Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Er regjeringa i lomma på hotelleierne?

Er regjeringa i lomma på hotelleierne? #2525512 07/12/2018 08:53
M
Marøder Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Hotellobbyen og NHO har jobbet "godt" opp mot regjeringen godt støttet av en veldig objektiv "undersøkelse" utført av Menon på oppdrag fra NHO. Innføringen av airbnb skatt hvor man skatter 23 prosent på 85 prosent av beløpet etter de første 10.000 kronene i leieinntekt på leie under 30 dager bryter mot et annet etablert skatteprinsipp, nemlig at dersom man leier ut sin egen bolig er det skattefritt så lenge man leier ut mindre enn 50 % av boligens areal (regnet etter utleieverdi).

Dette ligner på korrupsjon. At det ikke har blitt mer rabalder over denne regelendringen er ut over min fatteevne - Høyre og FRP, som liksom skal forsvare folks rettigheter og individualisme til å tjene seg noen kroner, går i bresjen for dette rælet. Det er altså greit å leie ut lenge, men leier du ut mindre enn 30 dager skal du beskattes. Hva er det slags overformynderi? Og det kommer fra blå side - utrolig!

Jeg kan skjønne at de vil ta de som driver profesjonelt, det vil si de som har mange eiendommer som de leier ut via airbnb eller liknende. Dette for å sikre like rammevilkår. Det er uproblematisk. Problemet er at dette rammer alle, også de som leier ut mindre enn 50 % av sin egen bolig. Argumentet fra turist-destinasjoner i Spania om at Airbnb presser befolkningen ut av byene kjøper jeg ikke. Det er ikke en menneskerett å kunne leie eiendom i indrefileten av disse byene.

Dette kunne vært løst mye enklere hvis man hadde villet:
- Leienntekter fra folkeregistrert adresse som eies av den som bor der, er skattefri så lenge 50 % kravet er opprettholdt.
- Leieinntekter fra annen eiendom skattes som leieinntekter slik som i dag.
- Airbnb krever registrering av gårds- og bruksnr for hvert utleiebojekt og rapporterer dette til skatteetaten.
- Airbnb og/eller skatteetaten sjekker leieinntekter på gårds- og bruksnr opp mot snitt for samme type eiendom. De som jukser, det vil si leier ut flere eiendommer på samme gårds- og bruksnummer får straffeskatt. Ikke at jeg tror det vil være så lett å jukse da en dato ikke kan leies ut flere ganger på et objekt.

Kan ikke skjønne annet enn at det nå blir et stort marked for mellomaktører. Det vil si at man etablerer en langsiktig leiekontrakt (mer enn 30 dager) med et selskap som deretter leier ut kortsiktig.

Redigert av Marøder; 07/12/2018 08:54.
Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: Marøder] #2525522 07/12/2018 09:28
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Hvor har du det fra at H og FRP skal forsvare folks rettigheter? :-D

De forsvarer forretningers rettigheter, privatisering.
NHO er større enn Airbnb..

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: Marøder] #2525524 07/12/2018 09:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvilke andre konspirasjonsteorier tror du på?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: RazeFaze] #2525535 07/12/2018 10:39
M
Marøder Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Sitat: RazeFaze

De pleier nå vanligvis å ønske mindre byråkrati og skattlegging. Mulig jeg har for mye tiltro til disse politiske partiene, ja.

Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: GeirK] #2525545 07/12/2018 11:11
M
Marøder Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Sitat: GeirK
Hvilke andre konspirasjonsteorier tror du på?

At du egentlig er en alien som utgir seg for å være et menneske ved navn GeirK ICON_GRIN

Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: RazeFaze] #2525548 07/12/2018 11:16
RoyK Offline
Besatt
Besatt

Kloke ord…

Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: RoyK] #2525550 07/12/2018 11:28
M
Marøder Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Sitat: RoyK

Kloke ord…

Bare så det er sagt, jeg skrev" forsvare folks rettigheter og individualisme til å tjene seg noen kroner".

Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: Marøder] #2525579 07/12/2018 13:59
Bøygen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Marøder

Kloke ord…

Bare så det er sagt, jeg skrev" forsvare folks rettigheter og individualisme til å tjene seg noen kroner".

Og da kan det jo egentlig sies igjen:

I bunn og grunn er vel svaret på spørsmålet ditt: Ja.

Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: Marøder] #2525586 07/12/2018 15:20
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
For min del foreslår eg mindre skatt på lønnsinntekt, og lik skatt på AirBnB som på salg av eigedom. Reinvestering i eigedom til å bu i skal likevel ikkje skattast på.

