Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 53 av 152 1 2 51 52 53 54 55 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Oystein L] #2519656 01/11/2018 09:21
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Oystein L
Mistenker at denne er gammel.
Dersom den er tatt på den tiden Jaguar oppga 480 er den fra pre-produksjon. Live test er fortsatt et godt stykke unna WLTP, men langtfra så ille som det var før sommeren

Jo, de justerte vel ned til 470? Men hjelper liksom ikke stort om den bare går 314.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kriss] #2519660 01/11/2018 09:30
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kriss
Mistenker at denne er gammel.
Dersom den er tatt på den tiden Jaguar oppga 480 er den fra pre-produksjon. Live test er fortsatt et godt stykke unna WLTP, men langtfra så ille som det var før sommeren

Jo, de justerte vel ned til 470? Men hjelper liksom ikke stort om den bare går 314.

"The Jaguar was the only non-production car in the test. The available unit was a car coming from the European Press Launch, a prototype level build and running with a prototype level of software, without the last software evolution"
Som teg tenkte. Den testen er mindre pålitelig, nyere tester viser andre verdier.
Jeg selv kjørte nylig en helt normal (eco-mode, men konsekvent i fartsgrensen) 27-milstur, og hadde masser igjen. Ut fra turens forbruk og oppgitt nyttbar kapasitet på 84,7 kWT hadde jeg da en range på ca. 360. Det rekker for meg.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2519661 01/11/2018 09:34
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Ok.Da har det vel blitt bedre, men Jaguar ser fortsatt ut til å være dårligst i %. Stoler ikke på Audi heller for den del så kan godt hende de ovartar tronen.. ICON_SMILE

Uansett, poenget var at WLTP på 435 kan jo bety alt fra 300-500 slik det ser ut så sier derfor ikke så mye. Bør vel på 90% i en slik test for at det skal være innafor i forhold til resten..

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2519697 01/11/2018 11:41
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Syklist1
Hvilken rolle spiller det? Med tanke på troverdighet produserer Tesla flere biler på en måned enn Audi E-Tron har estimert produksjon på et år.

Jeg ser ikke hvorfor det skal være relevant å diskutere produksjonstallene i denne sammenhengen, men når det nå engang er trukket inn i diskusjonen bør man tilstrebe litt kildekritikk også på det området.
I et mer overordnet perspektiv ville jeg dog vært litt skeptisk til et selskap som bevisst villeder forbrukerne og markedet ved å blåse opp tallene sine, har man først en kultur for å kutte hjørner skjer det ofte på flere felter.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Torshov-Simen] #2519707 01/11/2018 11:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Torshov-Simen
Hvilken rolle spiller det? Med tanke på troverdighet produserer Tesla flere biler på en måned enn Audi E-Tron har estimert produksjon på et år.

Jeg ser ikke hvorfor det skal være relevant å diskutere produksjonstallene i denne sammenhengen, men når det nå engang er trukket inn i diskusjonen bør man tilstrebe litt kildekritikk også på det området.
I et mer overordnet perspektiv ville jeg dog vært litt skeptisk til et selskap som bevisst villeder forbrukerne og markedet ved å blåse opp tallene sine, har man først en kultur for å kutte hjørner skjer det ofte på flere felter.

Så da stoler du heller på dem som jukset seg rundt utslippstestene?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kriss] #2519741 01/11/2018 14:00
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kriss
Ok.Da har det vel blitt bedre, men Jaguar ser fortsatt ut til å være dårligst i %. Stoler ikke på Audi heller for den del så kan godt hende de ovartar tronen.. ICON_SMILE

Uansett, poenget var at WLTP på 435 kan jo bety alt fra 300-500 slik det ser ut så sier derfor ikke så mye. Bør vel på 90% i en slik test for at det skal være innafor i forhold til resten..

407 er litt bedre...
https://www.dailymail.co.uk/money/cars/a...7i0Uwyt3L5waTlQ

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Torshov-Simen] #2519782 01/11/2018 17:59
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Nå har kildekritikk vært et gjennomgangstema i denne diskusjonen, og hvem vil det i så måte være rimelig å anta frembringer den mest objektive informasjonen; Bloomberg som er en presumptivt nøytral part, eller Tesla som har en økonomisk interesse i at produksjonstallene fremstår som høye og som er under politietterforskning for å blåse opp disse tallene?

