Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Norsk kuriosa?

Norsk kuriosa? #2524328 29/11/2018 09:58
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
I forbindelse med en ny spalte i Landevei leter vi etter noen annerledes veistubber. Dette kan være både klatringer, utforkjøringer eller flate strekninger, men veier som har en stor lokal betydning.

Maridalen er et eksempel på en slik veibit for osloboere. En utrolig viktig livsnerve for en landeveissyklist, trolig helt ukjent for en fra Bergen, Sandnes eller Bodø. Det samme er det trolig med klatringen til Skistua i Trondheim, eller tja, hva mer har vi?

Er det noen godbiter over det ganske land vi burde ta en titt på?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Norsk kuriosa? [Re: Alpers] #2524361 29/11/2018 11:44
kjull Offline
Besatt
Besatt
Litt vag i spec'en hva dere er på jakt etter. For min del var nok Skjolden-Urnes en vindstille solskinnsdag i starten av Juni årets veistrekk-høydepunkt.

Re: Norsk kuriosa? [Re: Alpers] #2524365 29/11/2018 12:01
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Går du etterhvert tom for ideer kan jeg foreslå "Kapphøgda".

Ikke lang og ikke bratt - 2,3 km/114 hm, men for en 5-6 åring som sykler Trim Tråkk Toten Rundt første gang (totalt ca. 48 km),
er dette en skikkelig utfordring.

TTTR arrangeres hvert år Kristi Himmelfartsdag, og går i Totens mest brukte treningsrunde.

Re: Norsk kuriosa? [Re: Alpers] #2524366 29/11/2018 12:02
H
Hapatron Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Sandefjord-velodromen, også kjent som Goksjø rundt. :-)
https://www.strava.com/segments/1489358?filter=overall

Re: Norsk kuriosa? [Re: Alpers] #2524375 29/11/2018 12:36
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Om dere skulle forville dere til Namdalen er Overhallarunden (Namsos - Overhalla - Namsos) en lokal klassiker på 5 - 6 mil. Skal visstnok sykles på nordsia av Namsen oppover og sørsia ned. Kan også forlenges til Grong og blir da Grongrunden ICON_SMILE Begge disse er relativt flate, og strengt tatt vil jeg heller slå et slag for den mye mindre brukte, men fantastisk fine Skrøyvdalsvegen fra Høylandet til Salsbruket. Da får du både kulturlandskap, skog, fjell og kyst - og en fergetur om du gjør en rundtur av det.

Re: Norsk kuriosa? [Re: Alpers] #2524376 29/11/2018 12:42
jan erik Offline
Besatt
Besatt
For Drammensere er det gjengs å trå til på Hagatjern GPX:

https://www.strava.com/segments/722492?filter=overall

6 km med oppover bare avbrutt av et flatt parti ved Hagatjern

Re: Norsk kuriosa? [Re: Alpers] #2524399 29/11/2018 14:33
N
Nils_Arne Offline
Veteran
Veteran
N
Veien opp til Gråkallen/Skistua er Trondheims svar på Tryvann.

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: Norsk kuriosa? [Re: Alpers] #2524405 29/11/2018 15:04
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
I Trondheim er rundet rundt Byneset også en klassiker, ingen 17.mai uten å ha syklet rundt der på kvelden.

http://bhxblogg.no/?p=123

Se forøvrig denne tråden i vårt flotte forum om alternative sykkelruter rundt Trondheim:

https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1559483

Re: Norsk kuriosa? [Re: Alpers] #2524475 29/11/2018 22:31
J
Jonesy Offline
Medlem
Medlem
J
Lysebotn!

Re: Norsk kuriosa? [Re: Jonesy] #2524479 30/11/2018 04:45
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Byfjellene i Bergen er kanskje ikke så ukjent, men har et stort antall veier og kan klatres fra en rekke utgangspunkt. Dessverre stort sett dominert av turgåere, men opp fra Monkebotn, Torget og svartediket er det såpass bratt at farten ikke plager gående.
Drømmen hadde vert en dag i uken der fjellet var forbeholdt syklende:-)
Her kan en sope med seg høydemeter i bøtter og spann rett fra pubene;-)
Nedover får en alltid for stor fart for turgåere m hunder unger og fjas, og får aldri tatt ut potensialet til bakken uten å bli svært upopulær...
En får utnyttet mye m landeveissykkel, mere meg grussykkel og rubbel_&bit med fulldemper vil jeg tro.

Re: Norsk kuriosa? [Re: Alpers] #2524504 30/11/2018 08:12
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Noe av det flotteste jeg har syklet (Toscana ?) er fra Hamar inkl litt gutuer, Staur Gård, Ottestad Kirke mot Tangen. Valentino kan vel plukke ut den flotteste ruta med innlagte gruspartier og kaffestopp (området har dere vel mer enn nevnt tidligere)

Vet ikke om ruta betyr så mye men det er en haug med folk som sykler Oslo - Vestby - Son på Gamle Mossevei, åpenbart det kjedeligste alternativet i et så flott område.
Prøv et av flere bedre alternativ: Oslo, Ekeberg, Ski, Kroer, Son, Hvitsten, Drøbak, vestsiden av Nesodden og båten til Oslo (OK fint om du tar Drøbak, Gamle Mossevei, Svartskog, Ingierstrand, Oslo også). Flere varianter og noen helt nydelige småveier på kryss og tvers i Follo. Det flotteste partiet (synes jeg) innimellom bugnende kornåkre på smal svingete vei med lite trafikk (men minst et par BMW 3 serie coupe fra 90 tallet) går fra Ski (Løkenveien), til Krokstad, Kroer Kirke, Garder, Hølen og grusveien nede ved elven til Son. Evt fra Garder til Ringvoll og Hobølveien til Moss.

Mulig jeg har blitt litt farget av 6 år i Landkreditt, men gult vaiende korn, bjerkeallè, rød låve og hvitt hus + noen kyr hist & pist gir da ro i sjelen ???

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Norsk kuriosa? [Re: EmilZipp] #2524510 30/11/2018 08:29
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: EmilZipp

Vet ikke om ruta betyr så mye men det er en haug med folk som sykler Oslo - Vestby - Son på Gamle Mossevei, åpenbart det kjedeligste alternativet i et så flott område.
Prøv et av flere bedre alternativ: Oslo, Ekeberg, Ski, Kroer, Son, Hvitsten, Drøbak, vestsiden av Nesodden og båten til Oslo (OK fint om du tar Drøbak, Gamle Mossevei, Svartskog, Ingierstrand, Oslo også). Flere varianter og noen helt nydelige småveier på kryss og tvers i Follo. Det flotteste partiet (synes jeg) innimellom bugnende kornåkre på smal svingete vei med lite trafikk (men minst et par BMW 3 serie coupe fra 90 tallet) går fra Ski (Løkenveien), til Krokstad, Kroer Kirke, Garder, Hølen og grusveien nede ved elven til Son. Evt fra Garder til Ringvoll og Hobølveien til Moss.

Mulig jeg har blitt litt farget av 6 år i Landkreditt, men gult vaiende korn, bjerkeallè, rød låve og hvitt hus + noen kyr hist & pist gir da ro i sjelen ???

Tiltredes.
I tillegg har jeg blitt veldig glad i området Ytre Enebakk - Lyseren - Spydeberg hvor det finnes godt med avstikker og paralellalternativer (og eventuelt videre Spydeberg - Mørk - Svindal for langtur til Fredrikstad), finere kulturlandskap og mindre trafikk skal man lete lenge etter

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Norsk kuriosa? [Re: Torshov-Simen] #2524516 30/11/2018 08:38
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Torshov-Simen
I tillegg har jeg blitt veldig glad i området Ytre Enebakk - Lyseren - Spydeberg hvor det finnes godt med avstikker og paralellalternativer (og eventuelt videre Spydeberg - Mørk - Svindal for langtur til Fredrikstad), finere kulturlandskap og mindre trafikk skal man lete lenge etter

Noe slikt ? Jeg var så heldig å få være med arkitekten som tegnet Foten Cafe i sommer rett etter åpning. Poenget mitt er at altfor mange går glipp av perlene i Follo og følger strakeste vei (muligens for å skryte av hvor langt syd de kom, helt til Moss lizzom) https://www.strava.com/activities/1614433084

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Norsk kuriosa? [Re: Alpers] #2524524 30/11/2018 09:23
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Mitt høydepunkt i år var strekket Kviteseid-Lunde om Fjågesund. Deilig trafikkstille og variert småkupert landskap.

Andre små perler rundt Oslo er streningen Hyggen - Røyken og Underlandsveien til Heggedal. Et rolig asfaltstrekke i et ellers travelt område.

Dessuten er Gamle drammensvei Asker til Lierskogen en fin liten variasjon vestover fra Oslo.

Klatringen Vøyenenga til Tanum, kanskje litt for kjent.

