Hvem gidder å bygge et kjempe ladenett før de faktisk har solgt en eneste bil.[/quote]
Det er jo akkurat det geniale som Tesla har gjort. [/quote]
Det er jo ikke heeeelt riktig, roadsteren kom på markedet i 2008 mens utbyggingen av superchargernettet kom til introduksjonen av TMS i 2013, så de hadde faktisk solgt en del biler før ladenettverket var på plass (selv om roadsteren aldri var tiltenkt å bli og heller ikke ble satt i storskalaproduksjon).
Redigert av Torshov-Simen; 30/10/201813:04.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#251928530/10/201813:05
Spørsmål til dere som kjører litt langturer med Tesla:
Bruker bilen samme ruteplanlegger som man finner på Tesla sine hjemmesider?
Nei. Den i bilen kan ikke legge til waypoints. Jeg bruker uansett A Better Route Planner til å planlegge langturer. Den treffer veldig godt på forbruket.
Det var litt av bakgrunnen for spørsmålet, for Teslas ruteplanlegger er jo helt på bærtur med hvor den vil ha deg til å kjøre. Den forlenger faktisk kjøretiden med nesten 3 timer på en tur hjem til foreldrene mine i Nordfjord med en S 75D ift ABRP.
Så man bør faktisk sjekke og planlegge litt før en langtur og ikke bare sette seg i bilen og la den planlegge ruta for deg, med mindre du er kjent med hvor du skal og kan korrigere selv der bilen vil ha deg på bærtur/langtur/langdrøy tur. Riktig?
For meg er det ikke noe særlig problem siden jeg som regel vet hvor jeg skal og/eller har tid til å sjekke ruta først. Men jeg er ikke lommekjent på veien til hver eneste lokasjon det er aktuelt å kjøre til, så det hadde vært digg å kunne stole på at den leder meg riktig ved å taste inn destinasjon og ha kaffekoppen klar. At bilen planlegger hele ruta med pauser og alt er jo noe av det som blir brukt som argument for hvor digg det er å kjøre Tesla.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#251928730/10/201813:13
Det jeg skrev over spiller på de mange diskusjonene som går i diverse elbil-kretser om bagasjerommet på e-tron.
Q5 og Q7 har hhv 550 og 770 liter bagasjerom. Denne er i ytre mål et sted midt i mellom og har 720. Jeg skulle gjerne forstått resonnementet til personene diverse elbilkretser som bruker betegnelsen "knapt plass i bagasjerommet" om disse 720 literne ...
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#251929930/10/201813:58
Det var litt av bakgrunnen for spørsmålet, for Teslas ruteplanlegger er jo helt på bærtur med hvor den vil ha deg til å kjøre. Den forlenger faktisk kjøretiden med nesten 3 timer på en tur hjem til foreldrene mine i Nordfjord med en S 75D ift ABRP.
Den ser ut til å unngå ferger for en hver pris. Teslas ruteplanlegger på nett ruter meg via Oppdal og Sunndalsøra for å kjøre fra Trondheim til Kristiansund, mens ABRP tar korteste vei langs E39. Det gjør navigasjonen i bilen også. Jeg gikk akkurat ned i garasjen og prøvde.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#251930030/10/201814:01
720 liter er utrolig god plass i mine øyne, og mer enn nok for de fleste barnefamilier med alt mulig slags dilldall med seg. En stor stasjonsvogn ligger på omkring 550-650l. Vår 14' V70 har 555l opp til nakkestøtte, og jeg synes det er svært! Har hatt med meg fjellpulk med draget på, rattkjelker, ski og sekker uten problem
Knapt plass, i forhold til hva? Kassebil? X som har vesentlig større ytre mål?
You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Arne_And]
#251930230/10/201814:05
Det jeg skrev over spiller på de mange diskusjonene som går i diverse elbil-kretser om bagasjerommet på e-tron.
Q5 og Q7 har hhv 550 og 770 liter bagasjerom. Denne er i ytre mål et sted midt i mellom og har 720. Jeg skulle gjerne forstått resonnementet til personene diverse elbilkretser som bruker betegnelsen "knapt plass i bagasjerommet" om disse 720 literne ...
Er det e-tron du mener har 720? Jeg har bare sett 600+60, og de største nerdene som har vært og sett på bilen mener det må være under 500 liter ("enkelt tilgjengelig bagasjeromsplass"). Vet ikke hvordan dette beregnes, men hvis man forholder seg til offisielle tall er det 600 liter bak.
Antall liter er jo én ting, og så spiller det jo inn hvor skrå baksetene står bak i bagasjerommet, og hvor skrå bakluka er. Volumet kan godt være stort, men likevel føles lite hvis man f.eks. har et hundebur som skal klemmes inn.
Be om å få bli medlem av "Audi e-tron Owners of Norway" på Facebook og slå deg løs i diskusjonene som går der
Redigert av Øyvind V; 30/10/201814:13.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Kriss]
#251930730/10/201814:15
. I praksis så tror jeg det kommer greit med Ionity ladere før jeg skal på min første langtur med behov for lading. Slik det ser ut nå er våren 2020 første mulighet for langtur i etron. Når/hvis de ser at det er monsterkøer på de som kommer er det jo en viss mulighet for at det blir bygd fler.
Skalviseda. Tesla hadde per juni 2018 3200 ladepunkter fordelt på 400 ladestasjoner i Europa og de fortsetter å bygge ut. Jeg fikk en liten overraskelse på Stjørdal fredag da to av seks var stengt siden de bygger ut denne kraftig (basert på hvor stor byggeplass som var gjerdet inn).
Ionity planlegger å ha 2400 ladepunkter fordelt på 400 ladestasjoner i 2020.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Øyvind V]
#251930930/10/201814:16
De 60 literne i "frunken" er litt tvilsomme, ettersom det er ei plate der på samme måte som i bagasjerommet, og plassen under plata brukes til et støpt innlegg for verktøy og diverse (jeg så ikke helt hva som var der på presentasjonen på fredag, annet enn det jeg tror var en tauekrok for å skru inn i støtfangerne). Én av selgerne kommenterte at det var igjen ca 30l i bøtta med dette dekselet på plass.
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#251931230/10/201814:21
Har kikket inn i bagasjerommet på en e-tron og synes det så ut som om det var mer plass enn de fleste andre familiebiler/stasjonsvogner har. Uendelig er det ikke, men kan ikke se at det er noe å rakke ned på i alle fall?
Har ikke lest hele tråden her, men ser at rekkevidden rakkes ned på? 40 mil på WLTP må da være omtrent lignende 50 mil på den gamle standarden. Er det ikke omtrent det samme som Tesla ligger på? Leste et sted at Tesla Model X 100 har estimert WLTP på 43 mil (relativt likt altså).
Ang. standardutstyr vs ekstrautstyr så er dette sakset fra Erik Arnesens websider:
Quote:
Innstegsvarianten av Audi e-tron, til pris 651.900,- inkluderer følgende utstyr:
• Stor navigasjon, MMI Navigasjon Pluss • Regulerbar luftfjæring foran og bak • Forberedelse for Audi Trådløs Lading • Cruise control • Parkeringssensorer foran og bak • 19 tommers aluminiumsfelger • Audi Connect • To elektriske varmere -oppgradert oppvarmingsfunksjon i kupéen • Virtual cockpit • Elektrisk bakluke • Parkeringssystem foran og bak med omgivelsesvisning • LED frontlys
..Megatower v2.. ::Vidar::
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: vids]
#251931630/10/201814:33
Har ikke lest hele tråden her, men ser at rekkevidden rakkes ned på? 40 mil på WLTP må da være omtrent lignende 50 mil på den gamle standarden. Er det ikke omtrent det samme som Tesla ligger på? Leste et sted at Tesla Model X 100 har estimert WLTP på 43 mil (relativt likt altså).
