Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 56 av 152 1 2 54 55 56 57 58 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2521069 08/11/2018 14:56
mintman Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: GeirK
Sitat: mintman
Største innhogget i folks økonomi nå er vel bompenger,.

Godt poeng. Dette er en økning i kostnader for enkelte fossilbileiere.

For fler og fler dessverre.

Geir
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2521103 08/11/2018 18:28
Dan Offline
More than words
More than words
Følelsene mine ropte "NEI!" til å kjøpe en bil til 700K, men matematikken sa "Ja". Heldigvis er jeg en sånn person som stoler mer på tall enn følelser.

Gjerrig svenske som jeg er så må jeg bare pirke litt bort i dette. Å legge 700 kkr på en bil betyr å legge 700 kkr i noe som definitivt ikke er en investering. At renten på lånet er veldig lav er selvfølgelig fint, men det er fortsatt 700 kkr som skal betales tilbake.

Hvor mange år bruker den jevne Tesla-eier på å nedbetale et slikt lån og hvor mye av bilens verdi er igjen underveis? Helt i starten vil jeg tro at bilen taper i verdi mye raskere enn gjelden går ned. Det koster som kjent ganske mye å rulle ut bilen fra forhandleren. Men så tar sannsynligvis nedbetalingen igjen verditapet slik at kurvene krysses et sted. Når er det? Før eller etter at man har lyst på en ny bil?

Uansett, du skriver at matematikken sa til deg at du skulle kjøpe en bil til 700 kkr. Det tror jeg ingenting på. Matematikken hylte og skrek og protesterte og sa at 350 kkr må da gi en mer enn god nok bil, men følelsene hadde lyst på nok plass til at du slipper å prioritere og pakke smart. De sa at en grom bil er mer gøy enn en kjip bil og de sa at en time eller to spart på langtur er verdt mange hundretusen kroner. Og de sa til matematikken at den kunne ta seg en bolle. ICON_WINK

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2521104 08/11/2018 18:31
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dan
Følelsene mine ropte .... en grom bil er mer gøy enn en kjip bil og de sa at en time eller to spart på langtur er verdt mange hundretusen kroner. Og de sa til matematikken at den kunne ta seg en bolle. ICON_WINK

Japp, det stemmer ICON_WINK

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2521110 08/11/2018 19:01
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har ikke fulgt hele debatten, men antar at dette er relevant på flere plan:

E-On Norge

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2521113 08/11/2018 19:12
J
jaks74 Offline
Entusiast
Entusiast
J
Det er vel mer matematikken som sier at man kan like gjerne kan kjøpe en Tesla til 700' som en diesel/bensin til 500'+. Dette forutsetter at det ikke skjer noe drastisk med verdifall på elbilen, kan vel heller skje på bensin/dieselbilen i disse dager det. En ny familiebil med ok plass, 4wd mm. koster jo fort 500' eller mer.
Poenget er at med elbilfordelene slik de er i dag så får man mindre løpende utgifter, som man heller kan bruke på selve "investeringen". Totalt sett kommer man jo ikke noe billigere ut av det selvfølgelig. De 150' -200' ekstra kan man jo investere i noe som gir avkastning, men skal man ha høy avkastning tilsier vel normalt det høy risiko også.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: jaks74] #2521156 08/11/2018 22:27
laowai Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Det er mye fokus på kostnader ved bilhold her, og ser at flere mener at dyr el bil totalt sett blir billigere enn en fossil bil til mye lavere innkjøpspris. Dette kan sikkert stemme for mange, men for min del får jeg det ikke til å stemme.
Mine krav til bil er plass til to voksne og to barn og ok bagasjeplass, 4x4 og hengerfeste. I tillegg ønsker jeg ny eller nesten ny bil når jeg kjøper siden jeg liker forutsigbarheten ved garanti. Hengerfeste brukes mest til sykkelstativ, men har henger som brukes jevnlig. Har også båt som jeg drar rundt på noen få ganger i året.

