Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: anonym22]
21/10/2018 17:21
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det står ju till och med "Hvis vi øker batteriets levetid til 500 000 kilometer – som brukerundersøkelser ser ut til å bekrefte, faller Tesla til 39 gram per kilometer."
och då börjar vi komma ganska långt fram i tid med tanke på livslängd på bilen och det måste väl mest handla om genbruk av självabatteriet.
|
|
|
[Re: fredriks]
21/10/2018 17:24
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Står det antall årlige kilometer?
|
|
|
21/10/2018 17:25
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
21/10/2018 17:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvorfor skal jeg kvotere ett eksempel? All din handling i tråden er jo eksempler. Og det forstår du ikke.
Du skal komme med et eksempel fordi kritikk ikke blir konstruktiv uten at den er forstått og akseptert av motparten. «Det gjør du hele tiden» uten å vise til konkrete eksempler er feks akkurat hvordan man IKKE skal gjennomføre en medarbeidersamtale fordi den ikke fører til noe som helst. Hvis ikke du klarer å hoste opp konkrete eksempler må vi nesten bare konkludere med at du babler i vei om noe du ikke kan underbygge.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
21/10/2018 17:40
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Et hvert forum må ha sin egen Kristian Kopperud:-)
|
|
|
21/10/2018 17:46
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Rapporten som hoass länkar till säger ju inte alls att det finns en brytpunkt på 200.000 km. Den originale svenske rapporten som ligger under det hoass linker til sier at faktisk at brytningspunktet kan være så høyt som 250.000 km. Denne har man så flikket litt på med produksjon av fossibrennstoff i den norske artikkelen, men den er like gal fremdeles. De skriver jo selv at Gigafactory allerede i 2018 skal levere omtrent halvparten av alle elbiler, og den er som kjent klimanøytral - det burde jo gi enorme utslag. Eller som en bruker på twitter spurte Elon Musk om: Swedish report claims Tesla S battery production produces 8 years worth of driving CO2 @elonmusk ? Elon Musk: Calling this cueless would be generous. Much less energy required for lithium-ion batteries & Gigafactory is powered by renewables anyway. Her er CleanTechnica sin syn på rapporten som ligger i bunnen for det hoass har linket til: https://cleantechnica.com/2017/06/22/swedish-ev-battery-study-sucks/
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
21/10/2018 17:57
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi läser tydligen den där artikeln helt olika. Jag tycker inte alls att den svenska reporten ligger i grunden för det de skriver och deras egna beräkningar stöder ju inte alls någon brytningspunkt på 250.000 km.
|
|
|
[Re: vortex surfer]
21/10/2018 18:20
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Et hvert forum må ha sin egen Kristian Kopperud:-) True that.
|
|
|
21/10/2018 18:46
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De skriver jo selv at Gigafactory allerede i 2018 skal levere omtrent halvparten av alle elbiler, og den er som kjent klimanøytral - det burde jo gi enorme utslag.
Är den klimaneutral nu eller något gång i framtiden? Det är ju inte så att de nyaste bilderna från anlägget som jag har sätt är speciellt lik concept bilden med en massa solceller och vindturbiner som tesla har på sin hjemside.
|
|
|
21/10/2018 19:01
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Rapporten bruker 200k km som ett eksempel for å ha noe konkret å sammenligne. De aller fleste biler kjører lengere enn 200k km. Rapporten sier ingenting om nullpunkt, bare hvor mye fossilbiler og elbiler FAKTISK slipper ut over et gitt antall kilometer. Skjønner ikke hvorfor du har klørne så langt ute, om noe er rapporten positiv til elbiler, og baserer seg på fakta.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
21/10/2018 19:42
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Rapporten som hoass länkar till säger ju inte alls att det finns en brytpunkt på 200.000 km. Den originale svenske rapporten som ligger under det hoass linker til sier at faktisk at brytningspunktet kan være så høyt som 250.000 km. Denne har man så flikket litt på med produksjon av fossibrennstoff i den norske artikkelen, men den er like gal fremdeles. De skriver jo selv at Gigafactory allerede i 2018 skal levere omtrent halvparten av alle elbiler, og den er som kjent klimanøytral - det burde jo gi enorme utslag. Eller som en bruker på twitter spurte Elon Musk om: Swedish report claims Tesla S battery production produces 8 years worth of driving CO2 @elonmusk ? Elon Musk: Calling this cueless would be generous. Much less energy required for lithium-ion batteries & Gigafactory is powered by renewables anyway. Her er CleanTechnica sin syn på rapporten som ligger i bunnen for det hoass har linket til: https://cleantechnica.com/2017/06/22/swedish-ev-battery-study-sucks/ Men du kan ikke på den ene side kreve en faktabasert diskusjon for så i neste øyeblikk komme trekkende med "fordi Elon sa det" argumentasjon. Den svenske studien kommer tross alt fra en tilsynelatende uavhengig kilde mens uttalelsene fra Musk og EV Volumes er å regne som rene partsinnlegg. Ikke dermed sagt at ikke også partsinnlegg kan være korrekte, men skal vi først drive kildekritikk så må vi gjøre det ordentlig.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Ripen]
21/10/2018 20:18
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Denne tråden er som heroin. For sier til meg selv hver gang jeg klikker meg inn på ts forumet at jeg ikke skal inn å lese på denne. Men klarer ikke å la være for det det først jeg ser når jeg kommer inn på forumet. 135 fuckings sider av forvirring, hodepine og dårlig stemning. På noen uker. Takk gud for at jeg fikk sykla en lang stitur på 6 timer i dag, og dermed har litt følelse av verdighet. Skal ikke lese denne tråden i morgen....ikke mye i alle fall. Men litt seriøst. Dere som prøver å være pedagoger her inne er jævla dårlig på det.
|
|
|
22/10/2018 06:38
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Norge har bevist at et lands bilister kommer til å kjøpe elbiler så fremt infrastrukturen kommer på plass. Eksempelet fra Norge gjør at det er mindre risiko for VW, Jaguar, MB osv å satse hardt på elbiler. Det stemmer vel ikke helt? Hadde elbiler vært priset som fossilbiler og elbilgodene ikke vært tilstede, så hadde nesten ingen kjøpt elbil... Tviler på at veldig mange hadde kjøpt en Tesla om den hadde kostet 2 mil. Samme med E-golf. Hadde den kostet 5-600.000 så hadde den ikke vært noen storselger. For all del, jeg liker elektrifiseringen av bilparken, men å si at det er infrastrukturen som har gjort at folk velger elbil TROR jeg er feil. Jeg syntes også det er rart at de store merkene ikke har gitt full gass på ladenettverk. Det er jo grunnen til at Tesla selger så bra. Jeg hadde iaf aldri vurdert Tesla om den hadde vært prisgitt det "vanlige" ladenettverket.
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?k
[Re: Skjelven]
22/10/2018 06:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvordan har du da vurdert 'anonymous22'?
Jeg har ikke vurdert ferdig ennå - fordi han hele tiden unngår å underbygge argumentene sine. Jeg spør etter kilder for påstandene hans, slik at jeg kan gjøre kildekritikk av disse, men de velger han å ikke dele med meg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Oddefa]
22/10/2018 07:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
Denne tråden er som heroin. For sier til meg selv hver gang jeg klikker meg inn på ts forumet at jeg ikke skal inn å lese på denne. Men klarer ikke å la være for det det først jeg ser når jeg kommer inn på forumet. 135 fuckings sider av forvirring, hodepine og dårlig stemning. På noen uker. Takk gud for at jeg fikk sykla en lang stitur på 6 timer i dag, og dermed har litt følelse av verdighet. Skal ikke lese denne tråden i morgen....ikke mye i alle fall. Men litt seriøst. Dere som prøver å være pedagoger her inne er jævla dårlig på det. For min egen del er dette er hva som skjer når man forsøker å diskutere meg og kommer dragene med personlig synsing i stedet for fakta og nekter å underbygge argumentene sine. Dette er veldig enkelt. 1. Tilstreb å kun skriv ting du har dekning for 2. Hvis du blir spurt om å underbygge argumentene dine, og er i stand til det, gjør det. 3. Hvis du blir spurt om å underbygge argumentene dine og ikke er i stand til det, innrøm at du ikke hadde dekning for påstanden. Ikke gjør som anonymous22 og be motparten finne dekningen selv, eller nekte å underbygge påstanden fordi du mener det er unødvendig. Faktabaserte diskusjoner er lærerike. Diskusjoner basert på synsing og ting man "føler den andre mener", "mener å ha hørt" eller med annet tvilsomt opphav, er fullstendig uproduktive - som du nå har erfart.
|
|
|
22/10/2018 07:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvorfor skal jeg kvotere ett eksempel? All din handling i tråden er jo eksempler. Og det forstår du ikke.
OK. Ett av to ting skjer her. 1. Du har eksempler på at jeg faller for Dunning Kruger-effekten, men vil ikke dele dem med meg. 2. Du har IKKE eksempler på at jeg faller for Dunning Kruger-effekten, men fortsetter å hevde at jeg gjør det. Sorry - men når det gjelder påstander rettet mot min person, har jeg en "take no prisoners"-tilnærming som gjør at jeg ALLTID ber avsender underbygge påstander. På denne måten er jeg immun mot hersketeknikker, fornærmelser, personangret etc - fordi jeg alltid snur situasjonen og stiller avsender til ansvar. Hva er tilfellet her. 1 eller 2?
|
|
|
22/10/2018 07:22
|
tech8
Entusiast
|
Entusiast
Men man bør nok også se på i hvilken kontekst ting skrives i. Dette er en løs diskusjon på Pølsevev-forumet, og ikke materiale publisert i en vitenskaplig journal. Så litt subjektvt "krydder" er helt greit for min del.
|
|
|
[Re: ]
22/10/2018 08:07
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
De som tror at sol/vindkraft globalt skal overta for olje, gass og kull tror jeg mildt sagt er hverken teknologer eller matematikere, det blir en økning fra 2% til 87%! En økning på 4350% fra dagens nivå. Jeg tror det er teknologer og matematikere som kan gjøre det mulig, men er helt enig i at disse ikke er i stand til å se den muligheten
Redigert av Brusdalen; 22/10/2018 08:07.
|
|
|
22/10/2018 08:26
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når man ser på dagens tal så är det ju vansklig att tro att förnybara energier kommer ta över inom en snar framtid om ens någon gång.
Jag tror väl inte heller att det kommer göra det men det som trengs för att öka takten är att införa mer subventioner och/eller få folk att gå med på högre strömpriser.
Hur mycket som byggs ut beror väldigt mycket på de ekonomiska vilkoren för utbyggningen och de länderna som har satsat på vindenergi genom subventioner så har det byggts rätt mycket, som i Tyskland och Spanien förutom Danmark som ju startade det hela på många sätt.
Teknologien finns där men jag tror att den fremdeles är lite för dyr för att stå helt på egna ben och energi marknaden handlar väldigt mycket om pris.
|
|
|
[Re: tech8]
22/10/2018 08:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så litt subjektvt "krydder" er helt greit for min del. For meg også - men da bør det komme med den merkelappen og ikke forkles som fakta.
|
|
|
[Re: ]
22/10/2018 08:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Norge er en boble hvor elbil kan passe inn, vi ligger badet i de 7% av verdens vannkraft: Nå ser det ut til at du glemmer at energibehovet til raffineringsprosessen gjør at en eksosbil bruker like mye strøm som en elbil i tillegg til forbrenning av drivstoffet.
|
|
|
22/10/2018 09:13
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Norge er en boble hvor elbil kan passe inn, vi ligger badet i de 7% av verdens vannkraft: Nå ser det ut til at du glemmer at energibehovet til raffineringsprosessen gjør at en eksosbil bruker like mye strøm som en elbil i tillegg til forbrenning av drivstoffet. Kan du ge en bra referens till det? Hvis jag husker riktig så har det varit två referanser till det i tråden där den första bestod av kanske 10 olika "beräkningar" med väldigt olika resultat och den sista väl mest verkade som ett blogg inlägg. Sen är det ju också en rätt stor skillnad på förbruk för olika el-bilar.
|
|
|
22/10/2018 09:28
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror det var den här sidan som linkades till tidigare. https://greentransportation.info/energy-transportation/gasoline-costs-6kwh.htmlDen skulle ju inte direkt bli publiserad i Nature eller någon annan peer-reviewed tidskrift om man nu ens klarar att förstå om han kommit fram till någon slutsats mer än att det är möjligt att det är så.
|
|
|
22/10/2018 09:48
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det ble lenket til Peder Nordby også. Han konkluderer med at det krever mer elektrisitet å kjøre en gjennomsnittlig bensinbil 100 miles enn å kjøre en elbil samme distanse. It takes a lot of coal to make gasoline. Slik jeg leser det som er skrevet om dette er det mange usikkerheter rundt disse tallene. Det kan være forskjeller i hva som er gjennomsnittlig forbruk på norske og amerikanske biler, og det er kanskje også forskjell på raffineriene? Men nå er det jo GeirK som kommer med påstanden om at en "eksosbil bruker like mye strøm som en elbil", og da regner jeg med at han har dokumentasjonen klar til å underbygge den.
Redigert av Øyvind V; 22/10/2018 09:49.
|
|
|
22/10/2018 09:51
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Kakediagrammet over gjelder jo alt energikonsum og ikke elektrisitetsproduksjon så da er vel ikke Norge badet i vannkraft likevel.
Og olje er da vel også en mye bedre energibærer enn batteri så hvis strømmen ikke kommer fra vann, sol eller atom så blir det jo klimafiendtlig å kjøre elbil...
|
|
|
22/10/2018 10:11
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Gjorde et kjapt søk på energiforbruk WTT(well to tank). https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0973082617308591This study aims at performing the first comprehensive Well-to-Tank (WtT) energy consumption and greenhouse gas (GHG) emission analysis of 10 different petroleum and natural gas fuels pathways, i.e., gasoline, diesel, CNG and LNG, in Pakistan. The GREET model, developed by the U.S. Argonne National Laboratory, was adopted as a tool for WtT calculation, and most of the data were replaced by Pakistani operating environment. Additional analysis was also performed for the refining process which was the most energy-intensive in the fuel life cycle. A process-level allocation method was used in calculating the refining energy use of individual petroleum products, which could reflect the detailed refining processes. The results indicate that petroleum fuel have WtT efficiencies in the range of 82–86% while WtT efficiencies of natural gas based fuels are in the range of 75–88%. The results reveals that WtT GHG emission associated with CNG produced from indigenous natural gas sources are 16% and 21% higher than the gasoline and diesel fuel produced from ingenious crude oil, respectively. As compared to other countries, the WtT GHG emissions results of Pakistani petroleum and natural gas based fuels are 10% and 29 higher than those of the Europe mainly due to higher methane emission. Her blir følgende illustrasjon presentert, har ikke tatt meg bryet med å lese artikkelen, men skumleste til jeg fant noen illustrasjoner. Basert på skumlesinga forsto jeg det slik at det er snakk om MJ energiforbruk i produksjon per MJ petroleumsprodukt på tanken. 1kWh = 3.6 MJ 1 MJ = 0.2778 kWh 1 liter diesel = 38.6 MJ energi. Som vist i illustrasjonen ligger diesel og bensin på ca 0.15-0.175 MJ/MJ Det vil si at 1 liter diesel har brukt 5.79 MJ(0,15) før den er på tanken, eller ca 1,6kWh. Med et snittforbruk på 0.5 liter diesel per mil vil man da bruke ca 80Wh per km i WTT energiforbruk. Kjapp analyse av dette, om noen finner feil så skyt ut.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
22/10/2018 10:14
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det där var bloggen som jag skrev om.
Jag tycker inte att någon av de två kilderna jag har läst är speciellt tydlig och jag är väldigt osäker på om de faktiskt stämmer (eller vad de ens säger...)
I bloggen verkar han också först prata om elektricitet medans han i förklaringen på slutet pratar om energi.
Jag har mycket mer tro på att det går åt 6 kWh energi per gallon bensin än att det går åt 6 kWh elektricitet och jag tror att skillnaden är viktig eftersom det finns ett stort underskott av ren elektricitet på världsbasis.
Det är ju också så att man förlorar energi når man omvandlar en energi bärare till elektricitet.
|
|
|
22/10/2018 10:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kan du ge en bra referens till det?
I følge https://www.energystar.gov/ia/business/industry/ES_Petroleum_Energy_Guide.pdf brukes det 0,2 kWh for å raffinere en US gallon råolje. Dette gir 0,052 kWh per liter og dersom en regner med et forbruk på 0,7liter per 10km gir dette 37 Wh/km. Men siden elektrisiteten bare utgjør 15% av oljeraffinerienes energiforbruk, brukes det totalt 246Wh/km for å raffinere drivstoff hvorav 37Wh er elektrisitet. Det tilsvarer mer enn en Tesla bruker i over 100km/t. Så uttalelsen min er ikke riktig. Det riktige er at raffinering av drivstoff bruker mer energi per km enn en elbil, men bare 15% av dette er elektrisistet. I tillegg kommer energiforbruket til utvinning og transport. Så uttalelsen er ikke riktig. Virkeligheten er langt verre siden de 85% mest sannsynlig har 0% fornybarhet. Du kunne kjørt alle verdens elbiler på elektrisitet laget av 15% typisk global kildemiks og resten fra fossildrevne kraftverk og fremdeles kommet bedre ut.
|
|
|
22/10/2018 10:37
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Men, bruker en eksosbil like mye strøm som en elbil?
|
|
|
[Re: Øyvind V]
22/10/2018 10:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men, bruker en eksosbil like mye strøm som en elbil? Nei. Så uttalelsen min er ikke riktig. Det riktige er at raffinering av drivstoff bruker mer energi per km enn en elbil, men bare 15% av dette er elektrisistet. I tillegg kommer energiforbruket til utvinning og transport.
|
|
|
|
|