Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Hvilken smartlås til ytterdør?

Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: johanhs] #2512238 24/09/2018 15:14
anerz Offline
Veteran
Veteran
Yale v2 her også med verisure boksen, kjøpt på coop obs(har ikke alarm). Glimrende å slippe nøkkel når man reiser på jobb, sykkeltur etc. Står det noen på døra og vi ikk ehar kommet hjem enda(mine foreldre etc) så er det bare å låse opp via appen. Blir jeg usikker på om jeg, eller andre har låst døra så er det bare å sjekke det på appen, i tillegg til at jeg har litt kontroll på at noen har kommet seg hjem fra skolen. Har muligheten for pushvarsling når dør låses og åpnes om det er ønskelig.
Synes nøkkelløs løsning er glimrende og vurderer på boden også.

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: johanhs] #2512441 25/09/2018 13:43
E
EvenK Offline
Medlem
Medlem
E
Synes dette smarthus-greiene er en jungel som ikke er så lett å finne ut av. Kunne tenke meg Danalock V3, men med mulighet til å åpne når jeg ikke er hjemme. Hvis jeg kjøper Xiaomi Gateway (zigbee) og danalock v3 for zigbee, hvor sannsynlig er det at jeg klarer å koble disse sammen? Kunne også tenke meg å få det koblet opp mot Google Home etterhvert.

Spør jeg vanskelig nå? Hva er det enkleste oppsettet for zigbee?

Redigert av EvenK; 25/09/2018 13:43.
Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: johanhs] #2512794 27/09/2018 06:49
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Har ikke prøvd xiaomi, men jeg har Homey. Av det jeg har prøvd og sett av andre system så er den ganske lett å programmere. Du får til helt basic ting ganske raskt også kan du lage det så avansert du ønsker etter hvert. Jeg er ikke noe programeringsnerd, men akkurat dette klarte jeg å skjønne ICON_SMILE Homey er app basert og danalock er støttet. Du installerer appen og parrer låsen din med systemet. Nå kan du låse opp og igjen via telefon feks uten noe mer programmering.

Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: johanhs] #2512827 27/09/2018 08:23
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg ville nok kjøpt noe annet enn Xiaomi. Zigbee begrenser veldig hva du kan koble til systemet ditt. Med Z-wave har du bedre muligheter, samt at z-wave mesher seg selv, hvis du skulle ha større avstander i huset så du ikke har rekkevidde nok til å få god kommunikasjon mellom enheter.

Selv er jeg veldig fornøyd med Home Assistant, som er open source og har sinnsykt mange integreringer. For å komme igang, koster det deg en drøy tusenlapp for Rasberry Pi 3B+ og en Aeotec Z-stick for Z-wave. I tillegg kan du legge på en ConBee for Zigbee-kommuikasjon, og da kan du også styre Philips Hue og Ikea Trådfri-dingser.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: baronKanon] #2513008 27/09/2018 21:52
K
klev1 Offline
Avhengig
Avhengig
K
Sitat: baronKanon
z-wave mesher seg selv, hvis du skulle ha større avstander i huset så du ikke har rekkevidde nok til å få god kommunikasjon mellom enheter.

Zigbee støtter også mesh.

Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: johanhs] #2513298 29/09/2018 17:26
noblefart Offline
Entusiast
Entusiast
Er Xiaomi fan og har vel 30+ duppeditter i huset. Vil allikevel advare litt dersom du har tenkt å sette det opp mot deres gateway. Har to i huset og opplever at i disse GDPR-tider vil ha meg over på deres europeisk server. Problemet er at disse gateway'ene ikke finns på europeisk ennå og det er endel ting jeg ikke får startet ettersom jeg vil ha alt på en plass. Eksempelvis må jeg fysisk starte Roborock støvsugerne (ilandsproblem - jeg vet). Kunne selvsagt satt dem opp via wifi og europeisk server/konto men som sagt syns jeg det er litt tungvindt. Dette har vært et problem en stund nå og meg bekjent så er det ikke kommet en fix ennå. Just so you know...

Vennlig hilsen, Noblefart
Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: anerz] #2513300 29/09/2018 17:30
noblefart Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: anerz
Yale v2 her også med verisure boksen, kjøpt på coop obs(har ikke alarm). Glimrende å slippe nøkkel når man reiser på jobb, sykkeltur etc. Står det noen på døra og vi ikk ehar kommet hjem enda(mine foreldre etc) så er det bare å låse opp via appen. Blir jeg usikker på om jeg, eller andre har låst døra så er det bare å sjekke det på appen, i tillegg til at jeg har litt kontroll på at noen har kommet seg hjem fra skolen. Har muligheten for pushvarsling når dør låses og åpnes om det er ønskelig.
Synes nøkkelløs løsning er glimrende og vurderer på boden også.

+1 Fungerer utmerket!

Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: noblefart] #2513328 29/09/2018 19:10
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: noblefart
Er Xiaomi fan og har vel 30+ duppeditter i huset. Vil allikevel advare litt dersom du har tenkt å sette det opp mot deres gateway. Har to i huset og opplever at i disse GDPR-tider vil ha meg over på deres europeisk server. Problemet er at disse gateway'ene ikke finns på europeisk ennå og det er endel ting jeg ikke får startet ettersom jeg vil ha alt på en plass. Eksempelvis må jeg fysisk starte Roborock støvsugerne (ilandsproblem - jeg vet). Kunne selvsagt satt dem opp via wifi og europeisk server/konto men som sagt syns jeg det er litt tungvindt. Dette har vært et problem en stund nå og meg bekjent så er det ikke kommet en fix ennå. Just so you know...
Derfor man har f.eks. Home Assistant, som har masse integreringer mot f.eks. Xiaomi, og man har lokal styring av det meste.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: baronKanon] #2513515 01/10/2018 07:21
noblefart Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: baronKanon
Sitat: noblefart
Derfor man har f.eks. Home Assistant, som har masse integreringer mot f.eks. Xiaomi, og man har lokal styring av det meste.

Må innrømme jeg ikke kjente til Home assistant. Sikkert en god løsning for dem som liker å fordype seg i det. Etter å ha lest meg litt opp så innser jeg at dette har jeg ikke ork til (med mindre det er enklere måter å kjøre dette på?). Har allerede en uåpnet Rasperry pi (2b - som ikke er god nok lenger...) og python syns jeg det er best å ha lengst mulig unna... ICON_SMILE

Trenger ikke enda en "datamaskin" i huset som må vedlikeholdes/oppdateres

Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: johanhs] #2514648 05/10/2018 20:06
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gleder meg til Unloc kommer på markedet.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: johanhs] #2520488 06/11/2018 00:55
K
Kris (Unloc) Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
K
Hei, dere! Jeg fikk opp et nyhetsvarsel om at Unloc var hyppig nevnt her inne. Det er kult! Jeg ville bare svare og si at Unloc allerede er på markedet. Vi brukes av 1000 beboere og vokser raskt. Vi støtter foreløpig kun Danalock av de ovennevnte låsene, men vi legger fortløpende til støtte for alle andre låser. Med Unloc kan man dele nøkler like enkelt som å sende en tekstmelding. Litt som Vipps for nøkler. Da trenger man ikke remote åpning. Man bare sender en nøkkel til den som skal gjennom døren. Se gjerne unloc.no eller send meg en e-post på kris@unloc.no om du lurer på noe. (Jeg rekker ikke å følge med på alle forskjellige forumer. ICON_SMILE

Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: Kris (Unloc)] #2520526 06/11/2018 08:54
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Må man ha mobil for å låse opp Unloc?

Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: johanhs] #2520528 06/11/2018 08:59
Arne_And Offline
More than words
More than words
Er ikke Unloc en mobilapp? De lager vel ikke selve låsen, bare et overbygg som gjør det enklere å dele nøkler, slik det ser ut for meg.

Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: Arne_And] #2520529 06/11/2018 09:00
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Aha... da skjønner jeg (litt mer). Men den som får en nøkkel, låser vedkommende opp låsen med mobilen? Eller en kode?

Redigert av Øyvind V; 06/11/2018 09:01.
Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: johanhs] #2520531 06/11/2018 09:10
T
tech8 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Vurderer Yale V2, har Verisure alarm fra før, riktignok gammelt anlegg (ca 10 år), så vet ikke om dette kan integreres med smartlåsen. Men så vidt jeg forstår kan Verisure Smartboksen/app brukes uavhengig av alarmsystemet uansett.

