Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Tidløs kvalitet som varer

Re: Tidløs kvalitet som varer [Re: hilmer] #2526219 12/12/2018 09:44
L
LAKA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Det er selvsagt ikke alt man kan kjøpe for å vare livet ut, men innenfor en del kategorier som f.eks møbler, kniver, sko, ryggsekker/bager så er det ihvertfall mulig å ta en del valg som varer og er tidløse i svært mange år.

Re: Tidløs kvalitet som varer [Re: EmilZipp] #2526221 12/12/2018 09:50
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: EmilZipp
Tror jeg blir lagt oppi en av disse når jeg gravlegges.

De er romslige men trur allikevel at du må zippes før det er plass til deg i en sånn en.

Re: Tidløs kvalitet som varer [Re: EmilZipp] #2526234 12/12/2018 10:36
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Membranen den gangen er vel kraftigere enn dagens jakke.

Dette er jo et viktig poeng. Mange firmaer som har laget "evigvarende" produkter for 30 år siden, mens dagens produkter fra samme produsent er av en helt annen kvalitet.

Re: Tidløs kvalitet som varer [Re: EmilZipp] #2526249 12/12/2018 11:56
Bøygen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Tange
Samme med herredressen. Med noen få unntak har den vært uendret siden Viktoriatiden. Om man ikke har gått for Trump-baggy kan man bruke dressen livet ut. At manfolk aldri blir lei dressen er en gåte men det viser jo at den er 'tidløs'.

Dette er jeg ikke helt enig i.
Noen dresser er selvsagt mer tidløse enn andre, men det har også vært vesentlige endringer.
Du finner knapt en dress i dag som er like vide i leggen som de du fikk kjøpt for ti år siden.
Antall knapper er jo også noe man kan brenne seg på, selv om to knapper vel aldri har vært "ut"

Noe jeg aldri blir kvitt er 4 stk North Face Duffel bagger.
Ingen glidelåser, stropper, farger som ikke har tålt tidens tann. Tror jeg blir lagt oppi en av disse når jeg gravlegges.

Fargene nå er kanskje ikke like tidløse, men hva vet jeg ?
https://www.xxl.no/the-north-face-base-camp-duffel-m-duffelbag-gronn/p/1144699_7_style

Støttes, jeg har tilsammen fire i forskjellige størrelser fra 15-20 år og oppover som er uslitelige.
Hvis man ikke synes gult er tidløst har man jo alltids svart.

Re: Tidløs kvalitet som varer [Re: Bøygen] #2526260 12/12/2018 12:44
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Bøygen
Samme med herredressen. Med noen få unntak har den vært uendret siden Viktoriatiden. Om man ikke har gått for Trump-baggy kan man bruke dressen livet ut. At manfolk aldri blir lei dressen er en gåte men det viser jo at den er 'tidløs'.

Noen dresser er selvsagt mer tidløse enn andre, men det har også vært vesentlige endringer.
Du finner knapt en dress i dag som er like vide i leggen som de du fikk kjøpt for ti år siden.
Antall knapper er jo også noe man kan brenne seg på, selv om to knapper vel aldri har vært "ut"

Tiltredes.
Synes dressmoten er noe av det som har forandret seg overraskende mye. Den kan nok gå noe i sirkel med noen tiårs mellomrom, men ellers er det veldig stort spenn i passform, bredde på jakkeslag, lengde på buksebeina, mm.

Re: Tidløs kvalitet som varer [Re: Bøygen] #2526310 12/12/2018 15:32
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Bøygen

Ja, det er jo Trump-baggy style.

Ja, litt mange knapper og litt høy plassering men du kan ha på deg denne og det er få eller ingen som vil snu seg etter deg. For den er fortsatt veldig lik denne:

Denne derimot vil få deg til å snu alle (det samme hvem som går i den).

Som sagt, ser man bort fra Trump-baggy er dressen tilnærmest tidløs.
At noen henger seg opp i antall knapper og formen på reversen bekrefter jo bare min andre påstand; men blir mer femi.

