Etter å ha punktert mange ganger på Pro One har jeg nå gått over til Mavic Yksion Pro UST. Settes opp slangeløst ekstremt enkelt på Unaas felger og selvfølgelig på Mavic UST felg. Popper opp på vanlig gulvpumpe og holder veldig tett. Ruller veldig bra og ennå ikke punktert etter noen tusen km.
Pro One har jeg gitt opp, synes det var vanskelig å få poppet på felgen selv med høyt trykk. Vanskelig å få av etter punktering også.
Det blir litt som med innredning, det ser litt rotete ut med for mange sjatteringer av samme farge. Synes tanwall gjør seg best for å sprite opp sorte rammer.
Tanwall matcher brunt også. Jeg er svært fornøyd med Corsa G+ 28 mm. Har syklet mye på variert underlag uten punkteringer i høst. Mitt dekkønske for 2019 må være at dette dekket kommer i 30 mm, eller kanskje tilogmed 32 mm?
Imponerende lav rullemotstand - og gjerne en fordel at GP5000 ikke er like overdimensjonert som forgjengeren.
I mellomtiden har britiske Aerocoach, muligens på oppdrag fra Cycling Weekly, sammenlignet slange- og slangeløs versjon av GP5000 og kommet frem til at dekket med slange (!) har lavest rullemotstand. Aerocoach forklarer det med den tykkere gummien i 60 TPI i den slangeløse versjonen.
Vi har fått inn Conti GP 5000 i 25, 28 og 32mm. Ingen av dem for slangeløs sykling. Blir vel noen uker til de får se asfalt. 25mm-versjonen veier 206 gram.
Er ikke Zipp 303 Disc usedvanlig/prisverdig brede? 21 mm indre felgbredde eller tar jeg feil?
Dekkbredde på 28 mm skal fra produsentens side etter ETRTO-standard fortsatt måles på felg med 17 mm indre bredde. Forståelig at dekket blir bredere på bredere felg
Ifølge Bicycle Rolling Resistance, som Duff allerede har linket til, er GP5000 smalere/nærmere oppgitt bredde enn det massive GP4000 SII
Mener jeg så i referansetråden for dekkbredder at GP4000 SII 28mm var målt til 32mm på felg med 21mm indre felgbredde. GP5000 mao 2mm smalere enn forgjengeren.
Bingo. Målt til 29,9 mm på en 21c felg. ETRTO-referansen for 28 mm er som du skriver 17c. GP5000 har der jeg har sett målt 1-2 mm smalere enn det GP4000sII gjorde. Lettere er det også, gitt.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Schwalbe har kommet med One Performance i slangeløs/TLR Raceguard-gummi i 67 TPI. Foreløpig kun i 25 mm og 350 gram. Gummiblanding og punkteringsbeskyttelse visstnok som Durano. Det bør i så fall være slitesterkt og med god punkteringsbeskyttelse, og dermed et godt bruksdekk, men neppe det mest lettrullende. Se Schwalbe One.
BicycleRollingResistance har nå endelig også testet GP 5000 TL 25mm. I forhold til GP 5000 25mm er det 0.5mm bredere, 74 gram tyngre, har litt bedre punkteringssikkerhet i sideveggen og er 1.7W raskere. Det havnet dermed på 2. plass totalt av alle testede dekk.
Det skal nevnes at de tester vanlige clincher-dekk med Butyl-slange, og dermed kan det godt hende at clincher-versjonen fortsatt er ørlite grann kjappere med Latex-slange, slik som testen til AeroCoach indikerer.
Den dagen de sindige tyskerne masseproduserer et tanwall, slangeløst landeveisdekk som ikke står tilbake for et helsvart i funksjon, skal jeg vurdere å ta denne retro-trenden alvorlig
Bra kommentar etter syv innlegg om Schwalbe Men tommel opp for Bianchi med Campa 35 Ultra tub og dekk som anbefalt av Valentino. Håper vi får se herligheten.
Trådens opprinnelige tema er forresten ikke hvilke eksisterende dekk vi vil/bør bruke i 2019, men hvilke nye dekk vi ønsker å se på markedet. Derfor Conti-dominans i tråden etter lansering av slangeløse GP5000