Jeg har akkurat kjøpt ny fossil bil, så har derfor god kontroll på hva den forrige bilen kostet meg. Kjøpte for 62 mnd siden en ny Skoda Octavia stv. 4x4 diesel. Pris var 330’ kr og fikk 160’ kr for den i innbytte. Dette gir et verditap på 170’ kr eller 2740 kr/mnd. Bilen har gått 91’ km og jeg har hatt serviceutgifter på 20’ kr. I tillegg har jeg kjøpt nye sommerdekk til 4500 kr. Dette gir en kostnad på 395 kr/mnd. Jeg antar at snittforbruket har vært 0,6 l/mil og gj.sn. dieselpris de siste 5 årene på 14 kr/l. Dette gir 75600 kr eller 1220 kr/mnd i utgift til drivstoff. Totalt gir dette en utgift til bil på 270’ kr eller 4356 kr/mnd. Siden jeg bor godt utenfor store byer har jeg ingen bompengeutgifter i hverdagen. Kjører av og til til Gardermoen som koster meg 86 kr tur/retur, men ellers hører det med til sjeldenhetene at jeg betaler bompenger. Tenker 100 kr/mnd er noenlunde riktig. I tillegg kommer trafikkforsikringsavgift på 2865 kr/år (240 kr/mnd). Totalt havner jeg da på ca. 4700 kr/mnd over 5 år på min gamle Octavia.

Det ble et ganske kjedelig valg av ny bil også denne gangen. Ny Skoda Octavia stv., 4x4, diesel, 150 hk, automat. Pris ferdig på veien med bra med utstyr og 3 års serviceavtale ble 390’ kr. Med egenkapital på 160’ kr låner jeg 230’ kr over 7 år med rente på 1,99%. Dette gir meg en månedlig utgift på ca. 3000 kr, som dekker antatt verditap ved salg etter 5 år. Antar at drivstoff, service, dekk og bompenger blir ca. 1500 kr/mnd. Med trafikkforsikringsavgift og bompenger havner jeg på ca. 4800 kr/mnd.

Slik jeg har vurdert det er Tesla modell X ett av få el alternativer som tilfredsstiller krav til plass, 4x4 og hengerfeste som kan leveres nå. Har ikke sett i detalj på priser på en X, men med en antatt pris på 800’ kr mener jeg dette må bli et dyrere alternativ med alle kostnader inkludert. Vanskelig å spå verditap, men med antatt restverdi på 50% etter 5 år er verditapet 400’ kr (6660 kr/mnd). Jeg vil anta at servicekostnad og dekk i en 5 årsperiode vil være på minst samme nivå som på min gamle Octavia så antatt 400 kr/mnd. Med en el bil ser jeg vel for meg at jeg ville ladet mest hjemme. Da vil jeg vel også måtte installere ladestasjon. Jeg gjetter på 20’ kr (330 kr/mnd over 5 år) i kostnad, men er usikker på denne kostnaden. Månedlig kjørelengde på 1500 km gir strømforbruk på 375 kWh ved 2,5 kW/mil, og en pris på 375 kr/mnd ved 1 kr/kWh. Total kostnad er da på 6660 + 400 + 375 + 330= 7765 kr.

Hadde jeg fått velge bil til fritt bruk har jeg ingen problemer med å innrømme at jeg hadde valgt en Tesla Model X foran en Skoda Octavia. For meg er imidlertid forskjellen i kostnad på nærmere 3000 kr/mnd såpass stor at det er et enkelt valg å gå for Octavia. Mulig jeg har overvurdert noen av kostnadene på elbil, men dersom forskjellen er på 2500 kr/mnd betyr det 150’ kr over 5 år. Jeg vil heller bruke disse pengene på andre ting som f.eks. en ny sykkel og ferie enn fancy el bil.

Eller er det noe jeg ikke har skjønt slik at regnestykket mitt er feil og at jeg heller burde gått for en model X?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2521160 08/11/2018 22:45
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Regnestykket stemmer og bilvalget ditt er fornuftig. Hadde du derimot sammenlignet mot en toppspecet Superb ville forskjellen vært mindre og sammenligningen mer rettferdig.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2521163 09/11/2018 00:46
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Syklist1
Regnestykket stemmer og bilvalget ditt er fornuftig. Hadde du derimot sammenlignet mot en toppspecet Superb ville forskjellen vært mindre og sammenligningen mer rettferdig.

