Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 39 av 152 1 2 37 38 39 40 41 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Oystein L] #2516920 18/10/2018 13:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Oystein L
Sitat: Ripen

Derfor velger jeg å sikte meg inn på det alternativet som utpeker seg basert på mine kriterier.
Verre er det faktisk ikke for meg, husk at jeg kjører Passat i dag og synes det er både en fin og god bil. ICON_WINK

Me too... ICON_WINK

Alt er bra til en har prøvd noe som er bedre ;-)

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2516923 18/10/2018 13:48
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: GeirK
Sitat: Red Devils

Nå lager du mye problemer ut av et veldig lite problem for for flest. Man må ikke ha en Panamera eller S-klasse for å ha en behagelig tur på motorveien. Og er virkelig Tesla på samme nivå? Er det ikke hjulstøy i det hele tatt?

Ved 160km/t har de fleste biler veldig mye motorstøy. Jeg kjørte 500km T/R Munchen - Rothenburg så fort jeg turte/kunne på en forretningsreise i tidligere i år - i en Opel Insignia stasjonsvogn. Det var slitsomt. Denne støyen slipper man i en Tesla. I tillegg kommer komforten ved høye hastigheter. Det er stor forskjell på stabiliteten til biler når man bikker 150 km/t.

Ja men å kjøre så fort i Norge har jeg sluttet med for lengst ICON_WINK Tror ikke flertallet i Norge kjøper bil for å kunne kjøre så fort i i utlandet, så noe stort problem er det vel ikke.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2516925 18/10/2018 13:52
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I Tesla ville jo eventuell motorstøy uansett blitt overdøvet av den høye dekkstøyen ICON_LAUGH

You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2516927 18/10/2018 14:09
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ripen

Derfor velger jeg å sikte meg inn på det alternativet som utpeker seg basert på mine kriterier.
Verre er det faktisk ikke for meg, husk at jeg kjører Passat i dag og synes det er både en fin og god bil. ICON_WINK

Me too... ICON_WINK

Alt er bra til en har prøvd noe som er bedre ;-)

Javisst, og alt til sitt bruk. Du så smiley'n?
Jeg har bevisst ventet med testkjøring til jeg var klar for endring, og har nå farkost i ordre (har fått nok turer med ulike løsninger til å kunne ha ok beslutningsgrunnlag)

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: fredriks] #2516929 18/10/2018 14:27
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
Någon annan kanske vill ha en bil som de kan parkera i sitt lokala parkeringshus osv.

*hånd*
Det er flere grunner til at Tesla ikke vurderes her hjemme og mange av dem er glidende ulemper. Som f eks at den er litt dyr, men hvor litt er "litt dyr"? Den er ikke heeelt der jeg vil ha den designmessig, men hvor ikke helt er "ikke heeelt der"? Det med med plass i garasjen er derimot fullstendig digitalt. Enten er det plass eller så er det det ikke. Og i vårt tilfelle er bredden på Tesla en uoverkommelig showstopper.

Og det er egentlig helt greit, så slipper jeg å forholde meg til Teslas pris, design og andre ting. ICON_SMILE

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2516931 18/10/2018 14:32
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Hoaas
I Tesla ville jo eventuell motorstøy uansett blitt overdøvet av den høye dekkstøyen ICON_LAUGH

Hva er det mer som bråker så mye på en Tesla? Det lurer jeg på når jeg sykler opp Vollsveien på vei hjem fra jobben. Siden det er i Bærum så blir jeg passert av en høy andel elbiler og det som slår meg er at de små og mellomstore er ganske stille der de kommer i ca 40 km/h. Men Teslaer hører man på lang avstand og de durer nesten like mye som en passerende BMW eller Audi.

