Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 32 av 49 1 2 30 31 32 33 34 48 49

Derfor er jeg imot el-sykler på sti.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: larsdx] #2518001 23/10/2018 11:00
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: larsdx
Hva mener dere om folk som rir på hest i marka?

Bra spørsmål. Kan ikke nekte for at jeg har tenkt mitt når det ligger dritt over HELE stien. Og når det er tråkket opp dype spor. Men om man skulle snakke om regler så er vi tilbake tile den geniale regelen: Friluftsliv og sti holdes fritt for motor. Da får hest bli med på sti - har også null problem på å gi dem et frikort også basert på at det er en flere hundre år gammel tradisjon. Hest må da allerede være veldig godt regulert iom at det går år mellom hver gang jeg ser at noen har vært utenfor gruset sti.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: larsdx] #2518002 23/10/2018 11:04
Dan Offline
More than words
More than words

At de ikke er syklister. Akkurat som mopedister ikke er det.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2518003 23/10/2018 11:05
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som et apropos til "Sykkelkultur" og det Dan så pent kalt "Bamsemumskultur" kan det være verdt å lese denne.

Det trenger ikke være galt å argumentere for motorløs ferdsel i Marka, men å bla opp kultur som et argument for det blir fort litt høytsvevende og elitistisk for de fleste av oss ...

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2518005 23/10/2018 11:08
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erikskon
Sitat: gutt45kg
Ski med ikke-nedbrytbar karbon og plast er ikke for ordentlige skigåere. Det er trevirke som gjelder.

Her på forumet med 3-4 nye meldinger hver dag må en kanskje være glad for alle som gidder å sykle i det hele tatt På min vei til jobb møter jeg kanskje max 3-4 syklister men minst 100 biler.

Denne tråden blir nok veldig forvirrende dersom man ikke klarer å skille mellm motor/ikke motor og elsykkel som en del av bærekraftig transport og elsykkel på sti. Jeg sykler selv elsykkel på vei.

gutt45kg: Det blir ikke automatisk flere innlegg på forumet fordi det er flere medlemmer/elsyklister/rullegubber/trenduronisser:). Synes nesten det kan virke som det er motsatt?

erikskon: Jeg sykler også på elsykkel, hovedsaklig på grunn av helsa men ser absolutt nytteverdien for persontransport, men da er jeg bare syklende. Syklist er jeg uansett fordi det er en så stor del av meg som person men det kommer ikke over natta bare man kjøper seg en el-moped eller en jåle-chinarello og en Rapha trøye.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: larsdx] #2518008 23/10/2018 11:11
Flo Offline
Ringrev
Ringrev

Det har jeg over hodet ingen problemer med. Det er et høyt innsteg for å kunne ri på hest i marka. Ungene begynner gjerne tidlig å hjelpe til stallene og går gradene og lærer seg å ri. Og de blir del av en kultur som (jeg oppfatter som) aktgivende ovenfor de andre brukerne i marka. Det koster mye penger, krever vanvittig mye tid og utstyr å holde en hest. Og jeg har aldri noen sinne møtt en hest som kom brått på eller som var i galopp på noe tidspunkt.

Hadde det i praksis vært mulig å spasere inn på XXL og kjøpe en billig hest, som ikke krever stallplass og ikke trenger mat. Og uten noen form for opplæring kunne ri rett ut i trafikken/marka så hadde det naturligvis vært et kjempestort problem, dersom noen benyttet seg av denne muligheten.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Flo] #2518015 23/10/2018 11:23
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Flo

Det har jeg over hodet ingen problemer med. Det er et høyt innsteg for å kunne ri på hest i marka. Ungene begynner gjerne tidlig å hjelpe til stallene og går gradene og lærer seg å ri. Og de blir del av en kultur som (jeg oppfatter som) aktgivende ovenfor de andre brukerne i marka. Det koster mye penger, krever vanvittig mye tid og utstyr å holde en hest. Og jeg har aldri noen sinne møtt en hest som kom brått på eller som var i galopp på noe tidspunkt.

Hadde det i praksis vært mulig å spasere inn på XXL og kjøpe en billig hest, som ikke krever stallplass og ikke trenger mat. Og uten noen form for opplæring kunne ri rett ut i trafikken/marka så hadde det naturligvis vært et kjempestort problem, dersom noen benyttet seg av denne muligheten.

En del stier tåler ikke 600 kilo hest. Sånn er det bare. Ellers har jeg ingen sterke motsetninger.

*edit: faktisk ingen andre motsetninger.

Redigert av skubisan; 23/10/2018 11:29.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2518030 23/10/2018 11:54
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Heldigvis er el-sykkel forbudt, men atv er jo "nyttetransport".

https://digitaltmuseum.no/021017279995/s...rk-motorferdsel

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: gutt45kg] #2518061 23/10/2018 13:23
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
Helt ok at man er i mot El sykkel men argumeter som kultur, at det er juks, at man må slite for at det skal være ekte sykling, da detter jeg helt av. Det virker nesten som at det er feil at man sykler fordi det er gøy, man skal slite som f hvis ikke så er det ikke riktig kultur? Hæ?
Jeg sykler bare for gøy, finnes det en heis bruker jeg den og er det for lang klattring kjører jeg bil opp. For meg er sykling lek og mestring , og har ingen ting med trening å gjøre, er dette feil?

Jeg har enda ikke El sykkel, men mange venner som har det. Ingen av oss oppfører oss på noen som helst måte dårlig ovenfor andre marka brukere. Hvis det viser seg at El sykkel sliter mer og skaper mer konflikt er jeg enig, men har enda ikke sett noe til dette.

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: olehen] #2518062 23/10/2018 13:30
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olehen
Helt ok at man er i mot El sykkel men argumeter som kultur, at det er juks, at man må slite for at det skal være ekte sykling, da detter jeg helt av. Det virker nesten som at det er feil at man sykler fordi det er gøy, man skal slite som f hvis ikke så er det ikke riktig kultur? Hæ?
Jeg sykler bare for gøy, finnes det en heis bruker jeg den og er det for lang klattring kjører jeg bil opp. For meg er sykling lek og mestring , og har ingen ting med trening å gjøre, er dette feil?

Jeg har enda ikke El sykkel, men mange venner som har det. Ingen av oss oppfører oss på noen som helst måte dårlig ovenfor andre marka brukere. Hvis det viser seg at El sykkel sliter mer og skaper mer konflikt er jeg enig, men har enda ikke sett noe til dette.

Det er ingenting som er feil. Men hvis man kun sykler for adrenalinkicket, det sosiale, treningen eller å komme seg til jobb så kunne man like gjerne drevet med noe annet. Man blir ikke syklist før man sykler for å sykle.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: olehen] #2518063 23/10/2018 13:37
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Bytt ut sotmaskinen mot elsykkel, det er bra.

Det jeg har mest dårlig erfaring med er oppoversykling på elsykkel - spesielt der det er spreke folk som har sykkelen. Der det er en del andre, er det ikke helt lett å forholde seg til noen som sykler i 10-15km/t oppover når man enten går eller sykler samme sted. Men som shuttleerstatter er det jo et miljøvennlig alternativ.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: olehen] #2518067 23/10/2018 13:56
F
Framogtilbake Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F

Word!

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Garpen] #2518074 23/10/2018 14:56
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Garpen
Det trenger ikke være galt å argumentere for motorløs ferdsel i Marka, men å bla opp kultur som et argument for det blir fort litt høytsvevende og elitistisk for de fleste av oss ...

Legg merke til at jeg ikke prøver å forby elsykler i marka. Jeg prøver å forby elsykler i sykkelkulturen. ICON_LAUGH

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: olehen] #2518077 23/10/2018 15:01
Dan Offline
More than words
More than words
Det virker nesten som at det er feil at man sykler fordi det er gøy, man skal slite som f hvis ikke så er det ikke riktig kultur? Hæ?

Neida, men ett sted må man dra grensen. Og skillet mellom motor/ikke motor er veldig greit og lett å forstå synes jeg.

Jeg har kjørt en del motorsykkel i enduroløyper og til skogs og vet at det er minst like slitsomt som å sykle tråsykkel på sti. Burde enduromotorsykler dermed være en del av sykkelkulturen? Burde det være helt naturlig å gjøre motorsykkelenduro til en underkategori på terrengsykkel.no? Nei, selvfølgelig ikke. Og hvorfor ikke? Fordi sykkel med motor er noe helt annet enn sykkel uten motor, uansett hvor gøy det er og uansett hvor sliten man blir.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Dan] #2518084 23/10/2018 15:54
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dan

Legg merke til at jeg ikke prøver å forby elsykler i marka. Jeg prøver å forby elsykler i sykkelkulturen. ICON_LAUGH

Haha ... ettersom jeg er en del av den bamsemumsende eliten er vi kanskje enige da?

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Garpen] #2518086 23/10/2018 16:09
Dan Offline
More than words
More than words
Haha ... ettersom jeg er en del av den bamsemumsende eliten er vi kanskje enige da?

Helt sikkert. ICON_SMILE

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: skubisan] #2518138 23/10/2018 21:40
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: skubisan

Det er ingenting som er feil. Men hvis man kun sykler for adrenalinkicket, det sosiale, treningen eller å komme seg til jobb så kunne man like gjerne drevet med noe annet. Man blir ikke syklist før man sykler for å sykle.

Bare et spørsmål. Siden jeg eier en elsykkel er jeg da ikke syklist?

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: olechr] #2518139 23/10/2018 21:51
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du er nok mere syklist enn de aller fleste vil jeg tro. Og jeg har el-sykkel selv;-)

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: olechr] #2518144 23/10/2018 22:57
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: olechr

Hehe.. Flamme-modus? Den eneste jeg kjenner som sykler elsykkel og gjør det på sti er en svært erfaren syklist og løper, han har de siste tiårene syklet og løpt norges lengste og hardeste øvelser og vært tungt inne i flere idretter som trener, organisator og dommer. Jeg forstår at noen ikke lever for lidelse alene, og ser at det er fristende å ta snarveger, selv for slike som dere som egentlig kunne sykle opp og bombe ned igjen.. men jeg syns det er både egoistisk, miljøfiendtlig og på grensa til en personlig fallitterklæring.. i alle fall for en som ikke er over middagshøyden aldersmessig.
På vegen som nyttig befordringsmiddel er det noe helt annet, og verken et nederlag eller umoralsk, i alle fall ikke om det erstatter mye bilbruk. Men jeg mener selvsagt at det er helt idiotisk med barn og ungdom på elsykkel, selv på veg! La oss sette aldersgrensa på 30 år eller ufør. ICON_SMILE

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: olechr] #2518147 24/10/2018 00:57
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: skubisan

Unnskyld meg, men det var et usedvanlig dumt spørsmål. Det virker som du misforstår med vilje for å provosere? Selvsagt er det mulig å være syklist og eie en elsykkel. Spørsmålet er jo mer, når man faktisk bruker elsykkelen, er man da syklist, eller er det å forflytte seg med motor fundamenralt forskjellig fra å bruke "vanlig" sykling? Og ønsker vi en trend mot mer motorisert ferdsel på stier i skog og mark?

Redigert av Syklus; 24/10/2018 00:59.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2518154 24/10/2018 06:37
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Lika å sei at du sykler på ein sykkel men kjører på ein elsykkel for å skille på handlinga. Sykling er noko ein gjer utelukkandes ved bruk av muskelkraft utifrå min (Men også SNL forsåvidt) sin definisjon.

Redigert av TrondAM; 24/10/2018 06:39.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2518178 24/10/2018 08:22
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Det eneste som plager meg med "motorisert" ferdsel er støy og høy fart. Slitasje på terreng får man når mange nok går på en sti uansett. Kan knapt høre min elsykkel 1 m unna.

Se feks på området rundt Dikemark i asker. Enorm slitasje etter alle "beboere" gjennom tidene - selv om området er mindre brukt nå.

Redigert av gutt45kg; 24/10/2018 08:22.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: olehen] #2518194 24/10/2018 09:00
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
For meg er sykling lek og mestring , og har ingen ting med trening å gjøre, er dette feil?

Selvfølgelig trener du Ole! Var du helt rå og sendte alt i DH-løypa første gangen du satt deg på en sykkel? Har du alltid tatt alle crux på første forsøk? Perfekt manual på jomfruturen? (hehehe)

/Baggyadel

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: larsdx] #2518198 24/10/2018 09:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Alltid en del folk som er rett i troen og som trur at videreutvikling er djevelens verk.

devilsmile

Personlig trur jeg at hest i marka er et mindre problem enn bil på veg, og det gjelder for såvidt elsykkel i marka og.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Dan] #2518201 24/10/2018 09:43
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Dan
Det virker nesten som at det er feil at man sykler fordi det er gøy, man skal slite som f hvis ikke så er det ikke riktig kultur? Hæ?

Neida, men ett sted må man dra grensen. Og skillet mellom motor/ikke motor er veldig greit og lett å forstå synes jeg.

Skillet mellom mekanisk og ikke-mekanisk hjelpemiddel er greit og lett å forstå......og. Synes noen andre.......

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: ingeplinge] #2518242 24/10/2018 13:47
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: ingeplinge

Hehe.. Flamme-modus?

He he ikke flammemodus, men leser at jeg verken har lidenskap for sykling og er lat i den tråden her fordi jeg bruker elsykkel nå og da. :-) Jeg trur ikke det er så sort/hvit som det i en del innlegg her fremstilles. Som alt annet i samfunnet så er det å bruke hode som funker. Dessverre har det i skogen blitt litt slik holdning at det alle andre holder på med er dust. Ref bikkjer, løping, sykling, elskling, gå tur på ski, på ski med pulk, gå på beina i skiløypa osv.

Dere får diskutere videre, den tråden her kommer aldri alle til å bli enige uansett.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2518244 24/10/2018 13:59
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Jeg må tilstå at jeg er skeptisk til å tillate el-sykkel på sti. Ikke fordi jeg tror at dagens lovlige sykler medfører noe problem, men fordi det er ekstremt lett å bloddope en elsykkel og at negative opplevelser for markabrukere med elsykler som i realiteten er mopeder/motorsykler kommer til å gi negative konsekvenser også for de som sykler uten hjelpemidler fordi "sykkel er sykkel"

Så kan man jo si at det er urettferdig ift. de som har lovlig redskap, men det er jo ganske nedslående å sjekke finn.no hvor det åpenlyst selges sykler med langt større effekt og toppfart enn det som er lovlig, og da politiet sjekket el-sykler på en skole i våres var 4 av 5 ulovlige.

Det er ikke noe godt bakteppe for å tillate dette på sti - nå som jeg i utgangspunktet synes konfliktnivået er akseptabelt mellom fotgjengere og syklister - husk at det er ikke lenge siden Østmarkas Venner ville forby sykling på blåsti (og innerst inne vil de vel det ennå)

Lars-Erik
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Ugla] #2518249 24/10/2018 14:53
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det siste er jo helt logisk for syklister bruker et mekanisk hjelpemiddel som gjør at de kommer lenger inn i skogen og de kan kjøre samme stien oftere enn man kan gå den til fots. Og som alle vet så er det kvantitet som sliter.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: olechr] #2518271 24/10/2018 17:15
Dan Offline
More than words
More than words
He he ikke flammemodus, men leser at jeg verken har lidenskap for sykling og er lat i den tråden her fordi jeg bruker elsykkel nå og da. :-)

Nuvel. Jeg kjører bil innimellom. Det gjør ikke at jeg aldri kan kalle meg syklist. Men akkurat i det jeg sitter i bilen er jeg ikke syklist. Akkurat som en som kjører elsykkel etter min definisjon ikke er syklist men mopedist akkurat der og da. Og så kan man være syklist når man sykler sin vanlige sykkel eller sitter hjemme i sofaen og nyter en post-ride øl og ser på opptak av Eddy Merckx.

Quote:
Jeg trur ikke det er så sort/hvit som det i en del innlegg her fremstilles.

Enten sykler man med hjelp av motor eller så sykler man uten hjelp av motor. Kan det bli mer svart/hvitt enn det?

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2519682 01/11/2018 10:39
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
På tide med en liten status.

I løpet av de tre årene siden 2015 er det fremdeles ikke kommet et eneste konkret eksempel på at elsykler er et problem på sti i marka. Sånn sett kan det jo virke som om den oppfattede trusselen er større enn det faktiske problemet. Ja, det finnes fremdeles trusler forbundet med elsykler som man må holde øye med, men disse har så langt ikke blitt reelle. Kanskje på tide å slutte med å kose med frykten i mellomtiden?

Påfallende mange her inne har tatt over holdningene til nikkersadelen om at det er bare deres egen oppfattelse og egen aktivitet som kvalifiserer som rett og riktig bruk av marka. Og jeg som trodde at dette var en holdning som terrengsyklistene så smertelig hadde fått kjenne på tidligere da vi var "de nye" at det derfor var noe vi ikke ville bruke mot andre, spesielt ikke innenfor egne rekker. Og sett utenfra er elsykler på sti veldig likt andre terrengsykler på sti. Dessuten er det mange som har begge typer sykler og ikke akkurat skifter personlighet når de velger sykkel før stituren. De er oss og vi er dem. Bare å bli vant til tanken.

Spesielt dumt blir det når de samme kritikerne ikke engang har egen erfaring å vise til, dvs at de bare e-synser om en problemstilling de ikke har satt seg inn i skikkelig. Terrengsykling er en veldig fysisk aktivitet basert på sanseinntrykk, noe som er veldig vanskelig å teoretisere seg til. Egen erfaring er derfor vesentlig for å tilføre noe av verdi, uansett hva enkelte vil e-synse seg frem til.

Jeg oppforder til å ta turen ut av ekkokammeret og prøve elsykkel på sti. Det er ikke sikkert du endrer mening, men det kan hende du lærer noe av det.

Redigert av simenf; 01/11/2018 11:11. Rediger grunn: fjernet karakteristikk

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: simenf] #2519690 01/11/2018 11:10
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Kan vi ikke holde debatten fri for negative karakteristikker?

Side 32 av 49 1 2 30 31 32 33 34 48 49

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå