har forholdene forandret seg? Er det veldig glatt under rimet? Vurderer å stikke ut i morgen tidlig, men er kjipt å kjøre fra sandefjord dersom forholdene er svært dårlige.
Sykla en tur lørdag, litt variable forhold. Noen steder er det helt fint uten pigg, andre steder har det dannet seg mye issvuller slik at pigg er en fordel. Ikke spesielt glatt der det ikke er is.
Takk for svar. Værmeldinga ser såpass magisk ut at jeg satser på noen fine timer.
Hadde 11 timer på sti i drammen og omegn i helgen. Helt magisk!
Fredag og lørdag på rette siden av Drammenselva, dvs Aron siden. Det er helt sjuke forhold, jeg har ikke piggdekk og følte ikke det var noe særlig behov for det heller. Kun de få stedene der hvor det har rent vann over svabergene, og da seff de få vann pyttene som har frosset til, men disse stedene er synlig og lett å styre unna. Syntes det heller ikke var noe særlig glatt på røttene. Styrer du unna stier med mye svaberg så er det ihvertfall ikke behov for pigg. Feks Gladbakk som er omtrent 70% svaberg... :-)
Søndag var jeg på "feil" side av Drammensælva (for oss som er fra Solbergælva) og syklet noen timer, fra Konnerud og bort til Mjøndalen. Planen var å sykle sti helt ned til vestfossen, men ble etterhvert fristet til å utforske nye stier i mjøndalen. :=) Stiene på den siden er omtrent frie for svaberg og det er helt perfekte forhold nå. Kanskje de beste forholdene jeg har syklet på i år. Alt er av bløte områder er jo knallharde og fine. Stiene er 99,5 % isfrie og bruk av piggdekk her vil bare gjøre turen kjipere.
Takk for svar. Værmeldinga ser såpass magisk ut at jeg satser på noen fine timer.
Fredag og lørdag på rette siden av Drammenselva, dvs Aron siden. Det er helt sjuke forhold, jeg har ikke piggdekk og følte ikke det var noe særlig behov for det heller. Kun de få stedene der hvor det har rent vann over svabergene, og da seff de få vann pyttene som har frosset til, men disse stedene er synlig og lett å styre unna. Syntes det heller ikke var noe særlig glatt på røttene. Styrer du unna stier med mye svaberg så er det ihvertfall ikke behov for pigg. Feks Gladbakk som er omtrent 70% svaberg... :-)
Søndag var jeg på "feil" side av Drammensælva (for oss som er fra Solbergælva) og syklet noen timer, fra Konnerud og bort til Mjøndalen. Planen var å sykle sti helt ned til vestfossen, men ble etterhvert fristet til å utforske nye stier i mjøndalen. :=) Stiene på den siden er omtrent frie for svaberg og det er helt perfekte forhold nå. Kanskje de beste forholdene jeg har syklet på i år. Alt er av bløte områder er jo knallharde og fine. Stiene er 99,5 % isfrie og bruk av piggdekk her vil bare gjøre turen kjipere.
God tur!
Glimrende. Har ikke tid til å lete så mye etter nye stier. Hadde tenkt krokstadkollen, eknessetra, Fjeldheim flyt og egentlig gladbakken, men da får jeg kanskje se på alternativer til den.
God tur!
Glimrende. Har ikke tid til å lete så mye etter nye stier. Hadde tenkt krokstadkollen, eknessetra, Fjeldheim flyt og egentlig gladbakken, men da får jeg kanskje se på alternativer til den.
Krokstadkollen og Eknessetra er nok helt konge nå ja, FF vil det nok være noen isvuller her og der tenker jeg. Glem Gladbakk om du ikke har pigg ja. Der er det mye is. :-)
God tur!
Krokstadkollen og Eknessetra er nok helt konge nå ja, FF vil det nok være noen isvuller her og der tenker jeg. Glem Gladbakk om du ikke har pigg ja. Der er det mye is. :-)
Har du tilfeldigvis tips til andre stier rundt Eknessetra/Krokstadkollen området jeg bør sjekke utisteden for å bruke tid på Gladbakken?
Svenskeveien på utsnittet her i området rundt krokstadkollen er kanskje den mest risikable av disse stiene. Den har en tendens til å være våt på et steinete parti, og kan være fæl å sykle på hvis det våte blir til fast stoff på steinene.
Lengre øst er det en nedkjøring mot lampetjern, og flere stier fra lampetjern nedover, som er veldig fine.
De stiene som er uten farge til høyre for bjørnemyr er også fine å sykle på, men har ofte traskere så du må utvise stor forsiktighet.
Redigert av zero; 26/11/201815:56.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Magiske forhold forrige helg men hardt og lite is! NÅ blir det vel bare dritten uten piggdekk er jeg redd. Plussgrader og regn i går/dag. Glasert i skauen i går fikk jeg beskjed om. På med piggdekk for de som har tror jeg...
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Jeg syklet i område Nerdammen, blåmerka til Tverken og opp mot Skimten på lørdag. Piggdekk er påkrevd. Det er mye is, og svært glatt enkelte steder. Det blir ikke noe go' tur uten pigger nå.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Var på Strømsåsen i går. Veldig vått, men minimalt med is. Kom bare over 3-4 flekker med is på hele turen. Piggdekk er unødvendig, bedre med høstdekk og myk gummi her foreløpig.
Fantastiske fatbike forhold nå i hele Finnemarka. Skare som bærer så man kan ta en tur uten om å kjøre fritt. Blir kaldere til kvelden og i morgen, så det er fortsatt muligheter.
Støvete landeveissykling og gjørmete skogstier kan vente.
Fantastiske fatbike forhold nå i hele Finnemarka. Skare som bærer så man kan ta en tur uten om å kjøre fritt. Blir kaldere til kvelden og i morgen, så det er fortsatt muligheter.
Støvete landeveissykling og gjørmete skogstier kan vente.
Det er ingen grusveier som blir brøytet opp i marka fra Drammen. Det er bart opp til Landfalltjern men skiløyper videre til Tverken. Vil tro det er bart opp fra Spinneriet opp til Nerdammen. Skiløyper videre. Eller er det nesten bart fra Krokstadelva til Urdevann. Skiløyper videre. Vil tro at Glitreveiener stort sett er bar. Det er sikkert en måned til det er bart fra Urdevann til Glitre sånn at du kan få en sammenhengende runde ut av det.
For å kunne lage en runde av noe som helst i Drammensmarka trenger du fatbike. Og helst starte relativt tidlig på morran, ellers blir det for mykt. Drammen Kommune har stoppet å kjøre skiløyper for sesongen, men det er mulig at både Nedre Eiker og Lier fortsetter å kjøre så lenge det er nok snø.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Starter du fra spinneriet kommer du opp til Nerdammen. Starter du fra Årbogen kommer du opp til Urdevann. Er ikke praktisk å starte fra spinneriet og sykle via Årbogen og det kan fremdeles være skiføre mellom Nerdammen og Urdevann.
Det er mange fine stistubber å sykle på, men det er noen uker unna å få til en god runde på sti. Gikk tur i trimløypene rundt Årbogen før helgen og det er en del is enda.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Hei. Det er mye snø i Drammensmarka ennå. Og både Lier og Nedre Eiker kjører skiløyper en stund til.
Jeg sykla fatbike fra Landfalltjern, Nerdammen, Ulevann (Urdevann), Langevenn, Svarthavna, Eiksetra, Tverråsrunden, Landfalltjern på søndag. Det er snøføre hele veien.
Fatbike er best på morgenkvisten, men så lenge det er såpass kaldt om nettene er det mulig å starte litt utpå dagen også.
Vil nok ta flere uker før det bart til å f.eks sykle rundt Glitre eller på sti mellom f.eks Nerdammen og Urdevann.
Det er en del snø rundt om kring Årbogen også, spesielt på stiene rundt Lampetjern.
Men brått kommer varmen og da kan det meste endre seg.
Eikseterveien til Solvang, Søseterveien, Kviståsveien er bare. En del is opp mot Kruttjern, men brøytet i vinter Det skal ha vært brøytet fra Sylling og opp til Glitre i vinter og det bør være bra hele veien. Tørt opp til bommen. Opp mot Lurtopp er det bart opp til siste hytta på hyttefeltet. Regner med at det er snø på grusveien langs med Glitra opp til Garsjø ut april. Deler av veien i Kanada er brøytet, regner med at snøen ligger til mai på Nykjua og forsåvidt andre høytliggende områder. Fortsatt opp mot en snau meter med snø i terrenget