Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 42 av 152 1 2 40 41 42 43 44 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2517377 20/10/2018 16:47
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Interessant, og veldig komplekst.

Transportøkonomisk institutt sier: "Bedre veier får alltid flere til å velge bil fremfor kollektivt. Derfor vil det ikke ta lang tid før køene er like lange, om ikke lenger enn i dag. Bedre veier gir alltid mere kø på sikt."

Med andre ord så vil det alltid være kø i pressområder.

Men hva om man fjernet subsidiene til elbilene og brukte dem til å forbedre kollektiv tilbudet? Hvor målet var å få ned biltrafikken eller på den annen side; det kan jo sammenlignes med å forbedre kapasiteten på veien gjennom en utbygging. Antakelig ville køen vært like stor selv om man fjernet elbil subsidiene og omprioritere dem til en kollektiv satsning.

Flere kjøper selvsagt elbiler som følge av subsidieringen. Men den totale mengde kø er nok sannsynligvis ganske konstant og ikke avhengig av om det er en elbil eller dieselbil.

Skal man få ned trafikken i bykjernen, må det svi skikkelig både for elbiler og andre biler. Slipper en av gruppene unna, vil trafikken ikke reduseres.

Redigert av Marøder; 20/10/2018 16:48.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2517378 20/10/2018 16:49
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: GeirK
Elbilpolitikken har da ikke til hensikt å få folk il å kjøre mindre bil - så det at den ikke får folk til å kjøre mindre bil burde være ganske opplagt.

Jag skulle tro att man kunde ha en bilpolitik som handlar om alla typer bilar med ett någorlunda gemensamt mål.

Det skulle ju gå att ha en bilpolitik som både försöker få fler att köra elbilar samtidigt som man vill minska bilkörningen.

Att dagens politik inte gör det är ju upplagt men det är ju inte upplagt att politiken ska vara på det sättet.

Att ha en politik där man försöker få ned bilkörningen samtidigt som man har en som gör att tilltaken i den första politiken inte verkar är ju inte helt bra.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2517379 20/10/2018 16:54
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Med kr 58 (som skal bli høyere) og kr 150 i parkering mener jeg altså at det svir skikkelig. Med samme for elbil.

https://www.tu.no/artikler/917-000-faerr...-innfort/447651

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2517382 20/10/2018 17:05
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
"Avdelingsdirektør i Statens vegvesen i Sør-Trøndelag, Eva Solvi, understreker at retningslinjene for elbil må bli strengere for at avtalen ikke skal brytes.

– Vi ønsker at det skal bli flere elbiler på veiene, men målet har aldri vært at elbilene skal komme i tillegg til den øvrige bilparken. Det har dessverre ikke skjedd: Vi har fått en vekst fremfor en erstatning, sier Solvi."

https://www.nrk.no/trondelag/biltrafikken-oker-i-trondheim-1.13085168

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: anonym22] #2517383 20/10/2018 17:11
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: anonymous22
Med kr 58 (som skal bli høyere) og kr 150 i parkering mener jeg altså at det svir skikkelig. Med samme for elbil.

https://www.tu.no/artikler/917-000-faerr...-innfort/447651

TU artikkelen viser jo flott vekst i elbilttafikken og om noen år, når flere har byttet til elbil, er nok trafikken like høy igjen totalt sett. Dette hvis man ikke øker kraftig i avgiftene for elbilene også.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2517385 20/10/2018 17:15
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Ja, det var poenget mitt. Bompenger virker og de vil virke også på elbil. Så får man øke til man får stor nedgang. Jeg mener at daglig kjøring til/fra jobb i storbyer med personbil ikke skal være et alternativ. Dager man skal noe spesielt, så går det an å betale flere hundre kroner. Selvsagt må kollektivtransporten bedres parallelt.

Men krav om at arbeidsgiver ikke kan gi parkering til ansatte billigere enn «markedspris» tror jeg hadde vært det skikkelige esset. Jeg tror andelen som vil bruke kr 5000 i måneden på bom/parkering for å kjøre til jobb er såpass lav at det ville gitt en varig reduksjon.

Jeg kjenner godt til TUs argument om at det blir kø uansett, et særlig godt argument for å ikke bygge ut veiene, men alt har sin pris, så det er bare å finne prisen. Hvis jeg tar feil og selv kr 10 000 i måneden ikke er nok til få ned trafikken i rushen, så blir det om ikke annet mye penger i statskassa ICON_GRIN

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: fredriks] #2517387 20/10/2018 17:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks
Elbilpolitikken har da ikke til hensikt å få folk il å kjøre mindre bil - så det at den ikke får folk til å kjøre mindre bil burde være ganske opplagt.

Jag skulle tro att man kunde ha en bilpolitik som handlar om alla typer bilar med ett någorlunda gemensamt mål.

Det skulle ju gå att ha en bilpolitik som både försöker få fler att köra elbilar samtidigt som man vill minska bilkörningen.

Att dagens politik inte gör det är ju upplagt men det är ju inte upplagt att politiken ska vara på det sättet.

Att ha en politik där man försöker få ned bilkörningen samtidigt som man har en som gör att tilltaken i den första politiken inte verkar är ju inte helt bra.

Dette er jeg 100% enig i. Jeg synes jo det er fint å slippe å betale bompenger samtidig som jeg mener det er feil. Kjøre i kollektivfeltet får jeg meg ikke til å gjøre ennå.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2517388 20/10/2018 17:24
stosu Offline
Besatt
Besatt
I Oslo kunne man lett innført bilforbud innenfor f.eks. ring 2. Natruligvis med unntak av varetransport og offentlig tjenestepersonell og renovasjonstjenestene mot at det ble innført godt nok kollektivtilbud.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2517392 20/10/2018 17:43
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Dette er jeg 100% enig i. Jeg synes jo det er fint å slippe å betale bompenger samtidig som jeg mener det er feil. Kjøre i kollektivfeltet får jeg meg ikke til å gjøre ennå.

Enig.
Jeg ville jo også kjøpt Tesla hvis den passet mitt kjøremønster (5000 km i året er aleine nok til at den ikke gjør det). Selv om jeg ikke synes det er fornuftig politikk det Norge driver med. Jeg hadde ikke sendt inn en frivillig donasjon tilsvarende bompasseringene heller.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: stosu] #2517402 20/10/2018 18:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: stosu
I Oslo kunne man lett innført bilforbud innenfor f.eks. ring 2. Natruligvis med unntak av varetransport og offentlig tjenestepersonell og renovasjonstjenestene mot at det ble innført godt nok kollektivtilbud.

Hva med dem som bor innenfor Ring 2?

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: anonym22] #2517403 20/10/2018 19:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Enig.
Jeg ville jo også kjøpt Tesla hvis den passet mitt kjøremønster (5000 km i året er aleine nok til at den ikke gjør det). Selv om jeg ikke synes det er fornuftig politikk det Norge driver med. Jeg hadde ikke sendt inn en frivillig donasjon tilsvarende bompasseringene heller.

Vi kjører rundt 16000 km i året, men går og sykler til jobb og skole og fotballtrening - og tar nesten alltid bussen til sentrum.

Med elbil er det nå økonomisk insentiv for å kjøre til mine foreldre på Sørlandet istedet for å fly.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2517415 20/10/2018 20:11
Dan Offline
More than words
More than words

De må ha bilen i parkeringsgarasje utenfor ring 2. Det er ingen menneskerett å kunne ha bilen parkert rett utenfor døren. I tillegg så er det naivt å bo i en storby og tro at ikke forutsetningene i form av infrastruktur og begrensninger kommer til å forandre seg med tiden.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2517421 20/10/2018 20:28
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Når bil elkraft et miljøvennlig alternativ på verdensbasis?

Hvilken rolle spiller det all den stund en fossilbil bruker like mye strøm som en elbil til raffinering av drivstoffet?

Dette har jeg prøvd å finne gode tall på. Hvor har du hentet denne informasjonen fra?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Øyvind V] #2517423 20/10/2018 20:33
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2517424 20/10/2018 20:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan

De må ha bilen i parkeringsgarasje utenfor ring 2. Det er ingen menneskerett å kunne ha bilen parkert rett utenfor døren. I tillegg så er det naivt å bo i en storby og tro at ikke forutsetningene i form av infrastruktur og begrensninger kommer til å forandre seg med tiden.

Eksisterer disse fellesgarasjene?

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2517425 20/10/2018 20:40
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Kan flytte den amerikanske ambassaden og bygge den på den tomta ICON_GRIN

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: anonym22] #2517428 20/10/2018 20:48
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2517450 21/10/2018 07:27
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Det beste med elbil er at det er gunstig for klimaet i byene, der bilene uansett ikke skulle vært..
Jeg er minst mulig inne i selve byen, men likevel mye innenfor bomringen på jobb.
Velger nå elbil kun av økonomiske hensyn da jeg tror det blir en del billigere å kjøre e-tron enn en stor dieselbil med garantitid.
Har prøvd Tesla og sittet på en del uten at jeg ble særlig imponert, men gir nok Audi en sjanse nå. Hadde heller tatt en ny A6 om det hadde kosta det samme over tre-fire år, men det blir for dyrt.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2517464 21/10/2018 08:38
Dan Offline
More than words
More than words
Eksisterer disse fellesgarasjene?

Selvfølgelig ikke, akkurat som ditt hus ikke eksisterte før du trengte det. Mitt poeng står fast, nemlig at det ikke er en menneskerett å kunne parkere utenfor døren og at man må være forberedt på at forutsetningene for bilhold vil forandre seg over tid, når det viser seg at minoritetens ønske om komfort går ut over komforten til majoriteten.

Selv kunne jeg ønske meg egen garasje i hagen, men ikke er det lov å kjøre inn i gaten her annet enn for lasting og ikke er det regulert for private garasjer i vårt boligfelt. Så hvis den komforten det ville være å kunne ha bilen noen få meter fra ytterdøren er viktig for meg (det er den ikke) så måtte jeg flytte et annet sted.

I en forlengelse kunne man tenkt seg at MDG kom til makten i Bærum kommune og bestemte seg for å gjøre Lommedalen til bilfri sone. Det ville umiddelbart ha vært litt upraktisk, men det ville likevel ikke ha vært noe å syte over. Jeg ville sannsynligvis ha solgt bilen og ikke huset hvis det skjedde.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2517472 21/10/2018 09:59
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Hoaas
https://forskning.no/miljoteknologi-spor...atterier/305563

Her er noen fine sammenligninger. I realiteten slipper Tesla S med største batteri ut 91g/km om levetiden er 200 000km. Der er alt tatt med i regnskapet, ikke bare produksjonsutslipp. Elbilen er nok grønnest, men langt fra supergreen ICON_WINK

Jeg må si at jeg begynner å bli litt lei denne type rapporter som prøver å problematisere over utslipp fra elbiler. I rapporten som ligger til grunn for denne undersøkelsen har man bla. brukt NEDC-tall på fossilbilene, og hvilken fossilbil er det som reellt sett opererer under de tallene ift. utslipp? Svaret på det er null og avvikene er i reell trafikk tildels enorme, og i tillegg har jo industrien manipulert tallene med jukseprogramvare fra både VAG, Mitsubishi mv.

Så kommer det at denne undersøkelsen på magisk vis tror at drivstoffet bare dukker opp på pumpa, mens den i praksis er svært kostbar å utvinne og transportere ift. utslipp. Og denne type rapporter finnes det mange av, og det synes som om deres oppgave er å framstille fossilbilen i mest mulig positivt lys enn å komme med fakta - så det er vel ikke urimelig å tro at det er fossilindustrien som er oppdragsgiver?

Her er det en ganske fersk undersøkelse popularisert gjennom folkeopplysningen, og den konkluderer med at nullpunktet går på ca. 30.000 km forutsatt norsk elmiks - det er noen ganske andre tall enn det enkelte i denne tråden operer med før elbilen kjører fra fossilbilen rent utslippsmessig:
https://www.nrk.no/embed/PS*310675

Så er det dette med delepriser og vraking. Grunnen til at elbiler i dag har avgiftsfritak er jo for å stimulere til utvikling av ny teknologi. Som all annen ny teknologi har den ennå ikke fått den skalafordelen som skal til for å konkurrere på like fot med den eksisterende. Men det punktet er ferd med å komme, og på det tidspunktet vil det bli billigere å produsere en elbil enn en fossibil. Dette skiftet er ventet å inntreffe innen 2025 - så da faller jo også den argumentasjonen. Og når det skjer så kan man vel egentlig snu det perspektivet?

Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2517475 21/10/2018 10:30
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Ugla
Grunnen til at elbiler i dag har avgiftsfritak er jo for å stimulere til utvikling av ny teknologi

Så ett lite land med 5 millioner inbyggare subventionerar elbilar för att stimulera utveckling av ny teknologi trots att de inte ens har någon egen elbilsindustri?

Låter onödigt dyrt och dumt för Norge om det faktiskt är det som är fallet.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2517476 21/10/2018 10:35
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg ser på elbil som symptombehandling, uten å gjøre noe med årsaken. Problemet er unødvendig privatbilisme. For Oslos del og som eksempel: Med bilforbud innenfor ring 2 og så sterke restriksjoner innenfor og rundt ring 3 at vi får en 70-80 % reduksjon på rushtrafikken der, så betyr det ikke så mye om det er el eller fossilt. Én fil for biler og én fil kun for buss (sammen med høye bompriser og ingen gratis parkering hos arbeidsgiver), så er det ikke mange som foretrekker bil framfor kollektivt lenger.

Utvikling av elteknologien er viktig, til bruk på annet enn biler. Men jeg er usikker på om el er løsningen for kraft til verdens største skip, der vi virkelig trenger det. Og fly. Så mye mer effektivt vet jeg ikke om el rekker å bli før vi bør ha funnet andre løsninger. Og en del av den løsningen er å forbruke mindre og dermed bruke mindre ressurser og kraft. Elbil legger opp til å fortsette det samme forbrukermønsteret. Og det synes jeg er et større problem enn teknologiløsningen elbil tilbyr. Og jeg synes heller ikke Norge skal betale så mye for dette og som sagt bruke ressurser på dette framfor det jeg ser på som mye viktigere endringer på biltrafikken og kolliktivtrafikken i særlig Oslo, Bergen og Trondheim. Eller på bekostning av, siden elbilfordelene direkte motvirker andre tiltak som brukes for å redusere unødvendig privatbilisme.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2517477 21/10/2018 10:38
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Så kommer det at denne undersøkelsen på magisk vis tror at drivstoffet bare dukker opp på pumpa,

I artikeln som hoaas länkar till står det faktiskt
"Den er riktignok fra 2010, men gir tall for utslipp av klimagasser fra produksjon og transport av fossilt drivstoff – bensin og diesel."

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2517479 21/10/2018 10:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvem skal bekoste bygging og drift av disse fellesgarasjene?

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2517480 21/10/2018 11:00
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Synes du virkelig det er vanskelig å tenke seg mulige svar på?
De kan f.eks. bygges for skattepenger frigjort ved å slutte å bygge nye veier. Og driftes ved leieinntekter fra de som bruker dem.
Og bilglade mennesker kan jo også flytte utenfor ringen, så trenger ikke garasjen bli så stor. Eller de kan droppe å bygge dem, så får de som velger å fortsette å bo innenfor ring 2 og eie privatbil løse problemet selv.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: fredriks] #2517482 21/10/2018 11:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Grunnen til at elbiler i dag har avgiftsfritak er jo for å stimulere til utvikling av ny teknologi

Så ett lite land med 5 millioner inbyggare subventionerar elbilar för att stimulera utveckling av ny teknologi trots att de inte ens har någon egen elbilsindustri?

Ved hvilket folketall mener du at det er fornuftig?

«Subsidiere» blir feil. Eplejuice har like mye sukker som Cola, men er ikke «subsidiert» selv om den er unntatt fra sukkeravgiften.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2517483 21/10/2018 11:09
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Bytt ut ordet subsidiere med avgiftsfritak da.

Hele EU og helst litt mer ville vært fornuftig folketall. Felles politikk.

Du klarer ikke skille mellom fruktsukker som er naturlig i frukten og tilsatt sukker engang? Har vi et stort problem med at nordmenn drikker for mye juice?
Jeg er enig i at eplejuice ikke er sunt å pimpe, men det er ikke det som er helseproblemet sukkeravgiften prøver å gjøre noe med.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: fredriks] #2517485 21/10/2018 11:22
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Er det ikke fantastisk da at Norge, som en av de største olje&gassprodusentene går foran i forhold til å drive fram etterspørselen etter ny teknologi? Ingen tvil om at Norge har vært viktig for Tesla sin overlevelse, og nå ser det jo ut som om de begynner å komme over kneika med over 100.000 produserte Model 3. Vi er heller ikke alene, det er jo USD 7.000 skattefritak i USA inntil man har levert 200.000 biler av ett merke, Nederland det samme, Danmark gjorde, stoppet, og starter nå opp igjen osv. Kina, India, Storbritannina mv. vurderer/innfører fossilbilforbud fra ett gitt tidspunkt - så jeg tror dette virker jeg ICON_WINK

Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2517486 21/10/2018 11:27
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Vi er heldigvis ikke aleine, men vi overdriver.
Vet du om andre land også gir elbil fordeler som gratis bompenger og parkering, samt kjøring i kollektivfelt. Det siste er det vel andre som gjør?

Jeg synes avgiftslette ved nybilkjøp er fornuftig. Ikke nødvendigvis fullt fritak. Men momsfritak, bompengefritak, gratis parkering og kjøring i kollektivfelt er jeg sterkt i mot.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2517488 21/10/2018 11:27
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: stosu

Svært mange som bor innenfor Ring 2 eier ikke bil. Som dan skriver, er det ikke en menneskerett å eie bil, og heller ikke å ha parkeringsmuligheter rett på utsiden av utgangsdøra.
Felles garasjeanlegg kunne man lett bygd når byggebransjen på Østlandet kommer i neste nedgangstid

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Side 42 av 152 1 2 40 41 42 43 44 151 152

Moderator  support