Re: Norsk kuriosa? [Re: Alpers] #2524544 30/11/2018 09:50
S
ScottScaleLTD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Noen ruter i Bergen og omegn

Velkjent og brukes mye:
- Bontveit, kom-i-form strekk kjent av de fleste bergenssyklister (https://www.strava.com/segments/10735752 )
- Hausdalen, Bontveits flate fetter, mye brukt for tempotrening da den er nokså nytaktig 20 km inn-ut (https://www.strava.com/segments/704756 )
- Fanafjellet er nok en plass for herding av bakkebein (https://www.strava.com/segments/617921 )
- Gullfjellet - rundt gullet er vel omtalt tidliger i Landevei, en ca 9 mil lang runde om Bergens høyeste fjell (sveiper innom Samnanger og Os kommuner også)

Litt mindre brukte ruter:
- Skjelanger: fin tur både for tempo og tur, ingen store klatringer men det akkumuleres en gode del høydemetre. Ta turen over Nordhordalansdbroen og dra av mot Frekhaug og Rossland til Skjelanger og retur.
- Osterøy: mange måter å sykle denne fantastiske øyen på, men etter min mening er beste måte å sykle mot Bruvik og opp Bruvikbakken, videre til Fotlandsvåg og kaffe på Joker, deretter kan man sykle norges bratteste veg - Kossdalen (27% i snitt), eller om Hosanger til Lonevåg og Haus.
- Rundt Ulriken, kan sykles begge veier, men strekket mellom Lone og Gaupås (Langedalen) er idyllisk og byr på en fin knekk opp Kvamsvegen.

Mange flere finnes og for de virkelige fine langturene går gjerne turen til Fusa og Hardanger - bare nevner Vårblomstringen i Hardanger ohlala!

T.

Lønn etter forbruk!
Re: Norsk kuriosa? [Re: Alpers] #2524549 30/11/2018 10:00
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Lurdalen i Kongsberg/Øvre Eiker.
Nydelig vei fra Svene til Kongsberg. Kupert, svingete og smal vei. Og flott skog da. Ikke biler heller :-) Kan kombineres med mye annet snadder også, men denne strekningen er spesielt fin.

Re: Norsk kuriosa? [Re: Alpers] #2524567 30/11/2018 10:42
S
Sixtus Offline
Entusiast
Entusiast
S
Bø-runden på Randaberg.

Re: Norsk kuriosa? [Re: Alpers] #2524605 30/11/2018 13:27
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
Så og si hele Randaberg, kryr av (proffe) landeveissyklister her nesten hele året (vestlandsklima). Ikke uvanlig å se lag som trener med følgebiler etc.

Etter det jeg forstår så er vel Gramstadbakken i Sandnes en mye brukt motbakke.

Re: Norsk kuriosa? [Re: Alpers] #2524617 30/11/2018 15:23
J
Joaaso Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Av lengre bakker vil jeg slå et slag for Hafjelltoppen - hvor viktig den er lokalt vet jeg ikke, da jeg kun slekter fra de trakter og derfor bare sykler der i ny og ne, men den er temmelig godt besøkt på strava og oversees ofte når det snakkes om bakker her til lands. Sammen med Gaustadtoppen den fra Oslo lettest tilgjengelige *skikkelige* bakken med 10km á 7,4%, altså en hard 1.cat på nippet til HC (bikker rent matematisk over i HC om man tar med den siste biten inn til Pellestova). Få svinger, så psyken får seg en del knekker når man runder en sjelden sving, computeren bikker 12% og man ikke ser enden på det.. Ikke noen utpreget utsiktsrute, men gir en del fine utsyn over dalen og det er noe spesielt over å klatre opp siden av en så dyp dal, fra nesten helt nede ved elva, gjennom jordbruksområdene, opp til skauen ovenfor, gjennom den og til slutt bikke over kanten og se viddelandskapet strekke seg innover.

Re: Norsk kuriosa? [Re: Alpers] #2524624 30/11/2018 18:09
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Blir vel Valle-Magerholm. Totalt fravær av biler siden 98% av folket her kjører Brusdalen. En gammel, grisesvingete og småkuppert fjordveg, men med god asfalt. Utsynet kan være ganske fint.

https://www.strava.com/segments/9247805

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Norsk kuriosa? [Re: EmilZipp] #2524668 01/12/2018 06:23
stosu Offline
Besatt
Besatt
Noe av det flotteste jeg har syklet (Toscana ?) er fra Hamar inkl litt gutuer, Staur Gård, Ottestad Kirke mot Tangen. Valentino kan vel plukke ut den flotteste ruta med innlagte gruspartier og kaffestopp (området har dere vel mer enn nevnt tidligere)

Her er du inne på mange perler i flere fylker. Hvis du ønsker å fortsette turen fra Soon i flotte kulturlandskap kan du fortsette til Moss fra Soon, og deretter sykle til feste, Fuglevik, værne kloster og videre til Larkollen.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Norsk kuriosa? [Re: jorlie] #2524671 01/12/2018 07:12
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: jorlie
Mitt høydepunkt i år var strekket Kviteseid-Lunde om Fjågesund. Deilig trafikkstille og variert småkupert landskap.

+1

Re: Norsk kuriosa? [Re: EmilZipp] #2524679 01/12/2018 08:21
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Det flotteste partiet (synes jeg) innimellom bugnende kornåkre på smal svingete vei med lite trafikk (men minst et par BMW 3 serie coupe fra 90 tallet) går fra Ski (Løkenveien), til Krokstad, Kroer Kirke

Skal bare skyte inn mine to kronestykker her, og det er at når jeg sykler Løkenveien tar jeg alltid til venstre på tomterveien så jeg får omveien forbi småflyplassen. Veldig sjarmerende! Og det er jo helt ny asfalt og deilig å sykle gjennom siggerud hvis man kommer fra den siden av Oslo.

Redigert av vetleg; 01/12/2018 08:22.
Re: Norsk kuriosa? [Re: EmilZipp] #2524690 01/12/2018 11:04
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Joa, men eimer ikke det hele mer Norges flotteste enn av norsk kuriosa?

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Norsk kuriosa? [Re: Valentino] #2524695 01/12/2018 11:20
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Enig med Valentino. Det de mange skisserer opp her høres mest ut som potensielle Norges vakreste-forslag. Les siste Landevei om denne snorrette strekningen så tror jeg man forstår hva Alpers er på jakt etter.

Det kan selvsagt være jeg som har misforstått alt sammen og da, jeg holder den muligheten åpen ICON_SMILE

Redigert av RoyE; 01/12/2018 11:23.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Norsk kuriosa? [Re: Alpers] #2524700 01/12/2018 12:03
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg nominerer Tronåsen, Det grønne helvetet ved Moi, helt sør i Rogaland. Ok, vi har hatt den med i Norges Flotteste: https://www.landevei.no/nyheter/turer/avreise-flekkefjord
Men alligavel. Først må man utpå E39, og så serverer den noe som i det minste på papiret kan se ut som en slags Stalheimskleiva eller Muro di Sormano light, men den er verre. En sleip faen. På toppen får du ikke utsikt en gang, du kan ikke sykle ned der du kom opp fordi det er forbudt, og etter at du har firt den ned 30% et par hundre meter går det videre utfor på grus. Veien fører ingensteds om du ikke har følgebil eller er hypp på å sykle hele runden i linken over. Men alle landeveissyklister bør prøve å komme seg over Tronåsen, helst uten å sette foten i bakken.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Norsk kuriosa? [Re: Alpers] #2525013 03/12/2018 22:28
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Norges flotteste i Follo/Øst med CF Hagen er åpenbart noe Landevei må gjøre i 2019. Et litt hemmelig tips er å sykle fra sørover fra Ytre Enebak på 120 og ta av til venstre på 209 til Bilit og videre til Kroer kirke. Nydelig parti.https://www.strava.com/activities/1887782616

Av litt mer særegne ting i samme område er å lage en gravelguide til Follo. Det finnes mange fine partier som man kan sette sammen til en deilig sløyfe.

Norges korteste? ferje mellom Svelvik-Verket er ganske kuriøs og byr på fin sykling på begge sider av Drammensfjorden.Tronfjell opp må også få besøk av Landevei, veien er nyrestaurert og antagelig tagbar med 28 mm.

En annen strekning dere kan besøke er veien til Snøheim, som er stengt for syklister med unntak av seks uker i året (f.o.m 1. juni t.o.m. 15. juli). Det er temmelig kuriøst.

Re: Norsk kuriosa? [Re: Alpers] #2525154 04/12/2018 19:26
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Danebuvegen fra E16 til Danebu Kongsgård

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Norsk kuriosa? [Re: Alpers] #2525158 04/12/2018 20:01
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bra forslag fra runermm og Valentino. Veiene sør for Lyseren har flere fine gruspartier, spesielt veien som går fra 120 ved Vegger, opp Myrabakken og over Torudåsen(l'erocia på Strava). Og Gamlebakken i Hvitsten som er drøyt 30% på det bratteste er kul. Tronåsen er definitivt rar nok til å fortjene en eksklusiv sak. Eller den kan sykles sammen med en av Norges fineste grusveier langs Sirdalsvatnet mot Tonstad og så gjennom Dalane tilbake til Moi.

Jeg foreslår Bispeveien. Ikke fordi den er fin å sykle men fordi den har en så sentral plass i rekordbøkene og norsk sykkelhistorie.

*Og Postveien på Jæren, Gamle Kongevei på Hadeland, Ankerveien/Bergenske kongevei.

Redigert av skubisan; 04/12/2018 20:04.
Re: Norsk kuriosa? [Re: Alpers] #2525168 04/12/2018 20:53
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Landfalltjern opp i Drammen, kanskje? Drøy stigningsprosent midtveis, byens mest brukt markaportal og badevann på toppen, vinter og sommer.

https://www.strava.com/segments/1636717

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino