|
|
Strava: hvordan støtte stisykling bedre?
|
Strava: hvordan støtte stisykling bedre?
07/11/2018 09:10
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Strava har hatt fokus på mange nye forskjellige funksjoner som musikk og live sporing, men er det noen funksjoner du mener bør på plass for å støtte stisykling bedre?
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Strava: hvordan støtte stisykling bedre?
[Re: simenf]
07/11/2018 09:24
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Algoritmene deres har det siste året vært helt tullerusk. Mange flere segmeter enn før blir ikke registrerert. Tipper det har noe med at algoritmene er beregnet mest for vei?
Om du sykler opp et segment, snur og sykler ned igjen er det stor sannsynlighet for at det ikke blir registrert noe. Det hjelper mye om du tar en 5 minutters pause 100m utenfor segmenteet på toppen først. Men er jo vanskelig. Før kunne man bare dytte opp, ta en pust og så sykle ned igjen.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
07/11/2018 09:30
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg har ikke noe display på sykkelen av noe slag, så mitt behov går på funksjonalitet i app og web når jeg ikke er på sykkelen, dvs hovedsakelig analyse. Vet at jeg kan få endel av dette via Veloviewer, men ikke alt.
Forslag: - topplister av hvem andre som sykler dine favorittstier - oppfølging av hvilke KOMer du har hatt og mistet - bedre kobling mot topo-data i kartgrunnlaget, da jeg ofte ser at høyde-profilen ikke nødvendigvis stemmer med faktisk profil på ti-tjue meters høydeforskjeller - Vise utviklingen i snittider på segmenter over tid. Sykler folk raskere eller saktere per år? Hadde vært gøy å sett nærmere på - Hvilke stier er mest populære i ditt område? Hvilke blir mer populære og hvilke slutter folk å sykle? - La elsykkel og vanlig sykkel få bruke samme segmenter, men bare filtrere dem forskjellig. Det er for tungvint å ha forskjellige segmenter.
Jeg har også merket at det skjer oftere enn før (i fjor) at jeg ikke får innslag/registrert på stier jeg har syklet. Dette må de få fiksa på!
Samtidig er det døvt at man kan få feilregistrert segmenter med start og stopp i samme område som segmenter som har helt andre ruter. F.eks. om det går en vei rundt et fjell og du sykler segmentet som går langs stien over fjellet, og så oppdager du at KOMer tilhører en som har tatt veien...
|
|
|
07/11/2018 09:39
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Og hvorfor ikke få varsling om noen tar nedover-KOMen din? Får kun varsling oppover? De kunne slått det på kun for mtb-tur utenfor vei?
Skjønner at det er skummelt om alle konkurrerer i 90 kmt ned asfalten fra tryvann, men på sti så er det jo veldig vanlig at man er interessert i tiden nedover. Kan være kontroversielt for noen kanskje, men å late som om Strava ikke brukes nedover sti er jo veldig merkelig..
|
|
|
07/11/2018 09:41
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg er ute etter en funksjon som kan gi meg en erstatning eller tillegg til den sedvanlige "Vinterstier i Oslo sesong XX/XX" som pleier å versere her inne. Dvs. hvilke stier har blitt syklet i et område i de siste dagene, og kan da antas å være sykkelbare  Jeg ønsker meg også at folks pendling t/r jobben fikk en mindre plass i feeden min på en eller annen måte.
Redigert av DesmoSkier; 07/11/2018 09:43.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
07/11/2018 09:43
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
QOM og KOM for bamsemumsspising?
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
07/11/2018 09:45
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg er ute etter en funksjon som kan gi meg en erstatning eller tillegg til den sedvanlige "Vinterstier i Oslo sesong XX/XX" som pleier å versere her inne. Dvs. hvilke stier har blitt syklet i et område i de siste dagene, og kan da antas å være sykkelbare  Skulle vært mulig å hatt forskjellige KOM på sommer- og vinterføre Jeg ønsker meg også at folks pendling t/r jobben fikk en mindre plass i feeden min på en eller annen måte. Skjønner ikke hvorfor folk ikke setter pendling privat.
|
|
|
07/11/2018 09:55
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Route builder er finfin, men for stisykling fungerer den ofte dårlig hvis en sti mangler på kartet. Da må man slå over til manuell modus, men her synes jeg det burde vært mulighet for mer "fritegning" enn å sette et par punkter og vente i flere minutter på at den skal klare å tegne en rett strek mellom dem...
Kunne også tenke meg valgmuligheter når det gjelder kartløsning på Strava. Nå er det ulike kart ulike steder (på Android, iOS, vanlig nettleser, i "feeden" og inne på hver aktivitet) men man må fikle endel for å bytte ut kartet med et brukbart kart. Nå pleier jeg å gå inn i Chrome på laptopen og trikse litt for å få mtbmap eller et satelittbilde som kart. Eller så laster jeg ned GPX og viser den på mtbmap etterpå. Småbildene i feeden er dessverre basert på et mange år gammelt kart med diverse bugs (alle som har sjekket Oslo-området ser at Østmarka er tegnet som en diger innsjø, slik har det vært i flere år). Snodig hvor sjelden de oppdaterer det kartet. Tenk om jeg f.eks. kunne satt den opp til å bruke mtbmap.no som default, uansett hvilken dings jeg bruker Strava på? Men mer generelt er valgmuligheter (f.eks. om man kan velge mellom ulike kart fra Google, OSM m.m. eller "custom-kart") noe som ville vært gunstig for oss stisyklister.
PS. Har ingen tro på at Strava noensinne kommer til å implementere noe av det man foreslår. Selv enkle funksjoner som har vært foreslått for 5-6 år siden med mange tusen stemmer er ennå ikke prioritert eller implementert.
|
|
|
[Re: baronKanon]
07/11/2018 09:59
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Skulle vært mulig å hatt forskjellige KOM på sommer- og vinterføre Jeg ønsker meg også at folks pendling t/r jobben fikk en mindre plass i feeden min på en eller annen måte. Skjønner ikke hvorfor folk ikke setter pendling privat. Skjønner ikke at Strava ikke kjenner igjen ruta til og fra jobben automatisk og setter denne som "privat"!
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
07/11/2018 10:01
|
lokila
Medlem
|
Medlem
Jeg ønsker meg også at folks pendling t/r jobben fikk en mindre plass i feeden min på en eller annen måte.
Enig, + mulighet for å filtrere ut Zwift o.l. fra feeden.
|
|
|
07/11/2018 10:04
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har noen en hemmelig kanal inn til Strava, kanskje :-)
|
|
|
07/11/2018 10:23
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Få folks commute og swift/rulleøkt ut av feeden min tror jeg hadde vært nummer 1. Er ikke alle jeg føler er gode nok venner til at jeg kan påpeke det for dem...
|
|
|
07/11/2018 10:29
|
Anerds
Entusiast
|
Entusiast
Gjør strava premium gratis. Slett alle segmenter som er lagd til nå og begynn å ta betalt per segment som folk ønsker å lage. Vipps så tjener de mer enn det de gjør idag.
Venter vel egentlig bare på at trailforks står på egne ben slik at man kun trenger å benytte den til terrengsykling.
|
|
|
[Re: anderfo]
07/11/2018 11:10
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Nå pleier jeg å gå inn i Chrome på laptopen og trikse litt for å få mtbmap eller et satelittbilde som kart.
Hvordan gjør man dette?
|
|
|
[Re: Anerds]
07/11/2018 11:11
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Gjør strava premium gratis. Slett alle segmenter som er lagd til nå og begynn å ta betalt per segment som folk ønsker å lage. Vipps så tjener de mer enn det de gjør idag.
Venter vel egentlig bare på at trailforks står på egne ben slik at man kun trenger å benytte den til terrengsykling. Interessant innspill! Men de fleste lager ikke segmenter. Det er et fåtall som gjør dette. Og segmenter er jo veldig viktige for Strava. De blir det kanskje større terskel for å lage segmenter. Men jeg ville nok vært villig til å betale 10 kr per segment jeg lager. Kjenner ikke Trailforks noe særlig, hva tenker du på?
|
|
|
07/11/2018 11:59
|
Anerds
Entusiast
|
Entusiast
Problemo nr 1 med strava er at det er forsøplet ihjel av folk sine ubrukelige strava segment med minst like ubrukelige navn. Er dritlei av "flyten" og "godstien" og "ettellerannet dh" som ikke er dh i det hele tatt.
I trailforks så legger du inn hele nedoverstier også kan man også lage oppoverstier og senere lage ruter. Men før noe blir lagt til så må noen godkjenne stien du legger inn. Går trekt og stor terskel, men i Canada så er ca 70% av de beste stiene lagt inn og det er en fryd å reise rundt og utforske. Sverige har også betydelig mer lagt inn enn vi har her enda. Pitchfork har egen gsp loggefunksjon, men er også linket mot min strava nå så jeg enkelt kan gå inn i ettertid å gi en tilstandsrapport på de stiene jeg nettopp har kjørt.
|
|
|
07/11/2018 12:17
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Hm, lastet ned Trailforks nå, var ingenting i nærheten her, eneste i Oslomarka som jeg så var på frognerseteren.
Pleier å bruke mtbmaps til navigering av stier, da med mtbguide som frontend, eller vanligvis garmin-dingsen på styret. Men Strava bruker jeg til å måle hvor fort jeg har kjørt, samt til ha en log over turene mine. Det blir jo litt forskjellig.
|
|
|
07/11/2018 12:20
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Problemo nr 1 med strava er at det er forsøplet ihjel av folk sine ubrukelige strava segment med minst like ubrukelige navn. Er dritlei av "flyten" og "godstien" og "ettellerannet dh" som ikke er dh i det hele tatt.
I trailforks så legger du inn hele nedoverstier også kan man også lage oppoverstier og senere lage ruter. Men før noe blir lagt til så må noen godkjenne stien du legger inn. Går trekt og stor terskel, men i Canada så er ca 70% av de beste stiene lagt inn og det er en fryd å reise rundt og utforske. Sverige har også betydelig mer lagt inn enn vi har her enda. Pitchfork har egen gsp loggefunksjon, men er også linket mot min strava nå så jeg enkelt kan gå inn i ettertid å gi en tilstandsrapport på de stiene jeg nettopp har kjørt.
Min største feature-request til Strava er å kunne auto-hide ALLE segmenter, for så å velge de jeg har lyst til å "følge". DET hadde vært deilig det. Det er umulig å sette stjerne på favorittene, for da blir det masse live-matching på Wahoo-Bolten. Signa opp for trailforks nå, skal gjøre mitt for at det jeg legger inn holder høy kvalitet.
|
|
|
07/11/2018 13:30
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har prøvd trailforks litt i sommer, og det virker for meg som om det er skikkelig tungrodd. Var i Sverige, der de hadde stier lagt inn, men for meg som bruker Garmindings, fungerer integrasjoenn med Garmin skikkelig dårlig, da man må avslutte aktivitet for å følge en annen sti.
|
|
|
07/11/2018 17:15
|
erlingba
.
|
.
Jeg ønsker meg en moderatorfunksjon på segmenter. Veldig irriterende med fete neoversegmenter som starter 100m nedi bakken og slutter ett stykke opp i en bakke. Det at det ikke er mulig å få orden på segmenter og navn gjør strava litt mindre attraktiv å bruke. Det hadde vært knall om man kunne rapportert stiens kvalitet slik at man kunne få et kart tilsvarende Skiforeningens løypekart for eksempel. Man kunne ha sortert på generell og nåværende kvalitet slik at man unngår å sykle ut i gjørmete partier.
|
|
|
[Re: vids]
07/11/2018 19:44
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Få folks commute og swift/rulleøkt ut av feeden min tror jeg hadde vært nummer 1. Er ikke alle jeg føler er gode nok venner til at jeg kan påpeke det for dem... Tipper det ikke er mange linjene kode for å ha et persistent filter på feeden. Hide commutes, hide virtual rides, show only mtb-rides (særlig at de bryr seg). Problemet er jo at de på død og liv vil være like håpløse som Facebook med døve algoritmer som ingen vil ha. Opplever de som spesielt arrogante, men er fortsatt Summit-bruker pga at de faktisk gir god kundeservice når man driter seg ut. F.eks når jeg skulle hjelpe en kompis med en gammel garmin, og fikk aktivitetene hans for de to siste årene synka inn 👌
|
|
|
07/11/2018 21:17
|
vetleg
Avhengig
|
Avhengig
Jeg vil gjerne at pendlerkilometerne mine skal telles, men har egentlig ikke noe behov for å vise dem fram. Synd at dette ikke kan skrus av. Hvorfor det er et problem med rulleøkter skjønner jeg dog ikke, er ikke strava en app for å kartlegge og skryte av treningen sin?
Redigert av vetleg; 07/11/2018 21:18.
|
|
|
[Re: knutspeed]
08/11/2018 07:48
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Mener Stravini, en Chrome-utvidelse, lar deg gjøre nettopp dette på desktop. Altså skjule pendling og rulling.
Redigert av mob; 08/11/2018 07:49.
|
|
|
[Re: knutspeed]
08/11/2018 07:57
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Få folks commute og swift/rulleøkt ut av feeden min tror jeg hadde vært nummer 1. Er ikke alle jeg føler er gode nok venner til at jeg kan påpeke det for dem... Tipper det ikke er mange linjene kode for å ha et persistent filter på feeden. Hide commutes, hide virtual rides, show only mtb-rides (særlig at de bryr seg). Ja, tenkte det skulle komme like etter at de gjorde det mulig å tagge rides som "commute", men den gang ei. Kunne hatt en avkrysningsboks på topp-linjen som enkelt slo filteret av og på. Har man mye tid å slå i hel så kan man jo ta en titt på alt.
|
|
|
[Re: vetleg]
08/11/2018 07:58
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Jeg vil gjerne at pendlerkilometerne mine skal telles, men har egentlig ikke noe behov for å vise dem fram. Synd at dette ikke kan skrus av. Hvorfor det er et problem med rulleøkter skjønner jeg dog ikke, er ikke strava en app for å kartlegge og skryte av treningen sin? Jeg trodde private turer teller på total-kilometerene allerede nå?
|
|
|
[Re: vids]
08/11/2018 08:10
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg vil gjerne at pendlerkilometerne mine skal telles, men har egentlig ikke noe behov for å vise dem fram. Synd at dette ikke kan skrus av. Hvorfor det er et problem med rulleøkter skjønner jeg dog ikke, er ikke strava en app for å kartlegge og skryte av treningen sin? Jeg trodde private turer teller på total-kilometerene allerede nå? Private turer teller på total-kilometre.
|
|
|
08/11/2018 10:02
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Unnskyld Helge!
Fra nå av skal jeg sette den uinteressante pendlingen min som "privat". Jeg var helt sikker på at man kunne filtrere den vekk om man ønsket det.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: baronKanon]
08/11/2018 10:47
|
vetleg
Avhengig
|
Avhengig
Det oppdaga jeg nå, takk for det! Gjelder det mot challenges også?
|
|
|
[Re: Garpen]
08/11/2018 10:50
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Unnskyld Helge!
Fra nå av skal jeg sette den uinteressante pendlingen min som "privat". Jeg var helt sikker på at man kunne filtrere den vekk om man ønsket det. Jeg skal pendle MER og i tillegg tagge Helge og Kristian i alle turene  (Kan man ikke på noe vis velge i profilen at man skal "autohide commuter activities"? I så fall er det en feature de burde ha....)
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
08/11/2018 11:10
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg gjør det helt enkelt: defaulter alle aktiviteter til "private", da de fleste aktiviteter er pendling, og jeg går alltid inn i aktiviteten for å legge på beskrivelse etter en tur. Da koster det lite ekstra å endre synlighet.
|
|
|
|
|