Jeg kommer ikke over det Får kalle det Transonic Roadmachine
Må ta forbehold om at jeg kan ha klusset til dimensjonene mens jeg gjorde bildene gjennomsiktig i Powerpoint, og jeg vet ikke om de to modellene er samme størrelse, men likheten er uansett slående. Valgte den enklere Roadmachine 02 2017 uten integrert cockpit i gul for kontrastens del.
Nye Transonic er ikke lagt ut på hjemmesiden, så vidt jeg kan se, men Jamez gav meg tips om geometri. Det er noen mm forskjell her og der og bl.a. oppgitt betydelig lavere stack og lengre reach hos Transonic. Men det utlignes av høy, integrert cockpit og, i flere størrelser, kortere styrefremspring/stem enn på Roadmachine, noe som gir lignende sittestiling.
Kjedestagslengde er lik og setevinkel er identisk for flere størrelser, men Transonic har som forventet litt krappere styrevinkel, noe mindre trail og noe kortere akselavstand.
Vet ikke noe om dekklaring og eventuelt vibrasjonsdempende egenskaper i ramme og gaffel.
Fuji understreker at nye Transonic skal ha utmerket aerodynamikk, mens BMC nøyer seg med å si at Roadmachine har aero-elementer
Re: Beste allsidige landeveissykler?
[Re: Sepeda]
#252426128/11/201818:22
According to Specialized, the steerer tube collar on these Future Shock-equipped bikes is at risk of "stress corrosion cracking", which could lead to a sudden loss of steering control.
Det er en stygg ripe i lakken for Specialized etter at de forsøkte å nedtone det da det Future Shock-baserte styrerøret knakk for Niki Terpstra under Paris-Roubaix 2017.
Create the problem and sell the solution
#252990811/01/201908:14
Gran Fondo Cycling Magazine testet på tampen av 2017 tolv eventyr/grussykler. Nå er gruppetesten utvidet med ytterligere åtte sykler - taiwanske Dare GFX og Merida Mission CX, tyske Canyon Grail, Centurion Backfire, Ghost Endless Road Rage og Rose Backroad, islandske Lauf True Grit og sveitsisk-amerikanske Scott Addict Gravel.
Denne tråden avspeiler det fargerike mangfoldet som har erstattet den opprinnelige duoen racer og krossykkel
Da er det greit at Alpers i siste nummer av Landevei har gjort et meget hederlig forsøk på å skape orden i kaoset av kategorier og betegnelser. Jeg synes det er synd at den velklingende betegnelsen "eventyrsykkel", som Landevei tidligere har brukt, synes å ha falt ut av vokabularet Til gjengjeld er det ingen "grusracer" å se
De mest relevante betegnelsene er disse - nærmere forklaring i bladet eller nettutgaven - bare å abonnere!
Så har vi også racersykkel, aerosykkel, touring, sykkelkross og temposykkel. Flere av disse har også mye til felles med syklene vi ser på i tråden.
Kategoriene flyter til en viss grad over i hverandre og flere modeller kan kvalifisere for flere av kategoriene alt etter faktisk bruk og oppsett, men de er gode knagger og jeg skal gjøre mitt beste for å holde meg til dem!
Min intensjon er fortsatt å spre budskapet om én sykkel for alt, ikke én sykkel til hvert bruk, så uansett ikke siste gang jeg skriver "allsidig landeveissykkel"
#254413329/03/201916:45
Rondu HVRT CF0 kåret som road bike of the year 2019 på bikeradar. Riktig lekker sykkel med frisk landeveisgeometri, men samtidig kapabel til blandevei - eller man kan hive på 650B med 47mm dekk til og med. Den er jo allerede nevnt her da, men jeg følte den var verdt å nevne på nytt.
"Eventyrsykkel" er slike sykler som Landevei har brukt når vi har laget Norges flotteste. De jeg husker i farten: Spesh Tarmac Bianchi Infinito Canna CAAD10 Bianchi Sempre Pro Spesh Crux Trek Emonda Festka ståldeilig Spesh Roubaix Canyon Ultimate CF
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Flott liste av eventyrlige doninger det der, fra rendyrket racer via komfortracere til krossykkel, men for ordens skyld - min referanse var til Landeveis bruk av betegnelsen som i Test av syv eventyrsykler
Internasjonalt finner vi uttrykk som «gravel bikes», «enduroad», «gravel grinders» eller «all road bike», vi har valgt å kalle det «eventyrsykler». Den moderne landeveissyklisten snur ikke om asfalten tar slutt, han fortsetter.
I siste Landevei bruker man altså heller betegnelsene blandeveissykkel eller grov blandeveissykkel.
Men ja, man kan fortsette på mange andre sykler der asfalten tar slutt, endog med 25 mm og felgbremser
#254422030/03/201909:53
Flott om du opplyser i tekst at man ved å klikke på lenken, ikke nødvendigvis kommer dit du henviser, uten å måtte betale.
Vi er på forumet for Terrengsykkel/Landevei og jeg håper i grunnen at sykkelinteresserte spanderer noen hundrelapper i året for abonnement på landets beste sykkelmagasiner +++ Tro meg, det er en ypperlig investering.
[Re: Jamez]
#254423530/03/201912:19
Rondo HVRT CF0 kåret som Road Bike of the Year 2019 på Bikeradar. Riktig lekker sykkel med frisk landeveisgeometri, men samtidig kapabel til blandevei - eller man kan hive på 650B med 47mm dekk til og med.
Til tross for betegnelsen er den i utgangspunktet en aggressiv aero-racer, med den særegenhet at den har Rondos karakteristiske TwinTip-gaffel for endret geometri (race/endurance) så vel som god dekklaring og mulighet for å sette på 650b. Rondo omtaler den som Road Plus.
TwinTip bør ikke avskrives som en gimmick. Både målene og tester bekrefter at de to innstillingene gir reelle utslag mellom en mer aggressiv/responsiv og en mer avslappet/stabil geometri.
Om vi sammenligner geometrien til HVRT, RUUT og et par av de mest aggressive syklene for både 700c og 650b får vi disse tallene:
Til tross for massiv dekklaring, er alle disse syklene aggressive som rendyrkede racere hva gjelder sittestilling og til dels kjøreegenskaper.
Men selv i selskap med aero-racer-plus 3T Exploro, skiller HVRT seg ut: - aggressiv sittestilling; - kort akselavstand (kortere enn jeg har regnet ut - se bemerkning i skjema); - korte kjedestag; - krapp styrerørsvinkel og rimelig kort slep/trail med originale 26 mm dekk.
Verdt å merke seg at Rondo har valgt en annen gaffel for HVRT enn RUUT. HVRTs gaffel har kortere fremløp/rake, noe som gir lengre slep/trail for større stabilitet med de smalere dekkene som HVRT er laget for.
For spesielt interesserte, kan jeg nevne at med 650b/47mm får man tilnærmet lik slep/trail som med 700c/26 mm. Krankhøyde vil så vidt jeg forstår også være tilnærmet lik. Det viser at Rondo har en klar tanke bak valg av dekkstørrelser.
HVRT gir altså muligheten for å sette på 650b og 47 mm for de røffe eventyrene, men både geometriske mål, aerodynamisk utforming og dekklaring på maksimum 30 mm for 700c vitner om en aero-racer som fortjener en sammenligning med andre aero-racere fremfor blandeveissykler.
I tråden Geometrinerdenes hevn har vi sett bl.a. på aeroracere. En sammenlikning av HVRT - denne gang i 56 og i Hi/race-oppsett - med andre aeroracere gir dette bildet:
HVRT har bl.a. - forholdstall rammehøye/rammelengde (stack/reach) og dermed sittestilling nær SystemSix, S5, Orca Aero og Madone; - slep/trail og krankdropp som Venge; - kjedestagslengde som Orca Aero.
Vi ser m.a.o. en fullblods aeroracer, men med senket kjedestag og mulighet for å sette på 650b og 47 mm dekk.
Og jeg tør nesten ikke si det - så vidt jeg kan se fra bilder, har den muligens skjermfester!
Kommer i forskjellige versjoner i karbon-utgaven i tillegg til en rimeligere versjon i alu - og attpåtil i stål. Sistnevnte er særlig lekker.
Noen uklarheter om bremser og hendler på versjonen i alu og stål. Alu-versjonen ser dessverre ut til å ha mekaniske bremser BR305 i kombinasjon med Tiagra fremfor helhydraulisk RS405/Tiagra. Underlig valg. Stålversjonen er oppgitt å ha nye, elegante R7020-hendler, men er avbildet med de gamle RS505.
Forstår uansett hvorfor Road.cc gav HVRT prisen som årets landeveissykkel.
(Ser at dette innlegget like godt kunne vært lagt ut i geometrinerdenes hevn, men det ble nå slik.)
#254423830/03/201913:08
Men på den annen side, ikke på bildene fra Bikeradar:
Heller ikke fester mellom setestagene, om ikke Rondo tilbyr løst feste, slik vi husker fra bl.a. GT Grade i karbon.
Omtalen ellers er tvetydig hva gjelder skjermefester akkurat på karbon-versjonen, mens både alu- og stålversjonen åpenbart har fester, men ikke den aerodynamiske utformingen av rørene.
Før stilpolitiet går i spinn og gir oss karantene fra landeveisforumet, må det sies at fester for heldekkende skjermer ikke er et naturlig krav på en aero-racer
[Re: Jamez]
#254424430/03/201915:12
Under Highlights finner man forresten en interessant FAQ som kommenterer bl.a. intendert bruk (vei), forskjeller mellom HVRT og RUUT, reell dekkbredde på originalfelgene, mangel på integrert cockpit m.m.
Dessverre er UCI-reglene for stivbente og konservative til at innovative sykler som HVRT kan godkjennes for bruk i UCI-ritt.
#254545305/04/201908:51
Artig at Rondo er nevnt, sitter og vurderer å gå til innkjøp av en HVRT AL selv. Har de siste årene pendlet og vært på både kos- og treningsturer med en hardtail med stiv fremgaffel, men blir mer og mer dratt mot bukkestyre men med muligheten for allsidighet. Vurderte først en ren grusracer, men vet samtidig at jeg er på asfalt sikkert 80% av tiden jeg sykler. Kan en HVRT AL fungere som en alt-mulig-sykkel? Typ trekke vogn til barnehagen, sykle til jobb (mye oppover/nedoverbakker), sykle lange turer på asfalt og en tur ut på grus i ny og ne? Tenker isåfall å gå til innkjøp av et hjulsett med 650b etterhvert.
Jeg tror en HVRT AL kan fungere utmerket, om du liker aggressive egenskaper, bortsett fra det kjedelige valget av mekaniske skivebremser. Som diskutert f.eks. her har hydrauliske bremser klare fordeler fremfor mekaniske. Personlig ville jeg ha kalkulert inn oppgradering til hydraulikk. Det koster. Eller sett på den elegante versjonen i stål eller de lettere modellene i karbon.
Men til hverdagsbruken du nevner, ville jeg også vurdert RUUT. Den har større dekklaring og du vil dermed få plass til bredere dekk, også piggdekk, selv under skjermer, på 700c. Behovet for å investere i 650b er dermed mindre.
RUUT er også mindre aggressiv og mer stabil, men i race-oppsett ligger den likevel nær en fullblods landeveissykkel. Vil dermed også være en rask og aggressiv sykkel på landeveien.
Aero, aero, aero - og allsidig! Three bikes in one.
Antar at denne dagsferske videoen ikke vil motivere deg mindre for HVRT. Flere artige detaljer jeg har oversett her, bl.a. (aerodynamisk?) vinge over kalipere og senkede setestag med feste et par cm bak navet for vibrasjonsdemping.
(Men til tross for all syklingen blir Warren Rossiter rundere og rundere med årene Sprek uten å være sylslank.)
(Men til tross for all syklingen blir Warren Rossiter rundere og rundere med årene Sprek uten å være sylslank.)
Rossiter er en damper av dimensjoner. Overrasket av at han klarer å legge fra seg el-sigaretten lenge nok til å ha begge henda på styret. ;-) Med det sagt så er Warren ganske god til å sykle nedover på landeveissykkel. Det skal han ha.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#254645709/04/201918:24
Hvor mange sykler trenger du? En lettvekts-racer, en aero-racer, en komfortracer, en blandeveissykkel, en grov blandeveissykkel, en randonneur, en krossykkel...
Eller: Hvor mye tid og krefter taper du på å bruke en blandeveissykkel i et felt med moderne aeroracere?
I siste nummer tester Landevei en skikkelig grov blandeveissykkel mot en skikkelig rask aeroracer. Anbefales. Du vil kanskje bli overrasket.
#254677110/04/201919:02
Bred dekning i alle tenkelige kanaler, så jeg linker til min andre favoritt, australske CyclingTips, som ligger noen timer foran oss og allerede har prøvd sykkelen og laget tekst, video og podcast