 58 eller større ramme.
Noen som kan si om L blir lagom for meg på 188cm med 89cm inseam? ...når jeg leser noen generelle size guides på nettet virker de fleste anbefale 58 eller større ramme.
For å anslå størrelse, er det enklest å se på rammehøyde (stack) og rammelengde (reach). Se forklaring her.
Marius har allerede lastet ned målene for AR i tråden:
Dersom du allerede har hatt en bukkestyresykkel som du fant deg godt til rette på, kan du sammenligne med disse målene.
Ellers er det åpenbart som Øyvind skrev i testen: Denne modellen er stor i størrelsen.
AR i L har altså rammehøyde/stack 617 mm og rammelengde/reach 395 mm.
Om vi sammenligner med noen av de mest kjente blandeveismodellene, ser vi at dette tilsvarer Focus Paralane i XL/58 (615/394), Cannondale Synapse i 58 (610/393) og BMC Roadmachine i 58 (609/395).
Jeg vet lite om sykkeltilpassing/bikefit, men ut fra tallene, burde du finne deg godt til rette på sykkelen i L. Forhandler bør kunne hjelpe deg med individuell tilpassing.
Jeg er 1 cm lavere enn deg. L passer for meg og mitt bruk, som er en knapp times jobbpendling morgen og ettermiddag på gang/sykkelvei med blandet kvalitet på snøryddinga. Unntaket er det verste riste- og humpeføret - i den lave farta jeg holder da, føler jeg meg litt mer framtung enn nødvendig. En bittelitt kortere stem kan bli aktuelt om det blir mer humpeføre.
Endringer fra original er (nødvendigvis) piggdekk og skjermer, pluss breismalt singeldrev med 40 tenner i stedet for 50/34-drev. 50-tannsdrev er meningsløst på vinterføre for en gammel og treg fyr.
Ref. tidligere diskusjon i denne tråden. Er det totalt fy fy å sette opp hjulene på denne tubeless? Tenker å gå for schwalbe g-one allround 38 nå når piggdekksesongen er over.
Felgene er som nevnt tidligere i tråden ikke beregnet for slangeløst oppsett, så det er eventuelt på egen risiko. Det faktum at felgene er rimelig smale (17 mm indre bredde) taler heller ikke for noen Reodor Felgen-løsning med brede G-One slangeløst.
Men: Det som er verre, er at XXL her oppgir uriktig informasjon. Den rimelige Raceguard-versjonen som du linker til er IKKE Tubeless Easy slik XXL skriver og heller ikke beregnet på slangeløst oppsett.
Eventuelt kan du kjøpe dekkene og kreve å få dem byttet i mer kostbare G-One Evolution Tubeless Easy på grunnlag av villedende informasjon, men jeg ville uansett ikke satt dem opp slangeløst på disse felgene.
Ayayay, godt du har kontroll sepeda. Inne og kikker på schwalbe sine sider nå. Det er altså Evoultion som gjelder, hvor microskin er hakket vassere enn snakeskin. Da tenker jeg ikke kun på TL, men også rulle- og punkteringsegenskaper. Siden du sikkert har nerdet noen timer på dette hva er den store forskjellen på snake vs. micro?
Nei, har ikke fordypet meg i MicroSkin versus SnakeSkin
Men har hatt et ord med XXL og de har nå endret omtale av dekket og fjernet den feilaktige formuleringen om Tubeless Easy/slangeløst oppsett for G-One Allround Performance/Raceguard.
Frykter at flere dessverre kan ha slått til på sistnevnte i tro på at de har fått et slangeløst dekk til god pris. Siden med feilaktig informasjon er fortsatt tilgjengelig bufret om man skulle ha behov for dokumentasjon ved retur/bytte.
Er visstnok en karbonversjon med Apex 1 på gang som skal egne seg for både 700c og 650b. Uvisst når den dukker opp.
Ser at den nå er dukket opp i Intersports sykkelguide under navnene Nakamura Pursuit X70 og X60 med henholdsvis Force 1 og Apex 1. Ellers DT Swiss, Zipp og Selle Italia. Kult. Og toppmodellen i gul
Alu-versjonene ser ut til å være som før, men under navnene Pursuit X40 og X30 med henholdsvis Tiagra og Sora.
Artig at både Trek Checkpoint og Cannondale Topstone selges hos en del Intersport. Mange som forhandler disse modellene nå. Får se hvordan konkurransen slår ut.
Flere enn jeg som får sterke vibrasjoner i gaffelen under bremsing med denne sykkelen? Styrelageret er strammet og skive og klosser er byttet i håp om å få slutt på dirringen, men uten resultat.
Jepp, har utviklet seg på min også etterhvert. Har renset skivene, mulig det hjalp, men har ikke testet nok ennå da jeg ikke har brukt den så mye i sommer (regn- og vintersykkel). Tar den trolig til jobb i morgen, så skal sjekke en gang til da.
Slik ble det ikke. Kjørte sykkelen, men vanvittig uling fra bremsene og elendig bremseeffekt gjorde at jeg ikke fikk testet det. Når jeg kom hjem viste det seg at begge skivene var seige og til dels svarte. Sikkert noe oljesøl, så nå må det renses, hvis det lar seg gjøre.
Sikkert noe oljesøl, så nå må det renses, hvis det lar seg gjøre.
Dette har jeg på bakbremsen. Mistenker at kaliperen lekker fordi det raskt ble dårlig igjen etter bytting av skive og klosser, men har ikke sett nærmere på det ennå.
Slik ble det ikke. Kjørte sykkelen, men vanvittig uling fra bremsene og elendig bremseeffekt gjorde at jeg ikke fikk testet det. Når jeg kom hjem viste det seg at begge skivene var seige og til dels svarte. Sikkert noe oljesøl, så nå må det renses, hvis det lar seg gjøre.
Fikk renset skivene greit, men virker ikke som jeg fikk alt vekk fra klossene, for det blir seigt og bråkete igjen når jeg bremser på nytt. Får prøve en skikkelig regnværstur og se om det hjelper. Ellers blir det å bytte klosser, sikkert ikke dumt etter ca 2000 km i hovedsakelig våte forhold.
det er vanskelig å revitalisere oljede klosser. Et jungeltriks er å legge de i litt rødspritt/spraye mye bremserens på dem for så å tenne på. Det hjelper litt, men beste er nok å bytte.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Flere enn jeg som får sterke vibrasjoner i gaffelen under bremsing med denne sykkelen? Styrelageret er strammet og skive og klosser er byttet i håp om å få slutt på dirringen, men uten resultat.
Øyv
Jeg har samme problem med tvillingmodellen fra Nakamura (Pursuit X40). Under oppbremsing oscillerer gaffelen unormalt mye. Jeg har ikke opplevd tilsvarende på andre alu-sykler med karbongaffel. Styrelageret har blitt strammet mange ganger uten tegn til forbedring.
Øyv
Jeg har samme problem med tvillingmodellen fra Nakamura (Pursuit X40). Under oppbremsing oscillerer gaffelen unormalt mye. Jeg har ikke opplevd tilsvarende på andre alu-sykler med karbongaffel. Styrelageret har blitt strammet mange ganger uten tegn til forbedring.
Når dere sier dere har "strammet styrelageret mange ganger", er dere sikre på at dere faktisk har fått strammet det eller strammer dere til dere har "motstand i skruen" uten noe annen indikasjon? Jeg har erfaring fra en annen sykkel der jeg slet med vibrasjon ved nedbremsing. Strammet styrelageret flere ganger uten at det hjalp. Men så tenkte jeg jeg skulle prøve å stramme så mye at jeg kjente motgang når jeg skulle svinge. Dette fikk jeg ikke til! Det viste seg nemlig at "stjernemutteren" (som ikke er en stjernemutter, men en ekspanderende sylinder) ikke satte seg skikkelig i styrerøret og bare ble dratt opp når jeg prøvde å stramme lageret. Løsningen var en ny "expander bung" ( denne i mitt tilfelle). Jeg fikk da strammet lageret skikkelig og vibrasjonen ble borte.