Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: anonym22]
21/10/2018 11:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Bytt ut ordet subsidiere med avgiftsfritak da.
Hele EU og helst litt mer ville vært fornuftig folketall. Felles politikk.
Du klarer ikke skille mellom fruktsukker som er naturlig i frukten og tilsatt sukker engang? Har vi et stort problem med at nordmenn drikker for mye juice? Jeg er enig i at eplejuice ikke er sunt å pimpe, men det er ikke det som er helseproblemet sukkeravgiften prøver å gjøre noe med. Sukker er sukker. Det spiller ingen rolle for kroppen om det er tilsatt eller ikke. EU har jo aldri hatt felles avgiftspolitikk. Biler skattes mye hardere i Danmark enn i Sverige.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: stosu]
21/10/2018 11:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Felles garasjeanlegg kunne man lett bygd når byggebransjen på Østlandet kommer i neste nedgangstid
Etter hvilke kriterier er dette «lett»? Hvem skal betale for tomta, byggingen og driften av disse?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
21/10/2018 11:31
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Litt rolle spiller det, fruktsukker fører til raskere blodsukkerstigning.
Det var uansett ren stråmannsargumentasjon fra deg der. Hvor sa jeg at fruktsukker er sunnere?
Jeg sa at forskjellen er tilsatt sukker vs. naturlig fruktsukker. Det er altså ordet tilsatt som er poenget her.
Stråmann 2: hvor sa jeg at EU har hatt felles avgiftspolitikk? Jeg mener det skulle vært det på elbil og at Norge ikke skulle bruke (iallfall ikke mye) mer enn de andre.
|
|
|
[Re: fredriks]
21/10/2018 11:33
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Så kommer det at denne undersøkelsen på magisk vis tror at drivstoffet bare dukker opp på pumpa, I artikeln som hoaas länkar till står det faktiskt "Den er riktignok fra 2010, men gir tall for utslipp av klimagasser fra produksjon og transport av fossilt drivstoff – bensin og diesel." Men rapporten som brukes som utgangspunkt, den svenske fra 2017 gjør ikke det - og beregningene som følger i artikkelen er basert på NEDC-tall som med all respekt bare er tull&tøys, samtidig som man prøver å forverre batteriproduksjonen og etterpåfølgende lading som verst man kan. Det artikkelen selv peker på med Gigafactory etc. er heller ikke tatt med i beregningene.
Lars-Erik
|
|
|
21/10/2018 11:35
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Felles garasjeanlegg kunne man lett bygd når byggebransjen på Østlandet kommer i neste nedgangstid
Etter hvilke kriterier er dette «lett»? Hvem skal betale for tomta, byggingen og driften av disse? Må du ha spesialundervisning hele tiden? Jeg tar meg ofte i å lure på om du bare er en kødd eller om du faktisk ikke kan resonnere og tenke ut annet enn å legge sammen faste og kjente variabler. Jeg tror du er en kødd, men blir mer og mer usikker. Hva er det som gjør det så vanskelig å bygge disse garasjene sammenliknet med annen infrastruktur? Hva er det du ikke forstår?
Redigert av anonym22; 21/10/2018 11:38.
|
|
|
21/10/2018 11:51
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Etter hvilke kriterier er dette «lett»? Hvem skal betale for tomta, byggingen og driften av disse? Lett. Oslo kommune bruker ei tomt de allerede eier. Alternativt inngår de avtale med en grunneier om oppføring av bygg, og inngår avtale om langtidsleie. Det hele finansieres vha lån som betjenes vha leieinntekter fra de som bor innenfor Ring 2 som på liv og død må ha bil. Med andre ord betales det leie pr plass.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
21/10/2018 12:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Etter hvilke kriterier er dette «lett»? Hvem skal betale for tomta, byggingen og driften av disse? Må du ha spesialundervisning hele tiden? Jeg tar meg ofte i å lure på om du bare er en kødd eller om du faktisk ikke kan resonnere og tenke ut annet enn å legge sammen faste og kjente variabler. Jeg tror du er en kødd, men blir mer og mer usikker. Hva er det som gjør det så vanskelig å bygge disse garasjene sammenliknet med annen infrastruktur? Hva er det du ikke forstår? Når noen sier noe som er tvetydig eller ikke opplagt, spør jeg. Jeg vil forstå hva som ligger bak avsenders budskap og ikke gjette. Da må jeg be avsender underbygge påstanden sin. Bare venn deg til det. Det jeg ikke skjønner er hvorfor denne prosessen fortjener betegnelsen «lett»? Det betyr ikke at jeg tror det er vanskelig. Jeg tror minst mulig. Jeg satser på å vite og sa MÅ jeg spørre.
|
|
|
21/10/2018 12:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Etter hvilke kriterier er dette «lett»? Hvem skal betale for tomta, byggingen og driften av disse? Lett. Oslo kommune bruker ei tomt de allerede eier. Alternativt inngår de avtale med en grunneier om oppføring av bygg, og inngår avtale om langtidsleie. Det hele finansieres vha lån som betjenes vha leieinntekter fra de som bor innenfor Ring 2 som på liv og død må ha bil. Med andre ord betales det leie pr plass. Dersom dette fører til at folk selger bilene sine etter at garasjeanlegget er oppført, hvem skal betale lånet da?
|
|
|
[Re: Ugla]
21/10/2018 12:29
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så kommer det at denne undersøkelsen på magisk vis tror at drivstoffet bare dukker opp på pumpa, I artikeln som hoaas länkar till står det faktiskt "Den er riktignok fra 2010, men gir tall for utslipp av klimagasser fra produksjon og transport av fossilt drivstoff – bensin og diesel." Men rapporten som brukes som utgangspunkt, den svenske fra 2017 gjør ikke det - og beregningene som følger i artikkelen er basert på NEDC-tall som med all respekt bare er tull&tøys, samtidig som man prøver å forverre batteriproduksjonen og etterpåfølgende lading som verst man kan. Det artikkelen selv peker på med Gigafactory etc. er heller ikke tatt med i beregningene. Men alt du nevner er tatt med i artikkelen fra forskning.no. Og det er slettes ikke en artikkel som har som mål å fremstille elbilen som er versting, heller tvert i mot. De konkluderer jo med at elbilen er best på utslipp, men den er langt fra så grønn som enkelte skal ha det til. Vil tro levetiden til en S er mer enn 200 000km, sånn at de 91g/km sannsynligvis er nærmere 50-60g/km ved vraking. Men siden disse bilene og teknologien er så fersk, er det ingen som vet hvor lenge en elbil varer før påkosten begynner å bli så høy at det ikke lønner seg.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
21/10/2018 12:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det var uansett ren stråmannsargumentasjon fra deg der. Hvor sa jeg at fruktsukker er sunnere?
Ingen steder. Hvorfor i all verden spør du om det?
|
|
|
21/10/2018 12:34
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Etter hvilke kriterier er dette «lett»? Hvem skal betale for tomta, byggingen og driften av disse? Lett. Oslo kommune bruker ei tomt de allerede eier. Alternativt inngår de avtale med en grunneier om oppføring av bygg, og inngår avtale om langtidsleie. Det hele finansieres vha lån som betjenes vha leieinntekter fra de som bor innenfor Ring 2 som på liv og død må ha bil. Med andre ord betales det leie pr plass. Dersom dette fører til at folk selger bilene sine etter at garasjeanlegget er oppført, hvem skal betale lånet da? Regner med at de er smarte nok til å gjøre godt nok forprosjekt, og har nok leietakere før de setter igang.
|
|
|
21/10/2018 12:36
|
GeirK
More than words
|
More than words
Regner med at de er smarte nok til å gjøre godt nok forprosjekt, og har nok leietakere før de setter igang.
Jeg snakker ikke om før de setter i gang. Jeg snakker om etter st de er ferdig.
|
|
|
[Re: Ripen]
21/10/2018 12:50
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Spennende diskusjon her. Men det lar til at Tesla X er det åpenlyse valg. Har selv lyst til elbil når dieseldyret må byttes. Eneste alternativ er Tesla X da jeg trenger hengerfeste for å kjøre ungene til sykkeltrening og plass til stor hund bak. Bare synn billigste versjon koster 800000 som er 300k over budsjett. Ser ut til andre bilmerker satser på elbil som enten småbil (city bil) eller luksus premium bil. Intet midt i mellom.
|
|
|
21/10/2018 12:51
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Regner med at de er smarte nok til å gjøre godt nok forprosjekt, og har nok leietakere før de setter igang.
Jeg snakker ikke om før de setter i gang. Jeg snakker om etter st de er ferdig. Jeg tviler på at det er styggmange som skriver under på leiekontrakt for så å bryte den når bygget er ferdigstilt. Det blir litt som å bestille seg ny tesla for så å angre seg rett før man får bilen 
|
|
|
21/10/2018 12:58
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Vi er heldigvis ikke aleine, men vi overdriver. Vet du om andre land også gir elbil fordeler som gratis bompenger og parkering, samt kjøring i kollektivfelt. Det siste er det vel andre som gjør?
Jeg synes avgiftslette ved nybilkjøp er fornuftig. Ikke nødvendigvis fullt fritak. Men momsfritak, bompengefritak, gratis parkering og kjøring i kollektivfelt er jeg sterkt i mot. Nå går vel bompengefritaket for elbiler ut i 2019, og momsfritak skal vel gjelde til, eller til og med 2020. Så fritakene er i utgangspunktet av en midlertidlig karakter. Jeg skal være enig i at ikke alle overgangsordninger viser seg å være like hensiktsmessige i ettertid. Men generelt er det vel ikke mange som kan si at ikke overgangsordningen for å få flere over på elbil har vært vellykket i Norge. Når det gjelder kollektivfeltet så synes i alle fall jeg at disse burde være eksklusive for busser, nødetater osv. og elbiler må stå i kø sammen med resten av de som velger å bruke bil framfor kollektiv transport. Og elbiler burde betale bomavgift der hvor bommene ikke er satt opp for å minske lokal forurensning/utslipp.
|
|
|
[Re: fredriks]
21/10/2018 13:18
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Grunnen til at elbiler i dag har avgiftsfritak er jo for å stimulere til utvikling av ny teknologi Så ett lite land med 5 millioner inbyggare subventionerar elbilar för att stimulera utveckling av ny teknologi trots att de inte ens har någon egen elbilsindustri? Låter onödigt dyrt och dumt för Norge om det faktiskt är det som är fallet. Da elbilpolitikken slik den er nå ble vedtatt hadde vi Think. At det norske elbilmarkedet allerede har bidratt til raskere utvikling av elbilteknologi er jo fakta. Når det selges flere elbiler, uavhengig av befolkning i Norge enn i Tyskland har det en viss effekt på Europa-markedet for elbiler. Hadde det ikke vært for det norske markedet hadde nok utviklingen av dagens ganske gode elbiler gått en del tregere enn den har gjort de siste årene. Norge har bevist at et lands bilister kommer til å kjøpe elbiler så fremt infrastrukturen kommer på plass. Eksempelet fra Norge gjør at det er mindre risiko for VW, Jaguar, MB osv å satse hardt på elbiler.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
21/10/2018 13:27
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvem skal bekoste bygging og drift av disse fellesgarasjene? De som bruker dem, via utbyggere som ser at det er penger å tjene på å bygge parkeringskjellere rundt om. Det spørs selvfølgelig om noen tør å bygge parkeringskjellere mellom ring2 og ring 3 hvis det etter hvert blir bilfritt der også. For å snu på det, hvem skal betale for alle ulempene med privatbilismen i bysentrum? Slik det er i dag så betaler alle, over skatteseddelen, og de som passerer bomstasjonene betaler litt ekstra. Men når en majoritet av de som bor i byen ønsker bilene ut, hvorfor skal man da høre på minoriteten? Jeg vil påstå at hvis du har lagt opp livet slik at du både skal bo i Oslo sentrum OG være avhengig av bil i hverdagen din, da har du klønet det til monumentalt.
|
|
|
[Re: Ugla]
21/10/2018 13:32
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Grunnen til at elbiler i dag har avgiftsfritak er jo for å stimulere til utvikling av ny teknologi Så ett lite land med 5 millioner inbyggare subventionerar elbilar för att stimulera utveckling av ny teknologi trots att de inte ens har någon egen elbilsindustri? Låter onödigt dyrt och dumt för Norge om det faktiskt är det som är fallet. Er det ikke fantastisk da at Norge, som en av de største olje&gassprodusentene går foran i forhold til å drive fram etterspørselen etter ny teknologi? Ingen tvil om at Norge har vært viktig for Tesla sin overlevelse, og nå ser det jo ut som om de begynner å komme over kneika med over 100.000 produserte Model 3. Vi er heller ikke alene, det er jo USD 7.000 skattefritak i USA inntil man har levert 200.000 biler av ett merke, Nederland det samme, Danmark gjorde, stoppet, og starter nå opp igjen osv. Kina, India, Storbritannina mv. vurderer/innfører fossilbilforbud fra ett gitt tidspunkt - så jeg tror dette virker jeg Jag har inga problem med subsidier men som anonymous22 skriver så tycker jag att man øverdriver. Den är ju faktiskt ikke gratis för norge eller utan nackdelar för många norrmän att norge "investerar" en massa i tesla. Angående artikeln så handlar ju inte artikeln speciellt mycket om den svenska studien utan om andra studier som tar med allt.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
21/10/2018 13:35
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Norge har bevist at et lands bilister kommer til å kjøpe elbiler så fremt infrastrukturen kommer på plass. Eksempelet fra Norge gjør at det er mindre risiko for VW, Jaguar, MB osv å satse hardt på elbiler. Vilken infrastruktur är det som är på plats i Norge men inte i for eksempel Sverige där det inte säljs så många elbilar? Norga har bevisat att folk kommer köpa elbilar om man ger dem så mycket fördelar att de totalt sett blir billigare än andra bilar.
|
|
|
21/10/2018 13:38
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg tror du er en kødd, men blir mer og mer usikker. GeirK er definitivt ikke en kødd. Han er hyggelig og intelligent. Men noen ganger trenger han å få hodet ut av stumpen før han begynner å skrive, og kan kanskje tillate seg å gjette litt. Og ikke å gjette én gang, men å bygge opp en hel gjetterekke for å se om det i den andre enden finnes en logisk begrunnelse for motpartens argumenter. Når han har kommet dit at han ser at det faktisk finnes en logisk begrunnelse så kan han spørre avsender om det var slik han mente. Å hele tiden komme med korte små spørsmål for å avkreve motparten enda et godt forklart argument oppleves bare som en utmattelsesteknikk.
|
|
|
[Re: Dan]
21/10/2018 13:40
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det passer i min definisjon av kødd (siste setning).
|
|
|
21/10/2018 13:47
|
Dan
More than words
|
More than words
Dersom dette fører til at folk selger bilene sine etter at garasjeanlegget er oppført, hvem skal betale lånet da? Det spørsmålet blir et problem først i et tilfelle hvor man har bygget en masse parkeringsanlegg og en overveldende majoritet selger bilene sine. På veien dit har man selvfølgelig kunnet følge utviklingen i økning av garasjeplasser satt opp mot minkende antall biler totalt. Et fremtidig skjæringspunkt vil dermed bli tydelig å se og utbyggingen vil bremses slik at det aldri nåes. https://yourlogicalfallacyis.com/black-or-white
|
|
|
21/10/2018 13:48
|
Dan
More than words
|
More than words
Det passer i min definisjon av kødd (siste setning). Ja, men husk at jeg skrev "oppleves som", så du kan ikke si at han er en kødd. Bare at han oppleves som det. 
|
|
|
21/10/2018 13:59
|
Dan
More than words
|
More than words
Mulig automatisk parkering og fremkjøring kunne funke hvis alle tre hadde biler med slikt, selv om jeg tror at tre TMS ved siden av hverandre hadde resultert i bulk i det øyeblikk dørhåndtakene spretter ut.  Nå sjekket jeg bredden på noen biler og fikk litt sjokk. Jeg trodde TMX var smalere enn TMS og at den isteden bygget i høyden, men den er jaggu ti cm breiere. Tallene ser slik ut, speil ikke innregnet: TMS 197 cm TMX 207 cm Citroën C4 (vår nåværende bil) 177 cm DS3 Crossback (vår mulige nye bil) 179 cm Det er en helt psyko stor forskjell synes jeg. Og enda verre sammenlignet med vår Skoda Fabia som er 165 cm brei og som egner seg veldig godt i italiensk trafikk. Å kjøre en TMX på små italienske fjellveier og gjennom trange middalderbyer må være et mareritt.
|
|
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?k
21/10/2018 14:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tror du er en kødd, men blir mer og mer usikker. GeirK er definitivt ikke en kødd. Han er hyggelig og intelligent. Men noen ganger trenger han å få hodet ut av stumpen før han begynner å skrive, og kan kanskje tillate seg å gjette litt. Og ikke å gjette én gang, men å bygge opp en hel gjetterekke for å se om det i den andre enden finnes en logisk begrunnelse for motpartens argumenter. Når han har kommet dit at han ser at det faktisk finnes en logisk begrunnelse så kan han spørre avsender om det var slik han mente. Å hele tiden komme med korte små spørsmål for å avkreve motparten enda et godt forklart argument oppleves bare som en utmattelsesteknikk. Hvis jeg skal gjette på hva folk mener, gjetter jeg med stor sannsynlighet feil. Da er det lettere å spørre. Og jeg skjønner virkelig ikke problemet. Når jeg deler kunnskap med andre, er hovedformålet at denne kunnskapen skal inn i hodet på mottaker. Det betyr at jeg må være forberedt på å hielpe med å oppklare uklarheter for at dette skal skje. Når anonymous22 har regnet ut at den gjennomsnittlige bilisten i Norge bør kunne klare seg med 8000-10000km kjørelengde i året, bør det ikke være det minste vanskelig å forklare hvordan han kom frem til resultatet. Jeg forbeholder meg retten til å drive kildekritikk og kvalitetssikring av den kunnskapen folk serverer.
|
|
|
21/10/2018 14:15
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvis jeg skal gjette på hva folk mener, gjetter jeg med stor sannsynlighet feil. Try harder.  Da er det lettere å spørre. Lettere ja, men det er ikke sikkert at det er den mest pragmatiske fremgangsmåten.
|
|
|
21/10/2018 14:16
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Jeg tror du er en kødd, men blir mer og mer usikker. GeirK er definitivt ikke en kødd. Han er hyggelig og intelligent. Men noen ganger trenger han å få hodet ut av stumpen før han begynner å skrive, og kan kanskje tillate seg å gjette litt. Og ikke å gjette én gang, men å bygge opp en hel gjetterekke for å se om det i den andre enden finnes en logisk begrunnelse for motpartens argumenter. Når han har kommet dit at han ser at det faktisk finnes en logisk begrunnelse så kan han spørre avsender om det var slik han mente. Å hele tiden komme med korte små spørsmål for å avkreve motparten enda et godt forklart argument oppleves bare som en utmattelsesteknikk. Hvis jeg skal gjette på hva folk mener, gjetter jeg med stor sannsynlighet feil. Da er det lettere å spørre. Og jeg skjønner virkelig ikke problemet. Når jeg deler kunnskap med andre, er hovedformålet at denne kunnskapen skal inn i hodet på mottaker. Det betyr at jeg må være forberedt på å hielpe med å oppklare uklarheter for at dette skal skje. Når anonymous22 har regnet ut at den gjennomsnittlige bilisten i Norge bør kunne klare seg med 8000-10000km kjørelengde i året, bør det ikke være det minste vanskelig å forklare hvordan han kom frem til resultatet. Jeg forbeholder meg retten til å drive kildekritikk og kvalitetssikring av den kunnskapen folk serverer. Hvordan skal vi forstå at du ønsker å dele kunnskap med oss? Har du kilde på; " anonymous22 har regnet ut at den gjennomsnittlige bilisten i Norge bør kunne klare seg med 8000-10000km kjørelengde i året" ? Jeg har ikke sett att dette har blitt skrevet. Hvordan driver du kildekritikk?
Redigert av Skjelven; 21/10/2018 14:19.
|
|
|
[Re: Skjelven]
21/10/2018 14:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har du kilde på; " anonymous22 har regnet ut at den gjennomsnittlige bilisten i Norge bør kunne klare seg med 8000-10000km kjørelengde i året" ? Jeg har ikke sett att dette har blitt skrevet.
Dette skrev han kl 15:29 i går.
|
|
|
21/10/2018 14:31
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Du krever at andre skal besvare dine spørsmål til punkt og prikke, men dropper å svare andre selv.
Du krever at andre skal levere kilder, men orker ikke gjøre det selv.
Jeg skjønner ikke hvorfor folk orker å diskutere med deg her inne, men men.
|
|
|
21/10/2018 14:43
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Snittet er 12 000 i dag. 8-10 000 er ikke akkurat voldsom nedgang hvis ingen lenger bruker bil til fra jobb i storbyene. Det har jeg allerede forklart. Men når ble dette en utregning?: 8-10 000 i året bør være maks (i snitt), hvis man tenker at egen bil ikke brukes til å kjøre dagligvarer hjem og matpakke til/fra jobb. GeirK, er du faktisk uenig i at en nedgang fra snitt på 12 000 til 8-10 000 er for stor hvis nesten ingen kjører til/fra jobb og heller ikke handler mat med bil? Eller er du en kødd?  Eller skjønte du faktisk ikke det jeg skreiv?
|
|
|
|
|