Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 70 av 152 1 2 68 69 70 71 72 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2525723 08/12/2018 11:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Marøder

Dieselbiler får man med dieselvarmer, den er flere kw og jeg kan starte den fra mobilen. Men betyr det at jeg gjør det hele tiden på vinterstid? Nei. Det hører til unntakene at jeg husker å starte den. Tidsstyring blir for rigid. Så veldig ofte kjører jeg bilen med hansker på. Det gjør jeg også forresten ofte selv om bilen er forvarmet da det tar tid å varme et ratt uten integrert varme. Re forvarming - Tipper det blir det samme med elbil. Du glemmer nok ganske ofte å forvarme Teslaen, ja... Jeg er ikke villig til å begynne å fikle av og på med hansker for å kunne betjene ting. Det er for tungvindt.

Av denne grunn er det interessant hvor raskt rattet blir oppvarmet.

Jeg har ikke rattvarme på min, så jeg vet ikke. Dessuten har jeg garasje inni huset og denne blir aldri veldig kald så det er sjelden behov for å forvarme. Men de gangene jeg har kunnet hatt fordel av å varme opp bilen, har det ikke føltes som et problem, siden varmeapparatet starter i det du åpner en dør og innen du er klar til å kjøre, har temperaturen allerede steget flere grader. Har dog ikke prøvd i tosifret antall minus.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Oystein L] #2525724 08/12/2018 11:53
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Oystein L
Sitat: GeirK
Sitat: Ripen

Kjekt om den passer i garasjen og i p-hus, men er det ikke det som gjør måkevingene helt geniale?

Det er fremdeles ti kvadratmeter med bil.

Ikke alle har plass til en bil på over 5m, og selv om du får åpnet døra er det ikke sikkert at de i nabobilen gjør det...

Ikkeno problem, har dobbelgarasje. Ikke at det er plass til bil der nå da, garasjen er fylt opp med alt mulig annet.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2525725 08/12/2018 12:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Tesla har ikke fartsperre. Den har heller ikke skiltgjenkjenning. Denne er under utvikling. Det vil si, den opererer i det skjulte, men den gir ikke meg noe resultat. Resultatene samles inn av Tesla og når de ser at den er solid, slipper de den. I mellomtiden fungerer den med en GPS-styrt database og denne er ikke alltid nøyaktig.

Den har cruisekontrol, men denne regulerer ikke hastigheten automatisk. Det må du gjøre selv, men dette gjøres vha en stilk på rattet, så skjermen er ikke i bruk. Den varsler visuelt og hvis du vil, også med lyd, når hastighetsgrensen overskrides. Her kan du velge hvor mye høyere fart enn fartsgrensen den skal reagere på, men det gjøres på skjermen.

De eneste knappene på dashbordet på S og X er nødblink og åpning av hanskerom. På Model 3 er nødblinken flyttet til takkonsollen (dette MÅ være en fysisk knapp), mens åpning av hanskerom gjøres fra skjermen. Akkurat det er litt teit, men det er å leve med. Men det er altså ingen stor endring fra S/X til 3.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2525726 08/12/2018 12:06
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Kjekt om den passer i garasjen og i p-hus, men er det ikke det som gjør måkevingene helt geniale?

Det er fremdeles ti kvadratmeter med bil.

Ikke alle har plass til en bil på over 5m, og selv om du får åpnet døra er det ikke sikkert at de i nabobilen gjør det...

Ikkeno problem, har dobbelgarasje. Ikke at det er plass til bil der nå da, garasjen er fylt opp med alt mulig annet.

Høres kjent ut.... Det er dog ikke alle som har det slik, i våre mest urbane strøk er gjerne garasjeplass et knapphetsgode (og plassen er kanskje 5m lang og godt under 2,5m bred)

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2525727 08/12/2018 12:17
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M

Dieselbiler får man med dieselvarmer, den er flere kw og jeg kan starte den fra mobilen. Men betyr det at jeg gjør det hele tiden på vinterstid? Nei. Det hører til unntakene at jeg husker å starte den. Tidsstyring blir for rigid. Så veldig ofte kjører jeg bilen med hansker på. Det gjør jeg også forresten ofte selv om bilen er forvarmet da det tar tid å varme et ratt uten integrert varme. Re forvarming - Tipper det blir det samme med elbil. Du glemmer nok ganske ofte å forvarme Teslaen, ja... Jeg er ikke villig til å begynne å fikle av og på med hansker for å kunne betjene ting. Det er for tungvindt.