Hvordan løser man det om elektonikken streiker eller går tom for batteri på Yale?

Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: johanhs] #2520533 06/11/2018 09:20
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
tomt batteri løses med en 9v batteri under låsen på utsiden. Feil i elektronikken løses med bormaskin eller brekkjern

Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: johanhs] #2520537 06/11/2018 09:28
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Vi har Danalock med mobil-app uten kodepanel. Fungerer bare sånn delvis.
Den må ofte re-kalibreres hvis man har låst, eller låst opp døra manuelt med nøkkel eller fra innsiden. Og auto-åpningen i det man er i nærheten av døra har nesten aldri funka på min mobil - Iphone 6s. På kjærestens Iphone x har den vært mindre ustabil.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: tech8] #2520616 06/11/2018 14:45
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: tech8
Vurderer Yale V2, har Verisure alarm fra før, riktignok gammelt anlegg (ca 10 år), så vet ikke om dette kan integreres med smartlåsen. Men så vidt jeg forstår kan Verisure Smartboksen/app brukes uavhengig av alarmsystemet uansett.

Hvordan løser man det om elektonikken streiker eller går tom for batteri på Yale?

Som nevnt 9V batteri fra utsiden.
Men skal litt til å brått få tomme batterier. Det varsles i lang tid i forkant. Har hatt vår lås i drift ett år nå på samme batteriene og ingen varsel enda.

Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: johanhs] #2520675 06/11/2018 21:19
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Er ikke helt fornøyd med danalocken min heller. Er litt for ustabil. Har satt den opp til låse automatisk etter 3 min. Men det hender den ikke låser. Automatisk oppløsing når jeg kommer hjem virker kun en veldig sjelden gang iblant. Tror problemet her ligger i telefonen min som ikke konstant er oppdatert på gpspossisjonen min. Hvis jeg har appen åpen når jeg nærmer meg virker det.
Kan som nevnt ikke bruke nøkkel uten å måtte kalibrere på ny. Men dette kan endre i innstilling, men da kan du ikke se i appen om det er låst eller ikke.
Jeg har også en iPhone som skal fungere som bridge for å kunne fjernstyre lås, dette virker heller ikke som det skal.
Produkter virker ikke helt ferdigutviklet.

Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: eSkåra] #2520707 07/11/2018 08:11
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: eSkåra
Er ikke helt fornøyd med danalocken min heller. Er litt for ustabil. Har satt den opp til låse automatisk etter 3 min. Men det hender den ikke låser. Automatisk oppløsing når jeg kommer hjem virker kun en veldig sjelden gang iblant. Tror problemet her ligger i telefonen min som ikke konstant er oppdatert på gpspossisjonen min. Hvis jeg har appen åpen når jeg nærmer meg virker det.
Kan som nevnt ikke bruke nøkkel uten å måtte kalibrere på ny. Men dette kan endre i innstilling, men da kan du ikke se i appen om det er låst eller ikke.
Jeg har også en iPhone som skal fungere som bridge for å kunne fjernstyre lås, dette virker heller ikke som det skal.
Produkter virker ikke helt ferdigutviklet.
Nå kommer (snart) danabridge, som er en dings som kommuniserer med låsen med BT, og som gir fjernstyringsmuligheter etc. Er nok for min del uansett mest aktuelt å ha Z-wave-versjonen koblet opp mot smarthussystemet, så man ikke er avhengig av en server på internett som mellommann, slik man er med mange slike løsninger der du ikke har din egen server og pålogging er via en internettserver.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: eirikbk] #2520715 07/11/2018 08:34
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: eirikbk
Sitat: tech8

Som nevnt 9V batteri fra utsiden.
Men skal litt til å brått få tomme batterier. Det varsles i lang tid i forkant. Har hatt vår lås i drift ett år nå på samme batteriene og ingen varsel enda.

