Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
08/12/2018 08:58
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Jeg holder dog en bitteliten knapp på at en del av forsvaret deres for disse skjermene kommer av choice-supportive bias, Beskriv gjerne et scenario der du VET at trykknappmatrisen vinner rent objektivt på brukervennlighet og sikkerhet. Jeg er god på å filtrere ut følelser. Bruker du noen gang tastatur og mus når du bruker en datamaskin?
mvh Helge
|
|
|
[Re: Syklist1]
08/12/2018 09:15
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det gjør du ikke med 200 knapper på dashbordet heller. Mer intuitivt å ha det på skjermen. For hvem? Går det virkelig an å si at det finnes en objektiv universell skala for opplevd intuitivitet? Tar de som synes det er lettere å finne fram på et knappedashbord enn på en menyskjerm feil?
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: ventle]
08/12/2018 09:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Bruker du noen gang tastatur og mus når du bruker en datamaskin?
Ja, men bilen kjører ikke Office-applikasjoner ennå.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
08/12/2018 09:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det gjør du ikke med 200 knapper på dashbordet heller. Mer intuitivt å ha det på skjermen. For hvem? Går det virkelig an å si at det finnes en objektiv universell skala for opplevd intuitivitet? Tar de som synes det er lettere å finne fram på et knappedashbord enn på en menyskjerm feil? Nei. Men meningen til dem som ikke har prøvd begge deler, er ikke spesielt interessant.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: ventle]
08/12/2018 09:49
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Beskriv gjerne et scenario der du VET at trykknappmatrisen vinner rent objektivt på brukervennlighet og sikkerhet. Jeg er god på å filtrere ut følelser.
Bruker du noen gang tastatur og mus når du bruker en datamaskin? Ja, men bilen kjører ikke Office-applikasjoner ennå.
For å sette hele svaret til Geirk i rett kontekst, har jeg tatt meg den frihet å lime inn hele spørsmålet som ble besvart.
Redigert av Marøder; 08/12/2018 09:52.
|
|
|
08/12/2018 10:34
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg holder dog en bitteliten knapp på at en del av forsvaret deres for disse skjermene kommer av choice-supportive bias, Beskriv gjerne et scenario der du VET at trykknappmatrisen vinner rent objektivt på brukervennlighet og sikkerhet. Jeg er god på å filtrere ut følelser. Det er jo ikke så vanskelig. Alle knappene i bilen min har én , 1 , funksjon og jeg trenger ikke å se på dem for å trykke på den. Hjernen vet hvor de er og fingrene finjusterer inn på siste cm som trenges for å velge rett knapp. Det er som å være blind og lese bok og se på TV samtidig. Du trenger ikke å ta øyne fra skjermen. Og jeg prøver å finne på ting jeg savner i bilen min, men klarer det ikke. Jeg tipper hovedforskjellen mellom deg og meg her er mobilene og det gjenspeiler seg i bilene. Og siden vi er inne på dette med knapper og apper. Kan man i Tesla velge bort forhåndsinstallerte funkjoner som man kan gjøre med PC, laptop eller mobil? Fjerne først all mulig unødvendig dritt og dilldaller før man tar i den bruk?
|
|
|
08/12/2018 10:46
|
Dan
More than words
|
More than words
Beskriv gjerne et scenario der du VET at trykknappmatrisen vinner rent objektivt på brukervennlighet og sikkerhet. Jeg er god på å filtrere ut følelser. Og likevel klarer du ikke å filtrere ut når noen bare kødder med deg? Ikke en gang når de avslutter med tre blunkesmilefjes? 
|
|
|
[Re: Dan]
08/12/2018 10:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Beskriv gjerne et scenario der du VET at trykknappmatrisen vinner rent objektivt på brukervennlighet og sikkerhet. Jeg er god på å filtrere ut følelser. Og likevel klarer du ikke å filtrere ut når noen bare kødder med deg? Ikke en gang når de avslutter med tre blunkesmilefjes? Jeg antok at de refererte til utsagnet om nybiltåken  Biasen er i høyeste grad reell. Jeg spør ikke for å sette deg fast, men for å forstå om jeg kanskje har oversett noe? Det med hansker var et godt innspill, selv om det kommer fra fossiltankegang.
