Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Power source på smart trainer

Power source på smart trainer #2516732 18/10/2018 05:45
mintman Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg har en Tacx Genius Smart trainer og 4iiii Precision krankarm kraftmåler. På rulla har jeg brukt Tacx'en som "power source" og 4iiii krankarm måleren ute. Opplever at 4iiii gir en lavere watt enn rulla, noe som er helt ok. Men spørsmålet er hvis jeg bruker 4iiii som power source på rulla, vil wattverdiene mine blir mer like de ute?

Geir
Re: Power source på smart trainer [Re: mintman] #2516761 18/10/2018 07:13
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Du får samme måleinstrument, og det er alltid bra. Jeg gjør det samme. Har en 4iiii som jeg bruker som kilde på rulla (Kickr).

MEN. De aller fleste sliter med å få ut samme watt på en statisk rulle enn de gjør ute, så det er ikke unormalt at du ikke klarer å få ut det samme inne som ute.

Redigert av Trond Vidar; 18/10/2018 07:15.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Power source på smart trainer [Re: mintman] #2516778 18/10/2018 07:40
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: mintman
Men spørsmålet er hvis jeg bruker 4iiii som power source på rulla, vil wattverdiene mine blir mer like de ute?

Det er bare en måte å finne ut det på...

(Men helt seriøst, så er det bare en måte å finne ut hvor godt akkurat din 4iiii matcher akkurat din wattrulle.)

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Power source på smart trainer [Re: oyvin] #2516780 18/10/2018 07:49
mintman Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: oyvin

(Men helt seriøst, så er det bare en måte å finne ut hvor godt akkurat din 4iiii matcher akkurat din wattrulle.)

Det skjønner jeg og, men det er lov å spørre om andre sine erfaringer ICON_SMILE

Poenget mitt var egentlig om krankmåleren vil gi de samme wattverdiene ved samme kraft, både ute og inne (dårlig forklart). Jeg bare merker at Tacx'en gir en høyere watt enn krankmåleren.

Redigert av mintman; 18/10/2018 09:11.

Geir
Re: Power source på smart trainer [Re: Trond Vidar] #2516823 18/10/2018 09:24
mintman Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Trond Vidar
Du får samme måleinstrument, og det er alltid bra. Jeg gjør det samme. Har en 4iiii som jeg bruker som kilde på rulla (Kickr).

Vil ERG fungere med dette oppsettet?

Geir
Re: Power source på smart trainer [Re: mintman] #2516831 18/10/2018 09:40
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: oyvin

Det skjønner jeg og, men det er lov å spørre om andre sine erfaringer ICON_SMILE

Poenget mitt var egentlig om krankmåleren vil gi de samme wattverdiene ved samme kraft, både ute og inne (dårlig forklart). Jeg bare merker at Tacx'en gir en høyere watt enn krankmåleren.

Gitt at alt annet er likt og at begge målere er 100% riktige vil du få litt høyere målt effekt fra 4iiiiiiii enn Tacx siden den første måleren sitter nærmere kraftkilden, altså deg.

DC Rainmaker påviser dette stadig vekk. Det er aldri så mye at det har noen virkelig betydning. Men sammen med de andre feilkildene kan det gi avvik som gir grå hår i hodet på grublere .

Menen 4iiiiiiiiiii vil måle det samme inne og ute, i alle fall så lenge du husker å kalibrere når den har stabilisert seg til den nye temperaturen.

LarsB

Re: Power source på smart trainer [Re: larsb] #2517071 19/10/2018 07:36
mintman Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: larsb

Menen 4iiiiiiiiiii vil måle det samme inne og ute, i alle fall så lenge du husker å kalibrere når den har stabilisert seg til den nye temperaturen.

LarsB

Takk, det var egentlig det jeg håpet og trodde ICON_SMILE

Geir
Re: Power source på smart trainer [Re: mintman] #2517100 19/10/2018 08:17
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har en Tacx Genius Smart trainer og 4iiii Precision krankarm kraftmåler. På rulla har jeg brukt Tacx'en som "power source" og 4iiii krankarm måleren ute. Opplever at 4iiii gir en lavere watt enn rulla, noe som er helt ok. Men spørsmålet er hvis jeg bruker 4iiii som power source på rulla, vil wattverdiene mine blir mer like de ute?

Jeg vil si nei.
Som regel kan du regne med 5-10% forskjell i hva du klarer å tråkke ute kontra inne på en rulle med bakhjulet på. Det har ikke noen annen praktisk betydning enn at du må ha en inne-ftp og en ute-ftp.
Når jeg gikk over til direktemontert hadde jeg ca 3-5% forskjell.
Inne og ute-ftp bør du uansett ha. Også bruker du wattmåleren som måler både inne og ute, den er langt mer stabil enn genius.
Og selv om du tråkker mindre inne, betyr det ikke at treninga er noe dårligere ICON_WINK

Men ja, ved samme moment på krankarmen vil den vise det samme inne og ute. Utfordringen er den at samme moment vil oppleves som mye tyngre inne enn ute. Dette har som regel med måten motstanden legges på bakhjulet å gjøre. Det + mer statisk arbeid = lavere ftp inne.

Redigert av Hoaas; 19/10/2018 08:22.

You are what you eat...mmm nuts

Moderator  support