Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 36 av 49 1 2 34 35 36 37 38 48 49

Derfor er jeg imot el-sykler på sti.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2521844 13/11/2018 06:09
Dan Offline
More than words
More than words
Nei, ikke hvis den videoen til dem, siden den viser mye mer slitasje på veien ned enn på veien opp og bare sier at sykler generelt burde forbys i marka. ICON_SMILE

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Dan] #2521845 13/11/2018 06:26
perbl Offline
More than words
More than words
Mulig det er sammenligningen med motocross du tenker på, men jeg skjønte ikke helt hva som var spesielt med elsykkel i videoen.

Bortsett fra et par tråkk som spøler litt helt på slutten som jeg tipper folk med litt effekt i beina kan få til med trøsykkel, skjønner jeg ikke hva denne videoen viser om elsykler som ikke kan gjøres med vanlige sykler.

Her var nå vel ca alt som evt er kritikkverdig ting som omhandlet sporvalg og røff bremsing?

Per B.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2521859 13/11/2018 07:47
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Å spøle seg opp bakken som i den videoen skjer ikkje utan el, vil dog anta at utan elmotor hadde ein komt seg opp utan spøling.. men det hadde jo ikkje vore motocross nok.

Redigert av TrondAM; 13/11/2018 07:49.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2521860 13/11/2018 07:48
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg tenker vel at det skumle her er linken som gjøres til Motocross - at elsykling er det nærmeste du kommer motocross i marka.
Hva videoen da viser blir ikke så viktig. Tonen er liksom satt. Tror motorsykkelkjøring på stier i marka er mange markabrukeres aller verste mareritt - inkludert mange syklister. At el-terrengsykling er "nesten like gøy som dette, og nesten det samme" er vel med på å bekrefte markavernernes inntrykk av at vi terrengsyklister for det meste gir blankt faen så lenge ting er moro for oss sjøl.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2521861 13/11/2018 07:54
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Type reklame som Intenseforhandleren her har og som blant anna Mondraker bruker er definitivt av typen som ikkje akkurat er bra for terrengsykling.. Motocross, pulverisering av sti og fjell... totalt motsatt ordlegging enn kva som er bra.

"CRUSH THE TRAILS AND ENJOY AS MUCH AS YOU COULD NEVER HAVE IMAGINED THANKS TO THE UNLIMITED POSSIBILITIES IT OFFERS."
"CRUSH THE MOUNTAINS: OVERCOME YOUR LIMITS IN THE MOUNTAINS"

Redigert av TrondAM; 13/11/2018 07:55.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2521862 13/11/2018 07:54
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
La til et lite sintefjes på innlegget. Har INGENTING med motocross å gjøre. JBS Sport får enda en tommel ned her.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: perbl] #2521864 13/11/2018 07:58
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Alt avhenger av øya som ser. Dersom man ikke ser summen av idiotisk sykling toppet med å spøle seg opp igjen, så legger man go'sia til. Slik jeg sikkert ikke legger til den siden.
Jeg har aldri sett noen reklame for en sykkel som understreker at det nå blir enklere å ødelegge stien oppover også. Har du møtt mange syklister som har så mye overskudd av energi og kraft at de morer seg med å spøle oppover eller? Jeg veit jo at det er mye tøffinger fra fjellbygda, men læll...

Dersom vi antar at idioter er jevnt fordelt mellom alle typer syklister, mener du virkelig ikke at idiotene med over 250 W motor og batterikapasitet vil ha mangedoblet idiotkapasiteten?

Jeg har forresten sett video fra en annen norske forhandlere som legger spesielt vekt på hvor lett det blir å spøle gjennom vått og løst underlag med motor.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2521870 13/11/2018 08:07
perbl Offline
More than words
More than words
Ble litt tydeligere på større skjerm. Jeg er helt enig i at spølingen oppover nok er el-problem, men det aller meste jeg ser av problem i den videoen er likevel sykling man kan få til med vanlig uelektrifisert doning. Om man ikke informeres, kan du se på den videoen en god stund før du innser det er elsykkel det er snakk om.

Antar litt av poenget i videoen var å vise hvor leken en elsykkel kan være, og at du kan råsykle på samme vis som med en vanlig.

Skjønte ikke helt hva du mener med svaret ditt om å ikke se, mener du jeg ga inntrykk av at jeg syntes det var helt ok sykling i videoen?