Siden farten er så lav så tror jeg ikke at det er dekkene som støyer. I tillegg er det en jevn dur, så jeg tenker mer klimaanlegg eller noe slikt. Det er sikkert isolert bort fra kupéen, men for oss på utsiden er det påfallende. Men hva er det? Hilsen Nysgjerrig.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2516932 18/10/2018 14:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan

Og det er egentlig helt greit, så slipper jeg å forholde meg til Teslas pris, design og andre ting. ICON_SMILE

Fordi du hindrer andre i å komme til sine biler? Hvis det bare er du som har vanskelig med å komme til, kan du bruke Summon-funksjonen til å kjøre inn og ut fra parkeringsplassen uten at du sitter inni.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2516933 18/10/2018 14:37
Dan Offline
More than words
More than words
Fordi du hindrer andre i å komme til sine biler?

Jepp. Vi har fellesgarasje med tre plasser mellom hver betongsøyle og det er akkurat levelig plass med tre biler i Golfklasse.

Mulig automatisk parkering og fremkjøring kunne funke hvis alle tre hadde biler med slikt, selv om jeg tror at tre TMS ved siden av hverandre hadde resultert i bulk i det øyeblikk dørhåndtakene spretter ut. ICON_SMILE

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2516934 18/10/2018 14:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Siden farten er så lav så tror jeg ikke at det er dekkene som støyer. I tillegg er det en jevn dur, så jeg tenker mer klimaanlegg eller noe slikt. Det er sikkert isolert bort fra kupéen, men for oss på utsiden er det påfallende. Men hva er det? Hilsen Nysgjerrig.

Tesla har et svært avansert varmedistribusjonssystem for oppvarming og nedkjøling av batterier, nedkjøling av motorer og DC-AC convertere samt oppvarming og nedkjøling av kupéen. Her brukes AC-anlegget aktivt for å regulere alle ting i bilen som er temperatursensitivt - hardware og mennesker.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-thermal-management-system-explanation.88055/

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2516939 18/10/2018 15:50
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Egentlig ganske positiv til den ekstra støyen, at elbiler er stille i lav hastighet synes jeg er mer negativt enn positivt.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: anonym22] #2516942 18/10/2018 16:04
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous22
Egentlig ganske positiv til den ekstra støyen, at elbiler er stille i lav hastighet synes jeg er mer negativt enn positivt.

Jeg synes det er deilig at det blir litt mer stille. Pålagt bråk eller piping slik noen har foreslått håper jeg inderlig ikke det blir noe av. Og så forutsetter jeg at bråket ikke kommer inn i kupéen. Jeg gleder meg til elbil like mye for stillheten som alle andre positive ting. (Joda, jeg skjønner at en elbil ikke blir helt stille, og i hvert fall ikke i den prisklassen jeg har bestemt meg for, men vesentlig bedre enn i en billig fossilbil håper jeg på.)

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2516956 18/10/2018 17:14
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks
Någon annan kanske vill ha en bil som de kan parkera i sitt lokala parkeringshus osv.

*hånd*
Det er flere grunner til at Tesla ikke vurderes her hjemme og mange av dem er glidende ulemper. Som f eks at den er litt dyr, men hvor litt er "litt dyr"? Den er ikke heeelt der jeg vil ha den designmessig, men hvor ikke helt er "ikke heeelt der"? Det med med plass i garasjen er derimot fullstendig digitalt. Enten er det plass eller så er det det ikke. Og i vårt tilfelle er bredden på Tesla en uoverkommelig showstopper.

...og jeg har fen sykler hengende på veggen foran bilen... Lengre bil gjør år syklene må ut, det er IKKE aktuelt... ICON_WINK

Det er forøvrig lys i enden av tunnelen for oss utenfor klanen; https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/10/Circle-K-tidobler-ladekapasiteten
Tror dette bare er begynnelsen...

Redigert av Oystein L; 18/10/2018 20:27.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Dan] #2517023 18/10/2018 23:57
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
[/quote] Jeg synes det er deilig at det blir litt mer stille. Pålagt bråk eller piping slik noen har foreslått håper jeg inderlig ikke det blir noe av. [/quote]
Det synes sikkert de blinde også, eller ikke.
For kidsa er det óg bra biler lager litt lyd.
Å.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: aanund] #2517029 19/10/2018 05:49
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: aanund

Det synes sikkert de blinde også, eller ikke.
For kidsa er det óg bra biler lager litt lyd.
Å.
Er forskjell på "Pling pling pling" som leaf har og en lav summing. Summing er bedre enn brumming etterfulgt av hosting.

Redigert av baronKanon; 19/10/2018 08:43. Rediger grunn: formateringsfeil

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2517103 19/10/2018 08:21
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg er ekstremt lite bilinteressert, men interessert i utvikling og nye ting. Tross bilfientlig holdning må jeg si at elbil-teknologien imponerer meg. Kjører sjelden langt, og helst så lite som mulig, men det lille jeg kjører er så mye mer trivelig med elbil - E-Golf 2018 - enn det noen gang har vært med diesel og bensin-biler.
Mye stillere, mye smoothere både i akslerasjon og i rull, spes uten regenerering på. Med lading hjemme trenger jeg med mitt kjøremønster "aldri" å besøke bensinstasjoner i hverdagen. Digg, bortsett fra at spylervæske-lampa har lyst nå i to måneder.
Da jeg leide bil i høstferien i Spania var det ganske steinalderfølelse på kjøringen med diesel igjen.
Synes det virker som om de fleste som tilpasser seg el raskt lærer seg å sette stor pris på fordelene og aksepterer ulempene.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Oystein L] #2517111 19/10/2018 08:36
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Det er forøvrig lys i enden av tunnelen for oss utenfor klanen; https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/10/Circle-K-tidobler-ladekapasiteten
Tror dette bare er begynnelsen...

Dette er bra!

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: sykkeloyvind] #2517127 19/10/2018 09:28
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sykkeloyvind

Synes det virker som om de fleste som tilpasser seg el raskt lærer seg å sette stor pris på fordelene og aksepterer ulempene.

100% enig. Det er dette rullings-røykerne ikke har forstått enda. Både vår familie og mange andre jeg kjenner har to biler, en elbil og en fossilbil. Så vidt jeg kan telle over så er det hos ALLE en kamp om å få bruke elbilen, og det er alltid denne som foretrekkes om begge er tilgjengelige. Jeg tror ikke hovedgrunnen er økonomi eller miljø, jeg tror det er fordi de liker følelsen når de er på tur.

Om man legger til side økonomi, miljø og sånne argumenter som bør telle så er det min mening at elbilen ganske enkelt er best. Jeg snakker ikke om Tesla, men om elbil generelt. Jeg er også ingeniør, og må si at også ingeniøren i meg synes konseptet er totalt overlegent. En fossilbil har UTROLIG mye støttesystemer for å kompensere for ulempene som en forbrenningsmotor har. Elbilen er genial i sin enkelhet.

sv

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: svegar] #2517129 19/10/2018 09:41
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Hvorfor har dere en av hver, og ikke to el-biler, hvis forskjellen er så stor?

Er det for fortsatt å kunne kjøre hageavfallet på dynga med henger? ICON_WINK

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2517139 19/10/2018 10:16
P
Perfer Offline
Fersking
Fersking
P
Dere som har tesla, hvor mye går rekkevidden ned når det er minusgrader og litt snø?

Hadde tenkt oss model 3 long range med 500km rwd, men nå kommer denne bare med awd og blir for dyr. Så da spørs det på hvor lang rekkevidde mid range har om vinteren, er oppgitt med 418km EPA.

noen tanker?

https://www.tek.no/artikler/tesla-lanserer-helt-ny-versjon-av-model-3/449081

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kjesk] #2517145 19/10/2018 10:38
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Kjesk

Fordi vi venter på den riktige elbilen til kona, den kommer snart og da er jeg ferdig med biler som koster for mye å drifte, lukter vondt, rister og er daukjørte alle sammen. Jeg har argumentert for å bli kvitt fossilbilen og kjøpe en ventebil, men kona er skeptisk og vil ha den trygge firehjulstrekker-SUV'en sin.