Jeg har ikke rattvarme på min, så jeg vet ikke. Dessuten har jeg garasje inni huset og denne blir aldri veldig kald så det er sjelden behov for å forvarme. Men de gangene jeg har kunnet hatt fordel av å varme opp bilen, har det ikke føltes som et problem, siden varmeapparatet starter i det du åpner en dør og innen du er klar til å kjøre, har temperaturen allerede steget flere grader. Har dog ikke prøvd i tosifret antall minus.

Har man oppvarmet garasje er det selvsagt ikke noe problem. Med ved parkering ute eller i uisolert garasje, skal det ikke så mange minusene til før rattet blir margekalt. Da hjelper det ikke med noen sekunder med stormvarme. Da er hansker påkrevd - jeg "hater" kaldt ratt... Og da blir det knøvlete ned touch. Siden så få av Teslaklubben har kommentert rundt dette, tror jeg det kan være en svakhet. Ellers hadde flere enn deg kommentert det vil jeg tro.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Oystein L] #2525728 08/12/2018 12:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Høres kjent ut.... Det er dog ikke alle som har det slik, i våre mest urbane strøk er gjerne garasjeplass et knapphetsgode (og plassen er kanskje 5m lang og godt under 2,5m bred)

Da jeg tegnet planløsning for ti år siden, hadde vi en 2003 Nissan X-trail. Jeg er glad for at jeg regnet med muligheten for å eie en større bil i fremtiden. Selv om jeg aldri trodde den skulle bli så stor, er det god plass på alle tre kanter.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2525729 08/12/2018 12:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Da er hansker påkrevd - jeg "hater" kaldt ratt... Og da blir det knøvlete ned touch. Siden så få av Teslaklubben har kommentert rundt dette, tror jeg det kan være en svakhet. Ellers hadde flere enn deg kommentert det vil jeg tro.

Det er selvfølgelig veldig individuelt hva som er komfortabelt for den enkelte.

For de som har vinterpakke, kan du også starte oppvarming av alle seter foran og bak samt vindusviskere og ratt før du setter deg inn i bilen.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2525730 08/12/2018 12:32
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange

Så du mener egentlig at blinde bør kunne lese vanlige bøker og? ICON_WINK

Stråmann. Hvis jeg erstatter bryterpanelet ditt med en skjerm der alle knappene sitter på nøyaktig samme sted, hvorfor blir de da vanskeligere å finne.
Fordi man ikke har noen fysiske holdepunkter på en sjerm. I motsettning til med knapper. Trenges ikke mye muskelminne å grovorientere seg mot en knapp og så finjustere seg inn ved hjelp av formen eller relativ plasering. Jeg tipper at om du skal finne 'knappene' på skjermen din at du kommer til å trykke feil et par ganger. Relativ orientering er nu en gang lettere enn absolutt orientering. Det er derfor de fleste fint klarer å skjære agurk på skjærefjøl og med litt øvelse og teknikk også i det blinde. Det er dog få som klarer å skjære agurken med katana når den er plassert på huet til en kompiss og med bind foran øyne.

https://www.youtube.com/watch?v=NSxOE-1P2y0
Quote:
Sitat: Tange

Tja. Jeg bruker én, -1- app på mobilen (for kommunikaksjon med familien). Alt annet som ikke er relatert til innstilinger kan fjernes.

Jeg tipper at det er ganske mye jeg kan fjerne fra en Tesla uten at det kommer til å gå ut over min 'kjøreopplevelse'.

Det meste på skjermen er relatert til innstillinger. Du kunne selvsagt tatt bort nettleser, kartnavigasjon, Spotify og radio, men hvorfor i all verden skal du gjøre det?

Fordi jeg ikke bruker dem? Og problemet med mange slike apper er at de kjører i bakgrunnen.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Oystein L] #2525731 08/12/2018 12:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Nei. Men meningen til dem som ikke har prøvd begge deler, er ikke spesielt interessant.

Dette var litt unyansert til å være deg, noen spesielle du siktert til?

Det er en generell kommentar at uttrykt preferanse overfor noe fremfor et alternativ man ikke har særlig kunnskap om, ikke er nyttig informasjon. Ungene mine får ikke si at de ikke liker en type mat før de har smakt

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tange] #2525732 08/12/2018 12:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvis du bruker taktil navigering som man gjør på en fjernkontroll, er jeg enig i at touchskjerm er et dårligere alternativ,

Hva konkret vil bli bedre i en bil dersom man fjerner all SW-funksjonalitet som man ikke bruker? Dette kan man jo tenke seg på alle biler, ikke bare en Tesla. På Q5-en hadde jeg en hill descent knapp som var bare tull fordi jeg hadde manult gir. Jeg ønsket aldri at jeg kunne få den til å slutte å virke. Det var jo bare å la være å bruke den.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2525733 08/12/2018 12:57
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Tesla har ikke fartsperre. Den har heller ikke skiltgjenkjenning. Denne er under utvikling. Det vil si, den opererer i det skjulte, men den gir ikke meg noe resultat. Resultatene samles inn av Tesla og når de ser at den er solid, slipper de den. I mellomtiden fungerer den med en GPS-styrt database og denne er ikke alltid nøyaktig.

Den har cruisekontrol, men denne regulerer ikke hastigheten automatisk. Det må du gjøre selv, men dette gjøres vha en stilk på rattet, så skjermen er ikke i bruk. Den varsler visuelt og hvis du vil, også med lyd, når hastighetsgrensen overskrides. Her kan du velge hvor mye høyere fart enn fartsgrensen den skal reagere på, men det gjøres på skjermen.

Du kan stille inn maks hastighet på bilen, men ikke slik Dan ønsker seg. ikke ment å endres under kjøring. Kjekk sak dersom du f.eks låner ut bilen til poden. Det er også mulig å sette den i "Valet"-mode som struper effekten, selv om det er en digresjon i denne sammenhengen.

Min 2016 Tesla S har skiltgjenkjenning. Den har i tillegg autopilot versjon 1, og er den aktivert vil den også justere maks hastighet iht. fartsgrensen - akkurat den logikken kunne vært bedre.

Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2525734 08/12/2018 13:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ja, Tesla droppet tredjeparts skiltgjenkjenning for å utvikle sin egen. Det tar tydeligvis litt tid.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2525735 08/12/2018 13:15
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Ugla
Du kan stille inn maks hastighet på bilen, men ikke slik Dan ønsker seg. ikke ment å endres under kjøring. Kjekk sak dersom du f.eks låner ut bilen til poden. Det er også mulig å sette den i "Valet"-mode som struper effekten, selv om det er en digresjon i denne sammenhengen.

Podesperre har jeg lest om, men valet mode var nytt for meg. En genial oppfinnelse. ICON_SMILE

Enda en digresjon: Fartsperren kan faktisk brukes for å komme opp glatte bakker. Det er bare å sette den på 30 km/h og gi gass på 2. gir. Funker bedre enn antispinn, fordi antispinn ikke slår inn før man begynner å spinne med et hjul og da mister man fort fart og kan sette seg fast. Og selv om man skulle klare å holde perfekt jevn gass i 30 km/h så vil et hjul kunne begynne å spinne raskere enn tilsvarende 30 km/h når motstanden minsker. Fartsperren derimot holder hjulrotasjonen på 30 km/h konstant. Men det funker selvfølgelig bare hvis man har fri bane og faktisk kan holde 30 km/h helt til topps.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2525736 08/12/2018 13:20
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Der lå det altså en død hund begravet. Det er stort. Berøringsskjerm er ikke laget for bileiere i kaldt klima. Det er en virkelig turnoff som jeg faktisk ikke har tenkt på. Klart det kan veies opp noe hvis det er varme i rattet. Hvordan funker dette hvis det er 10-15 minus ute ved oppstart i kald bil? Går det greit uten hansker? Tar det lang tid før man ikke trenger hansker?

Dette er fossiltankegang. Som andre sier, med elbil er det INGEN grunn til å sette seg inn i en kald bil. Bilen som må kjøres flere kilometer før den begynner å bli varm er snart historie.

Rattet blir varmt ganske umiddelbart. Tesla har også smart preconditioning. Velger du dette, vil bilen lære seg når du oftest bruker den, og forvarmer batteri og interiør av seg selv til disse tidspunktene.

Vi forvarmet bilen stort sett hver gang vi brukte den på vinteren. Litt pga de rammeløse vinduene, som jeg må innrømme ikke er de mest praktiske i norsk vinter. Om du ikke forvarmer, blir uansett bilen meget fort varm pga den effektive varmepumpa.

Big wheels keep on turning
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2525737 08/12/2018 13:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Elektromotorer reguleres så raskt at jeg ikke vet om det hadde tilført noe, men smart bruk av hastighetssperre.

Jeg antar at man kan bruke summon mode for å dytte bilen mens hjulene går dersom man sitter fast og ikke er avhengig av å svinge.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kjartandaddy] #2525739 08/12/2018 13:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg smurte akkurat dørpakningene med en silikonstift. Har du prøvd dette?

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2525740 08/12/2018 13:37
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dan
Stenge luftinntak når tunnelluften plutselig viser seg å være ille? Klarer du disse uten å ta blikket fra veien?

Dette er relevant siden dårlig tunnelluft/kondensering utvendig på bilen har en tendens til å ødelegge for sensorene som eventuelt kunne avhjulpet med selvkjøring i de to sekundene du må ha for å trykke på luftsymbolet.

Ikke at det er noe problem med luftkvaliteten i kupeen - Model S og X har etter Musks utsagn "hospital grade HEPA filter" ICON_SMILE

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2525752 08/12/2018 16:00
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Jeg smurte akkurat dørpakningene med en silikonstift. Har du prøvd dette?

Vi opplevde aldri noe problemer med vinduene på vår bil. Om det var fordi vi stort sett hadde bilen i garasje, eller forvarmet før kjøring, vet jeg ikke.

Naboen hadde litt trøbbel med vinduene på sin TMS.

Redigert av Kjartandaddy; 08/12/2018 16:01. Rediger grunn: Naboen

Big wheels keep on turning
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2525764 08/12/2018 20:33
A
Asterix Offline
Entusiast
Entusiast
A
Model 3: Hvilken variant kommer det norske folk til å gå for? Kommer «alle» til å velge Long Range Dual motor?

Teller på knappene om jeg skal legge inn en reservasjon på denne. AWD er et must for min del. Er det slik at «mid range» ikke kommer med AWD?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Asterix] #2525767 08/12/2018 20:48
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Asterix

Teller på knappene

Som fremtidig Tesla-eier bør du venne deg av med det ... ICON_LAUGH

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Asterix] #2525779 09/12/2018 09:00
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Asterix
Model 3: Hvilken variant kommer det norske folk til å gå for? Kommer «alle» til å velge Long Range Dual motor?

Teller på knappene om jeg skal legge inn en reservasjon på denne. AWD er et must for min del. Er det slik at «mid range» ikke kommer med AWD?

Nei, jeg tror ikke det, den blir jo å sammenligne med en 100 versjon av X eller D og der er det jo 75 det går desidert mest av. AWD kommer både til mid range og standard range som opsjon, men det blir sikkert lenger ventetid på disse når de åpner opp for bestilling.

Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2525787 09/12/2018 10:38
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hmmm, hmmm, hmmm... Hva er oddsene for at man angrer på kjøp av X75D kontra X90D?
Har sittet og lekt meg med Abetterrouteplanner og X75D nå, og ser at faktisk så burde det gå finfint med bittelitt mer planlegging og noen minutter mer på ladepunktene.

Ca 70km forskjell på rekkevidde?

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2525803 09/12/2018 13:24
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Regn ut timelønn på å stå å vente så blir det enklere å velge 75.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2525809 09/12/2018 15:45
Dan Offline
More than words
More than words
Nå har jeg vært på youtube og sett videoer av diverse for oss aktuelle elbiler og må si at det er litt skuffende:

- Tesla Model S&X, Audi E-Tron, Jaguar I-Pace: Disse utgår fordi jeg ikke har lyst å legge så mye penger på bil, i tillegg til at de er upraktisk breie for garasjen vår.

- Kia Soul & Niro, Hyundai Kona: Disse er så grusomt kjedelige å se på både innvendig og utvendig at de er helt uaktuelle.

- Tesla Model 3: På mange måter helt grei, bortsett fra den lille bagasjeåpningen. Hvordan får man hivet inn en sykkel f eks? Eller noe som er litt kubeformet og større enn åpningen?

- DS3 Crossback E-Tense: Denne er den mest aktuelle og den vi har stilt oss i reservasjonskø for. Men den er ikke heller perfekt. Litt skummelt kort rekkevidde med ca 30 mil. Det holder helt fint til hverdags, men det er kjipt hvis det viser seg at man får 50 mil til samme pris hvis man venter et år eller to. Og så er det noen negative effekter av at den skal bruke samme deler som bensinutgaven. F eks er ladeporten bak på siden, som et vanlig tanklokk, og ved lading står det alt for store lokket rett ut og gjør at naboen får vanskelig for å gå mellom bilene. (Kunne ha rygget inn, men det er upraktisk når man skal ut og inn med bagasje.) Frontlading vil altså være mye bedre for oss.

Har veldig lyst på ny bil i løpet av 2019, men det spørs om man ikke må vente på litt større valgmuligheter. Men da er det sikkert slik at man kan stille seg i kø i 2019 men ikke får bilen før i 2021. Boooring.

Om fem år ser kanskje alt annerledes ut. Da kanskje man kan gå til alle merkenes butikker, prøvekjøre elbiler i ro og mak, bestille og så få bilen samme uke eller i verste fall etter et par måneder, hvis man har sære utstyrskrav.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2525814 09/12/2018 16:40
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dan
Det å starte bakrutevarmen krever like mye oppmerksomhet om du trykker på en knapp eller errsymbol på en skjerm.

Hvordan er det å slå av og på fartsholder? Pause musikk? Stenge luftinntak når tunnelluften plutselig viser seg å være ille? Klarer du disse uten å ta blikket fra veien?

Stenge luftinntak i tunnel? Trenger ikke det med nyere Tesla da vi har Hepa-filter som effektivt rense all luft.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: erling] #2525817 09/12/2018 16:52
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: erling
Stenge luftinntak i tunnel? Trenger ikke det med nyere Tesla da vi har Hepa-filter som effektivt rense all luft.

Tar filteret gasser også? Tenker bl.a på SO2 og NOx.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: erling] #2525819 09/12/2018 17:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: erling

Dette har jeg ikke tenkt på. Tar filteret lukta også?

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2525830 09/12/2018 18:39
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Prøvekjøring hos Tesla er 15 minutter, slik det står på hjemmesiden? Og dette er de rigide på?

Roy

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2525831 09/12/2018 18:56
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Min opplevelse med prøvekjøring er at det ikke var noe stress med tid,de kom til og med og plukket meg opp på jobb. Prøvekjørt i 3 omganger, S90D, X90D og S75.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2525832 09/12/2018 19:03
Langbein Rise Offline
Entusiast
Entusiast
Interessant vending på diskusjonen, som om det er knapper eller skjerm som avgjør. For min del er det størrelsen på bilen. > 5 m er uaktuelt, det samme er sedanfasong og jeg vil ha 4-hjulstrekk. Jeg vil gjerne ha el-bil innen 2019 renner ut. I tillegg ønsker jeg å kunne slenge inn to stisykler baki slik som jeg kan gjøre i min nåverende CX-5. Enkelt og greit: i-pace er den bilen som oppfyller mine krav og ønsker.

Redigert av Langbein Rise; 09/12/2018 19:09.

Langbein Rise
- lykken er en sykkelbar sti i sola
Side 70 av 152 1 2 68 69 70 71 72 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå