Bremsetuning (nørdalørt)
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
#2519704
01/11/2018 11:53
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215 |
Har fått et sett med uberbike-slanger selv. I kveld kommer også ny bakdemper, så nå ligger ting til rette for kvalitetstid i furtebua!
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
#2519718
01/11/2018 12:38
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Paulus
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821 |
Angående bremsenerding. Er det noen som lager bremseskiver uten masse hull og tull i? Skulle tro bremseeffekten blir enda bedre med større overflate.
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: Paulus]
#2519724
01/11/2018 12:47
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Angående bremsenerding. Er det noen som lager bremseskiver uten masse hull og tull i? Skulle tro bremseeffekten blir enda bedre med større overflate. Du får ca null lufting, og skivene blir fort varme, og når de blir for varme vil de slå seg, og du får subb. Det er en grunn til at det er mange bremseskiver som har hull, ikke har en kontinuerlig sirkel i ytterkant, er halvflytende, etc. Skal du ha noe som makser overflate og lufting, er Intend BC Aero.
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
#2519738
01/11/2018 13:37
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Paulus
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821 |
Hullene gir jo mindre overflate og masse og skulle tro det gir høyere temperatur og større fare for at noe slår seg. Men jeg er ingen ekspert. Jeg tror nok hullene er der mest fordi det ser kult ut.
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
#2519740
01/11/2018 13:54
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 863
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 863 |
Shigura'en din, du har MT5 kaliper med Magura slange, SLX hendel, Shimano sin oliven og stift (eller hva den heter)? Bremser kan aldri bli for gode. Har ett par XT bremser jeg kunne tenkt å oppgradere. Å.
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: aanund]
#2519742
01/11/2018 14:04
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Hullene gir jo mindre overflate og masse og skulle tro det gir høyere temperatur og større fare for at noe slår seg. Men jeg er ingen ekspert. Jeg tror nok hullene er der mest fordi det ser kult ut. Hullene er der for å få vekk varme, ferdig snakka. Shigura'en din, du har MT5 kaliper med Magura slange, SLX hendel, Shimano sin oliven og stift (eller hva den heter)? stemmer det. Var enklest å få til.
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: Paulus]
#2519743
01/11/2018 14:05
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882 |
Hullene gir jo mindre overflate og masse og skulle tro det gir høyere temperatur og større fare for at noe slår seg. Men jeg er ingen ekspert. Jeg tror nok hullene er der mest fordi det ser kult ut.  Her kan du teste, G3 Solid sweep, ble laget for å unngå vibrasjonene de vanlige G3 slet med. Hullene øker overflaten for bedre kjøling, men minsker selvfølgelig bremseflaten. I tillegg transporterer hullene noe kald luft inn til klossen.
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
#2519756
01/11/2018 15:03
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 524
Kona mi
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2008
Innlegg: 524 |
Fikk endelig ny skive og (enda) et nytt sett bremseklosser til MT5-kaliperne i går, kjørte enda en jukselufting av hendlene med remmer på hendlene en stund før hendlene fikk litt påfyll med væske (noen luftbobler forsvant også), sjekket at all Bionol er bortrenset rundt kaliper og installerte igjen. Nå bør det blir hissig bremsing også bak. Skal ta en lyktetur i kveld (hvis ikke samboer skal), og det blir nok bra. Jukselufting? Sliter med bakbremsen på mt7 bremsene, blir aldri helt 100, og ender med myk hendel etter en times sykling ca. Lufter igjen og samme skjer. Ingen synlig lekkasje
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: Kona mi]
#2519757
01/11/2018 15:08
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Sett på en rem på hendelen, så den er klemt inn, og la stå over natta. Fjern remmen, sett på sprøyte e.l. uten stempel i luftehullet og hell på olje. pump bremsehendelen lett til det slutter å boble.
Redigert av baronKanon; 01/11/2018 15:20.
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
#2519758
01/11/2018 15:16
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 524
Kona mi
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2008
Innlegg: 524 |
Sett på en rem på hendelen, så den er klemt inn, og la stå over natta. Fjern remmen, sett på sprøyte e.l. uten stempel i luftehullet og hell på olje. pump bremsehendelen let til det slutter å boble. Takker, testes etter lyktetur i kveld..
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: Skorp]
#2519770
01/11/2018 16:44
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Paulus
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821 |
Hullene er der for å få vekk varme, ferdig snakka.. Mottatt.  Her kan du teste, G3 Solid sweep, ble laget for å unngå vibrasjonene de vanlige G3 slet med. Vet du om den finnes i 200ish? fant maks 185.
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
#2519776
01/11/2018 17:06
|
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Flamini
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500 |
Hullene gir jo mindre overflate og masse og skulle tro det gir høyere temperatur og større fare for at noe slår seg. Men jeg er ingen ekspert. Jeg tror nok hullene er der mest fordi det ser kult ut. Hullene er der for å få vekk varme, ferdig snakka. Shigura'en din, du har MT5 kaliper med Magura slange, SLX hendel, Shimano sin oliven og stift (eller hva den heter)? stemmer det. Var enklest å få til. baron kanon, du bommer litt der dersom borrede skiver skal lede varmen bedre bort enn uborrede må overflate arealet økes. det kan man oppnå med å ha mange små hull og ikke få store hull så kan man fjerne materiale fra skivene for å få ned vekten og ikke minst så kan man endre designen på skivene med å borre hull i ymse mønster og størrelser
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
#2519785
01/11/2018 18:28
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Det et billigere å produsere få store hull enn mange små. Drt er en viktig faktor. Men det er også en måte å få ned vekt på. Og når man fjerner for mye materiale, går bremseeffekten ned. Det ser man på überlette skiver. Men hovedformålet vil nok være varmehåndtering. Les Cornelius' utgreiing om Aero-skivene: https://www.intend-bc.com/tech/rotors/
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
#2519810
01/11/2018 20:21
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882 |
Tillater meg å poste denne her  
Redigert av Skorp; 01/11/2018 20:21.
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
#2519830
01/11/2018 21:58
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
#2519843
02/11/2018 07:09
|
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Flamini
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500 |
Det et billigere å produsere få store hull enn mange små. Drt er en viktig faktor. Men det er også en måte å få ned vekt på. Og når man fjerner for mye materiale, går bremseeffekten ned. Det ser man på überlette skiver. Men hovedformålet vil nok være varmehåndtering. Les Cornelius' utgreiing om Aero-skivene: https://www.intend-bc.com/tech/rotors/ det var jo en grei bekreftelse å få. hvor stor betydning dette har i praksis er jeg usikker på og jeg er rimelig sikker på at design spiller en rolle. se fx disse skivene her
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
#2519854
02/11/2018 08:06
|
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Flamini
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500 |
Det var de skivene fra dirty dog jeg tenkte på, husket ikke hva de het. Jeg synes de er dritkule, men det har vel noe med alder å gjøre <:)
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
#2521137
08/11/2018 21:04
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Nå har jeg noen turer på Shigura uten å ha klønemekka, og det er skikkelig bitt. Og det er konsistent! Skikkelig kraft og modulasjon. Ikke superfast følelse, men langt fra slaskorama. Dere som mener at 180 bak er pinglete, vil oppdage at denne er mer enn kraftig nok (for meg). Mer bremsekraft bak vil bare bli mer skrensing.
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
#2521865
13/11/2018 07:58
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Noen som har sykla lenge nok til at de husker Mavic SUP Ceramic-felgene? Det gjør jeg, og det var overlegen bremsekraft kontra vanlige alufelger.. Nå ser det ut til at det kommer alu-skiver med keramisk belegg for bedre skrubb. Du må ha spesialklosser grunnet høyere friksjon og skrubb, men har litt troen på det. Og med alu som base kan det bli ganske lett også, i tillegg til at alu er veldig godt på varmetransport. det kan dog være en mulighet for at varmeoverføringen fra keramikkbelegget til alukjernen vil være for dårlig, men det får tester vise. Jeg er i hvert fall villig til å test (gitt at prisen er "testbar"). https://bikerumor.com/2018/11/05/ceramic-coated-alloy-brake-rotors-carbon-backed-brake-pads-oh-yeah/
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
#2521880
13/11/2018 08:34
|
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118 |
På biler gir kjeramiske bremser en mer av/på bremsepedal. Testet en Lambo med kjeramiske bremser en gang og måtte være ekstra fintfølende på pedalen. Men veldig effektive bremser da, lettere også.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
#2521890
13/11/2018 09:25
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Et annet aspekt med keramisk bremseoverflate vil jo være varmeutvikling. Og med aluminium som kjerne, kan man ved lange, kraftige nedbremsinger risikere å smelte aluminiumen. Tyske Bike klarte å smelte alukjernen på vanlig Shimano ICETech-skiver da de kom ut for noen år siden. Både ins Labor og på sykkelen.
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
#2522935
20/11/2018 12:06
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472
Veteran
|
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350 |
Har satt på farge matchende Trickstuff bremseklosser på fatbiken med MT5 bremser. Føles så langt veldig bra etter en liten tur til jobb.
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
#2522938
20/11/2018 12:10
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
en ting jeg har tenkt på med MT5-kaliperne: er det noe vits i å beholde de stygge plastringene i plast? De finnes jo i forskjellige farger, men kan ikke akkurat se noe funksjon utover "pynt".
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
#2523000
20/11/2018 17:34
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882 |
en ting jeg har tenkt på med MT5-kaliperne: er det noe vits i å beholde de stygge plastringene i plast? De finnes jo i forskjellige farger, men kan ikke akkurat se noe funksjon utover "pynt". Du må jo skaffe gule "plastringer i plast" for å matche rammen! Det gir ekstra plush demping og 10% bedre bremsekraft 
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
#2523002
20/11/2018 17:42
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 203
Sovepose
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2009
Innlegg: 203 |
Skal oppgradere bremser. Er shimano fanboy så dilemmaet er om jeg skal velge nye xtr med 4 stempler eller saint modellen.
Saint modellen har jo vært på markedet i mange år og har hørt fra flere at de er fornøyde.
Om nye xtr sier noen at de har tilnærmet lik kraft som saint mens noen meter saint er hakket vassesre.
Prismessig er vel xtr noe dyrere, men ikke så veldig.
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: Sovepose]
#2523005
20/11/2018 18:06
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215 |
Skal oppgradere bremser. Er shimano fanboy så dilemmaet er om jeg skal velge nye xtr med 4 stempler eller saint modellen.
Saint modellen har jo vært på markedet i mange år og har hørt fra flere at de er fornøyde.
Om nye xtr sier noen at de har tilnærmet lik kraft som saint mens noen meter saint er hakket vassesre.
Prismessig er vel xtr noe dyrere, men ikke så veldig. Hva har dette med bremsetuning å gjøre? Hyllevare er helt ut ;-) Jeg stemmer for Cura4 kaliper og Piccola hendel.
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
#2523009
20/11/2018 18:34
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Hvorfor Piccola-hendel? Er fryktelig lite reservoar på denne, så med hard kjøring mister du en del på volumkompensering.
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
#2523014
20/11/2018 19:15
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215 |
Hvorfor Piccola-hendel? Er fryktelig lite reservoar på denne, så med hard kjøring mister du en del på volumkompensering. Kan du utdype hva du mener? Jeg mistenker at du misforstår hensikten med hendelreservoaret.
|
|
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: baronKanon]
#2523016
20/11/2018 19:21
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Hendelreservoaret har to formål: Å etterfylle slangen når bremseklossene slites, siden det er automatisk justering av klosser på moderne skivebremser. Dette gjør seg mer gjeldende med store stempler i kaliper, siden det er større volum som må etterfylles for samme tykkelse som forsvinner fra bremseklossen. Å kompensere for volumøkning ved varmeutvikling i væsken. NOen mener at dette er neglisjerbart. Jeg har erfaring fra lukket system (BFO), der jeg etter lange nedkjøringer fikk hendel som tok lenger og lenger ut.
|
|
|
|
|