Ingen skatt på privat hotelldrift, medan det er skatt på anna arbeid uansett ikkje bra.

Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: Marøder] #2525597 07/12/2018 17:13
RoyK Offline
Besatt
Besatt
- Er regjeringa i lomma på hotelleierne?

Det er jo bare å følge med litt og se hvor skattepenga går. Milliarder til de rikeste, voldsomme kutt på sosiale greier og alt annet som betyr noe. En finansminister som har Norges hyggeligste leieavtale på hytte og båtplass hjelper jo også litt, spesielt når man ser på hvem utleieren er.

Det er åpenbart at korrupsjon er et problem i ethvert styresett, men H+Frp fundamenterer jo politikken sin på kameraderi og snusk der venstresida i hvert fall gjør noen tapre forsøk på å unngå sånt.

Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: RoyK] #2525599 07/12/2018 17:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Milliarder til de rikeste

Hvor i statsbudsjettet finner jeg disse milliardoverføringene til de rikeste?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: Marøder] #2525623 07/12/2018 20:28
M
Marøder Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
At Monica Mæland får fremføre denne messingen om at skatt på airbnb utleie jo er så flott uten et eneste kristisk spm er for meg en gåte. For venstresiden er det ingen vits å gå hardt ut mot dette da de nok også ønsker en slik skatt. Idealistisk mener jeg at innføringen av en slik skatt går tvert imot en blå politikk. Så da må det vel være slik at huseiere som driver med slik utleie er en liten og ubetydelig gruppe. Dette sviket skal ikke glemmes. NB! Jeg har kun drevet med slik utleie i beskjeden grad, det er i hovedsak det prinsippielle som jeg reagerer på; at Høyre ikke fører det som bør være høyrepolitikk men heller lar seg forføre av lobbyister. I festtaler snakker man om at den økende skjevfordelingen av formuer er et økende sosialt problem globalt. Delingsøkonomien kan være med på å bøte på noe av dette ved å omdistribuere deler av forumene fra f.eks hotelleiere til huseiere. Jeg snakker da om vanlige huseiere som vil leie ut deler av boligen på kortere kontrakter med høyere priser. Men nei, vi bør helst ha status quo der vi jobber for vekslepenger i hotellene og bidrar til stadig større formuer til Stordalen og co.

Redigert av Marøder; 07/12/2018 20:30.
Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: Marøder] #2525635 07/12/2018 21:17
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
hotellarbeidarar på luseløn må skatte for jobben dei gjer for hotelleigarane.

Så då er det rettferdig at eg som eig hus skal få drive hotell skattefritt i huset mitt?

Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: Marøder] #2525646 07/12/2018 22:14
E
Ebrietas Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Skal ikke uttale meg om hva som er høyre-politikk eller rimeligheten i hvordan reglene blir fremover. Men jeg er ganske sikker på at grunnlaget for dagens skattefritak ikke er at noen mente boligeiere fortjente å få skattefrie inntekter. Det handler om at store mengder hybler hadde forsvunnet fra leiemarkedet dersom eierne hadde måtte forholde seg til skatt og rapportering av disse inntektene.

Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: Marøder] #2525663 08/12/2018 07:11
M
Marøder Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
De er vel ikke helt skattefrie? Jeg betaler flere tusen i eiendomsskatt hvert år.

Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: Klinkekule] #2525664 08/12/2018 07:14
M
Marøder Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Sitat: Klinkekule
hotellarbeidarar på luseløn må skatte for jobben dei gjer for hotelleigarane.

Så då er det rettferdig at eg som eig hus skal få drive hotell skattefritt i huset mitt?

Ja, og hotellarbeidere kan også leie ut!

"Åtte av ti nordmenn tilhører en husholdning som eier sin egen bolig, hvilket utgjør totalt 4,3 millioner nordmenn.

** Hver andre nordmann bor i enebolig."

Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: Marøder] #2525674 08/12/2018 08:49
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Arbeidsinnsats som blir belønnet med en lønn skattlegges. Denne skatten tetter hullet som eksisterer for korttidsutleie. Den vesentligste innsatsfaktoren ved Airbnb-utleie/korttidsutleie er ikke egen bolig, men arbeidsinnsats. Det er først og fremst avkastning på arbeidsinnsats som nå blir skattlagt.

Dette er tetting av et hull i skatteloven, og burde ikke være noe å hisse seg opp for.

Ut på tur!

Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: Marøder] #2525677 08/12/2018 09:08
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Hotellobbyen og NHO har jobbet "godt" opp mot regjeringen godt støttet av en veldig objektiv "undersøkelse" utført av Menon på oppdrag fra NHO. Innføringen av airbnb skatt hvor man skatter 23 prosent på 85 prosent av beløpet etter de første 10.000 kronene i leieinntekt på leie under 30 dager bryter mot et annet etablert skatteprinsipp, nemlig at dersom man leier ut sin egen bolig er det skattefritt så lenge man leier ut mindre enn 50 % av boligens areal (regnet etter utleieverdi).

Dette ligner på korrupsjon. At det ikke har blitt mer rabalder over denne regelendringen er ut over min fatteevne - Høyre og FRP, som liksom skal forsvare folks rettigheter og individualisme til å tjene seg noen kroner, går i bresjen for dette rælet. Det er altså greit å leie ut lenge, men leier du ut mindre enn 30 dager skal du beskattes. Hva er det slags overformynderi? Og det kommer fra blå side - utrolig!

Jeg kan skjønne at de vil ta de som driver profesjonelt, det vil si de som har mange eiendommer som de leier ut via airbnb eller liknende. Dette for å sikre like rammevilkår. Det er uproblematisk. Problemet er at dette rammer alle, også de som leier ut mindre enn 50 % av sin egen bolig. Argumentet fra turist-destinasjoner i Spania om at Airbnb presser befolkningen ut av byene kjøper jeg ikke. Det er ikke en menneskerett å kunne leie eiendom i indrefileten av disse byene.

Dette kunne vært løst mye enklere hvis man hadde villet:
- Leienntekter fra folkeregistrert adresse som eies av den som bor der, er skattefri så lenge 50 % kravet er opprettholdt.
- Leieinntekter fra annen eiendom skattes som leieinntekter slik som i dag.
- Airbnb krever registrering av gårds- og bruksnr for hvert utleiebojekt og rapporterer dette til skatteetaten.
- Airbnb og/eller skatteetaten sjekker leieinntekter på gårds- og bruksnr opp mot snitt for samme type eiendom. De som jukser, det vil si leier ut flere eiendommer på samme gårds- og bruksnummer får straffeskatt. Ikke at jeg tror det vil være så lett å jukse da en dato ikke kan leies ut flere ganger på et objekt.

Kan ikke skjønne annet enn at det nå blir et stort marked for mellomaktører. Det vil si at man etablerer en langsiktig leiekontrakt (mer enn 30 dager) med et selskap som deretter leier ut kortsiktig.

Jeg er ikke så sikker på at det er hotelleierne som sådan regjeringen tenker mest på i denne saken, jeg tror at det for dem til syvende og sist er et spørsmål om hvorvidt de mener at det norske samfunnet som helhet er tjent med at aktivitet flyttes fra en profesjonell bransje som generer arbeidsplasser, skatteinntekter og positive ringvirkninger for annet næringsliv (feks. matleveranser) over til private initiativer som ikke gjør det.

Så er jeg helt enig med deg i at ordningen kunne vært forsøkt gjort mer elegant med hensyn til å skåne privatpersoner som bare leier ut egen leilighet en gang i året mens de selv er på ferie, men til en viss grad er nok dette ris til egen bak.
Det viser seg dessverre for ofte at folk (foreløpig) ikke er voksne nok til å kunne bruke denne formen for semiprivat delingsøkonomi positivt uten å misbruke konseptet til ubeskattet næringsdrift, og kostnadene for og effektivitetsgraden av et kontrollsystem for en differensiert beskatning vil være av en slik karakter at generell skattlegging i praksis er eneste alternativ.

Og i slike tilfeller er det de små som taper, for meg er dette en interessant parallell til eiendomsskatten i Oslo der privatpersoner som har vært heldig/uheldig nok til å få en stor nok prisstigning på den ene boligen de eier blir sittende igjen med skatteregningen. Samtidig slipper aktører som Ivar Tollefsen, som eier Osloleiligheter for mange milliarder og tjener 500 millioner i året på utleie, unna eiendomsbeskatning fordi systemet kun tar hensyn til verdien av enkeltobjekter.
Her ville det også vært et mer rettferdig prinsipp at man ikke blir beskattet for boligen man bor i, men at skattesatsene øker med hvor mange boliger man eier utover primærboligen, men også et slikt system ville blitt utnyttet og vært umulig å kontrollere/håndheve.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: Supermann] #2525678 08/12/2018 09:13
M
Marøder Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Sitat: Supermann
Den vesentligste innsatsfaktoren ved Airbnb-utleie/korttidsutleie er ikke egen bolig, men arbeidsinnsats. Det er først og fremst avkastning på arbeidsinnsats som nå blir skattlagt.

Ok. Vurderer du virkelig arbeidsinnsatsen ved utleie av bolig under 1 måneds lengde som den vesentligste innsatsfaktoren? Er du seriøs? Jobber du i Skatteetaten?

Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: Marøder] #2525738 08/12/2018 13:27
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Supermann
Den vesentligste innsatsfaktoren ved Airbnb-utleie/korttidsutleie er ikke egen bolig, men arbeidsinnsats. Det er først og fremst avkastning på arbeidsinnsats som nå blir skattlagt.

Ok. Vurderer du virkelig arbeidsinnsatsen ved utleie av bolig under 1 måneds lengde som den vesentligste innsatsfaktoren? Er du seriøs? Jobber du i Skatteetaten?

Ja
Ja
Nei

Ved utleie så vil du måtte markedsføre, vaske, være vaktmester og kommunisere med leietaker. På korte leieforhold vil dette være den største kostnaden for utleier om man ikke gjør dette med stort volum(mao. Næringsvirksomhet uansett). På lengre leieforhold vil disse kostnadene typisk være andelsmessig lavere.

Jeg vil oppfordre deg til å prøve å regne på dette evt. undersøke hvor mye det koster å outsource arbeidet med utleie av egen leilighet til en profesjonell aktør.

Ut på tur!

Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: Marøder] #2525755 08/12/2018 17:48
M
Marøder Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Tror kanskje vi definerer innsatsfaktoren forskjellig. For meg er kapital bundet opp i eiendom en innsatsfaktor. Ta med alle kostnader ved å eie et hus, så er det en ganske høy kostnad per dag.

Som huseier har man det privilegiet at man kan gjøre det meste selv. Ser ikke poenget med å regne med profesjonelle aktører. Det er ikke så veldig mye arbeid med å leie ut via f.eks airbnb. Mye løses ved å bruke 1 time på å lage en hybel- og områdemanual. Denne gjenbrukes. Bestilling, markedsføring og oppgjør håndteres av airbnb. Av og til kan det komme noen spm. Med kodelås låser gjest seg inn selv. Enkelte krever at gjest vasker ut mens andre krever et gebyr. Det er snakk om maks en halvtimes kontroll og shining på en hybel. Et leieforhold varer ofte 3-5 dager. Alternativkostnaden på denne marginale tiden er lav og hadde mest sannsynlig blitt tilbragt på soffan
ICON_WINK

Redigert av Marøder; 08/12/2018 17:49.
Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: Torshov-Simen] #2525756 08/12/2018 18:15
M
Marøder Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Sitat: Torshov-Simen

Jeg er ikke så sikker på at det er hotelleierne som sådan regjeringen tenker mest på i denne saken, jeg tror at det for dem til syvende og sist er et spørsmål om hvorvidt de mener at det norske samfunnet som helhet er tjent med at aktivitet flyttes fra en profesjonell bransje som generer arbeidsplasser, skatteinntekter og positive ringvirkninger for annet næringsliv (feks. matleveranser) over til private initiativer som ikke gjør det.

Så er jeg helt enig med deg i at ordningen kunne vært forsøkt gjort mer elegant med hensyn til å skåne privatpersoner som bare leier ut egen leilighet en gang i året mens de selv er på ferie, men til en viss grad er nok dette ris til egen bak.
Det viser seg dessverre for ofte at folk (foreløpig) ikke er voksne nok til å kunne bruke denne formen for semiprivat delingsøkonomi positivt uten å misbruke konseptet til ubeskattet næringsdrift, og kostnadene for og effektivitetsgraden av et kontrollsystem for en differensiert beskatning vil være av en slik karakter at generell skattlegging i praksis er eneste alternativ.

Og i slike tilfeller er det de små som taper, for meg er dette en interessant parallell til eiendomsskatten i Oslo der privatpersoner som har vært heldig/uheldig nok til å få en stor nok prisstigning på den ene boligen de eier blir sittende igjen med skatteregningen. Samtidig slipper aktører som Ivar Tollefsen, som eier Osloleiligheter for mange milliarder og tjener 500 millioner i året på utleie, unna eiendomsbeskatning fordi systemet kun tar hensyn til verdien av enkeltobjekter.
Her ville det også vært et mer rettferdig prinsipp at man ikke blir beskattet for boligen man bor i, men at skattesatsene øker med hvor mange boliger man eier utover primærboligen, men også et slikt system ville blitt utnyttet og vært umulig å kontrollere/håndheve.

Ser poengene dine, men jeg tror også at man har store ringvirkninger selv om private tar en liten del av kaka. Jeg tenker da på amatører som leier ut egen bolig. Disse pengene settes raskt i arbeid igjen med minst like mye samfunnsnytte, det er ikke slik at disse pengene nødvendigvis syltes ned. I tillegg spiser gjestene like mye uansett om de bor på hotell eller ei.