|
|
|
08/12/2018 10:58
|
terjelo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Beskriv gjerne et scenario der du VET at trykknappmatrisen vinner rent objektivt på brukervennlighet og sikkerhet. Jeg er god på å filtrere ut følelser.
https://aviation.stackexchange.com/quest...ens-in-cockpitsLes hva pilotene svarer. Du finner akkurat den samme logikken i alle racing-biler, selvsagt i mindre skala og færre knapper. Viktig på landeveien for en vanlig sjåfør? Kanskje ikke, og sikkert mest smak og behag. Men å avfeie det som «nokia vs iphone» er for dumt. Touch-interfacet til Tesla og de alle andre er også svært dårlig designet for effektiv betjening. For dårlig kontrast og for lite systematikk i hvor knappene er plassert. Vil du se en touchskjerm designet for effektiv betjening, se på et litt moderne kassaapparat med touchskjerm. Men slikt er jo ikke pent nok til å få plass i en luksusbil.
|
|
|
[Re: Tange]
08/12/2018 10:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er jo ikke så vanskelig. Alle knappene i bilen min har én , 1 , funksjon og jeg trenger ikke å se på dem for å trykke på den. Hjernen vet hvor de er og fingrene finjusterer inn på siste cm som trenges for å velge rett knapp. Det er som å være blind og lese bok og se på TV samtidig. Du trenger ikke å ta øyne fra skjermen.
Hvis du setter deg inn i bilen med bind for øynene, klarer du å finne alle knappene på første forsøk? Det er i såfall imponerende. Men da klarer du å finne dem på en Tesla også, så det egentlig ikke et argument. Og siden vi er inne på dette med knapper og apper. Kan man i Tesla velge bort forhåndsinstallerte funkjoner som man kan gjøre med PC, laptop eller mobil? Fjerne først all mulig unødvendig dritt og dilldaller før man tar i den bruk?
Nei. Jeg ser ikke helt hvilke funksjoner man skulle ønske å velge bort.
|
|
|
[Re: terjelo]
08/12/2018 11:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
For dårlig kontrast og for lite systematikk i hvor knappene er plassert.
Dette må du underbygge. Hvordan har du målt kontrasten? Hvor ville du hatt knappene? Vil du se en touchskjerm designet for effektiv betjening, se på et litt moderne kassaapparat med touchskjerm. Men slikt er jo ikke pent nok til å få plass i en luksusbil.
Dette er jo en helt meningsløs sammenligning. De to skjermene fyller jo to helt ulike oppgaver. Mener du at man skulle tatt alle undermenyene og spredd utover i en svær matrise sammen med kartnavigasjon og styring av radioen?
|
|
|
[Re: Marøder]
08/12/2018 11:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Der lå det altså en død hund begravet. Det er stort. Berøringsskjerm er ikke laget for bileiere i kaldt klima. Det er en virkelig turnoff som jeg faktisk ikke har tenkt på. Klart det kan veies opp noe hvis det er varme i rattet. Hvordan funker dette hvis det er 10-15 minus ute ved oppstart i kald bil? Går det greit uten hansker? Tar det lang tid før man ikke trenger hansker?
Dette er fossiltankegang. Som andre sier, med elbil er det INGEN grunn til å sette seg inn i en kald bil. Bilen som må kjøres flere kilometer før den begynner å bli varm er snart historie.
|
|
|
08/12/2018 11:09
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Det er jo ikke så vanskelig. Alle knappene i bilen min har én , 1 , funksjon og jeg trenger ikke å se på dem for å trykke på den. Hjernen vet hvor de er og fingrene finjusterer inn på siste cm som trenges for å velge rett knapp. Det er som å være blind og lese bok og se på TV samtidig. Du trenger ikke å ta øyne fra skjermen.
Hvis du setter deg inn i bilen med bind for øynene, klarer du å finne alle knappene på første forsøk? Det er i såfall imponerende. Men da klarer du å finne dem på en Tesla også, så det egentlig ikke et argument. Og siden vi er inne på dette med knapper og apper. Kan man i Tesla velge bort forhåndsinstallerte funkjoner som man kan gjøre med PC, laptop eller mobil? Fjerne først all mulig unødvendig dritt og dilldaller før man tar i den bruk?
Nei. Jeg ser ikke helt hvilke funksjoner man skulle ønske å velge bort. https://m.youtube.com/watch?v=-jyPkg0yXzM
|
|
|
[Re: Ripen]
08/12/2018 11:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
De funksjonene som sitter på et vanlig dashbord, som jeg bruker når jeg kjører, er kontroll av setevarme, defroster, bakrutevarme og resirkulering/friskluft. De tre første ligger fast på skjermen og den siste, krever to trykk, men det opplever jeg ikke som et problem i det hele tatt.
|
|
|
08/12/2018 11:10
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei. Men meningen til dem som ikke har prøvd begge deler, er ikke spesielt interessant.
Dette var litt unyansert til å være deg, noen spesielle du siktert til?
|
|
|
[Re: johannessen]
08/12/2018 11:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
Unødvendig, ja - men hvorfor skulle man ønske å fjerne funksjonen. Jeg har heller ikke bruk for å spille Missile Command og Centipede på skjermen, men muligheten for å kunne gjøre det, plager meg ikke.
|
|
|
08/12/2018 11:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ser på brukt X 90 5-seter som det beste alternativet for oss.
Kjempegod plass, bra rekkevidde, hengerfeste, og ca oppnåelig pris. Bortsett fra antall kjørte kilometer, og potensielt utfordringer med å få med ski, noe man bør tenke på? Plass i garasjen. Behov for å parkere i parkeringshus.
|
|
|
[Re: Ugla]
08/12/2018 11:14
|
Dan
More than words
|
More than words
[...]noen fordeler med touchskjermen er: 1. Man kan introdusere nye features inn i bilen uten å måtte ha knapper å legge disse på. Tesla gjør dette hele tiden. Man kan også legge på ekstra features på eksisterende funksjonalitet. Det er et veldig godt argument. Det blir dog veldig interessant å se hvordan andre bilmerker håndterer dette. Tesla er jo progressive og vil vise det på denne måten. Brukerhistorier som den til GeirK hvor bilen plutselig ble bedre etter en natt i garasjen er gull verdt for Tesla. Men når man sammenligner med f eks mobiltelefoner så kan man lure på hvordan det går. Hvis Apple begynner med elbiler så kan man frykte at etter hver oppdatering så får bilen fler funksjoner men dårligere akselerasjon, toppfart og rekkevidde. Ikke som et resultat av de nye funksjonene, men for å tvinge folk til å kjøpe seg en helt ny bil. Så hvordan skal man tro at de mer konservative juksebilselskapene (dieselgate osv) gjør dette? Kommer de til å la være å gi bilen nye funksjoner og et friskere brukergrensesnitt etter hvert som årene går? Fordi hvis bilen er fra 2019 så skal du jaggu få føle at den er det når naboene dine med 2024-modeller viser frem alle nymotens greier som får din fem år gamle Audi/Jaguar/whatever til å føles akkurat, gammel.
|
|
|
08/12/2018 11:20
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvis du setter deg inn i bilen med bind for øynene, klarer du å finne alle knappene på første forsøk? Det er i såfall imponerende. Men da klarer du å finne dem på en Tesla også, så det egentlig ikke et argument. Så du mener egentlig at blinde bør kunne lese vanlige bøker og?  Og siden vi er inne på dette med knapper og apper. Kan man i Tesla velge bort forhåndsinstallerte funkjoner som man kan gjøre med PC, laptop eller mobil? Fjerne først all mulig unødvendig dritt og dilldaller før man tar i den bruk?
Nei. Jeg ser ikke helt hvilke funksjoner man skulle ønske å velge bort. Tja. Jeg bruker én, -1- app på mobilen (for kommunikaksjon med familien). Alt annet som ikke er relatert til innstilinger kan fjernes. Jeg tipper at det er ganske mye jeg kan fjerne fra en Tesla uten at det kommer til å gå ut over min 'kjøreopplevelse'.
|
|
|
08/12/2018 11:24
|
terjelo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Beskriv gjerne et scenario der du VET at trykknappmatrisen vinner rent objektivt på brukervennlighet og sikkerhet. Jeg er god på å filtrere ut følelser. Er du også god på å filtrere ut å svare på spørsmålene du ikke liker? Kan du svare på om eksempelet mitt svarer på utfordringen din? For dårlig kontrast og for lite systematikk i hvor knappene er plassert.
Dette må du underbygge. Hvordan har du målt kontrasten? Hvor ville du hatt knappene? Kontrasten måler jeg med øynene mine. Poenget er at for maksimal lesbarhet velger man maksimal kontrast, ikke akkurat nok kontrast. Maksimal kontrast er lite forenlig med "elegant utseende", og velges derfor som oftest bort. Les mer f.eks. her: The Hidden Cost of Touchscreens (Ja, den er litt tendensiøs mot touchscreen, men prøver du å legge det til side er det fortsatt noen gode poenger der) Vil du se en touchskjerm designet for effektiv betjening, se på et litt moderne kassaapparat med touchskjerm. Men slikt er jo ikke pent nok til å få plass i en luksusbil.
Dette er jo en helt meningsløs sammenligning. De to skjermene fyller jo to helt ulike oppgaver. Mener du at man skulle tatt alle undermenyene og spredd utover i en svær matrise sammen med kartnavigasjon og styring av radioen? Nå tolker du veldig bokstavelig. Jeg viste til dette som et eksempel på et betjeningseffektivt touchgrensesnitt, ikke som noe som kan kopieres rått og dumpes inn i en bil. Poenget mitt var at hadde man designet for maksimal betjeningseffektivitet, hadde det sett svært annerledes, og mindre "pent" ut. Dette var ett eksempel på dette. Jeg tror at hvis du tenker deg litt om, finner du mange eksempler i brukergrensesnittet til f.eks. Tesla der man bryter med effektiviteten for å få det til å se visuelt pent ut. Uten at Tesla er verre enn andre bilprodusenter her. Og siden du er så opptatt av det: Ja, jeg har prøvd begge deler, inklusive Tesla.
|
|
|
08/12/2018 11:28
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ser på brukt X 90 5-seter som det beste alternativet for oss.
Kjempegod plass, bra rekkevidde, hengerfeste, og ca oppnåelig pris. Bortsett fra antall kjørte kilometer, og potensielt utfordringer med å få med ski, noe man bør tenke på? Plass i garasjen. Behov for å parkere i parkeringshus. Plass til bil i garasjen? Øhh, hvilke syke mennesker har bilen i garasjen? Kjekt om den passer i garasjen og i p-hus, men er det ikke det som gjør måkevingene helt geniale?
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Tange]
08/12/2018 11:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så du mener egentlig at blinde bør kunne lese vanlige bøker og?  [quote] Stråmann. Hvis jeg erstatter bryterpanelet ditt med en skjerm der alle knappene sitter på nøyaktig samme sted, hvorfor blir de da vanskeligere å finne. [quote=Tange] Tja. Jeg bruker én, -1- app på mobilen (for kommunikaksjon med familien). Alt annet som ikke er relatert til innstilinger kan fjernes. Jeg tipper at det er ganske mye jeg kan fjerne fra en Tesla uten at det kommer til å gå ut over min 'kjøreopplevelse'. Det meste på skjermen er relatert til innstillinger. Du kunne selvsagt tatt bort nettleser, kartnavigasjon, Spotify og radio, men hvorfor i all verden skal du gjøre det?
|
|
|
08/12/2018 11:30
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ingen grunn til å være ordknapp i denne tråden, hnf hnf. Og det er fint med knappeløs bil når man teller på knappene. 
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
08/12/2018 11:31
|
GeirK
More than words
|
More than words
Plass til bil i garasjen? Øhh, hvilke syke mennesker har bilen i garasjen?
Der henger jeg ikke med? Gidder du forklare? Kjekt om den passer i garasjen og i p-hus, men er det ikke det som gjør måkevingene helt geniale?
Det er fremdeles ti kvadratmeter med bil.
|
|
|
08/12/2018 11:34
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nei Geir, hvis du konsekvent og systematisk skal overse "misforstå" alle små ironiske vittigheter så må du gjerne gjøre det, men jeg gidder ikke å forklare det.
Redigert av Ripen; 08/12/2018 11:37.