What? Dette tar kaka, så du mener at Bloomberg er mer troverdige enn Tesla på faktisk produserte biler? Det Tesla undersøkes for er om de har presentert urealistiske produksjonsmål til markedet i starten av Model 3 produksjonen, ikke hva de rapporterer av faktisk produserte biler. Og i den sammenheng var selskapet helt transparente på at de gjennomgikk "production hell" - så at de måltallene de presenterte hadde risiko er vel hevet over en hver tvil. Til orientering er det ikke tatt ut tiltale eller noe annet på dette teamet.

Jeg håper du enda mer kritisk overfor Mercedes, VAG, Nissan, Mitsubishi mv - dette er selskaper som faktisk er tatt i juks.

Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2519784 01/11/2018 18:05
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Til informasjon har Musk blitt tatt i juks. Han måtte gå av som styreformann og selskapet fikk en klekkelig bot da han forsøkte å manipulere aksjekursen.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2519789 01/11/2018 18:56
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Musk er sin egen fiende med Twitterbruken sin og 420 er ca like klønete som pedo anklagene mot grottedykkeren. Ser ikke på det som så veldig uredelig.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2519794 01/11/2018 19:22
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Javel. Etter din mening er det altså ikke uredelig av Musk å lyve for å få opp aksjekursen. Mannen har jo bare et rusproblem. Det er jo søtt og naivt. Eller har jeg misforstått noe?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2519802 01/11/2018 19:43
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Ugla
Nå har kildekritikk vært et gjennomgangstema i denne diskusjonen, og hvem vil det i så måte være rimelig å anta frembringer den mest objektive informasjonen; Bloomberg som er en presumptivt nøytral part, eller Tesla som har en økonomisk interesse i at produksjonstallene fremstår som høye og som er under politietterforskning for å blåse opp disse tallene?

What? Dette tar kaka, så du mener at Bloomberg er mer troverdige enn Tesla på faktisk produserte biler?

Hvorfor mener du det er så hårreisende? Hvilke motiver skulle Bloomberg ha for å lyve om disse tallene?

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2519814 01/11/2018 20:32
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Marøder
Javel. Etter din mening er det altså ikke uredelig av Musk å lyve for å få opp aksjekursen. Mannen har jo bare et rusproblem. Det er jo søtt og naivt. Eller har jeg misforstått noe?

Var vel mer et forsøk på å vise fingeren til shorterne enn noe annet.

Forstår ikke helt greia med Tesla. Lista over store produsenter med svin på skogen begynner å bli lang mens Tesla er den store stygge ulven.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2519815 01/11/2018 20:32
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Jeg håper du enda mer kritisk overfor Mercedes, VAG, Nissan, Mitsubishi mv - dette er selskaper som faktisk er tatt i juks.

Ja, at man ikke stoler på Tesla betyr da ikke nødvendigvis at man har blind tiltro til andre produsenter? Jeg stoler ikke på noen som har en potensiell økonomisk gevinst av å jukse og lyve.
Jeg har forøvrig aldri hatt tillitt til utslippstallene for dieselmotorer, graver du godt i arkivet her vil du finne diskusjoner datert før dieselgate hvor jeg påpeker at det ville være både enkelt og lønnsomt å få dieselmotoren til å fremstå som både bedre og mer miljøvennlige enn sin daværende hovedkonkurrent (bensinmotoren).

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Torshov-Simen] #2519844 02/11/2018 07:13
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Torshov-Simen] #2519866 02/11/2018 08:50
Ugla Offline
Besatt
Besatt

What? Dette tar kaka, så du mener at Bloomberg er mer troverdige enn Tesla på faktisk produserte biler?

Hvorfor mener du det er så hårreisende? Hvilke motiver skulle Bloomberg ha for å lyve om disse tallene?

Fordi det Bloomberg gjør er å estimere et tall, mens de tallene jeg refererte til er oppgitte produksjonstall, og ikke er de spesielt nøytrale overfor Tesla heller. Og FBI etterforsker ikke Tesla for å ha oppgitt feil produksjonstall, de etterforsker om de har gitt inntrykk av at de ville ha nådd produksjonsmålene tidligere enn de faktisk gjorde og på den måten villedet markedet. Tesla rapporterte selv at de produserte 2.700 eksemplarer av model 3 i 2017, mens det FBI undersøker er om de har skapt et inntrykk av at de skulle ha produsert langt flere.

Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2519867 02/11/2018 09:01
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Fordi det Bloomberg gjør er å estimere et tall, mens de tallene jeg refererte til er oppgitte produksjonstall, og ikke er de spesielt nøytrale overfor Tesla heller. Og FBI etterforsker ikke Tesla for å ha oppgitt feil produksjonstall, de etterforsker om de har gitt inntrykk av at de ville ha nådd produksjonsmålene tidligere enn de faktisk gjorde og på den måten villedet markedet. Tesla rapporterte selv at de produserte 2.700 eksemplarer av model 3 i 2017, mens det FBI undersøker er om de har skapt et inntrykk av at de skulle ha produsert langt flere.

Men om de har oppgitt gale mål for produksjonskapasiteten og ender opp med å levere langt færre biler enn målsettingen vil det også gi et kursras for Tesla-aksjene, så de har et rimelig stort incentiv for å fortsette å pynte på tallene.
Og tabellen gjengitt over kan ikke brukes til å si at Bloomberg (eller andre) har vært unødvendig kritiske til Tesla. Det er ingen av de oppgitte kildene der som skiller seg vesentlig ut med tanke på prosentandelen av positive/negstive/nøytrale saker, så fra perspektivet er det veldig sannsynlig at den negative vinklingen faktisk kan representere virkeligheten bedre enn Teslas egen oppfattelse av situasjonen.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Torshov-Simen] #2519873 02/11/2018 09:38
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Ikke tallene direkte, men relatert til overskriftene de benytter; denne er noen år gammel, men det er jo i og for seg ikke noen overraskende avsløring.

https://www.businessinsider.com/bloomberg-reporters-compensation-2013-12?r=US&IR=T&IR=T

Redigert av Anders A-R; 02/11/2018 09:38.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Anders A-R] #2519878 02/11/2018 10:01
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Anders A-R

Ikke tallene direkte, men relatert til overskriftene de benytter; denne er noen år gammel, men det er jo i og for seg ikke noen overraskende avsløring.

https://www.businessinsider.com/bloomberg-reporters-compensation-2013-12?r=US&IR=T&IR=T

Hmmm, interessant problemstilling...
Jeg hadde ikke tid til å lese hele artikkelen, men jeg forstod det som at bonus var knyttet til bevegelser i markedet, altså uavhengig av retning? Det skal jo i så fall ikke gi noen spesiell grunn til å snakke ned Tesla, da de like godt kunne snakket dem opp.
Forøvrig siteres jo Bloombergs representant på "It's not news if it isn't true", og da er vi jo litt tilbake til det som figuren du la ut viser, nemlig at alle media har en overvekt av negative saker vedrørende Tesla og at det faktisk kan speile de faktiske forholdene.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Torshov-Simen] #2519881 02/11/2018 10:27
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Men om de har oppgitt gale mål for produksjonskapasiteten og ender opp med å levere langt færre biler enn målsettingen vil det også gi et kursras for Tesla-aksjene, så de har et rimelig stort incentiv for å fortsette å pynte på tallene.
Og tabellen gjengitt over kan ikke brukes til å si at Bloomberg (eller andre) har vært unødvendig kritiske til Tesla. Det er ingen av de oppgitte kildene der som skiller seg vesentlig ut med tanke på prosentandelen av positive/negstive/nøytrale saker, så fra perspektivet er det veldig sannsynlig at den negative vinklingen faktisk kan representere virkeligheten bedre enn Teslas egen oppfattelse av situasjonen.

De har jo ikke pyntet på de faktiske tallene, de står jo der med usle 2.700 produserte model 3 i 2017, men det kan ha gjort er å skape et inntrykk av at de skulle ha kommet raskere opp i produksjonstakt, som de ikke klarte - men som de også sa da de startet produksjonen - de skulle gjennom "production hell" med stor usikkerhet - og det må jo sies å ha slått til og de ligger ca. 6 mnd bak egne målsetninger ift. det de sa i oppstarten, men det de gjør nå er jo ganske imponerende egentlig og de nådde det de kommuniserte til markedet i Q3 med mer enn 50.000 produserte Model 3. Så dette koker jo ned om prognosene i oppstart av en ny modell var egnet til å skape falske forventninger eller ikke.

Og Bloomberg sier i snitt 4.467 biler pr. uke, Tesla oppgir at de har peaket godt over 5.000 - ser ikke at det Tesla sier ikke skulle være sant.

Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2519897 02/11/2018 11:28
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

De har jo ikke pyntet på de faktiske tallene, de står jo der med usle 2.700 produserte model 3 i 2017, men det kan ha gjort er å skape et inntrykk av at de skulle ha kommet raskere opp i produksjonstakt, som de ikke klarte - men som de også sa da de startet produksjonen - de skulle gjennom "production hell" med stor usikkerhet - og det må jo sies å ha slått til og de ligger ca. 6 mnd bak egne målsetninger ift. det de sa i oppstarten, men det de gjør nå er jo ganske imponerende egentlig og de nådde det de kommuniserte til markedet i Q3 med mer enn 50.000 produserte Model 3. Så dette koker jo ned om prognosene i oppstart av en ny modell var egnet til å skape falske forventninger eller ikke.

Og Bloomberg sier i snitt 4.467 biler pr. uke, Tesla oppgir at de har peaket godt over 5.000 - ser ikke at det Tesla sier ikke skulle være sant.

Nei, og begge tallene kan jo stemme for den saks skyld, når Tesla oppgir tallene for sin beste uke og Bloomberg beregner gjennomsnitt så kan jo begge har rett. Så er det jo et spørsmål om det er peak eller gjennomsnitt som er mest relevant.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2520102 03/11/2018 19:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Thule Flow 606 skiboks på Thule Wingbars, våt asfalt og noen få sekundmeter motvind.

207 Wh/km fra Tiller i Trondheim til Åre sentrum 200 meter høyere. Lå på fartsgrensen hele veien.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2520107 03/11/2018 20:10
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Øystein L er sikkert ikke så fornøyd med siste utgave av Autofil...

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2520111 03/11/2018 20:30
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Øystein L er sikkert ikke så fornøyd med siste utgave av Autofil...

Mine kilder kan fortelle at han stiller seg fullstendig likegyldig til det som måtte stå der....

Det at jeg kan kjøre 20 mils turer med snittforbruk på 210-220 sier meg år rekkevidden er god nok for meg, og ladehastighet på halvraske ladere er ikke så interessant. Plassen trenger jeg ikke, vil ikke ha så stor bil som TMS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2520116 03/11/2018 21:13
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Det med størrelsen er faktisk et poeng. Vokset TMS'en for vinteren i dag og garasjen blir liten i lengderetningen med sine 5,7 meter.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2520120 03/11/2018 22:09
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det hender jo at det som er vike kriterier for noen ikke nødvendigvis betyr så mye for alle andre.
Noen må ha masse plass, andre behøver ikke. Det samme med hengervekt etc.
Rekkevidde er veldig viktig for noen, andre kan ha kjøremønster hvor kravet er mindre ....og så bortetter....

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2520123 03/11/2018 22:16
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Nå har jeg sansen for begge merker.

Selv om de fleste prøver å rasjonalisere bilkjøpet så er det i de aller fleste tilfeller irrasjonelt/kjøpt med følelser.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Syklist1] #2520124 03/11/2018 22:33
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Selv om de fleste prøver å rasjonalisere bilkjøpet så er det i de aller fleste tilfeller irrasjonelt/kjøpt med følelser.

Selvfølgelig, vi søker alle rasjonelle begrunnelser for å forsvare irrasjonelle beslutninger.
Jeg har selv sagt at etter >30 år med "fornuftskjøp" vil jeg nå kjøpe den bilen jeg virkelig har lyst på, akkurat som jeg gjør med sykkel (sist jeg gjorde noe bortimot det med bil var i '84)
Tesla har ingen modell som virkelig tiltaler meg, så det utgår. Hadde ikke Jag hatt plass nok for oss (to), eller hatt rekkevidde som passet mitt kjøremønster hadde den også utgått

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Oystein L] #2520133 04/11/2018 08:27
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg har selv sagt at etter >30 år med "fornuftskjøp" vil jeg nå kjøpe den bilen jeg virkelig har lyst på, akkurat som jeg gjør med sykkel (sist jeg gjorde noe bortimot det med bil var i '84)

NÅ ble jeg nysgjerrig, hva kjøpte du i '84? Sierra Cosworth? 205 GTI? UR-Quattro?

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2520146 04/11/2018 09:53
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Pøh, det må jo være Testarossa.
Med Samara som god outsider.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: parob] #2520148 04/11/2018 10:07
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: parob

NÅ ble jeg nysgjerrig, hva kjøpte du i '84? Sierra Cosworth? 205 GTI? UR-Quattro?

I '84 var undertegnede på studentbudsjett, så det var nok adskillig enklere (men artig lell); en velbrukt Escort MK1 Mexico som jeg rigget med Twincam-motor, bobleskjermer og minilite-felger. Pengesluket ble av familiære årsaker byttet ut med noe fryktelig kjedelig et par år senere (jfr. "fornuftskjøp").
Tenk om jeg den gang kunne satt Mexicoen bort på en tørr låve og hentet den frem i dag...

Side 53 av 152 1 2 51 52 53 54 55 151 152

Moderator  support