Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Barnetrim

Barnetrim #2523443 23/11/2018 04:42
Cervin Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Heisann.
4-åringen har begynt på barnetrim, og vi foreldre er med litt som "trenere".

Foreløpig går det mest i hinderløype, fisken i det røde hav og tikken.
Har også vært med å prøvd hjørnefotball, men det var litt vanskelig å være to lag.

Noen som har gode ideer til andre ting vi kan finne på?
Vi trener i en gymsal.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Barnetrim [Re: Cervin] #2523448 23/11/2018 07:02
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Hauk og due, Stiv heks, følg lederen. Pass på at også de forsiktigste får noe å bryne seg på med litt personlig oppfølgning, ellers blir de stående i bakgrunnen hele tiden.

Re: Barnetrim [Re: Cervin] #2523452 23/11/2018 07:38
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Først; hva er målsettingen din ?

søk opp "braseliansk oppvarming" for ballspillere
enkle turnøvelser som å rulle, stupe kråke,
dropp ballspill

som trener med femten års fartstid så er jeg vel rimelig skeptisk til organisert trening av så små småtasser, altfor mange velmenende foreldre i barne- og ungdomsidretten som ikke har peiling og gjør mer skade enn godt.

ta kurs i regi av idrettskretsen
ta kurs på nettet
les deg opp generelt

og igjen, vurder i hvilken grad dette har noe for seg. du vil få inn unger som ikke er helt ferdig med å bruke bleier

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Barnetrim [Re: Cervin] #2523463 23/11/2018 08:32
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg trur NRK hadde en serie om det der. Du får ta notater.

https://tv.nrk.no/serie/team-ingebrigtsen

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Barnetrim [Re: Cervin] #2523524 23/11/2018 13:55
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er inne i min andre periode som "aktivitetsleder"/pappa for førskolebarn i det lokale idrettslaget, i tillegg har jeg en del sesonger som trener innen barnelagidrett.

Det viktigste er at dere ikke varierer for mye, slik at barna blir kjent med øvelsene. Dere vil nok merke at ting går enklere når det er et kjent opplegg og øvelser som barna kan. Jeg har prøvd å forklare nye øvelser til 20+ unger, og det er nærmest umulig. Min erfaring er at det fort er de voksne som tror at ungene forventer og krever nye spennende øvelser hver gang. Det skal omtrent ingenting til for å skape god aktivitet for barna, og det føles omtrent som at den mest aktive perioden på disse treningene er før og etter når det ikke er noe opplegg og de bare kan springe rundt i frileik.

Jeg har god erfaring med hinderløype der dere bruker alt av matter, madrasser, benker, tau, osv. Det gir mye og variert aktivitet.

Et alternativ kan være å dele opp salen i stasjoner med forskjellige aktiviteter. Kaste ball, rokkering, osv. Da får de litt mere roa til å prøve noe nytt og lære seg teknikken. Rullere hvert 5. min f.eks.

En spesifikk aktivitet som fungerte veldig bra var Ekspressball. Likt kanonball, to lag på hver sin banehalvdel, masse baller, om å gjøre å kaste alle ballene over på motsatt banehalvdelen iløpet av 1 minutt, telle opp etter endt tid.

Vi bruker å avslutte med en stafett. Dele opp i nok lag der de må springe frem og tilbake med en pinne/ball/ertepose. Da blir det alltid mye engasjement og full fart.

Re: Barnetrim [Re: Cervin] #2523539 23/11/2018 15:00
Panda Offline
Besatt
Besatt
Som annen skriver her, viktig å IKKE variere for meget.
5 åringen her går på Allidrett og treneren har det med å komme med nye aktiviteter. Barna blir forvirret av dette.
I denne aldersgruppen er repetisjon og trygghet enormt viktig.
Mulig foreldrene syns dette er kjedelig (for de). Men barn vil helst vite hva som skal foregå på forhånd.
Da blir det mindre bråk.

Re: Barnetrim [Re: Cervin] #2523626 24/11/2018 01:55
Cervin Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Jeg skal bare være med å hjelpetrene en gang av og til, men hun som har trimmen ønker gjerne litt input på hva vi kan gjøre. Det har litt ofte blitt litt lite organisert, spesielt hvis alle foreldrene er med inn.

Ekspress ball, og en lek hvor man lager en ballbinge i mindten av salen med et lag inni bingen og et lag utenfor, hvor det er om å gjøre å få ut alle ballene virket også interessant.

Så har vi gjengangere som stiv heks og fisken i det røde hav. Ser hauk og due er nesten det samme som fisken i det røde hav.

Tusen takk for tips, og aktivitetskassen.no var jo en kjemperessurs.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark

Moderator  support