Roy
|
|
|
08/12/2018 11:37
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg spør ikke for å sette deg fast, men for å forstå om jeg kanskje har oversett noe? Jeg har ikke noen tall eller undersøkelser å støtte meg på, så i disse sakene må du bare forholde deg til følelsene mine. Du kanskje ikke lærer noen fakta, men det er aldri feil å lære om menneskenaturen.  Den funksjonen jeg har i bilen min som genererer desidert mest knapptrykking er fartsperren. Ikke fartholder, men fartsperre, dvs en innstilt hastighet man ikke kommer over uten å gjøre en kick-down på gasspedalen. Denne funksjonen bruker jeg absolutt hele tiden og jeg bruker venstre tommel til å justere innstillingen ved hvert hastighetsskilt langs veien. Jeg vet ikke en gang om Tesla har fartsperre, og om den i tilfelle blir styrt manuelt eller med skiltgjenkjenning. Hvis den blir styrt manuelt så ville jeg ha gått lei veldig fort hvis den var plassert på skjermen. Hvis den styres av skiltgjenkjenning så holder det fint å ha den som en stor av/på-knapp på skjermen. Ellers når det gjelder hva man foretrekker av berøringsskjerm og knapper så har jeg akkurat kjøpt meg en Microsoft Surface Laptop som har berøringsskjerm. Det viser seg veldig fort hvilke oppgaver som egner seg for berøring og hvilke som gjør seg best på tastatur/glidepad. For å ta ytterlighetene: Kartnavigasjon, zooming og panorering gjøres best med berøringsskjerm. Skriving og markering av f eks regnarkceller gjøres best med tastatur og glidepad. Konklusjonen er altså at det beste er å ha både knapper og berøringsskjerm, avhengig av funksjonen som skal styres. Så Teslas opplegg med knapper på rattet i kombinasjon med stor skjerm på S og X høres perfekt ut. Å fjerne absolutt alt av knapper, slik man ser ut til å gjøre på Model 3 ser derimot bare ut som en gimmick for å oppleves fremtidsrettet. Det hadde egentlig vært veldig Citroën på en måte. Hmm.... 
|
|
|
08/12/2018 11:38
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Roy
|
|
|
08/12/2018 11:41
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Der lå det altså en død hund begravet. Det er stort. Berøringsskjerm er ikke laget for bileiere i kaldt klima. Det er en virkelig turnoff som jeg faktisk ikke har tenkt på. Klart det kan veies opp noe hvis det er varme i rattet. Hvordan funker dette hvis det er 10-15 minus ute ved oppstart i kald bil? Går det greit uten hansker? Tar det lang tid før man ikke trenger hansker?
Dette er fossiltankegang. Som andre sier, med elbil er det INGEN grunn til å sette seg inn i en kald bil. Bilen som må kjøres flere kilometer før den begynner å bli varm er snart historie. Dieselbiler får man med dieselvarmer, den er flere kw og jeg kan starte den fra mobilen. Men betyr det at jeg gjør det hele tiden på vinterstid? Nei. Det hører til unntakene at jeg husker å starte den. Tidsstyring blir for rigid. Så veldig ofte kjører jeg bilen med hansker på. Det gjør jeg også forresten ofte selv om bilen er forvarmet da det tar tid å varme et ratt uten integrert varme. Re forvarming - Tipper det blir det samme med elbil. Du glemmer nok ganske ofte å forvarme Teslaen, ja... Jeg er ikke villig til å begynne å fikle av og på med hansker for å kunne betjene ting. Det er for tungvindt. Av denne grunn er det interessant hvor raskt rattet blir oppvarmet.
|
|
|
08/12/2018 11:44
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjekt om den passer i garasjen og i p-hus, men er det ikke det som gjør måkevingene helt geniale?
Det er fremdeles ti kvadratmeter med bil. Ikke alle har plass til en bil på over 5m, og selv om du får åpnet døra er det ikke sikkert at de i nabobilen gjør det...
|
|
|
08/12/2018 11:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei Geir, hvis du konsekvent og systematisk skal overse "misforstå" alle små ironiske vittigheter så må du gjerne gjøre det, men jeg gidder ikke å forklare det. Beklager. Jeg diskuterer ganske mye på nettet og det er umulig å skille mellom dem som sier rare ting og mener dem og dem som sier rare ting fordi de ønsker være morsomme. Det finnes en mengde mennesker der ute som har langt merkeligere meninger enn at det er dumt å parkere i garasjen. Emojis hjelper i så måte.
|
|
|
|
|