Edit: er forøvrig på tredje runde med Duxola nå for å få bort det mest gjenstridige av lakken. Jeg fjerne nå lakk på en Cannondale M2000 fra 1993 og er faktisk usikker på om det er nkelere eller vanskeligere å få vekk på sykkel av nyere dato?
Her må du nesten inngå et kompromiss mellom arbeidstid og resultat. Om du vil ha speil-finish vil jeg nesten ikke anbefale sandpapir i det hele tatt. Det er lett å sette såpass dype riper i aluminiumen at det blir et helvete å polere ut. Men alt er mulig såklart om du starter grovt og går for finere og finere papir opp mot 400/600 våtslipepapir og avslutter med poleringspasta.
Men om du vil ha en bøstet/matt finish er det bare å sette igang med ca 120 og avslutte med 240. Og bare pusse i rørenes lengderetning. Vær relativt lett på hånden.
Ser ut til at vi bare var litt vel utålmodige på den duxola-greia - etter et tjukt lag med duxola over natta, preller lakken veldig lett av og resten lar seg skrubbe av med en gammel oppvaskkost eller skrubbesvamp. Dette kan bli gøy
Fortsetter denne litt - hvor ille er det å bruke en stålskrubb på aluramme? vil den ripes opp lett? Ser at den nå "blanke" ramma ikke egentlig er så blank, men riflete av produksjonen…
Vekker en død tråd til live for å dele et nyttig tips. Etter å ha strippet en del rammer med diverse malingsfjernere, deriblant duxola begynte jeg å bli lei av hvor tidkrevende det var og at det alltid var litt lakk i sveisesømmer osv som ikke løsnet. Derfor så jeg meg om etter bedre produkter enn de snille lakkfjernerne for å gjøre jobben. Svaret er pakkningsfjerner (til motor). Det løser opp selv pulverlakk på 5 minutter slik at den bare er å spyle av. Velbekomme :-)
"hijacker" denne tråden litt. Har et nytt prosjekt på gang, skal fjerne lakke, børste med scotch brite og spraye en klarlakk over.
Colormatic 2k klarlakk står at den kan brukes på dler av aluminium, så regner med det fungerer?
Spørsmålet er dette: Jeg har tatt fra hverandre hele ramma, men har ikke verktøy til å presse ut lager. Neste på lista, etter at ramma er ferdig lakkert, er å få LBS til å sette inn nye lager i alle ledd. Siden jeg uansett skal fjerne lagrene som står i nå, gjør det noe om jeg lar de stå i mens jeg bruker lakkfjerneren? Har gått for type rusto-leum green paint stripper, som skal ta alt av lakk og det står " It will not affect metal, mineral or wooden substrates.", mens lenger ned står det følgende "REMARKS Nr. 1 Green Paint Stripper may affect plastic materials like e.g. PVC, polystyrene. In case of doubt, try on a small test patch beforehand."
Maskinlagerene skal ikke gjenbrukes og skal uansett byttes. Hva tenker dere?
Styrelageret er vel bare metall, men hva slags kranklager er det på den? Hvis det er gammelt firkantlager, så kan et ha en kopp i plastik, sannsynligvis PVC, så da er det nok lurt å få ut det før ting går sånn halvveis i oppløsning. Verktøy for det er ikke spesielt dyrt.
Styrelageret er vel bare metall, men hva slags kranklager er det på den? Hvis det er gammelt firkantlager, så kan et ha en kopp i plastik, sannsynligvis PVC, så da er det nok lurt å få ut det før ting går sånn halvveis i oppløsning. Verktøy for det er ikke spesielt dyrt.
Tenkte mer på maskinlagrene i linkene. Er det vanskeligere å få ut maskinlager uten pakning evt?
Tja. Ville fjerna dem før du begynner med lakkering så slipper du eventuelle demonteringsskader. Det er vel sannsynligvis lakkert under lagrene også sånn ar det blir sikkert penest å fjerne dem. De fleste lager jeg har vært borti har latt seg fjerne med makt uten spesialverktøy. Hvilken ramme er det?
Tja. Ville fjerna dem før du begynner med lakkering så slipper du eventuelle demonteringsskader. Det er vel sannsynligvis lakkert under lagrene også sånn ar det blir sikkert penest å fjerne dem. De fleste lager jeg har vært borti har latt seg fjerne med makt uten spesialverktøy. Hvilken ramme er det?
NS Snabb. Hvordan metode har du brukt? Det er kun tilgang på halve lagret på insiden.
Kjenner ikke den men om du har tilgang må du bare banke eller presse på innerbanen eller pakningene. Så lenge du ikke skal bruke dem om igjen er det vel ingen fare. Et par ganger har jeg klart å knekke lager. da kan man kutte ytterbanen med dremel eller lignende. men da kan det fort bli et lite sår. Om det blir nødvendig er det jo en fordel om du skal lakkere etterpå.
Frisker opp denne tråden igjen, i tilfelle noen trenger tips til fjerning av lakk.
Jeg kjøpte denne: https://www.sandtec.no/billakk/diverse-lakk/malingsfjerning/malingsfjerner-1l-stripp-s3f-tix Fungerte som bare det! - smurte på produktet over hele ramma med en pensel, pakken rammen inn i gladpack og lot det stå over natten. - høytrykkspylte rammen, og børstet over med en gammel oppvaskkost, og da gikk mye lakk bort, men mest det ytterste laget inklusive alt av detaljer/merkenavn osv - gjentok prosedyren med smøring av hele rammen og innpakking i gladpack og lot stå over natten - spylte av med høytrykksspyler og vips så var ramma klinkende ren aluminium!
Rammen jeg gjorde dette på var fra ca.2010, veldig hard lakk som var veldig vanskelig å skrape/pusse av (prøvde på et lite felt før jeg brukte lakkfjerner)
Frisker opp denne tråden igjen, i tilfelle noen trenger tips til fjerning av lakk.
Jeg kjøpte denne: https://www.sandtec.no/billakk/diverse-lakk/malingsfjerning/malingsfjerner-1l-stripp-s3f-tix Fungerte som bare det! - smurte på produktet over hele ramma med en pensel, pakken rammen inn i gladpack og lot det stå over natten. - høytrykkspylte rammen, og børstet over med en gammel oppvaskkost, og da gikk mye lakk bort, men mest det ytterste laget inklusive alt av detaljer/merkenavn osv - gjentok prosedyren med smøring av hele rammen og innpakking i gladpack og lot stå over natten - spylte av med høytrykksspyler og vips så var ramma klinkende ren aluminium!
Rammen jeg gjorde dette på var fra ca.2010, veldig hard lakk som var veldig vanskelig å skrape/pusse av (prøvde på et lite felt før jeg brukte lakkfjerner)
Får vi se resultatet? Høres nesten ut som om guffa du brukte er noe mer effektiv enn Duxola, men fortsatt en drittjobb. Men klinkende ren alu ser jo bra ut, da! Gjorde en tilsvarende Duxola-jobb i fjor. Drittjobb, men resultatet er fortsatt veldig tilfredsstillende.
Jeg har ikke selv prøvd Duxola, men har prøvd en annen tilsvarende malingsfjerner, og det var ubrukelig sammenlignet med produktet fra Sandtec Med høytrykkspyler så var det absolutt ikke en drittjobb, og jeg brukte kun litt oppvaskbørste, ikke slipepapir etc, så i grunnen veldig enkelt og behagelig!
Litt off-topic, men samtidig ikke. Googlet litt lakkering av sykler og fjerning av lakk ++.. Kom over denne karen på youtube. Ikke akkurat en amatør, men pokker så strøkent arbeid. OG han kommer med en del tips(selv om ting alltid er enklere på youtube enn hjemme i garasjen).
Litt off-topic, men samtidig ikke. Googlet litt lakkering av sykler og fjerning av lakk ++.. Kom over denne karen på youtube. Ikke akkurat en amatør, men pokker så strøkent arbeid. OG han kommer med en del tips(selv om ting alltid er enklere på youtube enn hjemme i garasjen).
Er masse videoer, av hvordan han gjør det proft og mer hvordan gjøre det hjemme. Samt pussing av rammer i både karbon og aluminium.
Er det noen her som faktisk har gjort dette selv på en high end ramme (30.000 kr+)? Jeg lurer på å gå i gang med det, men lurer mer på om det er enklere å sette det bort.
Er det noen her som faktisk har gjort dette selv på en high end ramme (30.000 kr+)? Jeg lurer på å gå i gang med det, men lurer mer på om det er enklere å sette det bort.
Litt off-topic, men samtidig ikke. Googlet litt lakkering av sykler og fjerning av lakk ++.. Kom over denne karen på youtube. Ikke akkurat en amatør, men pokker så strøkent arbeid. OG han kommer med en del tips(selv om ting alltid er enklere på youtube enn hjemme i garasjen).
Er masse videoer, av hvordan han gjør det proft og mer hvordan gjøre det hjemme. Samt pussing av rammer i både karbon og aluminium.
Er det noen her som faktisk har gjort dette selv på en high end ramme (30.000 kr+)? Jeg lurer på å gå i gang med det, men lurer mer på om det er enklere å sette det bort.
Tror jeg fikk overslag på 5-6k for en fulldemperramme fra en som virket dyktig da jeg snuste på det sist.
Jeg lakkerte om en karbonramme (utrangert) for en del år tilbake. Opplevde egentlig det som ganske grei skuring, mattet nede, tapet opp grafikk og lakkerte. Resultatet ble ganske bra, fikk frisket opp detaljene med ny farge og den delen som bare hadde svart gelcoat fikk et nytt lag klarlakk til erstatning for den matte og nedslitte. Postet bilder her inne men mistenker at hostingen hos Photobucket er bortevekk...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Har gjort den varianten også, hadde et hardtail-prosjekt på fruens gamle sykkel fra studietida. Fin og hel ramme, kjørte Duxola i to runder og mattet ned forsiktig med våttsliping, ett lag grunning og et par lag farge før klarlakk over. Den største utfordringen slik jeg ser det er at slikt må gjøres ute og da må vær og føre spille på lag, i tillegg til naboer.
Jeg lakkerte et modellfly på 1,5m vingespenn på trappa utenfor hybelen min i studietida. Ble litt rynking på nesa hos huseier som bodde i første etasje da ja...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"