Det funker i hvert fall supert på landeveissykkel. Ikke noe grunn til at det skal fungere så mye dårligere på terrengsykkel. Kløtsjen yter jo ikke så mye motstand, og man trenger kun en girskifter og ett sett med girspaker. Det er vel en viss fare for at man i terrenget girer noe oftere med stort moment på kjedet, men det skjer nok også mye i sykkelkross og der er Etap velprøvd.
Det funker i hvert fall supert på landeveissykkel. Ikke noe grunn til at det skal fungere så mye dårligere på terrengsykkel. Kløtsjen yter jo ikke så mye motstand, og man trenger kun en girskifter og ett sett med girspaker. Det er vel en viss fare for at man i terrenget girer noe oftere med stort moment på kjedet, men det skjer nok også mye i sykkelkross og der er Etap velprøvd.
tviler på at du har prøvd Archer på landeveissykkel (eller i det hele tatt, Øyvind)
tviler på at du har prøvd Archer på landeveissykkel (eller i det hele tatt, Øyvind)
Aha, du svarte Vehe ved å svare Sverre, i en tråd om Etap...
Dette er kult, men jeg tror nok jeg heller setter pengene mine på Archer D1X (evt. XShifter hvis jeg blir blind og ufølsom først). Gir som ryker -> ikke 4000, men 1000.
Men at dette er milevis foran Di2 er jo klart! Har vurdert alfine Di2 på pendleren, men har gitt opp flere ganger, da det må kjøpes inn kabler her og batteri der, og koblingsboks og bryter og display, og muligens en kontrollergreie også, men dokumentasjonen er ikke helt tydelig/tilgjengelig. Og så skal man få alt dette rælet montert på en sykkel, og da blir det nok helt sikkert jallamekk, med mindre man ikke trenger å sove om natten, har 9-15-jobb og ikke barn eller bedre halvdel, samt kun to tommeltotter og forståelse av finmotorikk i fingrene og at de forstår hva hjernen sier.
Men at det ser helt nydelig ut med kun to kabler fra styret, er jo helt klart! Skulle hatt noe tilsvarende Archer D1X for jukkepinner også. Da hadde det blitt rått.
Redigert av baronKanon; 07/02/201910:43. Rediger grunn: IKKE XShifter - vapourware
For meg var lanseringen av den senkepinnen en viktigere nyhet. Ut fra videoene så ser det ut som den fungerer noen knepp bedre enn magura sin. Men prisen var jo hinsides.
Det ser jo helt jalla ut. Samler alle ulempene med mekanisk og alle ulemper med elektrisk gir sammen.
Problemet er ofte lang strømpe med dertil mye friksjon etter hvert. Kort strømpe er også enklere å bytte.
Etter hvert? Hvis man tar jobben med å skifte wire/strømpe 1 gang i sesongen, så merker man iaf ikke ekstra friksjon. Tror jeg byttet etter ca 1000 km i fjor, og da var det i forbindelse med en liten overhaling før ferie, ikke fordi feelinga var dårlig. Mulig dette problemet er større på sykler med ræva wireføring da.
Jeg syntes iaf det så jalla ut, men så er jeg kanskje litt i overkant nazi på at utskiftning av deler skjer fordi jeg bytter til noe med åpenbart bedre funksjon, eller at ting er utslitt.
Det jeg er skeptisk til ved elektroniske grupper er "tilbehøret". Hvor lenge finnes grensesnittet som benyttes til etap eller di2? Tenk på hvor praktisk det er med saker og ting som kobles til med seriell eller paralellport, eller telekontakt nå.
Førti år gamle grupper er det bare å kjøpe nye vaiere og bremseklosser til så virker de i nye år framover.
Det jeg er skeptisk til ved elektroniske grupper er "tilbehøret". Hvor lenge finnes grensesnittet som benyttes til etap eller di2? Tenk på hvor praktisk det er med saker og ting som kobles til med seriell eller paralellport, eller telekontakt nå.
Førti år gamle grupper er det bare å kjøpe nye vaiere og bremseklosser til så virker de i nye år framover.
Målet til bransjen er vel å få folk til å bytte hyppigere.
Jeg lurer på hva prisen blir for kun bakgir og girspak når det kommer separat en gang, ikke kun som komplett gruppe så jeg har regnet litt på det. Jeg tar utgangspunkt i prisene hos Bikeshop.no.
For Eagle XX1: En komplett AXS gruppe koster 21249, mens en vanlig mekanisk gruppe koster 13999. En differanse på 7250 kr. Et vanlig XX1 bakgir koster 2819/2675 og girspak kr 1434/1494, for et snitt på 4181. Vi kan da gjette på en totalpris for XX1 Eagle AXS bakgir og girskifter på kroner 11 431.
For Eagle X01: En komplett AXS gruppe koster 20239, mens en vanlig mekanisk gruppe koster 11499. En differanse på 8740 kr. Et vanlig X01 bakgir koster 2298/2170 og girspak kr 1180, for et snitt på 3414. Vi kan da gjette på en totalpris for X01 Eagle AXS bakgir og girskifter på kroner 12 154.
Det blir spennende å se hva prisen på det blir til sist. Prisen på komplett XX1 AXS og vanlig X01 er i hvert fall bedre enn de to andre alternativene per nå.
Det hintes om billigere AXS grupper, men jeg finner ikke noe konkret. En vanlig GX Eagle gruppe koster 4799 og hvorav bakgir og girspak koster 1319 kroner. Hvis vi da legger på 11000 for AXS så havner vi litt over 14000 for komplett gruppe.
Eagle AXS ser veldig fin ut, men koster også mye. Det blir spennende å se hvordan prisene utvikler seg, og om det kommer rimeligere utgaver.
den største svakheten med slike grupper til terrengsykling og ikke-sponsede folk som ikke driter penger, er at NÅR bakgiret får seg en smell, blir det kneipp og pasta a'la capri en stund for å kunne sykle igjen.
Jeg lurer på hva prisen blir for kun bakgir og girspak når det kommer separat en gang, ikke kun som komplett gruppe så jeg har regnet litt på det. Jeg tar utgangspunkt i prisene hos Bikeshop.no.