Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
24/11/2018 09:36
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Er hjemme i Norge en svipptur, etter å ha bodd ute et halvår uten å kjøre bil. Jeg har nå vekslet mellom å kjøre en egolf og Passat 190d DSG. Herrejemini så mye bedre egolfen er å kjøre. Kjappere, stillere, mer komfortabel. En elektrisk Passat med 500km og rett pris tror jeg nærmest ville hatt ubegrenset marked i Europa. Det var der VAG skulle gått før eTron. Men de hadde ikke baller. Vet ikke om det stemmer, men jeg hørte fra en i VAG-systemet at det var to grunner til at de startet med e-tron: 1) De måtte "øve seg" på en bil som ikke skulle være en "volum-bil", altså ikke være den bilen som selger i bøtter og spann, og 2) de ville/måtte vente med e-Passat for ikke å ødelegge for seg selv i markedet (de vil tyne fossil-markedet mest mulig før de går over på el, de produserer antakelig fossil-biler ganske effektivt nå). Hadde VW kommet med en Passat på el, med 300-500 km rekkevidde og pris på 4-500k hadde jeg kjøpt på dagen.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
24/11/2018 10:48
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde VW kommet med en Passat på el, med 300-500 km rekkevidde og pris på 4-500k hadde jeg kjøpt på dagen.
Tror ikke du ville vært alene om det...
|
|
|
[Re: Oystein L]
24/11/2018 12:12
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Observert fra sykkelsetet og fra bil også forresten, så er det mye idiot kjøring fra Tesla sjåfører, strengt tatt på linje med Audi og BMW... Er det motorkraften som lammer vurderingsevnen?
|
|
|
[Re: Øyvind V]
24/11/2018 18:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette tror jeg stemmer. Det er en strategi med lavere risiko. Tesla gjorde det samme - «øvde seg» på et marked med mindre eksponering. Det er noe annet å tilbakekalle 10000 biler enn 100000.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: vortex surfer]
24/11/2018 21:47
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Så er det mye idiot kjøring fra Tesla sjåfører, strengt tatt på linje med Audi og BMW... Syns trafikken generelt har blitt bedre, de eneste som nå henger igjen er guttevalper i BMW som aktivt betrakter syklister som fiender. Dessuten er null utslipp fra elbil uendelig mye bedre i bytrafikk enn forbrenningsmotorer.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Ripen]
25/11/2018 21:00
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det nærmer seg null kunder på venteliste for en av de mestselgende bilene på det norske markedet, og flere kommer etter. https://www.motor.no/artikler/oker-tilgangen-pa-leaf-og-elektrisk-ioniq/Har det noensinne vært venteliste på biler med kun fossilmotor? Kanskje på T-Ford og Boble?
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
25/11/2018 22:25
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Klart det har vært ventelister på biler. De fleste nye populære biler har jo venteliste. En kompis vurderte xc60 i fjor, da var det ventelister i hvertfall. Ikke sikkert bilforhandlere/importører har brukt ventelister for å skryte tidligere 
|
|
|
26/11/2018 05:37
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har det noensinne vært venteliste på biler med kun fossilmotor? Kanskje på T-Ford og Boble?
Javisst, det har vært helt vanlig på biler hvor du bestiller tilpasninger fra fabrikk, vi har hatt rundt 3mnd ventetid på standardbiler som Passat og A3
|
|
|
26/11/2018 08:48
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Har det noensinne vært venteliste på biler med kun fossilmotor? Kanskje på T-Ford og Boble?
Vel, det var bilrasjonering helt fram til 1960: Myndighetene fryktet at kjøp av biler ville forbruke mye utenlandsk kapital, så de innførte rasjonering slik at kun personer med et betydelig behov for bil fikk kjøpetillatelse. Ref: https://no.wikipedia.org/wiki/Bilrasjonering
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
26/11/2018 10:20
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Åh ja, jeg glemte jo totalt å utbrodere og gikk rett i dustefella, men jeg mente ikke ventetid på bestilt bil med tilpasninger av utstyr. Daah..
Jeg snakker om ventelister, kø på biler pga produsentene ikke klarer å produsere raskt nok til å dekke etterspørsel og salg.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
26/11/2018 10:33
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Se svaret mitt lengre opp...
|
|
|
26/11/2018 10:38
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Åh ja, jeg glemte jo totalt å utbrodere og gikk rett i dustefella, men jeg mente ikke ventetid på bestilt bil med tilpasninger av utstyr. Daah..
Jeg snakker om ventelister, kø på biler pga produsentene ikke klarer å produsere raskt nok til å dekke etterspørsel og salg. Tja..., når du går til VAG, Volvo eller BMW og signerer en ny "standard" bil (bare velger farge på interiør og eksteriør og noe annet småtteri) får du kanskje en produksjonsdato som ligger 10-12 uker frem i tid. Helt normalt
|
|
|
26/11/2018 10:52
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Roy
|
|
|
26/11/2018 16:55
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
GM sier opp 15 000 og satser på elbil. Say no more. Mitt tips er de kanskje kjøper opp Tesla. De ligger jo milevis bak i utviklingen. De må kjøpe seg framskritt.
|
|
|
26/11/2018 17:44
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Sidespor. Jeg prøvekjørte iPace på lørdag. Meget positivt inntrykk kjøremessig. Og med fake V8-lyd via høyttalerne, er det noe å hente der for innbarka petrolheads også!
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: erling]
26/11/2018 18:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
GM sier opp 15 000 og satser på elbil. Say no more. Mitt tips er de kanskje kjøper opp Tesla. De ligger jo milevis bak i utviklingen. De må kjøpe seg framskritt. Ain't gonna happen. Børsverdien til Tesla er nesten 60 milliarder dollar i dag. Gitt et 30% premium for at de er i vinden som de er, snakker vi om 75+ milliarder dollar på bordet. GM hadde 11 millarder på book ved utgangen av 2017 ...
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
27/11/2018 06:47
|
svegar
Besatt
|
Besatt
GM sier opp 15 000 og satser på elbil. Say no more. Mitt tips er de kanskje kjøper opp Tesla. De ligger jo milevis bak i utviklingen. De må kjøpe seg framskritt. Ain't gonna happen. Børsverdien til Tesla er nesten 60 milliarder dollar i dag. Gitt et 30% premium for at de er i vinden som de er, snakker vi om 75+ milliarder dollar på bordet. GM hadde 11 millarder på book ved utgangen av 2017 ... Det er vel måter å vri det til uten å ha alle penga på bok, men jeg ville vel tippe at en viss mann hadde kjempa med nebb og klør mot at noen som GM skulle få kontrollen. Da har jeg mer tro på at Google kunne vært en bra partner. sv
|
|
|
27/11/2018 07:11
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
GM sier opp 15 000 og satser på elbil. Say no more. Mitt tips er de kanskje kjøper opp Tesla. De ligger jo milevis bak i utviklingen. De må kjøpe seg framskritt. PSA har jo kjøpt opp Opel i Europa, og får tilgang til det de hadde på G av teknologi. Mao så er GM USA kanskje enda lenger etter. Finner det litt merkelig at det skjedde, men det sier kanskje noe om fremtidsvisjonene til Detroit vs over here. Det betyr at kanskje jeg får se en skikkelig el-Berlingo snart 
|
|
|
[Re: knutspeed]
27/11/2018 07:27
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Det betyr at kanskje jeg får se en skikkelig el-Berlingo snart Jeg skjønner ikke at de lanserer Berlingo igjen med 170 km teoretisk kjørelengde. I denne bilen burde det være enkelt å doble denne lengden, skulle være plenty av plass til batterier. Jeg hadde kjøpt tvert om den hadde hatt fornuftig kjørelengde. sv
|
|
|
27/11/2018 07:43
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
GM sier opp 15 000 og satser på elbil. Say no more. Mitt tips er de kanskje kjøper opp Tesla. De ligger jo milevis bak i utviklingen. De må kjøpe seg framskritt. Etter mange år i børsnoterte selskap er jeg sikker på at det ikke vil skje. Tenk på den ekstremt utvannende effekten dette vil for de eksisterende aksjonærene i GM uansett finansieringsmåte. Hvis man tenker i rent finansielt vil det være mer logisk den andre veien, dvs. at Tesla med sin vannvittige prising kjøper GM (eller en annen fossilbilprodusent). Det vil få en innvannende effekt på aksjen, Tesla får tilgang til verksted og distribusjonsnett, samt at de kan foreta de nedskrivningene som sikkert trengs ift. steindød teknologi hos fossilmakeren. For meg virker det om verden er i ferd med å få et "iPhone-moment" når det gjelder el-bil (det som skjer i Kina med både busser og biler fra "nye" produsenter samt Tesla model 3), og fossilbilprodusentene ser ut til å stå igjen på stasjonen omtrent alle sammen.
Lars-Erik
|
|
|
27/11/2018 10:46
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Sikkert å banne i kjerka dette, men hvorfor er det så mange som sier at om VW hadde lagd en ePassat, hadde de kjøpt den på flekken?
Jeg er klar over at dette er en av de mest populære bilene i Norge, spes i st vogn med 4motion og diesel. Ganske stort bagasjerom, moderne teknologi og plass til unger og bikkje forklarer det meste.
Jeg hadde ikke kunne kjøpt Passat. For det første sitter jeg ikke godt i den. Jeg har kjørt alle de 3 siste modellene, og i alle 3 får jeg vondt i høyre kne som tar i midtkonsollen.
For det andre er den enten veldig mykt satt opp, eller så er overhenget foran for langt, for over det meste av fartshumper tar fronten nedi når du kjører ned av humpen, selv i lav hastighet.
DSG funker flott når du girer selv, ellers syns jeg den er alt for treig til å reagere når du vil raskt inn i f eks en rundkjøring fra stillestående, selv i sport. Dette gjelder hvertfall for dieselversjonen jeg har kjørt med 190 hk.
I tillegg har vi dieselgate. Gjelder jo selvsagt flere merker, men jeg hadde vært skeptisk til å kjøpe et bilmerke som har deltatt så aktivt i juks.
Det siste er Møller. Leverte nettopp en 2016-mod dit med 45km på telleren. Panserwire røket. Skal jo ikke skje på så ny bil, og forventa de tok dette på garanti. Men siden bilen var importert fra Sverige, var den utenfor. Ingen goodwill å spore, 2500,- skulle de ha for dette. Jeg tipper merker som f eks Toyota hadde dekt dette, selv etter garantiutløp.
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
27/11/2018 11:01
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
DSG funker flott når du girer selv, ellers syns jeg den er alt for treig til å reagere når du vil raskt inn i f eks en rundkjøring fra stillestående, selv i sport. Dette gjelder hvertfall for dieselversjonen jeg har kjørt med 190 hk. Ja, og VW har helt sikkert tenkt å lage en el-versjon som føles nøyaktig likedan ut som en versjon med dieselmotor For min del sa jeg at jeg hadde kjøpt en ePassat på dagen fordi det er en bil jeg trives med. Hverken veldig stygg eller veldig fin, men veldig praktisk uten å være Caravelle-praktisk. Stor nok til å romme alt jeg trenger å ha med, men ikke større enn at den går i garasjen fra 1979. Ville helt sikkert kostet en del, men forhåpentligvis mindre enn alternativene (hva gjelder størrelse, som er S og X og kanskje eTron).
|
|
|
27/11/2018 11:09
|
stalsan
Entusiast
|
Entusiast
Sikkert å banne i kjerka dette, men hvorfor er det så mange som sier at om VW hadde lagd en ePassat, hadde de kjøpt den på flekken?
Jeg er klar over at dette er en av de mest populære bilene i Norge, spes i st vogn med 4motion og diesel. Ganske stort bagasjerom, moderne teknologi og plass til unger og bikkje forklarer det meste.
Du gir vel egentlig svaret selv...
Ståle
|
|
|
27/11/2018 11:14
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Bortsett fra at den skrå bakluka fort blir et irritasjonsmoment så er bagasjeplassen større i enhver Tesla enn Passat.
|
|
|
27/11/2018 11:29
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
I mitt opprinnelige innlegg var Passat kun en metafor  Er ingen VAG-fan selv, sliter også med sittestilling osv, men nok om det. Kunne like gjerne vært en Octavia, Avensis, Berlingo, Mondeo osv...dvs en "rimelig og praktisk" familiebil fremfor en liten bomringebil eller en stor og dyr SUV. Nå har det vel gått noen år siden Passat var det alle skulle ha også, men det er vel et typisk gjennomsnitt av bil som skal være et transportmiddel, og ikke så mye annet. Vi vurderte en mindre stasjonsvogn for mange måneder siden (Peugeot 30...8?) og fikk en liten aha-opplevelse. Vi lånte en demobil noen dager, og den var helt kurant, men nedlesset av ekstrautstyr vi ikke ønsket. Ved forespørsel kunne forhandler opplyse om at det var denne pakken som solgte/var det folk ville ha, og en enklere versjon til nesten 100' mindre var umulig å oppdrive. Aner ikke om det var skremselstaktikk for å prøve å pushe utstyrspakka, naturligvis, men innser også at vi kanskje ikke er helt MedelSvensson på bilkjøp.
|
|
|
[Re: Syklist1]
27/11/2018 11:59
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bortsett fra at den skrå bakluka fort blir et irritasjonsmoment så er bagasjeplassen større i enhver Tesla enn Passat. Ikke unaturlig, bilen er 30cm lengre og 15cm bredere, det er relativt mye....
|
|
|
27/11/2018 12:22
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg hadde ikke kunne kjøpt Passat. For det første sitter jeg ikke godt i den. Jeg har kjørt alle de 3 siste modellene, og i alle 3 får jeg vondt i høyre kne som tar i midtkonsollen.
For det andre er den enten veldig mykt satt opp, eller så er overhenget foran for langt, for over det meste av fartshumper tar fronten nedi når du kjører ned av humpen, selv i lav hastighet.
DSG funker flott når du girer selv, ellers syns jeg den er alt for treig til å reagere når du vil raskt inn i f eks en rundkjøring fra stillestående, selv i sport. Dette gjelder hvertfall for dieselversjonen jeg har kjørt med 190 hk.
I tillegg har vi dieselgate. Gjelder jo selvsagt flere merker, men jeg hadde vært skeptisk til å kjøpe et bilmerke som har deltatt så aktivt i juks.
Det siste er Møller. Leverte nettopp en 2016-mod dit med 45km på telleren. Panserwire røket. Skal jo ikke skje på så ny bil, og forventa de tok dette på garanti. Men siden bilen var importert fra Sverige, var den utenfor. Ingen goodwill å spore, 2500,- skulle de ha for dette. Jeg tipper merker som f eks Toyota hadde dekt dette, selv etter garantiutløp. GTE eller ren el har ikke de utfordringene du nevner med DSG og motortreghet, kun om man tømmer batteriet og kjører rent (?) fossilt merker man at bilen kan være litt treg med 1,4 liters fisemotor. Men det skjer veldig sjelden. Hadde nok kjøpt en el-passat tvert om den hadde vært laget og hadde rekkevidde på 400km. Mye pga hvor praktisk den er i størrelse både innvendig og utvendig, men også pga prisen som jeg regner med ville snike seg godt under en S 75D selv med mye utstyr.
Roy
|
|
|
[Re: Syklist1]
27/11/2018 13:31
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Bortsett fra at den skrå bakluka fort blir et irritasjonsmoment så er bagasjeplassen større i enhver Tesla enn Passat. Skal ikke se bort fra at en Passat med ren EL hadde fått en fin frunk og tatt tilbake tronen. Uansett kommer man ikke bort fra at bagasjerommet i en Passat er hakket mer praktisk enn i en Model S.
Roy
|
|
|
27/11/2018 16:54
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Bortsett fra at den skrå bakluka fort blir et irritasjonsmoment så er bagasjeplassen større i enhver Tesla enn Passat. Skal ikke se bort fra at en Passat med ren EL hadde fått en fin frunk og tatt tilbake tronen. Uansett kommer man ikke bort fra at bagasjerommet i en Passat er hakket mer praktisk enn i en Model S. Nå er nok ikke Model S bygd for å være en praktisk bil, ei heller er bilene i samme segment. I forhold til størrelse har nok alle stasjonsvogn folkefraktere bedre utnyttelse av plass.
|
|
|
27/11/2018 17:06
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
GTE eller ren el har ikke de utfordringene du nevner med DSG og motortreghet, kun om man tømmer batteriet og kjører rent (?) fossilt merker man at bilen kan være litt treg med 1,4 liters fisemotor. Men det skjer veldig sjelden.
Hadde nok kjøpt en el-passat tvert om den hadde vært laget og hadde rekkevidde på 400km. Mye pga hvor praktisk den er i størrelse både innvendig og utvendig, men også pga prisen som jeg regner med ville snike seg godt under en S 75D selv med mye utstyr.
Jeg har kjørt Golf GTE og A4 1,4 TSI. Der syns jeg DSG fungerte betraktelig bedre.
|
|
|
|
|