Min kjøring til dynga med tilhenger og hageavfall med min Tesla Model S har for øvrig vært debattert tidligere i denne tråden, jeg er skuffa over at du ikke har fått med deg alle sidene i tråden.

sv

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Perfer] #2517149 19/10/2018 10:43
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Perfer
Dere som har tesla, hvor mye går rekkevidden ned når det er minusgrader og litt snø?

Hadde tenkt oss model 3 long range med 500km rwd, men nå kommer denne bare med awd og blir for dyr. Så da spørs det på hvor lang rekkevidde mid range har om vinteren, er oppgitt med 418km EPA.

noen tanker?

Hvis det stemmer at denne mid-range varianten kommer med 64 kWH batteri så bør den ha god kjørelengde, antakelig minst på nivå med en Model S75. Min mening er at gevinsten ved å ha lengre kjørelengde enn dette er veldig marginal med mindre du har et sært brukermønster. Du har tilgang til superladenettverket, dette er et betydelig argument i denne diskusjonen. Jeg ville ikke hatt en Audi med mindre enn maks batteri (eller egentlig ikke det heller, med mitt brukermønster er superlading viktig).

sv

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Perfer] #2517150 19/10/2018 10:47
svegar Offline
Besatt
Besatt

Det finnes ikke ett svar på dette. Jeg solgte min gamle Tesla i våres, og la ut følgende tekst i annonsen for å forklare så godt jeg kunne hvordan dette funker (Min gamle var en TMS85, den nye en TMS75D):

Jeg har etter noen dager fått ganske mange spørsmål om kjørelengde på denne bilen. Det finnes ikke ett svar som er helt klart på dette, det er mange forhold som slår inn. En S85 har i utgangspunktet 85 kWh batteri, men realiteten er at det er 77,4 kWh som er tilgjengelig for forbruk. Så kommer eventuell degradering med alder eller kjørelengde. Ut fra statistikk og egne målinger tror jeg dette er ca 3% på min bil. I tilfelle har den 75 kWh reelt tilgjengelig energi for kjøring.

I løpet av 130.000 km har gjennomsnittlig forbruk pr km vært 214 wh/km. Dette inkluderer alt, og er lagret og vises i displayet på bilen. Dette skulle bety at gjennomsnittlig tilgjengelige kjørelengde med dagens batterikapasitet er 75 kWh/ 0,214 kWh/km = 350 kilometer. Dette er altså et gjennomsnitt for all kjøring, så den går mer enn dette om sommeren og mindre om vinteren. I sommer kjørte jeg f.eks en tur på 30 mil med 157 wh/km i forbruk. Under så gode forhold og pen kjøring blir kjørelengden 75 kWh/ 0,157 kWh/km = 478 km. Nå i helga har jeg kjørt min nye bil i kalde forhold, delvis snøføre, passasjerer med bagasje og inkludert motbakke opp 800 høydemeter på fjellet, og da brukte den 269 wh/km. Med et slikt forbruk blir kjørelengden 75 kWh/ 0,269 kWh/km = 279 km.

I likhet med en fossilbil er forbruket veldig avhengig av kjørestil og kjøreforhold.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: svegar] #2517156 19/10/2018 10:59
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: svegar

Om man legger til side økonomi, miljø og sånne argumenter som bør telle så er det min mening at elbilen ganske enkelt er best. Jeg snakker ikke om Tesla, men om elbil generelt. Jeg er også ingeniør, og må si at også ingeniøren i meg synes konseptet er totalt overlegent. En fossilbil har UTROLIG mye støttesystemer for å kompensere for ulempene som en forbrenningsmotor har. Elbilen er genial i sin enkelhet.

sv

Elbilar är säkert bra på väldigt mycket men om man faktiskt tänker på ekonomien så är det ju fortfarande så att inte spesiellt många skulle köpt elbilar om inte alla subventioner och andra fördelar fanns.

Efter att ha läst tråden så verkar det ju också som att Tesla själva och andra produsenter subventioner (investerar i framtiden) både bilarna och laddningsinfrastrukturen.

I dagens samfund är det ju så att hur bra en teknologi är inte bara beror på hur bra den fungerar men också vad den kostar och med tanke på det tycker jag att det blir fel att säga att dagens elbilar är väldigt bra då de fremdeles är dyra och sälger i stora mängder i Norge på grund av politik.

Men bilarna är säkert bra och de har ju helt klart endel fördelar men när en familjebil skulle kosta en million med mva så är de ju inte direkt billiga.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: svegar] #2517160 19/10/2018 11:04
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Flott - da har du svart på spørsmålet!

Ja, jeg innrømmer glatt at det er et svart hull hos meg mellom side 1 og 33 her! :-)

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: sykkeloyvind] #2517162 19/10/2018 11:11
anderfo Online
Besatt
Besatt
Med lading hjemme trenger jeg med mitt kjøremønster "aldri" å besøke bensinstasjoner i hverdagen. Digg, bortsett fra at spylervæske-lampa har lyst nå i to måneder.
Da burde du være klar over at spylevæske generelt er langt billigere i vanlige matbutikker enn på en typisk bensinstasjon ICON_WINK
Jeg pleier å kjøpe spylevæska på matbutikken, frakte den hjem i sykkelhengeren og fylle den på bilen når/hvis jeg finner anledning til å bruke bilen.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kjesk] #2517184 19/10/2018 11:41
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kjesk

Planlegger innkjøp av en X. Må bare spare litt først. Da er vi ferdige med dieselkokere her i heimen.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: svegar] #2517194 19/10/2018 12:17
P
Perfer Offline
Fersking
Fersking
P
Sitat: svegar

noen tanker?

Hvis det stemmer at denne mid-range varianten kommer med 64 kWH batteri så bør den ha god kjørelengde, antakelig minst på nivå med en Model S75. Min mening er at gevinsten ved å ha lengre kjørelengde enn dette er veldig marginal med mindre du har et sært brukermønster. Du har tilgang til superladenettverket, dette er et betydelig argument i denne diskusjonen. Jeg ville ikke hatt en Audi med mindre enn maks batteri (eller egentlig ikke det heller, med mitt brukermønster er superlading viktig).

sv

Ok, takker for svar. Da blir det nok en model 3 mid range på oss ICON_SMILE

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: anderfo] #2517195 19/10/2018 12:23
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: anderfo
Med lading hjemme trenger jeg med mitt kjøremønster "aldri" å besøke bensinstasjoner i hverdagen. Digg, bortsett fra at spylervæske-lampa har lyst nå i to måneder.
Da burde du være klar over at spylevæske generelt er langt billigere i vanlige matbutikker enn på en typisk bensinstasjon ICON_WINK
Jeg pleier å kjøpe spylevæska på matbutikken, frakte den hjem i sykkelhengeren og fylle den på bilen når/hvis jeg finner anledning til å bruke bilen.

Har tenkt det, men jeg handler matvarer på nett - men kanskje Kolonial.no har spylervæske også. sjekker.

Sjekket nå - Kolonial.no har ikke spylervæske...

Redigert av sykkeloyvind; 19/10/2018 12:23.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: sykkeloyvind] #2517204 19/10/2018 13:55
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Da jeg leide bil i høstferien i Spania var det ganske steinalderfølelse på kjøringen med diesel igjen.

Da bør du for ordens skyld være litt bevisst på hva det er du sammenligner. En e-golf er en bil som med vanlige norske avgifter ville ligget og vaket tett oppunder 600 000 i pris og da er du på god vei mot Mercedes e-klasse nivå. Å sette en slik bil opp mot nedstrippa leie-Seat blir en meningsløs sammenlikning.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2517207 19/10/2018 14:42
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Ut over moms vil det vel ikke komme så mye avgifter på en elbil, effekten oppgitt i vognkortet er lav og utslipp fraværende.

Side 39 av 152 1 2 37 38 39 40 41 151 152

Moderator  support