I byen hvor jeg bor, er det høysesong fra nov/des og ut mars. Da har hotellene som oftest veldig godt belegg. Privat utleie fungerer da som et supplement for å ta unna toppene i et presset market. Jeg vil faktisk tro at flere får mulighet til å komme hit da private tilbyr et billigere alternativ enn hotellene som priser de siste rommene kunstig høyt. Så flere turister enn om man ikke hadde private.

Det er mange luringer. Men brukte man samme modell som for beskatning av utleie, som jo fungerer greit i dag, ville ikke dette vært så krevende. Det vil si skattefritt innenfor 50 prosent. Det å knytte et gårds- og bruksnr mot et personnr og airbnb id kan da ikke være så vanskelig.

Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: Marøder] #2525761 08/12/2018 20:10
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Torshov-Simen

Ser poengene dine, men jeg tror også at man har store ringvirkninger selv om private tar en liten del av kaka. Jeg tenker da på amatører som leier ut egen bolig. Disse pengene settes raskt i arbeid igjen med minst like mye samfunnsnytte, det er ikke slik at disse pengene nødvendigvis syltes ned. I tillegg spiser gjestene like mye uansett om de bor på hotell eller ei.

I byen hvor jeg bor, er det høysesong fra nov/des og ut mars. Da har hotellene som oftest veldig godt belegg. Privat utleie fungerer da som et supplement for å ta unna toppene i et presset market. Jeg vil faktisk tro at flere får mulighet til å komme hit da private tilbyr et billigere alternativ enn hotellene som priser de siste rommene kunstig høyt. Så flere turister enn om man ikke hadde private.

Det er mange luringer. Men brukte man samme modell som for beskatning av utleie, som jo fungerer greit i dag, ville ikke dette vært så krevende. Det vil si skattefritt innenfor 50 prosent. Det å knytte et gårds- og bruksnr mot et personnr og airbnb id kan da ikke være så vanskelig.

Hadde man klart å holde utleien på et amatørnivå hadde neppe dette regelverket kommet på plass (så tidlig), det er nok utviklingen man har sett utenlands med en oppblomstring av semi og helproffe utleiere man vil komme i forkjøpet.
Problemet man (antageligvis) ser med å knytte bruksnummer mot personnummeret og airbnb id er stråmannsproblematikken der eier på papiret og eier i praksis er to forskjellige ting.

Men bare så det er klart, jeg hadde helt klart heller ønsket meg en løsning i retning av det du skisserer, men jeg tror også jeg ser hvorfor regjeringen har gjort det på denne måten.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: Marøder] #2525766 08/12/2018 20:44
M
Marøder Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Man skal være ganske kreativ dersom man jukser på folkeregistrert adresse, eierskap av gårds- og bruksnr og personnummer. Tror at dette er lett å kontrollere. Fulgte airbnb utleie samme regler som ordinær utleie, tror jeg det hadde vært uproblematisk all den tid slikt juks trolig ikke er særlig utbredt idag.

Jeg er såpass paranoid at jeg tror at dette opplegget har hotellnæringen og NHO lobbyert kraftig for å få til. Delingsøkonomi er bra for å redusere forskjeller mellom formuende bedriftseiere og røkla. Tror jeg, har ingen dokumentasjon.

Re: Er regjeringa i lomma på hotelleierne? [Re: Marøder] #2525769 08/12/2018 21:43
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Man skal være ganske kreativ dersom man jukser på folkeregistrert adresse, eierskap av gårds- og bruksnr og personnummer. Tror at dette er lett å kontrollere. Fulgte airbnb utleie samme regler som ordinær utleie, tror jeg det hadde vært uproblematisk all den tid slikt juks trolig ikke er særlig utbredt idag.

Jeg er såpass paranoid at jeg tror at dette opplegget har hotellnæringen og NHO lobbyert kraftig for å få til. Delingsøkonomi er bra for å redusere forskjeller mellom formuende bedriftseiere og røkla. Tror jeg, har ingen dokumentasjon.

Bare i borettslaget jeg bor har det vært tre saker hvor eier av en leilighet har bodd annet sted, men hatt folkeregistrert adresse i leiligheten som i virkeligheten har vært leid ut til andre. Folk er mer skruppuløse og kreative enn vi liker å tro er jeg redd.
Men at det har vært lobbyering inne i bildet ser jeg ikke bort fra, sponsorene til Høyre og NHO vil vel ha litt igjen for de kronene ICON_SMILE

Moderator  support