Det er lite for dem som ikke klarer å slippe fordelen med 1000km rekkevidde og 5 minutter "ladetid"
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#251934730/10/201818:32
. I praksis så tror jeg det kommer greit med Ionity ladere før jeg skal på min første langtur med behov for lading. Slik det ser ut nå er våren 2020 første mulighet for langtur i etron. Når/hvis de ser at det er monsterkøer på de som kommer er det jo en viss mulighet for at det blir bygd fler.
Skalviseda. Tesla hadde per juni 2018 3200 ladepunkter fordelt på 400 ladestasjoner i Europa og de fortsetter å bygge ut. Jeg fikk en liten overraskelse på Stjørdal fredag da to av seks var stengt siden de bygger ut denne kraftig (basert på hvor stor byggeplass som var gjerdet inn).
Ionity planlegger å ha 2400 ladepunkter fordelt på 400 ladestasjoner i 2020.
Hehe.. Som sagt tror jeg at jeg får til de langturene jeg skal ha i 2020.. Europa driter jeg i. Håper jeg ikke blir så syk at jeg syns det er en god ide og kjøre til sør Europa på ferie med en liten guttunge i baksete.. Våren 2020 tror jeg fortsatt at jeg kjører greit på de langturene mine med Ionity lading. Kjører ikke langt og øde, det aktuelle som jeg ser er tur/retur Oslo, så svært lite avansert kjøremønster.
At tesla fortsatt har mange flere ladere i 2020 er logisk. Hvis Ionity har like mange ladestasjoner (400 som du skriver) i Europa til 2020 så kommer de jo fort etter Tesla. 400 er jo tydeligvis mer enn nok og kan ikke være behov for fler siden nettverket til tesla er opplest og vedtatt som fantastisk.. Om det viser seg at det er for få ladepunkt på noen av disse stasjonene er jeg naiv nok til å tro at det blir bygd flere der de annonserte monsterkøene kommer..
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Kriss]
#251944231/10/201808:53
I følge dette arket som vises frem i videoen her er WLTP satt til 435 på etron så da spørs det om de tar en Jaguar eller om de er på tesla nivå på reell test ala denne til tv2: https://www.tv2.no/a/9988910/
Redigert av Kriss; 31/10/201808:53.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: parob]
#251947531/10/201809:49
Ser ut til at Toyota er lite fremtidsrettet og snart på vei bort fra bestselgerlistene.
I Norge kanskje, men de gjør det ganske greit i resten av verden enn så lenge. Salgstall
Tesla er i siget i USA også. TM3 er allerede på 5 plass i antall personbiler og størst i omsetning. Hvis ikke det er grunn til bekymring fra Toyotas side, viser det bare at de ikke tenker på sin egen fremtid.
Er dette leverte biler, bestilte biler, biler det er tatt bestilling på eller hva? Greit usikre tall syns jeg. Trsla har jo lenge tatt bestillinger for biler som ikke er produsert. De har jo derfor ganske fulle ordrebøker. Hvordan kan de ellers forklare salgstall høyere enn produksjonstallene? De produserer så vidt meg bekjent 5000 biler/uke, så da blir 22000 solgte biler/mnd litt rart regnestykke
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#251954731/10/201814:39
Er dette leverte biler, bestilte biler, biler det er tatt bestilling på eller hva? Greit usikre tall syns jeg. Trsla har jo lenge tatt bestillinger for biler som ikke er produsert. De har jo derfor ganske fulle ordrebøker. Hvordan kan de ellers forklare salgstall høyere enn produksjonstallene? De produserer så vidt meg bekjent 5000 biler/uke, så da blir 22000 solgte biler/mnd litt rart regnestykke
De tallene kan jo være noe av grunnen til at de mistenkes for urent trav
Peakverdiene har vært høyere enn Tesla-trackeren til Bloomberg. Og om man ser historikken for Bloomberg sin dekning av Tesla, så kan man antagelig hevde at den er ganske konservativ.
1. Tesla leverte ut 83.500 biler i Q3, hvorav X: 13.190, S:14.470 og 3: 55.840 2. De er i ferd med å stabilisere produksjonen på rundt 5.000 model 3 pr. uke på eksisterende rigg (5.300 er maks på en uke), samtidig som de øker produksjonskapasiteten for å legge på flere, herunder starte levering av de rimeligere modellene av model 3. Av S og X produseres ca. 2.000 biler totalt pr. uke - så Tesla totalt produserer nå opp mot 7.000 enheter i uka,, egentlig ganske sterkt siden det omtrent ikke ble laget noen Model 3 i 2017.
Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ugla]
#251960231/10/201821:18
Nå har kildekritikk vært et gjennomgangstema i denne diskusjonen, og hvem vil det i så måte være rimelig å anta frembringer den mest objektive informasjonen; Bloomberg som er en presumptivt nøytral part, eller Tesla som har en økonomisk interesse i at produksjonstallene fremstår som høye og som er under politietterforskning for å blåse opp disse tallene?
Redigert av Torshov-Simen; 31/10/201821:18.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#251960531/10/201821:33
I følge dette arket som vises frem i videoen her er WLTP satt til 435 på etron så da spørs det om de tar en Jaguar....
Mener du å ha belegg for at det ligger juks bak oppgitt WLTP på 470 for Jaguar I-Pace S? Dette blir overprøvd, og Jaguar måtte redusere ned fra 480 til 470 siden det ble for stort sprik mellom beregning, lab-test og real life test (utaskjærs oppgir de også andre verdier for HSE med 20" hjul).
At det mange steder har blitt kommunisert som reell rekkevidde er en annen sak. "Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure" har svært lite til felles med normal kjøring millom bakkar og berg (og i alle fall ikke når det hives på 22" hjul og det kjøres så "lekent" som bilen innbyr til).
Du vil nok oppleve relativt store avvik på Audi'n også, men med "diesel-gate" friskt i minne vil jeg tro VAG bruker både belte og bukseseler og gir ut konservative verdier denne gangen
Mener du å ha belegg for at det ligger juks bak oppgitt WLTP på 470 for Jaguar I-Pace S? Dette blir overprøvd, og Jaguar måtte redusere ned fra 480 til 470 siden det ble for stort sprik mellom beregning, lab-test og real life test (utaskjærs oppgir de også andre verdier for HSE med 20" hjul).
At det mange steder har blitt kommunisert som reell rekkevidde er en annen sak. "Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure" har svært lite til felles med normal kjøring millom bakkar og berg (og i alle fall ikke når det hives på 22" hjul og det kjøres så "lekent" som bilen innbyr til).
Du vil nok oppleve relativt store avvik på Audi'n også, men med "diesel-gate" friskt i minne vil jeg tro VAG bruker både belte og bukseseler og gir ut konservative verdier denne gangen
Niks, bare slenger rundt meg.. Med "tar en Jaguar" mener jeg at de ser ut til og være lengst unna WLTP på faktisk test. Syns denne testen jeg linka til så ganske bra ut. Dårligst i denne tabellen er soleklart Jaguar med 65% av WLTP, mens E golf får 106 og Kia Soul hele 118%. Spenningen går da på om Audi ender som Jaguar eller gjør det bra her..
Redigert av Kriss; 01/11/201808:13.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Kriss]
#251965501/11/201809:18
Mistenker at denne er gammel. Dersom den er tatt på den tiden Jaguar oppga 480 er den fra pre-produksjon. Live test er fortsatt et godt stykke unna WLTP, men langtfra så ille som det var før sommeren