For snaut 5 år siden gjorde jeg selv denn samme øvelsen, ny Tesla vs toppspecket brukt Passat. Den gang passet det langt dårligere å legge ut 700' enn 300', og selv om driftskostnadene ble langt høyere blir verditapet etter 5år / 150'km langt mindre.
Både livet og kjøremønsteret er endret siden det, så nå blir det all in med svindyr batteribil (jeg vet regnestykket går i minus, men det lever jeg godt med)

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: laowai] #2521176 09/11/2018 07:24
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: laowai
Eller er det noe jeg ikke har skjønt slik at regnestykket mitt er feil og at jeg heller burde gått for en model X?

Skoda Octavia diesel (...) en månedlig utgift på ca. 3000 kr, som dekker antatt verditap ved salg etter 5 år

Tesla modell X (...) verditapet 6660 kr/mnd

Det er vel der den store jokeren ligger: hva blir verditapet på disse to bilene de neste fem årene? Siden ingen kan vite det sikkert så virker det for meg lurt å kjøpe en billig bil med moderat nedside hvis verditapet skulle bli mye høyere enn antatt. Hvis dieselbilen faller kraftig i verdi så kan du beholde den i 7 år og skrote den, og likevel ha et verditap på "bare" 4.600 kr i måneden, lavere enn Teslaen med antatt 50% fall.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2521186 09/11/2018 08:02
mintman Offline
Avhengig
Avhengig
https://www.side3.no/motor/diesel-populaert-som-bruktbil-6699161

Er vel dette som er kjernen i hvorfor diesel fortsatt kommer til å være et alternativ i mange år:
"På spørsmål om hvem som kjøper dieselbiler og hvorfor, har han også svaret klart.

– Det er en overvekt av familier. De som vil ha en nyere, trygg, romslig og sikker bil, men som kanskje ikke har anledning til – eller ønsker – å kjøpe en helt ny bil, forklarer han."

Redigert av mintman; 09/11/2018 08:05.

Geir
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Arne_And] #2521192 09/11/2018 08:22
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Arne_And

Skoda Octavia diesel (...) en månedlig utgift på ca. 3000 kr, som dekker antatt verditap ved salg etter 5 år

Tesla modell X (...) verditapet 6660 kr/mnd

Det er vel der den store jokeren ligger: hva blir verditapet på disse to bilene de neste fem årene? Siden ingen kan vite det sikkert så virker det for meg lurt å kjøpe en billig bil med moderat nedside hvis verditapet skulle bli mye høyere enn antatt. Hvis dieselbilen faller kraftig i verdi så kan du beholde den i 7 år og skrote den, og likevel ha et verditap på "bare" 4.600 kr i måneden, lavere enn Teslaen med antatt 50% fall.

Bare 4600 kroner er en del med tanke på at ca 620k som Teslalån over 10 år gir en månedskostnad på ca 5400 kroner.

En merkostnad på 800 kroner i måneden ser jeg ikke på som vesentlig.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2521194 09/11/2018 08:27
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
En ting jeg stusser på er folks generelle mangel på evne til å se hvilken bil som står foran dem, for mens bortimot alle Tesla-eiere får kommentarer på at de har skaffa seg dyr og fancy bil, så hører man vel sjeldnere sånne kommentarer til de som kommer med f.eks en tysk stasjonsvogn i samme prissjikte.
Det er liksom allmenn kjent at Tesla er dritdyrt og kaksete, mens få vet hva en bra utstyrt BMW 5 serie med grom motor koster eller tenker noe særlig mer over det.

Eller hva med en veldig populær familiebil som Ford S-max?
Ny så starter den på 532k nå, og da er den er rimelig enkelt utstyrt.
Du bikker lett 650k for en ok bil som har omtrent samme utstyrsnivå som en standard Model S 75D, 4WD, automat, komfort og sikkerhet.
Jeg har selv sett mye på S-max, men synes den er for dyr selv som bruktbil og jeg ser altså på en S 75D i stedet.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: laowai] #2521198 09/11/2018 08:37
Ugla Offline
Besatt
Besatt

.......

Regnestykket ditt er sikkert riktig det, men du sammenligner jo epler og pærer, så at det blir stor forskjell er jo ganske klart. Bilene er jo i helt forskjellige klasser på alle måter, både prismessig og størrelsesmessig.

Det blir jo mer realistisk å sammenligne f.eks en BMW 5-serie med en TMS, da snakker vi biler som er omtrent like store, og ser man på pris er det heller ikke allverdens forskjell - dvs. du kan fint få kjøpt en 5'er som er mye dyrere enn en TMS. Jeg kom fra BMW selv og byttet til TMS, og på drøye to år tapte jeg 250k på BMW'en, og det på tross av at jeg hadde rabatter som lå langt utenfor det som er normalt da jeg kjøpte.

Generelt er jo verditapet på en dyr bil mye høyere enn på en rimeligere bil, så fornuften sier jo at kjøp rimelig, men det gjør vi altså ikke.

Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2521202 09/11/2018 08:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan

Følelsene mine ropte "NEI!" til å kjøpe en bil til 700K, men matematikken sa "Ja". Heldigvis er jeg en sånn person som stoler mer på tall enn følelser.

Gjerrig svenske som jeg er så må jeg bare pirke litt bort i dette. Å legge 700 kkr på en bil betyr å legge 700 kkr i noe som definitivt ikke er en investering. At renten på lånet er veldig lav er selvfølgelig fint, men det er fortsatt 700 kkr som skal betales tilbake.

Hvor mange år bruker den jevne Tesla-eier på å nedbetale et slikt lån og hvor mye av bilens verdi er igjen underveis? Helt i starten vil jeg tro at bilen taper i verdi mye raskere enn gjelden går ned. Det koster som kjent ganske mye å rulle ut bilen fra forhandleren. Men så tar sannsynligvis nedbetalingen igjen verditapet slik at kurvene krysses et sted. Når er det? Før eller etter at man har lyst på en ny bil?

Uansett, du skriver at matematikken sa til deg at du skulle kjøpe en bil til 700 kkr. Det tror jeg ingenting på. Matematikken hylte og skrek og protesterte og sa at 350 kkr må da gi en mer enn god nok bil, men følelsene hadde lyst på nok plass til at du slipper å prioritere og pakke smart. De sa at en grom bil er mer gøy enn en kjip bil og de sa at en time eller to spart på langtur er verdt mange hundretusen kroner. Og de sa til matematikken at den kunne ta seg en bolle. ICON_WINK

Her har du ikke fulgt med i resonnementene og betraktningene mine.

1. Jeg hadde ikke peiling på hvor kul Teslaen var før ETTER at jeg hadde kjøpt den. Jeg forventet den vanlige - deilig med ny bil og så ferdig med det etter noen uker. Jeg var ikke forberedt på en eierglede tatt til et euforisk nivå som dette.
2. Sist gang kjøpte jeg en to år gammel bil til 450' og kjørte den i seks år. Den kostet meg 4000/måned i verditap pluss 2000 i drivstoff, bompenger og årsavgift/trafikkforsikringsavgift. Jeg regner med at Teslaen ramler 6000/måned i verditap den tiden jeg har den. Det kan bli mer og det kan bli mindre. I det det innføres mva på elbiler, gjør bruktverdien et hopp. Jeg kunne kjøpt en to år gammel Audi Q5 eller tilsvarende igjen - men da er det bare dieselbiler tilgjengelig til den prisen. Verditapet på disse er om mulig ENDA større.

Ja - det er usikkerhetsmomenter her, siden privattransportsektoren er i endring. Jeg vurderte dette som et fornuftig valg sammenlignet med alternativet og synes ikke jeg har oversett noe vesentlig hvis en ser på den informasjonen jeg har i dag.

Jeg vil ha mye bagasjeplass (540 liter eller mer) og firehjulsdrift i premiumsegmentet. Jeg er villig til å betale 6000/måned i bom/drivstoff/verditap. Hvilket annet alternativ er mer fornuftig?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Arne_And] #2521206 09/11/2018 08:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Arne_And
Hvis dieselbilen faller kraftig i verdi så kan du beholde den i 7 år og skrote den, og likevel ha et verditap på "bare" 4.600 kr i måneden, lavere enn Teslaen med antatt 50% fall.

Du glemmer å regne inn utgifter til drivstoff, bompenger og trafikkforsikringsavgift.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2521208 09/11/2018 08:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Bare 4600 kroner er en del med tanke på at ca 620k som Teslalån over 10 år gir en månedskostnad på ca 5400 kroner.

En merkostnad på 800 kroner i måneden ser jeg ikke på som vesentlig.

Poenget i resonnementet hans er at lånekostnaden ikke forteller noen ting om verditapet. Det er der den reelle kostnaden ligger.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2521213 09/11/2018 09:23
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Tar man nedskrivning over 10 år til 0 så blir jo kostnadene ganske lineære.

Redigert av Syklist1; 09/11/2018 09:34.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2521218 09/11/2018 09:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det er bruktbilmarkedet som bestemmer avskrivningstakten med mindre man kjører bilen til den skrotes.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2521226 09/11/2018 09:57
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Det er bruktbilmarkedet som bestemmer avskrivningstakten med mindre man kjører bilen til den skrotes.

Bruktbilmarkedet har jo vært fantastisk for en Tesla eier og de har hatt veldig lavt verditap til nå.
Det er jo likevel ikke helt sikkert at det blir det samme de neste 5 årene nå når flere kommer på banen med biler man kan kjøre lenger enn til og fra butikken med.
Jeg tror nok de fortsatt vil stå seg bra, men tror heller ikke det blir like lavt verditap på en Tesla de kommende åra som det har vært.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2521227 09/11/2018 09:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg vil ha mye bagasjeplass (540 liter eller mer) og firehjulsdrift i premiumsegmentet. Jeg er villig til å betale 6000/måned i bom/drivstoff/verditap. Hvilket annet alternativ er mer fornuftig?

Jeg gjorde et søk på Finn
2016 eller nyere
Pris opp til 450000 (forrige to år gamle bil til denne prisen kostet meg like mye som Teslaen - antatt 6000kr/mnd verditap)
Ikke diesel
Firehjulstrekk
Eksluderte alt japansk og biler som er for små

Jeg sitter igjen med to Mercedes C200, en Passat og 31 Volvo V60

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kriss] #2521228 09/11/2018 10:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Kriss

Det er jo likevel ikke helt sikkert at det blir det samme de neste 5 årene nå når flere kommer på banen med biler man kan kjøre lenger enn til og fra butikken med.
Jeg tror nok de fortsatt vil stå seg bra, men tror heller ikke det blir like lavt verditap på en Tesla de kommende åra som det har vært.

Enig - og dette er jokeren. I tilegg øker størrelsen på bruktbiltilbudetDenne økningen KAN være større enn økningen i etterspørsel, som også vil øke. MEN - på ett eller annet tidspunkt blir det innført mva på elbiler og da stiger bruktverdien.

Jeg gambler på en STOR økning i interesse for elbil som gir stort verditap på fossilbiler og mindre verdifall på elbiler.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2521231 09/11/2018 10:22
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Innføring av MVA vil øke bruktverdien, utvikling av batteriteknologi kan redusere den brått, akkurat som helaksept av elbiler vil redusere bruktverdien av fossil-biler ganske brått. Det ligger flere usikkerhetsmomenter her enn det vi har hatt i bilmarkedet på en del år.
Ny teknologi kan gjøre en hel masse biler veldig gammeldagse - fossilbiler kanskje spesielt, men også kortkjørende elbiler.
Jeg ser allerede for meg at vår E-Golf av siste generasjon vil fremstå ganske lite attraktiv hvis Hyundai får opp leveringstakten på Kona og Modell 3 kommer til Europa i tusenvis.

Hvis om fem år batterier lett gir 700 km kjørelengde i vanlige biler vil også de fleste av årets elbiler fremstå gammeldagse og klønete. Fossilbiler vil bli regulert i større grad enn nå, enten med stor økning i drivstoffpriser og/eller massive bompenger og tidvise kjøreforbud.

Jeg håper og tror at fossile biler er så godt som utfaset innen 2025 og da vil selvfølgelig bruktverdien for slike falle bratt de neste årene. Kortkjørende elbiler vil selvfølgelig også bli mindre attraktive, men forhåpentligvis i litt saktere fart.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ] #2521232 09/11/2018 10:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Nye biler selger bedre enn gamle, ja. Men SÅ håpløs er ikke Model S i sammenligning.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2521233 09/11/2018 10:23
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Nye biler selger bedre enn gamle, ja. Men SÅ håpløs er ikke Model S i sammenligning.

Det er jo såååå gammeldags med analoge sidespeil da...

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2521234 09/11/2018 10:23
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Ripen
En ting jeg stusser på er folks generelle mangel på evne til å se hvilken bil som står foran dem, for mens bortimot alle Tesla-eiere får kommentarer på at de har skaffa seg dyr og fancy bil, så hører man vel sjeldnere sånne kommentarer til de som kommer med f.eks en tysk stasjonsvogn i samme prissjikte.
Det er liksom allmenn kjent at Tesla er dritdyrt og kaksete, mens få vet hva en bra utstyrt BMW 5 serie med grom motor koster eller tenker noe særlig mer over det.

Eller hva med en veldig populær familiebil som Ford S-max?
Ny så starter den på 532k nå, og da er den er rimelig enkelt utstyrt.
Du bikker lett 650k for en ok bil som har omtrent samme utstyrsnivå som en standard Model S 75D, 4WD, automat, komfort og sikkerhet.
Jeg har selv sett mye på S-max, men synes den er for dyr selv som bruktbil og jeg ser altså på en S 75D i stedet.

Jeg tror ikke det er så mye mer komplisert enn at de fleste ser at Tesla egentlig er en millionbil og synes at det er ganske kaksete.
Det blir mye det samme som at de vil synes man er kaksete om man bor i enebolig i Holmenkollen selv om det var ens oldefar som bygget for en slikk og ingenting for 100 år siden og en selv bare har vært enearving og lever på lærerlønn.
Hadde alle norske biler hatt samme avgiftsnivå hadde Tesla vært dobbelt så dyr som en 5 serie eller en S-max, og det synes gjenspeiles naturlig nok i utseende, størrelse og utstyrsnivå, hvilket gjør at den fremstår som kaksete.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: sykkeloyvind] #2521235 09/11/2018 10:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sykkeloyvind
Innføring av MVA vil øke bruktverdien, utvikling av batteriteknologi kan redusere den brått, akkurat som helaksept av elbiler vil redusere bruktverdien av fossil-biler ganske brått. Det ligger flere usikkerhetsmomenter her enn det vi har hatt i bilmarkedet på en del år.
Ny teknologi kan gjøre en hel masse biler veldig gammeldagse - fossilbiler kanskje spesielt, men også kortkjørende elbiler.
Jeg ser allerede for meg at vår E-Golf av siste generasjon vil fremstå ganske lite attraktiv hvis Hyundai får opp leveringstakten på Kona og Modell 3 kommer til Europa i tusenvis.

Hvis om fem år batterier lett gir 700 km kjørelengde i vanlige biler vil også de fleste av årets elbiler fremstå gammeldagse og klønete. Fossilbiler vil bli regulert i større grad enn nå, enten med stor økning i drivstoffpriser og/eller massive bompenger og tidvise kjøreforbud.

Gode betraktninger. En ting er sikkert - at dette ikke har vært mer usikkert enn det er nå.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ] #2521236 09/11/2018 10:25
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Tror heller at prisene vil holde seg uforskammet høyt på elbiler, men prisene på fossilbiler vil fortsette å falle.

Audien er veldig fin og jeg håper at den blir en kjempesuksess.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: PålGnål] #2521238 09/11/2018 10:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: PålGnål

Audien er veldig fin og jeg håper at den blir en kjempesuksess.

Til rett pris og rekkevidde blir den det. Den ser utrolig bra ut, men det designet dytter på mye luft ved høye hastigheter.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2521240 09/11/2018 10:28
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Den grillen til Audi representerer mye av hva gamlegutta gjør feil.
Det samme gjør falsk motorlyd i høyttalerene, samt start/stopp knapp.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2521243 09/11/2018 10:37
J
jaks74 Offline
Entusiast
Entusiast
J
Spiller vel ingen rolle hvordan grillen ser ut eller om det er start/stopp knapp, så lenge bilen funker bra i bruk. Mulig Audi burde laget en mer aerodynamisk grill, men det er forbruk/rekkevidde, pris og utbyggingen av hurtigladestasjoner som blir avgjørende for den bilens suksess vil jeg tro.

Side 56 av 152 1 2 54 55 56 57 58 151 152

Moderator  support