Koblingen med motocross er ganske så idiotisk.

Redigert av perbl; 13/11/2018 08:08.

Per B.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2521884 13/11/2018 09:00
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Videon visar sykling som iallafall inte jag inte vill ha på allmänna stier. El- syklar gör den typen av sykling mycker enklare eftersom man kan sykla upp med bra fart igen.

Det är väl ett av problemen med terrengsykling. Det kan bedrivas i relativt rolig fart på ett sätt som inte påverkar stierna speciellt mycket men det kan också bedrivas i riktigt hög fart på ett sätt som gör att man kör sönder vanliga stigar på kort tid (som videon visar exempel på).

Som vanligt kan också de flesta objektiva argumenten mot el-syklar i skogen också brukes mot vanliga syklar.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2521888 13/11/2018 09:19
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Dette er ingen kommetar til motoX-videoen, men en liten intro til amerikansk action-slang. Ser at slik ordlegging blir kommentert titt og ofte.

Destroyed og crushed handler ikke om å ødelegge noe, det handler om å overvinne hindringene på ekstremt bra vis.

For eksempel om en bmx-rytter "destroyed the skatepark" så har han/hun ikke ødelagt en eneste ting eller satt noe merke. Da har rytteren kanskje tatt backflip over store gaps og dratt triks ingen andre har sett der før. Crushed it on the big jump, betyr heller ikke å knuse noen ting, bare å gjøre et eller annet imponerende.

Litt som klatrere "conquered mount everest", så har man jo ikke egentlig overvunnet mount everest, men man har simpelt hen klatret opp den uten å dø...

Så den slags utrykk er altså bare lingo/slang, ikke en oppfordring til å rasere stier....

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: vids] #2521891 13/11/2018 09:29
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: vids
Så den slags utrykk er altså bare lingo/slang, ikke en oppfordring til å rasere stier....
Destroy berms brukes ofte om å ødelegge doseringer, har jeg inntrykk av.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: vids] #2521897 13/11/2018 09:37
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: vids
Dette er ingen kommetar til motoX-videoen, men en liten intro til amerikansk action-slang. Ser at slik ordlegging blir kommentert titt og ofte.

Destroyed og crushed handler ikke om å ødelegge noe, det handler om å overvinne hindringene på ekstremt bra vis.

For eksempel om en bmx-rytter "destroyed the skatepark" så har han/hun ikke ødelagt en eneste ting eller satt noe merke. Da har rytteren kanskje tatt backflip over store gaps og dratt triks ingen andre har sett der før. Crushed it on the big jump, betyr heller ikke å knuse noen ting, bare å gjøre et eller annet imponerende.

Litt som klatrere "conquered mount everest", så har man jo ikke egentlig overvunnet mount everest, men man har simpelt hen klatret opp den uten å dø...

Jeg tror de fleste er klar over dobbeltbetydningen av disse ordene. Men ordene har akkurat det, en dobbelt betydning - også pr-skribentene som bruker disse ordene vet at de betyr ødelegge, harve, træsje, osv minst like mye som de betyr slå, overvinne, ydmyke.
Bransjen virker generelt ganske uansvarlige i en del av elsykkel-markedsføringen de bedriver. Alt fra å skryte av at elsykler lett kan trimmes og dermed ha masse kraft og fart, til ikke å informere om evt lokale forbud, til ikke å tenke nøye gjennom hvilke implikasjoner et frislipp av elmotoriserte terrengsykler kan få for tilgangen til stier for terrengsyklister rundt om i verden.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2521898 13/11/2018 09:41
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Enig i det, bare ikke sikker på om alle har fått med seg at ordleggingen ikke alltid er ment bokstavlig.

Og destroy the berm betyr for så vidt ofte at man kjører på en måte som sliter veldig hardt på den. Litt tilfeldig akkurat der tror jeg..

..Megatower v2..
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2521901 13/11/2018 09:57
olechr Offline
More than words
More than words
Akkurat den reklamen og teksten er jo helt dust. De har i tilleg altså funnet en ekstra bratt bakke med løst underlagt for å få frem at det spinner. Har missfortått det meste der med andre ord.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2521902 13/11/2018 10:02
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Så vi går rundt og trur at sålenge våre 150 dempede mm stisykler ikke har motor så kan vi kjøre slik som på videoen uten klager, men så fort man gjør det samme med en tilsvarende sykkel men med el-motor, så vil det plutselig være mange som klager og vi blir nektet videre sykling.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2521911 13/11/2018 10:44
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: eldo472
Så vi går rundt og trur at sålenge våre 150 dempede mm stisykler ikke har motor så kan vi kjøre slik som på videoen uten klager, men så fort man gjør det samme med en tilsvarende sykkel men med el-motor, så vil det plutselig være mange som klager og vi blir nektet videre sykling.

Sånn som man kjører på filmen er jo dust uansett, men det er en ekstra brannfakkel på Elsykkel bålet.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2521924 13/11/2018 12:14
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
JBS har endret innlegget sitt på facebook nå og innser at linken mot moto var uheldig. Bra!

Intense-sjonen var bra, men budskapet ble nok litt voldsomt i disse opphetede elsykkeltider

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2521928 13/11/2018 12:40
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: eldo472

Nei, Det er mange som forarger seg over stisykling uansett om det er med motor eller ikke. Og det finnes idioter både med og uten el.
Likt for likt så tror jeg ikke at en elsykkel er noe som helst mer ødeleggende på stien enn en vanlig sykkel. Problemet er den totale økningen av belastning nå som gud og hvermann skal ut på samme stiene som for noen få år siden var forbeholdt noen spesielle menn med sære interesser...
Da vil naturlig nok konfliktnivået øke. Og om det når kokepunktet og restriksjoner innføres så er risikoen at all stisykling underlegges samme restriksjonene.

Jeg vurderte en gang å kjøpe el-sykkel til dama slik at hun kunne bli med meg på tur å ta del i hobbyen min. Men der ligger nettopp hele problemet. At en person som under vanlige forutsetninger aldri ville satt seg på en stisykkel nå plutselig skal ut i marka, hvor det i visse områder var mer enn trangt nok fra før.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Tallak] #2521944 13/11/2018 14:01
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Tallak
Intense-sjonen var bra, men budskapet ble nok litt voldsomt i disse opphetede elsykkeltider

Var budskapet voldsomt fordi at noen er opphetet? Jeg syntes det var ugunstig fordi at det selger en ikke bærekraftig form for stisykling. Du sier at intensjonen var bra, så hva var egentlig den? Den var ikke å få frem at nå er det motor action i marka! Løp og kjøp! ??
Jeg synes at det er veldig bra at det vises tydelig hvor elsykkel skal finne markedet sitt: Blant alle de som ikke syntes det var nok trøkk i tråsykkel, men som med motor får nok fart og spenning.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Flo] #2521973 13/11/2018 17:14
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Flo
Sitat: Tange

De trengte ikke elsykler men det samlede antall syklister for å forby sykling langs Sognvannet (?).

Det er riktig det. Men kan man anta at det samlede antall "syklister" (tråsykkel + el) vil øke eller avta i pressede områder, nå med populariteten til el-motorsykler?

Som Øyvind er inne på er tonen satt, og det er ikke tvil om at det er utviklingen av Nordmarksofaen og den økende belastingen på stien som følgte med som har satt, bokstavelig talt, dypere spor enn så lenge.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2522017 13/11/2018 23:50
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: erikskon

Var budskapet voldsomt fordi at noen er opphetet? Jeg syntes det var ugunstig fordi at det selger en ikke bærekraftig form for stisykling. Du sier at intensjonen var bra, så hva var egentlig den? Den var ikke å få frem at nå er det motor action i marka! Løp og kjøp! ??
Jeg synes at det er veldig bra at det vises tydelig hvor elsykkel skal finne markedet sitt: Blant alle de som ikke syntes det var nok trøkk i tråsykkel, men som med motor får nok fart og spenning.

Jeg kan ikke svare for hva intensjonen til JBS var, bare min antagelse av hva deres intensjon var. Og det var å fremme en ny sykkel i det trendy fulldemper-e-bike segmentet. At de brukte "amerikanske" argumenter var uheldig og du har gode innspill på det som ligger dypere her, at folk driver med sykling bare for moro skyld. Og at motor er hysterisk morsomt.

Men det er mye som kan tyde på at verden (spesielt på internett) ikke er klare for det. Selv dras jeg mellom begge disse ytringspunktene, både for og mot.

Insta
VIMEO
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Tallak] #2522020 14/11/2018 05:49
Dan Offline
More than words
More than words
At de brukte "amerikanske" argumenter var uheldig og du har gode innspill på det som ligger dypere her, at folk driver med sykling bare for moro skyld. Og at motor er hysterisk morsomt.

Men det er mye som kan tyde på at verden (spesielt på internett) ikke er klare for det. Selv dras jeg mellom begge disse ytringspunktene, både for og mot.

Jeg kjørte en god del mc før om årene, og litt for ofte over fartsgrensen. Langt over fartsgrensen... Det var hysterisk morsomt, men jeg hadde ikke noe håp om at fartsgrensene skulle fjernes "når verden ble klar for det". ICON_SMILE

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Tallak] #2522030 14/11/2018 07:45
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S

Jeg kan ikke svare for hva intensjonen til JBS var, bare min antagelse av hva deres intensjon var. Og det var å fremme en ny sykkel i det trendy fulldemper-e-bike segmentet. At de brukte "amerikanske" argumenter var uheldig og du har gode innspill på det som ligger dypere her, at folk driver med sykling bare for moro skyld. Og at motor er hysterisk morsomt.

Jeg leste dine kommentarer på fb siden til JBS sport, og tillater meg å klippe inn noen av dine utsagn her:

- Du argumenterer for at JBS sitt videoklipp med tilhørende kommentarer er "bittelitt politisk ukorrekt", fordi "de med andre interesser og agenda lett bruke dette for alt det er verdt når konflikter oppstår."

- Du mener også at "Men ser også mye potensielle problemer pga folks frykt for motor i skauen osv.", og at "Folk blir jo så lett krenka om dagen..."

Så jeg tolker deg dit at mener at problemet her ikke er holdningene som JBS formidler i seg selv. Du mener at problemet er at folk er "lettkrenkede" og har "frykt for motor i skauen", og at det defor ikke er taktisk lurt å eksponere det man egentlig mener på internett? Bare ingen får vite om det, så vil du gjerne kjøre rundt som vist på videoen selv?

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2522036 14/11/2018 08:33
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Takk for meg, stikker til skogs og venter til ting har roa seg.

Er dessuten tom for popcorn.

Insta
VIMEO
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Tallak] #2522049 14/11/2018 09:31
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
Nå som jeg hadde rykende fersk popcorn klart, Are.

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2522064 14/11/2018 11:19
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Kanskje dilemmaet for de som lager reklame er at det samme som irriterer noen, tenner de som potensielt skal kjøpe produktet?

Akkurat likt som for grove stisykler som strengt tatt er skapt for å gønne nedover stier i mach 10? La den som aldri har skrenset på tur kaste den første steinen eller.no

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Tallak] #2522067 14/11/2018 11:23
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Takk for meg, stikker til skogs og venter til ting har roa seg.

Hahaha, alltid det riktige valget om man har sjansen ICON_LAUGH
PS. Jeg verdsatte i alle fall intense-sjon-ordspillet!

..Megatower v2..
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2522070 14/11/2018 11:34
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Er mye imellom aldri har skrenset og skal "rooste" hver eneste sving evt. "kjøre inn" sti (som ikke er der). Er bl.a. derfor jeg liker snøsykling, for da kan man legge ut breisladden uten å harve opp stien.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2522375 16/11/2018 07:10
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Kunne ikke sagt det bedre enn forhandleren "synes du motorcross ser gøy ut? Dette er det nærmeste du kommer #fullgass": https://youtu.be/6ZfCsG161VY

Får man lov til å være off topic et par minutter i denne tråden?

Motocross-klippet minnet meg på denne klassikeren, som er noe helt annet, men som også minner meg på alt jeg aldri noen gang vil beherske, med eller uten motor ICON_SMILE

If Only Every Mountain Biking Video Was Shot Like This

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Sepeda] #2522399 16/11/2018 08:46
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det der var en spesielt kul video ja. For å dra det tilbake til tema. Jeg kommer aldri uansett farkost å få til noe som ligner på det der, men når elsykkel blir mer enn kun motor, og de får videreutviklet og krympet stabiliserende teknologi så får vi mer hjelp enn kun skyv. Jeg finner ikke en referanse på at Bosch har sagt at denne teknologien er på vei over på sykkel, men i en podcast sa en fra VP components, på spørsmål om fremtiden for elsykkel, at Bosch var på vei til å få med stabiliserende teknologi også på elsykler: https://www.bosch-mobility-solutions.com...bility-control/

Side 36 av 49 1 2 34 35 36 37 38 48 49

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå