|
|
Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Tex]
10/11/2018 13:13
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det blir ofte hevdet at Norge hadde vært et bedre land å leve i hvis vi hadde brydd oss mer om hverandre. Jeg lurer på om ikke det motsatte i noen sammenhenger også kan være tilfelle. Det hadde nok kanskje vært sant om man hadde brydd seg mer om herandres følelser enn hverandres bil.
|
|
|
[Re: Tange]
10/11/2018 22:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det blir ofte hevdet at Norge hadde vært et bedre land å leve i hvis vi hadde brydd oss mer om hverandre. Jeg lurer på om ikke det motsatte i noen sammenhenger også kan være tilfelle. Det hadde nok kanskje vært sant om man hadde brydd seg mer om herandres følelser enn hverandres bil. Varianten jeg har hørt er at Norge hadde vært et bedre land å bo i om vi hadde brydd oss mer OM hverandre og mindre MED hverandre. Den varianten er absolutt på sin plass her. Ellers: Jeg har mine foreldre på besøk, og min mor, som stort sett ikke legger fingrene i mellom, hadde følgende kommentar etter første tur baki en Model S: «Her er det jo plass til fire stykker! Er det fordi amerikanerne er så svære at de bygger biler med så stor plass?»
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Ripen]
10/11/2018 23:09
|
Tex
Besatt
|
Besatt
NRK følger opp med en fullstendig konstruert (tror / håper jeg) konflikt: «Bilkrigen»: https://tv.nrk.no/program/nnfa30001018/bilkrigen «Jeg liker godt å skru og at det lukter bensin ...»
|
|
|
11/11/2018 20:29
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I mitt korte Tesla-bilhold har jeg ikke opplevd noe ubehagelig. Foreløpig kjører jeg ganske defensivt. Det er et monster av en bil sammenlignet med hva jeg har kjørt tidligere.
[fordommer] Men jeg har jo lagt merke til at enkelte som antagelig tidligere har eid tysk premium har tatt med seg "størst er først" over i ny bil. Og de har gjerne blåst 9000 kr på vanity-plates... [/fordommer]
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
12/11/2018 08:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tesla fjerner muligheten for takstativ på fremtidige Model S ved å ta bort soltak som en opsjon. Det kan være gode nyheter for bruktbilprisen for dem som klarer å skaffe seg en med soltak.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
12/11/2018 08:55
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Liker ikke skru, men bensin lukter jo godt da..  Biler skal jo egentlig gå på bensin og helst bruke mye. Turboer som knitrer og rette lyden på turtallsperra. Katalysatorer er jo også noe dritt og bør jo helst bort, stjeler jo både lyd og hestekrefter. Men jeg prøver og tilpasse meg og kjører vel snart sånn derre batteribil selv også..
|
|
|
[Re: GeirK]
12/11/2018 09:43
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tesla fjerner muligheten for takstativ på fremtidige Model S ved å ta bort soltak som en opsjon. Det kan være gode nyheter for bruktbilprisen for dem som klarer å skaffe seg en med soltak. Siden dette har blitt 'den store elbiltråden' tillater jeg meg å komme med et spørsmål om erfaringer til elbileiere her inne, og frakt av sykler. Kona og jeg tilhører "folk flest", det vil si de som kjøper bruktbil (468.000 bruktbiler vs 158.000 nye biler i 2017). Vi ser stort sett på biler som er ca. 5 år gamle, hvor de da har nådd halv pris i forhold til ny. Jeg er tilhenger (hehe) av å frakte sykkel på tilhengerstativet. Vi har et flott stativ til 4 sykler som jeg helst skulle fortsette å bruke. Hvis vi ønsker å bytte ut den lille bybilen vår med en elbil så er det derimot null alternativer å kjøpe med tilhengerfeste. Da kom jeg til å tenke på slike sykkelstativ som klipses fast bak på bakluken. Kommer de med plass til 4 sykler? Er det like stabilt og bra som de du setter på kula? Erfaring med elbiler hvor det finnes slike å få kjøpt? 
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
12/11/2018 09:48
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
NRK følger opp med en fullstendig konstruert (tror / håper jeg) konflikt: "Yaris-sjåfør i rullestol utskjelt på parkeringsplass" - Handikapnytt "Passat-sjåfører er ikke som andre sjåfører!" - Dagbladet "Opel-sjåfør fikk samfunnsstraff" - Elbilforum.no "Skoda-sjåfør provoserer i bilkøen" - VGTV "Her sover Subaru-sjåføren – midt i rushtrafikken" | ABC Nyheter Jeg lurer på hva jeg måtte ha gjort for å få "bilmerket mitt" i en tabloid-.overskrift. Hadde nok heller blitt meg som hadde fått skylda, og endt opp med generiske "Mann (45)" 
Redigert av knutspeed; 12/11/2018 09:51.
|
|
|
[Re: parob]
12/11/2018 09:54
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Dårlig svar: men jeg er i utgangspunktet skeptisk til slike. Med litt møkk mellom rem og lakk må det vel kjapt bli som slipepapir? Møkkete baggyshorts mot sykkelramme-ish.
|
|
|
[Re: knutspeed]
12/11/2018 10:28
|
Storfe
Entusiast
|
Entusiast
Dårlig svar: men jeg er i utgangspunktet skeptisk til slike. Med litt møkk mellom rem og lakk må det vel kjapt bli som slipepapir? Møkkete baggyshorts mot sykkelramme-ish. Ganske mange av elbilene har mulighet til å montere hengerfeste, de er bare ikke godkjent til å trekke henger. Du kan da altså montere hengerfeste og feste sykkelstativ på det. En del biler har mulighet til "hengerfeste" som det ikke er mulig å feste henger på, dvs det er påsveist en kloss på hengerkula som umuligjør henger, men lar deg feste sykkelstativ. Jeg har ikke sett noen løsninger for å feste "addons" utover fabrikklevert takfeste eller hengerfeste som ikke baserer seg på å klemme noe mot lakken på bilen. **Edit: Jo forresten, noen bruker vakumbaserte fester, har du glasstak, kan dette til en hvis grad minske risiko for riper.
|
|
|
12/11/2018 10:30
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kjørte med et lignende stativ på en focus jeg hadde for noen år siden, var veldig påpasselig med å gjøre reint under kontakt punkt , og det ble minimal slitasje selv etter mange års bruk. Største ulempen var at bakluke ble fryktelig tung å åpne, og det må jo en i blant... Ble noen merker nede på støtfanger, antageligvis etter nevnte åpning m sykler på. Jeg undersøkte for en stund siden om det fantes hengerfeste kun for utstyr som feks sykkelstativ på en e golf, dette var visst under arbeid, men manglet noen godkjenninger.
|
|
|
12/11/2018 10:40
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg hadde Biltema-utgaven av slik baklukemontert stativ på en Fiesta for noen år tilbake. Det fungerte helt prima, men vi kjørte nok relativt sjelden på gjørmete gårdsveier eller andre steder der man får uforholdsmessig mye støv og skitt mellom punktene.
Både X og S fra Tesla har vel mulighet for slik firkant-kobling som kun er egnet for å holde mindre stativ til sportsutstyr.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
12/11/2018 11:37
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
"Yaris-sjåfør i rullestol utskjelt på parkeringsplass" - Handikapnytt "Passat-sjåfører er ikke som andre sjåfører!" - Dagbladet "Opel-sjåfør fikk samfunnsstraff" - Elbilforum.no "Skoda-sjåfør provoserer i bilkøen" - VGTV "Her sover Subaru-sjåføren – midt i rushtrafikken" | ABC Nyheter
"SISTE: Audi-sjåfør brukte blinkelys ut av rundkjøring"
- Stefan
|
|
|
12/11/2018 11:52
|
Kardam
Entusiast
|
Entusiast
Folie fra Biltema "33-310" beskytter lakken mot stativer og reimer etc.
Grusgubbe og langtursyklist
|
|
|
12/11/2018 12:51
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Stopp pressen: "Nissan Leaf-sjåfør kjørte gjennom tunnel uten å forårsake kø."
(Har faktisk sett det skje, i Trondheim.)