Selvmotisgende ja, det er bare å slå til før dressene endrer seg like mye som 'dressen' har gjort det siste århundre.

Re: Tidløs kvalitet som varer [Re: ] #2526313 12/12/2018 15:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: anonymous13
Forøvrig kan jeg melde stor overraskelse over slipsbredden som er fasjonabel om dagen. Får assosiasjoner til julebilder fra 70-tallet av sovende onkler i sofaen.

Så, om du har et kjøpt et slips i tidløs kvalitet, så er du litt off hvis det er smalt.

Bare å kjøpe jakke med fire knapper så er det ingen som ser hvor smalt det er.......... så lenge du står.

Re: Tidløs kvalitet som varer [Re: hilmer] #2526314 12/12/2018 15:36
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Bunad er for øvrig tidløs kvalitet.

Re: Tidløs kvalitet som varer [Re: Knirkekne] #2526316 12/12/2018 15:53
perbl Online
More than words
More than words
Sitat: Knirkekne
Hvor mange har vel ikke et par Ecco-sko fra 1997 liggende som de ikke lenger bruker, men som er for fine til å kastes :-D

Problemet med samtlige Ecco-sko jeg har hatt er jo at de verken er særlig tidløse i designen, eller varer særlig lenge, jeg slet hvertfall ut de fleste par jeg har hatt på en sesong eller to.

De første Red Wing-skoene mine har jeg hatt i endel år nå, og synes bare de er finere og finere. De er vel også basert på et design som er mye eldre enn Ecco-sko fra 1997. Selv med mye trasking i saltsørpe og strøgrus har jeg enda ikke hatt behov for å bytte såle på dem heller, noe som er fullt mulig å gjøre hos en skomaker.

Per B.
Re: Tidløs kvalitet som varer [Re: hilmer] #2526317 12/12/2018 15:54
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Hvor ble det forresten Lowe fjellklær/skiklær? Finner stort sett bare sekker på søk. Var ansett som noe av det beste på 80-90-tallet. Goretexbuksen min varte i 20 år og den ble brukt mye.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Tidløs kvalitet som varer [Re: hilmer] #2526319 12/12/2018 16:23
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Lowe sluttet å lage klær da de ble tatt over av 'Rab'. Vet ikke om Rab holder samme kvalitet.

Re: Tidløs kvalitet som varer [Re: Tange] #2526346 12/12/2018 19:54
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Lowe sluttet å lage klær da de ble tatt over av 'Rab'. Vet ikke om Rab holder samme kvalitet.

Aha, da vet jeg det. Takk!

Redigert av Goldrush; 12/12/2018 19:57.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Tidløs kvalitet som varer [Re: hilmer] #2526352 12/12/2018 20:18
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har rød bomullsnikkers og grønn anorakk i tykk og god bomull fra Norrøna. Dette har holdt til fjellbruk i over 25 år. Det ser ikke ut til å stoppe med det første heller. Anorakken er litt frynsete på ermene, men godsbakker jeg litt med Hanne syr hun på noe greier nederst, så går de videre i nye år. Ikke er det noen menbran som går i stykker heller. Så funksjonen er like bra som når de var nye om jeg impregnerer dem. Det er en del det samme med Fjellreven vinterjakka i bomull.

Nå høres jeg vel ut som Nils Faarlund men en del saker er bedre når de er enklere.

Og på den andre siden av skalaen er Linn Sondek LP 12 kanskje kroneksempelet på tidløs kvalitet som varer. Det har vært en av de aller beste platespillerene på markedet i 45 år. Og alle fra dag en kan oppdateres til dagens siste versjon om man skulle føle for det.
https://www.linn.co.uk/sources/turntables

Jeg skulle ha kjøpt en i 1986, men det ble en Systemdek i stedet. Jeg har den anda, og den er også like bra som den gangen. Men ikke like legendarisk.

LarsB

Redigert av larsb; 12/12/2018 20:23.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support