Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Irriterende hals

Re: Irriterende hals [Re: Kriss] #2522058 14/11/2018 10:31
O
oslogutt Offline
Entusiast
Entusiast
O
Slike mandler har du ikke bruk for. Og de blir aldri bra igjen. Kortversjonen er: Få dem fjernet raskest mulig.

Jeg selv har vokst opp med dårlige mandler i barndom, ungdom og som voksen. De ble til slutt fjernet da jeg var 39 år. Og jeg ble mye bedre etter det. Sjeldnere sår hals og plagene var mindre og varte mye kortere.

Legens vurdering forut for inngrepet var ikke styrt av hvor dårlig jeg var akkurat da. Det er sykdomshistorien som teller. Hvor ofte og mye du har blitt plaget av mandlene osv. Inngrepet gjøres helst når man er rimelig frisk.

Re: Irriterende hals [Re: Hoaas] #2522062 14/11/2018 11:05
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Hoaas
Fordi de samler på matrester, som etterhvert blir til betent puss? Jaja, deg om det..

Ja, ikke noe problem. Det viktigste er uansett at man blir fornøyd, uavhengig om man har en god løsning eller ikke...

Re: Irriterende hals [Re: Hoaas] #2522075 14/11/2018 11:52
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
For 100 000 år siden hadde mandlene en viktig funksjon, nemlig å "filtrere" ut virus og bakterier før de når svelget. I dag klarer man seg derimot helt fint uten mandler. Kjerringa hadde 2-3 halsbetennelser i året før hun fjerna sine, det er nå 3 år siden hun fjerna de, og hun har ikke hatt ett tilfelle av halsbetennelse siden.

Med all respekt, men om noen sliter med infeksjoner i foten hjelper det garantert med å amputere benet. Da får du aldri infeksjoner i foten igjen.
Dermed er det ikke sagt at beinet ikke har en funksjon.
Det er herved heller ikke sagt at funksjonaliteten til mandler kan sidestilles med bein men jeg synes at argumentasjonen din var litt tynn.

Re: Irriterende hals [Re: Kriss] #2522076 14/11/2018 11:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ingen som har vært inne på inneklima ennå?

Vet ikke hvordan dere har det hjemme (trenger ikke å vite det heller ICON_WINK ) men har du vurdert om inneklima kan være en medvirkende faktor for at slimhinnene dine er utsatt for invasjoner av baselusker?

Re: Irriterende hals [Re: Tange] #2522087 14/11/2018 12:20
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tange
For 100 000 år siden hadde mandlene en viktig funksjon, nemlig å "filtrere" ut virus og bakterier før de når svelget. I dag klarer man seg derimot helt fint uten mandler. Kjerringa hadde 2-3 halsbetennelser i året før hun fjerna sine, det er nå 3 år siden hun fjerna de, og hun har ikke hatt ett tilfelle av halsbetennelse siden.

Med all respekt, men om noen sliter med infeksjoner i foten hjelper det garantert med å amputere benet. Da får du aldri infeksjoner i foten igjen.
Det er herved heller ikke sagt at funksjonaliteten til mandler kan sidestilles med bein men jeg synes at argumentasjonen din var litt tynn.

Gratulerer med tidenes dårligste sammenligning. Kan man bruke samme sammenligning om blindtarmen, mon tro?

Det er for øvrig ikke min argumentasjon, det er Ekspert: Magne Nylenna, professor dr.med. og prosjektleder i Sosial-og helsedirektoratet, sin argumentasjon.

https://www.nrk.no/livsstil/hva-skal-vi-med-mandlene_-1.1945038

Redigert av Hoaas; 14/11/2018 12:22.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Irriterende hals [Re: Hoaas] #2522091 14/11/2018 12:31
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Det er for øvrig ikke min argumentasjon, det er Ekspert: Magne Nylenna, professor dr.med. og prosjektleder i Sosial-og helsedirektoratet, sin argumentasjon.

Jeg liker best artikkelen som følger opp linken din - "Hva skal vi med tærne?"

Konklusjonen der er jo litt det samme. Det er bare stortåa som er viktig, men den klarer vi oss også uten med litt trening :-)

Re: Irriterende hals [Re: skiraffen] #2522096 14/11/2018 12:40
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: skiraffen

Konklusjonen der er jo litt det samme. Det er bare stortåa som er viktig, men den klarer vi oss også uten med litt trening :-)

Ja, og vaksiner ville jeg holdt meg langt unna, spesielt til barna.

Fra spøk til revolver, så forandrer livet på denne planeten seg raskere enn kroppen tilpasser seg. Vi har derfor mange "kroppsdeler" som ikke nødvendigvis har en nødvendig funksjon med dagens levesett. Blindtarmen er et eksempel på det, mandler et annet.

Redigert av Hoaas; 14/11/2018 12:42.

Re: Irriterende hals [Re: Hoaas] #2522097 14/11/2018 12:42
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S

Jeg klarte ikke lese noe om det ut fra de to artiklene, men du er kanskje bedre til å lese mellom linjene enn meg?

Re: Irriterende hals [Re: skiraffen] #2522101 14/11/2018 12:47
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg klarte ikke lese noe om det ut fra de to artiklene, men du er kanskje bedre til å lese mellom linjene enn meg?

Det var en spøk, grunnet din skepsis. Har redigert svaret

Re: Irriterende hals [Re: Tange] #2522103 14/11/2018 12:55
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
Ingen som har vært inne på inneklima ennå?

Vet ikke hvordan dere har det hjemme (trenger ikke å vite det heller ICON_WINK ) men har du vurdert om inneklima kan være en medvirkende faktor for at slimhinnene dine er utsatt for invasjoner av baselusker?

Ja, det er vurdert.
6-7 år gammelt hus med balansert ventilasjon. Bytter ofte til såkalt allergivennlige filter.
Om det er bra vet jeg derimot ikke.

Re: Irriterende hals [Re: Hoaas] #2522104 14/11/2018 12:57
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S

Gratulerer med tidenes dårligste sammenligning. Kan man bruke samme sammenligning om blindtarmen, mon tro?

Jeg mistenker at Nylenna her forenkler, for å berolige de som er engstelige for å fjerne mandlene.

Det er stor uenighet i fagfeltet om konsekvensene av fjerning av mandlene. Mye forskning peker på at immunforsvaret kan bli noe svekket. Så er det også uenighet om hvor stor denne svekkelsen ev. er. (Og herunder: Hvis man har mandler som stadig er herjet av infeksjoner, vil vinningen kunne bli større enn svekkelsen av immunforsvaret).

Re: Irriterende hals [Re: Hoaas] #2522110 14/11/2018 13:38
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
...
Vi har derfor mange "kroppsdeler" som ikke nødvendigvis har en nødvendig funksjon med dagens levesett.
...

Med "ikke nødvendig funksjon etc" mener du kanskje "ikke optimal funksjon med dagens levesett"?

Re: Irriterende hals [Re: Kriss] #2522112 14/11/2018 13:45
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Kriss
...
Ellers har jeg vært to runder til tannlegen siste uka og fiksa 4 hull så da får vi se om teorien dårlig tannhelse påvirker vanlig helse stemmer.
...

Jeg holder en knapp på dette. Ikke årsak/virkning, men samvariasjon. Får du fire hull årlig i snitt? Det høres mye ut.

Re: Irriterende hals [Re: skiraffen] #2522123 14/11/2018 15:16
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
...
Ellers har jeg vært to runder til tannlegen siste uka og fiksa 4 hull så da får vi se om teorien dårlig tannhelse påvirker vanlig helse stemmer.
...

Jeg holder en knapp på dette. Ikke årsak/virkning, men samvariasjon. Får du fire hull årlig i snitt? Det høres mye ut.

Nei. Men er vel 4-5 år siden sist jeg var der.

Re: Irriterende hals [Re: Kriss] #2522126 14/11/2018 15:38
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg holder en knapp på at hullene i tennene er et resultat av mandler som samler mye puss og bakterier ICON_LAUGH

Re: Irriterende hals [Re: skiraffen] #2522127 14/11/2018 15:43
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
...
Vi har derfor mange "kroppsdeler" som ikke nødvendigvis har en nødvendig funksjon med dagens levesett.
...

Med "ikke nødvendig funksjon etc" mener du kanskje "ikke optimal funksjon med dagens levesett"?

Blindtarmen har ingen nødvendig funksjon..mandler har en funksjon, men er det mandler som er pillråtten og forårsaker stadig/hyppig sykdom, er det etter min mening en risk som er verdt å ta ved å fjerne de. Jeg respekterer at du mener noe annet, så får vi være enig om å være uenig. Uansett er det et valg hver enkelt må ta. Samtlige av de i min omgangskrets som har fjernet mandlene har i allefall blitt kvitt sine problemer med hyppig halsbetennelse/sykdom.

Re: Irriterende hals [Re: Kriss] #2522172 14/11/2018 21:11
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Var i 20-30 åra MYE plaget med halsbetennelse. Gjerne 2-3 dager med feber, i flere år minst en gang i måneden. Kjente tydelig hovne mandler. Så sår hals at jeg på det værste valgte å spytte, enn å svelge spyttet som dannes naturlig, pga smerter ved svelging. Tok mandlene for en 10-12 år siden, og er VESENTLIG mindre plaget etter dette. Svært sjelden jeg har feber i det hele tatt, og da bare med svakt sår hals. Klarer meg enn så lenge svært fint uten mandlene.

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Irriterende hals [Re: Kriss] #2522204 15/11/2018 07:58
M
magb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Om du selv har ønske om tonsillektomi bør du be om henvisning til privat ØNH. Indikasjonen her høres litt svak ut, tror offentlig ØNH/sykehus hadde sagt nei. Anekdotene florerer og som det sies er det også uenighet i ØNH-miljøene. Er generelt skjerpet indikasjon på tonsillektomi disse dager, det er jo ikke uten risiko og oppsummert forskning har vel støttet en mer konservativ praksis.
Obs privat trenger ikke bety dyrt: svært mange har refusjon fra det offentlige.

Re: Irriterende hals [Re: Kriss] #2522445 16/11/2018 13:55
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
Vært til legen, ei ny ung dame som etterhvert henta en senior. Han var ganske klar på at jeg måtte henvises så slapp og spørre om det selv.

Kyssesykeprøve fra ca 5 september viser at jeg har hatt kyssesyken (for mer enn 6 uker siden, men uvisst når)

Har forstørra lymfer i halsen og under armene, men ikke mye. Kan jo like gjerne være av at jeg er sjuk nå (igjen)
Tok noen flere prøver.

Så bare å fortsette å bruke klær for to og håpe at man blir frisk en vakker dag..
Ventetid til øre nese hals er vel vinter og vår uansett..

Re: Irriterende hals [Re: Kriss] #2522461 16/11/2018 17:07
stosu Offline
Besatt
Besatt
Jeg hadde veldig lett kyssesyke i 2012, men var mye småsjuk i 1-1.5 år med merkbart forstørrete lymfekjertler i halsen. Hold deg i ro så lenge du er småsjuk, så blir det full pupp til sommeren

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Irriterende hals [Re: Kriss] #2522465 16/11/2018 17:39
G
gabbar Offline
Entusiast
Entusiast
G

Hvis du har behandlingsforsikring, privat eller via arbeidsgiver, så benytt det. Da blir ventetida noen dager fremfor måneder

Re: Irriterende hals [Re: stosu] #2522473 16/11/2018 19:51
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
Sitat: stosu
Jeg hadde veldig lett kyssesyke i 2012, men var mye småsjuk i 1-1.5 år med merkbart forstørrete lymfekjertler i halsen. Hold deg i ro så lenge du er småsjuk, så blir det full pupp til sommeren

Har egentlig liten tro på at jeg har hatt kyssesyken i sommer.
Trente jo egentlig som en idiot for å ta igjen det tapte da formen 1.april var forholdsvis dårlig. Tror aldri jeg hadde tålt det skippertaket jeg hadde i sommer og blitt topp 30 i Vasan og Birken på et skralt grunnlag om jeg hadde kyssesyken i sommer.
Den tror jeg at jeg må ha hatt for mange år siden i såfall selv om jeg hadde det i både mandel og lympfer på høyre sider noen runder i sommer og..

Re: Irriterende hals [Re: gabbar] #2522475 16/11/2018 19:54
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
Sitat: gabbar

Hvis du har behandlingsforsikring, privat eller via arbeidsgiver, så benytt det. Da blir ventetida noen dager fremfor måneder

Hakke..
Prøvde og tegne for 3 år sida tror jeg, men var for ærlig og skrev på røket akilles og nakkeprolaps, pluss vært sykemeldt siste året før jeg søkte så strøk med glans!

Re: Irriterende hals [Re: skiraffen] #2522634 18/11/2018 17:57
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
...
...

Ref tannhelseteorien.
Noen med peiling på tenner her?
Grunnen til at jeg dro til tannlegen var en jeksel nede som har vært litt vond igjen i det siste. (litt av og på lenge egentlig)
Hatt trøbbel med denne tanna før og vært til tannlege før med den. Sist ble den rotfylt og lagt fylling. Nå var det nytt hull i den ved siden av fyllinga eller hva det var han sa så tok i allefall opp den gamle fyllinga og la ny.
Endelig var den ok tenkte jeg, men greia er at den bare ble verre. Varm drikke etterfylt av tygging er vel det verste, det funker dårlig.

Men hvis den jævla tanna er rotfylt skal den vel være stein dau og jeg skal ikke ha vondt i den? Eller lukter det sånn rotbetennelses greier her?

De tre andre hullene var oppi og noe jeg ikke hadde kjent på før jeg dro dit så de var bonus sånn sett..

Re: Irriterende hals [Re: Kriss] #2522865 20/11/2018 06:40
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Man kan få vondt i en tann som er rotfylt. Det kommer ann på kvaliteten på rotfyllingen og om tannlegen fikk fjernet hele nerven så vidt jeg har forstått.
Jeg har ihvertfall hatt sykt tannpine en gang i en rotfyllt tann. Og ifølge tannelegen var det ikke helt uvanlig. Nå er dette en gammel rotfylling(ca25år) så forhåpentligvis er metodene bedre nå.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Irriterende hals [Re: Kriss] #2522893 20/11/2018 08:35
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Har hatt en runde med rotfylling av tann som ikke ble bra. Tannlegen rensket ikke godt nok opp før tanna ble rotfylt, og bakterier gikk ut rota og ned i kjevebeinet. Der knasket de kjevebein for harde livet inntil en ny tannlege heldigvis oppdaget det og fikk sendt meg til rotspissamputasjon. Etter det ble det bra.

Re: Irriterende hals [Re: Kriss] #2522897 20/11/2018 08:47
K
Kriss Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
K
Ok. Var jo den tanna som gjorde at jeg endelig kom meg til tannlegen.
Rotfyllingen skjedde for 4-5 år siden og tanna er brun.
Jeg tenkte jo at løpet var kjørt for den tanna uansett da den ser stein dau ut. Nå rotfylte de ikke, men la fylling på nytt.

Men nå er den da blitt verre enn noensinne. Varm drikke etterfulgt av tygging er jo vondt som faan og hele kjeven verker på høyre side der jekselen er. Sprer seg opp til øre og litt i øvre kjeve også.
Ikke lovende med andre ord.
Spurte jo tannlegen om det var noe håp for den tanna, men det var ikke noe problem, den var jo rotfylt så var bare å legge ny fylling. Hadde han sagt at det ser dårlig ut og den må trekkes hadde det vært som forventet og jeg hadde svart "bare trekk"
Men stolte jo på fyren (en verdensmester av rang forresten) som sa at nå ble det skikkelig og bra.

Re: Irriterende hals [Re: Kriss] #2522912 20/11/2018 10:25
la1hka Offline
Helt klart
Helt klart
Når det gjelder jeksler er vel spørsmålet om hvor mye skanker du skal gnage på i fremtiden...
Spøk til side, er det en problemtann og den er langt bak i munnen er vel kanskje den beste løsningen å bli kvitt problemet en gang for alle.

Eirik Nøkleby

"Velg dine kriger med omhu."
Re: Irriterende hals [Re: Kriss] #2522916 20/11/2018 10:44
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Varm drikke etterfulgt av tygging er jo vondt som faan og hele kjeven verker på høyre side der jekselen er. Sprer seg opp til øre og litt i øvre kjeve også.

Jeg hadde også vondt i hele kjeven, og siden det var underkjeven som var problemet strålte smerten/ubehaget nedover også.

Tannlegen kan være veldig dyktig, men likevel ta feil. Jeg gikk til en jeg hadde kjempegodt inntrykk av, men hun tok altså feil da hun så på røntgenbildene av den aktuelle tanna. Hun mente det var good to go for å fylle igjen for godt, og gjorde det. Men tanna ble ikke helt bra og hun spurte en kollega om han kunne ta en titt, og det var han som oppdaget at problemet hadde spredd seg. Ble litt irritert da, for til og med jeg kunne se at det var et svært hulrom i kjevebeinet på røntgenbildet da jeg fikk se det.

Kanskje verdt en second opinion fra en annen tannlege?

Re: Irriterende hals [Re: Kriss] #2522925 20/11/2018 11:22
la1hka Offline
Helt klart
Helt klart
"og hun spurte en kollega om han kunne ta en titt"

Om flere kunne gjort dette så tror jeg mange pasienter her og der kunne hatt et bdere liv. Noen er for stolte til å be om hjelp.

Eirik Nøkleby

"Velg dine kriger med omhu."
Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support