Redigert av ØysteinS; 12/11/2018 21:17.
|
|
|
12/11/2018 13:33
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det kan jo være godt for noen å enhver å tenke på dette de dagene man føler at jobben man gjør er et så patetisk tidsfordriv at det får tilværelsen til å framstå som meningsløs og at man selv er ubetydelig - et sted i Tyskland står det en stakkars jævel og monterer blinklys på Audier
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
12/11/2018 21:05
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Tesla fjerner muligheten for takstativ på fremtidige Model S ved å ta bort soltak som en opsjon. Det kan være gode nyheter for bruktbilprisen for dem som klarer å skaffe seg en med soltak. At de har fjernet det i konfiguratoren nå, trenger ikke å bety at dette er fjernet for all framtid. Virker ganske utenkelig at takstativ ikke skal være mulig på den "beste" modellen (etter Teslas eget utsag)n, mens det skal kunne gå til Model 3. Kan f.eks ha noe med å gjøre at de ønsker å bli kvitt alt av inventory-biler før en forestående oppgradering før det kommer tilbake igjen. Det forventes jo nye battericeller i 2019 til Mod S (samme som Model 3 har nå) med tilhørende rekkeviddeøkning. Kun spekulasjoner fra min side, men Tesla har gjort tilsvarende manøvre før.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
13/11/2018 08:05
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Tesla fjerner muligheten for takstativ på fremtidige Model S ved å ta bort soltak som en opsjon. Det kan være gode nyheter for bruktbilprisen for dem som klarer å skaffe seg en med soltak. At de har fjernet det i konfiguratoren nå, trenger ikke å bety at dette er fjernet for all framtid. Virker ganske utenkelig at takstativ ikke skal være mulig på den "beste" modellen (etter Teslas eget utsag)n, mens det skal kunne gå til Model 3. Kan f.eks ha noe med å gjøre at de ønsker å bli kvitt alt av inventory-biler før en forestående oppgradering før det kommer tilbake igjen. Det forventes jo nye battericeller i 2019 til Mod S (samme som Model 3 har nå) med tilhørende rekkeviddeøkning. Kun spekulasjoner fra min side, men Tesla har gjort tilsvarende manøvre før. Man kan fortsatt bestille bilen med soltak. Det er borte fra konfiguratoren men man kan få dette levert på ny bil hvis man kontakter Tesla.
|
|
|
[Re: Marøder]
13/11/2018 09:33
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Tesla fjerner muligheten for takstativ på fremtidige Model S ved å ta bort soltak som en opsjon. Det kan være gode nyheter for bruktbilprisen for dem som klarer å skaffe seg en med soltak. At de har fjernet det i konfiguratoren nå, trenger ikke å bety at dette er fjernet for all framtid. Virker ganske utenkelig at takstativ ikke skal være mulig på den "beste" modellen (etter Teslas eget utsag)n, mens det skal kunne gå til Model 3. Kan f.eks ha noe med å gjøre at de ønsker å bli kvitt alt av inventory-biler før en forestående oppgradering før det kommer tilbake igjen. Det forventes jo nye battericeller i 2019 til Mod S (samme som Model 3 har nå) med tilhørende rekkeviddeøkning. Kun spekulasjoner fra min side, men Tesla har gjort tilsvarende manøvre før. Man kan fortsatt bestille bilen med soltak. Det er borte fra konfiguratoren men man kan få dette levert på ny bil hvis man kontakter Tesla. Koster det da mer enn før?
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
13/11/2018 10:39
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Vet ikke. Her er oppslaget Tesla
|
|
|
13/11/2018 11:06
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ingenting er skrevet i stein hos Tesla, men det er vel en naturlig del av at de strammer opp butikken for å øke lønnsomheten. (Som fra før av tross alt er ganske god på S og X om man tror analysene på nett. )
|
|
|
[Re: Anders A-R]
13/11/2018 11:36
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ingenting er skrevet i stein hos Tesla, men det er vel en naturlig del av at de strammer opp butikken for å øke lønnsomheten. (Som fra før av tross alt er ganske god på S og X om man tror analysene på nett. ) For min del, og sikkert flere med meg, så betyr sånne ting at nybil muligens blir mindre aktuelt og bruktbil mer aktuelt. Men det er jo overraskende mange som hverken har bruk for hengerfeste eller takstativ, så Tesla selger vel godt uansett. Jeg skulle gjerne hatt begge deler men klarer meg med takstativ.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Anders A-R]
14/11/2018 11:24
|
tech8
Entusiast
|
Entusiast
Hvordan øker dette lønnsomheten når de fortsatt tar soltak på bestilling ved henvendelse? Da må de jo likevel ha produksjonslinje for både med og uten soltak.
|
|
|
14/11/2018 12:01
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
https://www.tek.no/artikler/na-er-den-like-rundt-hjornet-her-er-tesla-model-3-i-norge/451130 Batteriet i gulvet gjør at avstanden fra setet til gulvet i baksetet blir svært kort. Det kan være et problem, spesielt om du har lange bein. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no Skjønner at dette er kompromiss man må ta i en designprosess, men det der ser ganske forferdelig ut hvis man må sitte i baksetet trondheim-oslo.
|
|
|
14/11/2018 12:03
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har i det siste virkelig prøvd å like Tesla. Model S er vurdert som den som ligger nærmest et mulig kjøp. Men sete 6 og 7 blir for små for våre barn. Men har en liten åpning hvis vi blir redusert til 5. Hadde kunnet levd uten krok. Model X, bortsett fra at den er mindre pen så har den ikke mulighet for takboks. Det er en dealbreaker. Så tenkte jeg at kanskje model 3 kunne fungere hvis vi kun var 5. Men det var før jeg fikk se bildene i Tek.no i dag. Baksetene er jo under enhver kritikk. De minner om nødsetene som jeg har i min xc90 (sete 6 og 7), eller Teslasetene er enda dårligere. Sitteputen er jo alt for lav pga. batteripakken. Det ser jo helt latterlig ut og må jo gi forferdelig dårlig komfort for personer over 1.60? Ja, ja sånn kan det gå dersom man kjøper bil på postordre... Edit: du slo meg med noen sekunder, Oyvin.
Redigert av Marøder; 14/11/2018 12:08.
|
|
|
[Re: oyvinsr]
14/11/2018 15:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
Skjønner at dette er kompromiss man må ta i en designprosess, men det der ser ganske forferdelig ut hvis man må sitte i baksetet trondheim-oslo.
Her har de kompromisset litt for mye nedover siden en fyr på 195cm kan sitte i baksetet og enda ha plass mellom hode og tak. https://youtu.be/nWjQn2aItlE?t=1197
|
|
|
14/11/2018 15:10
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Ja, i artikkelen på tek.no så gir de inntrykk av at det også er "dårlig" plass oppover: "Plassen i høyden i baksetet er også litt tvilsom. Undertegnedes 183 centimeter lange kropp kunne akkurat sitte oppreist uten å skubbe borti taket, mens Aftenposten-kollega Geir Amundsens (på bildene) 190 centimeter ble for mye."
Spørs om han på 197veldig høye i videoen hadde forholdsvis lange bein.
Redigert av oyvinsr; 14/11/2018 15:11.
|
|
|
[Re: oyvinsr]
14/11/2018 16:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ikke at det er relevant for Model 3, men min kropp på 190 har to fingerbredder igjen til taket bak i Model S
|
|
|
[Re: Marøder]
14/11/2018 18:29
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har i det siste virkelig prøvd å like Tesla. Model S er vurdert som den som ligger nærmest et mulig kjøp. Men sete 6 og 7 blir for små for våre barn. Men har en liten åpning hvis vi blir redusert til 5. Hadde kunnet levd uten krok. Model X, bortsett fra at den er mindre pen så har den ikke mulighet for takboks. Det er en dealbreaker. Så tenkte jeg at kanskje model 3 kunne fungere hvis vi kun var 5. Men det var før jeg fikk se bildene i Tek.no i dag. Baksetene er jo under enhver kritikk. De minner om nødsetene som jeg har i min xc90 (sete 6 og 7), eller Teslasetene er enda dårligere. Sitteputen er jo alt for lav pga. batteripakken. Det ser jo helt latterlig ut og må jo gi forferdelig dårlig komfort for personer over 1.60? Ja, ja sånn kan det gå dersom man kjøper bil på postordre... Edit: du slo meg med noen sekunder, Oyvin. Model X er jo nær en perfekt familiebil. Kjøper du 6 seter legger du bare skiene inne i bilen mellom seterekkene. Skiboks er uansett noe herk på en elbil pga høyt forbruk og mye støy. Model S har som du sier et baksete med for lav sittehøyde som gjør det slitsomt å sitte der for voksne folk over tid.
|
|
|
|
|