|
|
Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
07/11/2018 14:36
|
mintman
Avhengig
|
Avhengig
Jeg snakker om meg selv som har behov for mer enn 5 seter. Der finnes det dessverre ikke noen elektriske alternativer. Og det er ikke flesteparten av norske barnefamilier med normale inntekter og huslån som kan kjøpe seg elbil til 600' uavhengig av hva renta er og hva man sparer i drivstoff per måned. Avdragene blir for høye til å klare det innenfor de økonomiske rammene man har.
Geir
|
|
|
[Re: mintman]
07/11/2018 14:37
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Dersom denne bilen ender med å koste et par tusenlapper MER enn en mye kjedeligere fossilbil per måned, er det fremdeles verd det. Ja det er gitt at man har råd til det. Det her vel her problemet med elbil politikken er i dag, at normale folk som har behov for stor familiebil, ikke har råd til å gå til det skrittet, men må nøye seg med en billigere brukt fossilbil. Det er bare å slappe av. Den ideelle familie-elbilen finnes ikke p.t. Det vil si en bil som kan ta 6+ passasjer, har firehjulsdrift, mulighet for takboks og hengerfeste. For meg er dette langt viktigere enn godfølelsen som enkelte får av teknologiske dippedutter.
|
|
|
07/11/2018 14:44
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror kanskje heller han mente at det ikke eksisterer et rimeligere alternativ om man har behov for stor el-familiebil. Det er enten liten kompaktbil til 200k, eller MegaTesla til 700k+. Men jeg kan selvsagt ta feil, og han mener noe annet.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
07/11/2018 14:48
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Men nå kommer det jo diverse doninger fra Korea som legger seg pent i segmentet et sted mellom Think og Tesla.
|
|
|
[Re: Hoaas]
07/11/2018 14:48
|
mintman
Avhengig
|
Avhengig
Tror kanskje heller han mente at det ikke eksisterer et rimeligere alternativ om man har behov for stor el-familiebil. Det er enten liten kompaktbil til 200k, eller MegaTesla til 700k+. Men jeg kan selvsagt ta feil, og han mener noe annet. Helt korrekt :)]
Redigert av mintman; 07/11/2018 14:49.
Geir
|
|
|
[Re: Tex]
07/11/2018 14:53
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men nå kommer det jo diverse doninger fra Korea som legger seg pent i segmentet et sted mellom Think og Tesla. Tenker du på Kia og Hyundai? Anser ikke de som noen familiebil akkurat..
|
|
|
07/11/2018 14:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg snakker om meg selv som har behov for mer enn 5 seter. Der finnes det dessverre ikke noen elektriske alternativer. Og det er ikke flesteparten av norske barnefamilier med normale inntekter og huslån som kan kjøpe seg elbil til 600' uavhengig av hva renta er og hva man sparer i drivstoff per måned. Avdragene blir for høye til å klare det innenfor de økonomiske rammene man har. Og på hvilken måte er dette elbilpolitikkens feil? Hvilken alternativ politikk ville løst dette problemet?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
07/11/2018 14:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tror kanskje heller han mente at det ikke eksisterer et rimeligere alternativ om man har behov for stor el-familiebil. Det er enten liten kompaktbil til 200k, eller MegaTesla til 700k+. Men jeg kan selvsagt ta feil, og han mener noe annet. Jeg er usikker på det. Han sier "det er problemet med elbilpolitikken i dag". Det må da bety at han mener at norske politikere bestemmer hvilke el-biler som skal produseres. De gjør de meg bekjent ikke.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Marøder]
07/11/2018 15:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er bare å slappe av. Den ideelle familie-elbilen finnes ikke p.t. Det vil si en bil som kan ta 6+ passasjer, har firehjulsdrift, mulighet for takboks og hengerfeste. For meg er dette langt viktigere enn godfølelsen som enkelte får av teknologiske dippedutter.
Selvfølgelig. Det sier seg selv. Man kjøper ikke en kul bil som bare har plass til halve familien, men gjennomsnittsfamilien klarer seg uten 7 sitteplasser eller mer. Hvilken bil har du i dag?
|
|
|
07/11/2018 15:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tenker du på Kia og Hyundai? Anser ikke de som noen familiebil akkurat..
Hyundai Kona har mindre bagasjeplass enn en eGolf
|
|
|
[Re: GeirK]
07/11/2018 15:18
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Man får forhåpentligvis gleden og nytten av bilen.
Jeg har vært Teslaeier i seks uker og 3000 kilometer på fredag og fremdeles går jeg rundt og gleder jeg meg stort til neste gang jeg skal ut og kjøre bil. Det er vanskelig å sette en pris på det, og euforien vil jo avta med tiden - men dersom verditapet på bilen følger nedbetalingstakten på lånet, så koster altså denne moroa det samme som et langt, langt kjedeligere fossilbil - når utgifter til drivstoff, bompenger og trafikkforsikringsavgift er regnet inn. Dersom denne bilen ender med å koste et par tusenlapper MER enn en mye kjedeligere fossilbil per måned, er det fremdeles verd det. Eierglede skal man ikke kimse av og den er på et helt annet nivå enn noen annen bil jeg har hatt. Enig. Og greia er jo at de ikke er et par tusen dyrere enn en annen fossilbil med mindre man sammenlikner med en veldig billig bil. VELDIG mange som tror de har en billigere bil enn en Tesla, har i realiteten en dyrere bil. Believe it or not, men sånn er det. Når det gjelder denne "gjeldsbomben" som man får øye på når man kun ser på belåningsgraden (eller enda verre, heftelser) på Tesla så må man ta med helheten. Det er jo nettopp at dette lånet er billigere enn alt annet av lån som gjør at "alle" har lånt så mye som mulig på bilen. Dersom man har annen gjeld, forsåvidt nesten uansett om man ikke har lån engang, vil det være dumt å ikke belåne bilen 100%. Lånet er veldig billig, og det spiser heller ikke av øvrig sikkerhet. For min del kvitta jeg meg med 400.000 i lån med sikkerhet i huset til drøyt 2% rente da jeg solgte min gamle bil, og så lånte jeg drøyt 700' til 0,25% rente på min nye Tesla. Om noen skulle se på min økonomiske situasjon vil det derfor nå være en heftelse som overstiger bilens verdi, og det vil være gjeld som tilsvarer 100% av bilens verdi. Det er likevel ingen gjeldsbombe. sv
|
|
|
07/11/2018 15:22
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Jeg snakker om meg selv som har behov for mer enn 5 seter. Der finnes det dessverre ikke noen elektriske alternativer. Og det er ikke flesteparten av norske barnefamilier med normale inntekter og huslån som kan kjøpe seg elbil til 600' uavhengig av hva renta er og hva man sparer i drivstoff per måned. Avdragene blir for høye til å klare det innenfor de økonomiske rammene man har. Hvis du trenger en familiebil med mer enn fem seter så er det vel ikke så veldig lett å finne billige biler dersom man kanske trenger litt bagasjeplass i tillegg? Jeg snakker av erfaring, siden vi er seks i familien. Og du, som mange andre, henviser til prislappen igjen. Dropp å tenke på prislappen, begynn å se på faktisk kostnad. Du vil bli overrasket. Hvilken bil har du i dag, og omtrent hvor mye er den verdt? sv
|
|
|
07/11/2018 15:23
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Tenker du på Kia og Hyundai? Anser ikke de som noen familiebil akkurat..
Hyundai Kona har mindre bagasjeplass enn en eGolf Kia Niro må da være en ok familiebil for mange? Bagasjevolum på 450 l og muligheter for takboks
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
[Re: svegar]
07/11/2018 15:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Enig. Og greia er jo at de ikke er et par tusen dyrere enn en annen fossilbil med mindre man sammenlikner med en veldig billig bil. VELDIG mange som tror de har en billigere bil enn en Tesla, har i realiteten en dyrere bil. Believe it or not, men sånn er det.
Følelsene mine ropte "NEI!" til å kjøpe en bil til 700K, men matematikken sa "Ja". Heldigvis er jeg en sånn person som stoler mer på tall enn følelser.
|
|
|
07/11/2018 15:55
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
går jeg rundt og gleder jeg meg stort til neste gang jeg skal ut og kjøre bil Jeg har det på samme måten, men da i en bil fra 1988 som har vært i mitt eie siden 2000. Vi har alle forskjellige preferanser. Vi hadde utvilsomt spart penger på å anskaffe en TMS, men jeg har bare ikke lyst 
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
07/11/2018 16:22
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Enig. Og greia er jo at de ikke er et par tusen dyrere enn en annen fossilbil med mindre man sammenlikner med en veldig billig bil. VELDIG mange som tror de har en billigere bil enn en Tesla, har i realiteten en dyrere bil. Believe it or not, men sånn er det.
Følelsene mine ropte "NEI!" til å kjøpe en bil til 700K, men matematikken sa "Ja". Heldigvis er jeg en sånn person som stoler mer på tall enn følelser. Litt erting fra min side....Var det matematikken eller følelsene som avgjorde da du kjøpte Audi Q5'en som du hadde før...? Tenker det var litt følelser inne i bildet, ja.
|
|
|
07/11/2018 16:31
|
GeirK
More than words
|
More than words
Litt erting fra min side....Var det matematikken eller følelsene som avgjorde da du kjøpte Audi Q5'en som du hadde før...? Tenker det var litt følelser inne i bildet, ja.
Ser det som et helt betimelig spørsmål og ikke erting. Svaret er begge deler. Matematikken sa "maks 450' på bil" og når det stod mellom en to år gammel Q5 og en ny Mazda CX5, sa følelsene Q5. Det var nok å sette seg bak rattet uten å starte motoren.
|
|
|
07/11/2018 16:36
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Det er bare å slappe av. Den ideelle familie-elbilen finnes ikke p.t. Det vil si en bil som kan ta 6+ passasjer, har firehjulsdrift, mulighet for takboks og hengerfeste. For meg er dette langt viktigere enn godfølelsen som enkelte får av teknologiske dippedutter.
Selvfølgelig. Det sier seg selv. Man kjøper ikke en kul bil som bare har plass til halve familien, men gjennomsnittsfamilien klarer seg uten 7 sitteplasser eller mer. Hvilken bil har du i dag? Vi har en bil som dekker alle våre behov som en familie på 6, og som i tillegg er like sikker som en tanks: Volvo xc90. 2011 modell, så ikke den nyeste. Ser steinaldersk ut innvendig. Hadde nok vurdert el hvis det fantes en som oppfylte kravene våre. Trenger krok og takboks.
Redigert av Marøder; 07/11/2018 16:39.
|
|
|
07/11/2018 16:36
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Følelsene mine ropte "NEI!" til å kjøpe en bil til 700K, men matematikken sa "Ja". Heldigvis er jeg en sånn person som stoler mer på tall enn følelser.
Litt erting fra min side....Var det matematikken eller følelsene som avgjorde da du kjøpte Audi Q5'en som du hadde før...? Tenker det var litt følelser inne i bildet, ja. Jeg har det omtrent som Geir, selv om jeg nå har kjørt Tesla i snart fire år. Jeg gleder meg til å kjøre bil, og det er sikkert masse psykologiske mekansimer og hormoner og alt mulig som slår inn hver dag når jeg passerer postkassa om morran i oppvarmet bil med favorittmusikken på. Jeg synes bilen er skikkelig fin, og jeg digger at Tesla faktisk tar konseptet elbil på alvor og bare re-definerer hvordan man tenker om bil. Fem år etter at Model S kom så har de andre fortsatt ikke forstått elbil, og de har latt Tesla surre på med lanseringen av Model 3, og nå kommer virkelig bølgen. Alle disse følelsene gjør meg ikke ute av stand til å regne, jeg er ganske god til det. Det er flott når dette passer, selv om jeg digger bilen så er den fortsatt ikke spesielt dyr å eie. Jeg digger bilen, den er økonomisk, og den løser alle familiens behov. Den er til og med den sikreste bilen. Bedre enn Kinderegg! sv
|
|
|
[Re: svegar]
07/11/2018 16:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Elbil, sportsbil (på en måte) og praktisk familiebil i ett.
|
|
|
07/11/2018 16:55
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Tror kanskje heller han mente at det ikke eksisterer et rimeligere alternativ om man har behov for stor el-familiebil. Det er enten liten kompaktbil til 200k, eller MegaTesla til 700k+. Men jeg kan selvsagt ta feil, og han mener noe annet. Helt korrekt :)] Du har jo Nissan E-NV200. Stor, billig, grei rekkevidde.
|
|
|
[Re: Arne_And]
07/11/2018 17:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Den har for liten rekkevidde for de fleste, tror jeg.
|
|
|
07/11/2018 18:35
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Også er den ganske vond å se på..
|
|
|
07/11/2018 19:32
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Og den får 3 stjerner i ncap. Men gir man f i utseende kan den jo funke som bybil for storfamilien. Da kjører man sjeldent over 60 og kan kanskje leve med en passe sikker bil.
|
|
|
08/11/2018 12:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg snakker om meg selv som har behov for mer enn 5 seter. Der finnes det dessverre ikke noen elektriske alternativer. Og det er ikke flesteparten av norske barnefamilier med normale inntekter og huslån som kan kjøpe seg elbil til 600' uavhengig av hva renta er og hva man sparer i drivstoff per måned. Avdragene blir for høye til å klare det innenfor de økonomiske rammene man har. Jeg er fremdeles genuint interessert i å høre hvorfor du mener at denne situasjonen er en konsekvens av den norske elbil-politikken?
|
|
|
08/11/2018 12:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
Bil-lån lønner seg sjeldent, det gjelder smertelig også for Tesla, selv om menigheter påstår noe annet :-) Hvor har du sett noen påstå at det lønner seg å låne penger for å kjøpe Tesla? Hva sammenligner du med når du konkluderer med at det ikke lønner seg å låne til under 1% rente? Du må nødvendigvis sammenligne med noe siden det er allment kjent at billån, med unntak av noen ytterst få spesialtilfeller, ikke gir positiv avkastning. Kan du fortelle hvordan du resonnerer her?
|
|
|
08/11/2018 14:18
|
mintman
Avhengig
|
Avhengig
Jeg snakker om meg selv som har behov for mer enn 5 seter. Der finnes det dessverre ikke noen elektriske alternativer. Og det er ikke flesteparten av norske barnefamilier med normale inntekter og huslån som kan kjøpe seg elbil til 600' uavhengig av hva renta er og hva man sparer i drivstoff per måned. Avdragene blir for høye til å klare det innenfor de økonomiske rammene man har. Jeg er fremdeles genuint interessert i å høre hvorfor du mener at denne situasjonen er en konsekvens av den norske elbil-politikken? Gikk kanskje litt fort i går og fikk ikke skrevet alt jeg mente, men jeg har ingenting i mot fordelene/incentivene som den norske elbil politikken gir i dag. Utfordringene er straffen de som ikke har råd til elbil har med alle avgiftene som gjør et alvorlig innhogg i økonomien til folk. Det er i tillegg synd at bilprodusentene kun har satset på små og store (dyre) elbiler, og ikke familiebiler (dette er ikke norsk elbilpolitikk sin feil).
Geir
|
|
|
08/11/2018 14:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Gikk kanskje litt fort i går og fikk ikke skrevet alt jeg mente, men jeg har ingenting i mot fordelene/incentivene som den norske elbil politikken gir i dag. Utfordringene er straffen de som ikke har råd til elbil har med alle avgiftene som gjør et alvorlig innhogg i økonomien til folk.
Det er i tillegg synd at bilprodusentene kun har satset på små og store (dyre) elbiler, og ikke familiebiler (dette er ikke norsk elbilpolitikk sin feil).
Da forstår jeg hva du mener - men fossilbilavgiftene har stått mer eller mindre stille i det siste. Det har da ikke blitt dyrere å eie og bruke en fossilbil etter at elbilene ble populære.
|
|
|
08/11/2018 14:51
|
mintman
Avhengig
|
Avhengig
Største innhogget i folks økonomi nå er vel bompenger,.
Geir
|
|
|
08/11/2018 14:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Største innhogget i folks økonomi nå er vel bompenger,. Godt poeng. Dette er en økning i kostnader for enkelte fossilbileiere.
|
|
|
|
|