Vi hadde vår Yale i over 2 år før vi fikk varsel om lavt batterinivå. Bytta etter 4-5 dager, og det var null problem. Man merker at låsen ikke er like lynrask om batteriet holder på å bli dårlig. Lyden du hører når du vrir om låsen på innsida f.eks. går fra å være et kort "schmokk" til å bli et litt lengre "schmooook".

Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: johanhs] #2520896 07/11/2018 20:06
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Yale Doorman v2 er idiotsikker, og funker mot både Sektor Alarm og Verisure. Forholdsvis enkel montasje også. Smekklås-funksjonen er i hvert fall noe man verdsetter med glemsomme barn i huset.

Løvsteika
Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: johanhs] #2521014 08/11/2018 12:01
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Vurderer Yale Doorman. Digg å ikke tenke nøkler og kjekt med integrasjon mot Verisure.

Noen som har erfaring mes hvor følsom den er for "rett installasjon"? Døra vår er litt eldre, og av tre, så den er litt vrien å låse opp og igjen. Trenger en dytt, særlig på vinteren.
Kan jeg risikere at låsen ikke vil åpne seg på vinteren når spennet i døra er som verst? Evt at poden på 8 kommer til å slite bigtime?

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: ohjelm] #2521016 08/11/2018 12:05
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: ohjelm
Vurderer Yale Doorman. Digg å ikke tenke nøkler og kjekt med integrasjon mot Verisure.

Noen som har erfaring mes hvor følsom den er for "rett installasjon"? Døra vår er litt eldre, og av tre, så den er litt vrien å låse opp og igjen. Trenger en dytt, særlig på vinteren.
Kan jeg risikere at låsen ikke vil åpne seg på vinteren når spennet i døra er som verst? Evt at poden på 8 kommer til å slite bigtime?

En tidligere nabo installerte Doorman, og kjøpte som tilleggsutstyr fra Yale et annet sluttstykke (dvs metallet på karmen), for at døra litt enklere skulle lukkes ordentlig.

Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: simson] #2521037 08/11/2018 13:01
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg måtte kjøpe nytt sluttstykke, da det medfølgende gjorde at døra måtte presses veldig hardt igjen for å gå i lås. Det finnes to eller tre varianter fra Yale med forskjellig avstander fra karm til låsetapp. Kosta ca 200 kr.

Har forholdsvis ny dør med myk og fin pakning, og da blir det feil å måtte presse døra igjen. Med nytt sluttstykke holder det med en lett dytt, og pakningen tetter fint mot karm

Ståle
Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: johanhs] #2521317 09/11/2018 14:15
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Takk. Bestiller nok med installasjon. Koster ikke allverden ekstra.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: johanhs] #2521912 13/11/2018 10:53
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer
Fikk akkurat "secret info" om at det snart kommer en helt ny modell fra Yale, som er i testing nå. Skulle egentlig ha vært lansert i høst, men er utsatt til 1.halvår 2019. En rekke forbedringer, samt at den er kompatibel med dører med flere låsebolter etc. Ekstern kodeboks.

Løvsteika
Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: ford4fun] #2522148 14/11/2018 18:33
R
RobinB Offline
Ringrev
Ringrev
R
Sitat: ford4fun
Har Yale V1 på huset. , funker fett.. Bruker bare kodene..

På garasjen har jeg denne; https://coop.no/sortiment/obs-bygg/sikke...iantCode=514078

veldig greit det også, kan bruke nøkkel, og man kan velge mellom 1-10 siffer på opplåsing.

Har denne mulighet for smekklås?

Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: RobinB] #2522196 15/11/2018 07:15
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: RobinB
Sitat: ford4fun
Har Yale V1 på huset. , funker fett.. Bruker bare kodene..

På garasjen har jeg denne; https://coop.no/sortiment/obs-bygg/sikke...iantCode=514078

veldig greit det også, kan bruke nøkkel, og man kan velge mellom 1-10 siffer på opplåsing.

Har denne mulighet for smekklås?

Ja.

Re: Hvilken smartlås til ytterdør? [Re: Arne_And] #2522659 18/11/2018 21:23
R
RobinB Offline
Ringrev
Ringrev
R
Har noen av låsene en funksjon som gjør at man ikke kan åpne bare med håndtaket fra innsiden?
Kan ikke se at den EasyAccess-låsen har det

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå