Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Syklist1]
18/10/2018 07:40
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For egen del er det langt mer turn-off å kjøre en treg og bråkete fossilbil enn å ha 2-3 korte pauser i løpet av en hel dag langs veien.
Så hur många och hur långa pauser blir det med optimal ladning om man kör 100 mil i 130 km/h med en Tesla?
|
|
|
[Re: Ripen]
18/10/2018 08:01
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Ved 130 km/t regner man 0,4t lading pr kjørte time. Med en TMS vil man komme 30-40 mil før man må lade avhengig av felger, dekktrykk og batteristørrelse.
Velger man å kjøre i 150km/t regner man 0,7t lading pr kjørte time og 25-30 mil før første lading.
Lengden på pausene er avhengig av kjørerute med tanke på å komme inn og ut av ladere med riktig kapasitet på batteri.
Kilde EV Trip Planner
Redigert av Syklist1; 18/10/2018 08:02.
|
|
|
18/10/2018 08:10
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Ved 130 km/t regner man 0,4t lading pr kjørte time. Med en TMS vil man komme 30-40 mil før man må lade avhengig av felger, dekktrykk og batteristørrelse.
Vil det si enten tre eller fire stopp på 100 mil, og der hver av stoppene tar 1,2 timer?
|
|
|
18/10/2018 08:18
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så 24 minuters ladning per timmes körning.
Så man kör alltså en timme och tar en halvtimmes pause.
Så det borde väl bli något sånt som 5 stop a 30 minuter för att köra 100 mil i 130 km/h
För mig låter det inte som en spesiellt morsom tur.
Redigert av fredriks; 18/10/2018 08:19.
|
|
|
[Re: erling]
18/10/2018 08:23
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du har sterke meninger basert på lite egen erfaring. Derfor må du veiledes en smule.
Fortell meg mer om den svensketuren. Hvilket batteri? Hvor kjørte dere? Hvordan la dere opp ladingen? Høres ut som om vedkommende du kjørte med la denne turen opp på dårlig vis, eller var uerfaren med Tesla.
Sterke meninger har jeg alltid hatt, litt sent å endre på det nå... Regnet i år har jeg lengre erfaring enn deg i å kjøre non-stop langtuer med bil, og jeg har kjørt mine kilometer Jeg er en sånn fyr som kun betaler ved dieselpumpa (dvs aldri aldri er innom bensinstasjoner eller veikroer), har matpakke i setet og nesten pisser i fart, så jeg påberoper meg rett til å ha mening om påtvunget ladestopp  Det er derfor jeg har ventet med batteribil til kjøremønsteret er endret slik at jeg kan basere meg på at "all" lading foregår mens jeg uansett står stille Ja, svensketuren var sikkert dårlig lagt opp, men lading var umulig der vi hadde våre ærend og ovenatting (in the middle of nowhere) så all lading måtte gjøres underveis. Ruta ble derfor lagt via Tesla-ladere
|
|
|
18/10/2018 08:26
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Blir vel ca 3-4 stopp a 30-45 minutter skulle jeg tro for TMS de bilene med 400V batteri.
Finnes mange nettsider for å leke med kjøreruter og bilmodeller. Selv bruker jeg A Better Routeplanner
|
|
|
[Re: fredriks]
18/10/2018 08:28
|
ventle
Besatt
|
Besatt
For egen del er det langt mer turn-off å kjøre en treg og bråkete fossilbil enn å ha 2-3 korte pauser i løpet av en hel dag langs veien.
Så hur många och hur långa pauser blir det med optimal ladning om man kör 100 mil i 130 km/h med en Tesla? Man kan leke seg mye på abetterrouteplanner.com for å anslå hvor mye og hvor lenge man må lade under ulike forutsetninger (Jeg kjenner ikke europeiske hovedveier godt nok til å finne en strekning på 100 mil der man kan holde 130 km/t i snitt , så jeg klarer ikke finne frem til et reelt eksempel). Gitt helt optimale forutsetninger, dvs en veistrekning der man kan ha cruisekontrollen konstant på 130 km/t og der ladestasjonene er plassert helt inntil veien akkurat der det er optimalt å ta ladestopp, skulle det bli noe sånt som 4 stopp på en liten halvtime, eller 5 stopp på 20 minutter.
mvh Helge
|
|
|
18/10/2018 08:30
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Blir helt matt av å se diskusjonene rundt ladetid og ladestopp, rekkevidde i 150km/t osv. Som å se skjærer og kråker mobbe en kongeørn.
Jeg er ikke Tesla fanboy, ennå i alle fall, men det er et par krystallklare detaljer som gjør at det er Tesla som vurderes om jeg skal ta spranget over til elbil til våren.
Tesla har p.t. og sannsynligvis også om 2 år best rekkevidde, størst ladenettverk og kjappest lading. Det trenger vel ikke forsvares da det er ekte fakta fra virkeligheten og det ikke finnes noe alternativ å forsvare det mot.
Eller? Siden Tesla topper nybilsalget i september 2018, med alt det råe og fantastiske som er incoming av elbiler så må jo Norge være alvorlig befengt av idioter som ikke følger med i det hele tatt? Høh...
Helt objektivt vurdert altså.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
18/10/2018 08:31
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Så det borde väl bli något sånt som 5 stop a 30 minuter för att köra 100 mil i 130 km/h
För mig låter det inte som en spesiellt morsom tur. Er vel aldri morsomt å kjøre 100 mil på en dag. Nå kan man jo legge inn en lang stopp for å spise middag samt lade mye hvis ikke man har en stor forkjærlighet for nistepakke. Personlig spiser jeg stort sett ikke niste, i likhet med svenskene foretrekker jeg varm lunch.
Redigert av Syklist1; 18/10/2018 08:32.
|
|
|
18/10/2018 08:48
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
6 seter med god plass også til lange ting, og hengerfeste. Hoi hoi!
Det er sånn det begynner. Til slutt er alle andre biler totalt uaktuelle og du sitter i saksa 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
18/10/2018 08:56
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Teslabjørn har kommet fram til at optimal hastighet for å ta deg raskest fram på langtur nedover europa er 160 km/t. Lade kun nok for å komme fram til neste lader.
|
|
|
18/10/2018 09:11
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
För mig låter det inte som en spesiellt morsom tur. Er vel aldri morsomt å kjøre 100 mil på en dag. Nå kan man jo legge inn en lang stopp for å spise middag samt lade mye hvis ikke man har en stor forkjærlighet for nistepakke. Personlig spiser jeg stort sett ikke niste, i likhet med svenskene foretrekker jeg varm lunch. Men är det inte bara att konkludera med att andra kan ha andra köremönster och andra upplevelser av laddestop etc? Det är så mycket i tråden som jag bara klarar att läsa som att tesla är bäst, tesla fungerar för alla och om du mot förmodan skulle tro att en tesla inte passar för ditt behov så har du helt enkelt fel. Jag har tidigare kört ned till frankrike med flera chafförer, kört mer eller mindre konstant 25-30 timmar. En elbil skulle vara värdelös på en sådan tur pga av alla stop. Jag tror att väldigt många som kör på bra motorveier över längre sträckor inte vill stoppa alltför ofta eller spise stora middager några gånger på turen. Det är väl bara att erkänna att dagens elbilar inte är bra på allt trots att de är det för dig.
|
|
|
18/10/2018 09:15
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er ikke Tesla fanboy, ennå i alle fall, men det er et par krystallklare detaljer som gjør at det er Tesla som vurderes om jeg skal ta spranget over til elbil til våren.
Tesla har p.t. og sannsynligvis også om 2 år best rekkevidde, størst ladenettverk og kjappest lading. Det trenger vel ikke forsvares da det er ekte fakta fra virkeligheten og det ikke finnes noe alternativ å forsvare det mot.
Det siste er det vel ikke så mange som bestrider? Men; De detaljer som er "krystallklare" og viktigst for deg er kanskje ikke viktigst for alle? - Folk har ulikt kjøremønster, så noen er veldig opptatt av ladetid på langkjøring, mens for andre betyr det litt mindre - Noen trenger mye plass, andre klarer seg med mindre. - Noen vil ha SUV, andre synes sedan er mer praktisk - Noen tenker kun økonomi, mens andre lar følelsene få fritt spillerom i bilvalg - Noen liker mora, andre dattera, etc... Jeg selv tilhører kategorien som frem til nylig har sett El-bil som "umulig for meg" (jeg har i alle fall lett fram alle argumenter som støtter det synspunktet), men har fått endret kjøremønster og tar nå skrittet over. At jeg så velger noe annet enn Tesla begrunner jeg kun i subjektiv synsing samt praktiske ønsker. (Dette blir omtrent som når jeg velger en sykkel fremfor en annen. Hvorvidt andre mener det er "smartere" å gå for en rimeligere Canyon enn en dyrere Colnago for en halvslapp mosjonist er helt irrelevant for meg)
|
|
|
18/10/2018 09:40
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
För mig låter det inte som en spesiellt morsom tur. Er vel aldri morsomt å kjøre 100 mil på en dag. Nå kan man jo legge inn en lang stopp for å spise middag samt lade mye hvis ikke man har en stor forkjærlighet for nistepakke. Personlig spiser jeg stort sett ikke niste, i likhet med svenskene foretrekker jeg varm lunch. Men är det inte bara att konkludera med att andra kan ha andra köremönster och andra upplevelser av laddestop etc? Det är så mycket i tråden som jag bara klarar att läsa som att tesla är bäst, tesla fungerar för alla och om du mot förmodan skulle tro att en tesla inte passar för ditt behov så har du helt enkelt fel. Jag har tidigare kört ned till frankrike med flera chafförer, kört mer eller mindre konstant 25-30 timmar. En elbil skulle vara värdelös på en sådan tur pga av alla stop. Jag tror att väldigt många som kör på bra motorveier över längre sträckor inte vill stoppa alltför ofta eller spise stora middager några gånger på turen. Det är väl bara att erkänna att dagens elbilar inte är bra på allt trots att de är det för dig. Har man behov for mye motorveikjøring er 7-Serie, S-Klasse og Panamera aktuelle alternativer til Tesla som vil fungere utmerket (bedre enn Tesla) men det er ikke gratis. Alternativt kan man plage seg selv med en Avensis, Passat etc ved en mer mindre konstant motorveitur på 25-30 timer.
|
|
|
18/10/2018 10:13
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
För mig låter det inte som en spesiellt morsom tur. Er vel aldri morsomt å kjøre 100 mil på en dag. Nå kan man jo legge inn en lang stopp for å spise middag samt lade mye hvis ikke man har en stor forkjærlighet for nistepakke. Personlig spiser jeg stort sett ikke niste, i likhet med svenskene foretrekker jeg varm lunch. Men är det inte bara att konkludera med att andra kan ha andra köremönster och andra upplevelser av laddestop etc? Det är så mycket i tråden som jag bara klarar att läsa som att tesla är bäst, tesla fungerar för alla och om du mot förmodan skulle tro att en tesla inte passar för ditt behov så har du helt enkelt fel. Jag har tidigare kört ned till frankrike med flera chafförer, kört mer eller mindre konstant 25-30 timmar. En elbil skulle vara värdelös på en sådan tur pga av alla stop. Jag tror att väldigt många som kör på bra motorveier över längre sträckor inte vill stoppa alltför ofta eller spise stora middager några gånger på turen. Det är väl bara att erkänna att dagens elbilar inte är bra på allt trots att de är det för dig. Har man behov for mye motorveikjøring er 7-Serie, S-Klasse og Panamera aktuelle alternativer til Tesla som vil fungere utmerket (bedre enn Tesla) men det er ikke gratis. Alternativt kan man plage seg selv med en Avensis, Passat etc ved en mer mindre konstant motorveitur på 25-30 timer. Nå lager du mye problemer ut av et veldig lite problem for for flest. Man må ikke ha en Panamera eller S-klasse for å ha en behagelig tur på motorveien. Og er virkelig Tesla på samme nivå? Er det ikke hjulstøy i det hele tatt? Og jeg blir mektig imponert hvor mye enkelte dere er på langtur. Bruk heller tiden på å sykle  Kjøre bil er det kjipeste uansett, så sant det ikke er på bane.
|
|
|
[Re: Oystein L]
18/10/2018 10:24
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det siste er det vel ikke så mange som bestrider? Men; De detaljer som er "krystallklare" og viktigst for deg er kanskje ikke viktigst for alle? - Folk har ulikt kjøremønster, så noen er veldig opptatt av ladetid på langkjøring, mens for andre betyr det litt mindre - Noen trenger mye plass, andre klarer seg med mindre. - Noen vil ha SUV, andre synes sedan er mer praktisk - Noen tenker kun økonomi, mens andre lar følelsene få fritt spillerom i bilvalg - Noen liker mora, andre dattera, etc... Jeg selv tilhører kategorien som frem til nylig har sett El-bil som "umulig for meg" (jeg har i alle fall lett fram alle argumenter som støtter det synspunktet), men har fått endret kjøremønster og tar nå skrittet over. At jeg så velger noe annet enn Tesla begrunner jeg kun i subjektiv synsing samt praktiske ønsker. (Dette blir omtrent som når jeg velger en sykkel fremfor en annen. Hvorvidt andre mener det er "smartere" å gå for en rimeligere Canyon enn en dyrere Colnago for en halvslapp mosjonist er helt irrelevant for meg) Nå må du ikke begynne å spekulere i hva jeg mener om andres behov, kjøremønster osv, for det mener jeg ikke noe om. Du får heller lese det jeg skriver uten å lese det som ikke står mellom linjene. Jeg bare påpeker at for en som står på utsiden og titter inn på diskusjonen så er det litt rart at det skal hakkes på det eneste alternativet som faktisk dekker eller er nærmest på å dekke det behovet folk mener de har.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
18/10/2018 10:38
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Eller? Siden Tesla topper nybilsalget i september 2018, med alt det råe og fantastiske som er incoming av elbiler så må jo Norge være alvorlig befengt av idioter som ikke følger med i det hele tatt? Høh...
Man kan ikke toppe salgsstatistikk med en bil som enda ikke er levert, eller knapt er levert, ref I-pace, e-tron osv. P.t er det stort sett bare småbiler + Tesla.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
18/10/2018 10:40
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Det siste er det vel ikke så mange som bestrider? Men; De detaljer som er "krystallklare" og viktigst for deg er kanskje ikke viktigst for alle? - Folk har ulikt kjøremønster, så noen er veldig opptatt av ladetid på langkjøring, mens for andre betyr det litt mindre - Noen trenger mye plass, andre klarer seg med mindre. - Noen vil ha SUV, andre synes sedan er mer praktisk - Noen tenker kun økonomi, mens andre lar følelsene få fritt spillerom i bilvalg - Noen liker mora, andre dattera, etc... Jeg selv tilhører kategorien som frem til nylig har sett El-bil som "umulig for meg" (jeg har i alle fall lett fram alle argumenter som støtter det synspunktet), men har fått endret kjøremønster og tar nå skrittet over. At jeg så velger noe annet enn Tesla begrunner jeg kun i subjektiv synsing samt praktiske ønsker. (Dette blir omtrent som når jeg velger en sykkel fremfor en annen. Hvorvidt andre mener det er "smartere" å gå for en rimeligere Canyon enn en dyrere Colnago for en halvslapp mosjonist er helt irrelevant for meg) Nå må du ikke begynne å spekulere i hva jeg mener om andres behov, kjøremønster osv, for det mener jeg ikke noe om. Du får heller lese det jeg skriver uten å lese det som ikke står mellom linjene. Jeg bare påpeker at for en som står på utsiden og titter inn på diskusjonen så er det litt rart at det skal hakkes på det eneste alternativet som faktisk dekker eller er nærmest på å dekke det behovet folk mener de har. Nå her jeg bare lest av og til, men det virker som "Teslamenigheten" mener at Oystein har valgt feil bil. Han har jo tydeligvis sagt at han ikke trenger å lade på veien siden han har lader hjemme, på jobben og hytta. Det er ikke alle som synes det gøyeste på jord er å kjøre langtur eller trenger det. Tror det har blitt den nye hobbien til elbilister å se hvor langt de kommer på veien 
|
|
|
[Re: Hoaas]
18/10/2018 10:47
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Man kan ikke toppe salgsstatistikk med en bil som enda ikke er levert, eller knapt er levert, ref I-pace, e-tron osv. P.t er det stort sett bare småbiler + Tesla. Det sier jeg heller ikke, men jeg hinter til at kaaaanskje muligens det voldsomme salget av Tesla X i september kan skyldes at potensielle kunder av de du nevner ikke er overbevist og hopper på det som finnes i dag. Eller er kanskje en Model X en fin ventepølse?
Roy
|
|
|
18/10/2018 10:48
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå må du ikke begynne å spekulere i hva jeg mener om andres behov, kjøremønster osv, for det mener jeg ikke noe om. Du får heller lese det jeg skriver uten å lese det som ikke står mellom linjene. Jeg bare påpeker at for en som står på utsiden og titter inn på diskusjonen så er det litt rart at det skal hakkes på det eneste alternativet som faktisk dekker eller er nærmest på å dekke det behovet folk mener de har.
Beklager hvis jeg har uttrykt meg så uklart. Det jeg etter beste evne forsøker å si er at ønsker/behov varierer sterkt, og at det som for noen oppfattes som det soleklart beste alternativ kan være relativt uinteressant for andre. Begge kan ut i fra sitt ståsted ha like rett, og "motpartens" standpunkt kan være like uforståelig for begge. Når du så peker på "det eneste alternativet som faktisk dekker eller er nærmest på å dekke det behovet folk mener de har" påberoper jeg meg retten til å være uenig med deg
|
|
|
18/10/2018 10:52
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg bare påpeker at for en som står på utsiden og titter inn på diskusjonen så er det litt rart at det skal hakkes på det eneste alternativet som faktisk dekker eller er nærmest på å dekke det behovet folk mener de har. Som jag ser diskussionen så handlar den mest om att komma med en motpol till allt som tesla menigheten skriver. Tesla är ju bäst på allt och de de är bra på är nödvändigt för alla och om den nu inte är bäst på något så är det endå inte så viktigt (och om man inte förstår hur trevligt det är med pauser varje timme så kommer man snart förstå det). Det är ju faktiskt så att många som vill ha en elbil inte kommer ha en stor fördel av gratis superladare (som kostar 20 000 kr) eller superladare överhuvud taget medans andra har ett köremönster som gör att laddning relativt ofta skulle vara väldigt frustrerande. Någon annan kanske vill ha en bil som de kan parkera i sitt lokala parkeringshus osv.
|
|
|
18/10/2018 11:30
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Men nå er det pr dags dato et merke som utmerker seg med tanke på rekkevidde og tid på lader.
Ser på det som en udelt positiv sak at det kommer alternativer, det kommer forbrukerne til gode.
En ting er å stå på sidelinjen, en annen ting er å komme med alle mulige slags mer eller mindre aktuelle problemstillinger som å kjøre 90 mil uten å pisse, 1500 mil i året med 2 tonn skaphenger, 25 timer på motorvei etc.
|
|
|
18/10/2018 11:33
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
..Någon annan kanske vill ha en bil som de kan parkera i sitt lokala parkeringshus osv.
Det er faktisk et poeng for mange, det er ikke nødvendigvis slik at "more is better" for alle. Mitt veldig lokale "parkeringshus" har en del fysiske begrensninger, det er en av årsakene til at jeg helst ha en bil som ikke er alt for stor, gjerne på størrelse med en Octavia eller A4 (vi er stort sett bare to pluss hund, så plassbehovet er heller ikke så voldsomt). TM3 er sånn sett innenfor, men jeg vil ha fleksibiliteten med bakluke (også var det dette subjektive med utseende, for meg blir det litt for mye kinakopi av TMS) En ting er å stå på sidelinjen, en annen ting er å komme med alle mulige slags mer eller mindre aktuelle problemstillinger som å kjøre 90 mil uten å pisse, 1500 mil i året med 2 tonn skaphenger, 25 timer på motorvei etc.
Jeg har pt. ingen av de tre nevnte problemstillingene og står dermed fritt til å velge den bilen jeg vil, blant annet gitt kriteriene nevnt ovenfor, uansett hva andre måtte mene om det  (dette er selvfølgelig helt subjektivt, og jeg både forstår og respekterer at andre har helt andre prioriteringer)
|
|
|
18/10/2018 11:54
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Nå ser jo bilen du har endt opp med ut som en meget flott bil.
Har ikke så sterke meninger om bilvalg, ei heller bruker jeg mye penger på bil (betaler meg opp fra avtale om netto fri Passat). Men til tross for en del småplukk er jeg så storfornøyd at det er lite annet som frister.
Var vel jeg som først påpekte forbruket på I-Pace men bortsett fra ved en eventuell bilferie spiller det liten rolle. Forbruket øker jo en del fra TMS til TMX også.
|
|
|
18/10/2018 12:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Selvfølgelig er ikke elbil for alle. Selgerne jeg sitter på med rundt i Tyskland fra tid til annen, kunne aldri kjørt elbil. Norge er spesielt elbilvennlig med de lave fartsgrensene. Det at hver kilometer tar lenger tid å tilbakelegge og at man i tillegg har mindre luftmotstand gjør at det blir mye lengre tid mellom ladestoppene.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Oystein L]
18/10/2018 12:07
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nå må du ikke begynne å spekulere i hva jeg mener om andres behov, kjøremønster osv, for det mener jeg ikke noe om. Du får heller lese det jeg skriver uten å lese det som ikke står mellom linjene. Jeg bare påpeker at for en som står på utsiden og titter inn på diskusjonen så er det litt rart at det skal hakkes på det eneste alternativet som faktisk dekker eller er nærmest på å dekke det behovet folk mener de har.
Beklager hvis jeg har uttrykt meg så uklart. Det jeg etter beste evne forsøker å si er at ønsker/behov varierer sterkt, og at det som for noen oppfattes som det soleklart beste alternativ kan være relativt uinteressant for andre. Begge kan ut i fra sitt ståsted ha like rett, og "motpartens" standpunkt kan være like uforståelig for begge. Når du så peker på "det eneste alternativet som faktisk dekker eller er nærmest på å dekke det behovet folk mener de har" påberoper jeg meg retten til å være uenig med deg Ja? Var du i tvil om du var uenig eller ikke? Du har dine behov og jeg har mine, og du har sikkert som meg ingen som helst behov for å stadig vekk måtte forsvare egne valg. Men jeg kommer til å gjøre det fordiom når den tid kommer. For å utbrodere litt mer hva jeg ser fra mitt objektive ståsted og ser på en Tesla da. Jeg ser en elbil med lang rekkevidde, ganske enkelt den lengste rekkevidden. (nå, i 2019, 2020 osv, du skjønner tegninga) Jeg ser en elbil med et godt utbygd og tilrettelagt ladenettverk. (så får hver enkelt vurdere viktigheten av det, for meg er det viktig, faktisk) Jeg ser en elbil man kan lade kjapt, som i at mange vil få dekket sitt behov på langtur med under timen totalt i ladestopp med mindre man skal veldig langt eller er hissig på gassen. Jeg ser en elbil med god nok plass til å kunne fungere som bil nr 1 for en familie på 4. Jeg ser en elbil som jeg antar vil dekke veldig manges behov (ikke ønsker, lyster osv, nei vi snakker behov), om de ønsker å kjøre elbil og skal kjøre litt langt innimellom. Det jeg ikke ser akkurat nå er hvilke elbiler som utfordrer Tesla på disse tingene jeg ser at den har. Derfor velger jeg å sikte meg inn på det alternativet som utpeker seg basert på mine kriterier. Verre er det faktisk ikke for meg, husk at jeg kjører Passat i dag og synes det er både en fin og god bil. 
Roy
|
|
|
[Re: Red Devils]
18/10/2018 12:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nå lager du mye problemer ut av et veldig lite problem for for flest. Man må ikke ha en Panamera eller S-klasse for å ha en behagelig tur på motorveien. Og er virkelig Tesla på samme nivå? Er det ikke hjulstøy i det hele tatt?
Ved 160km/t har de fleste biler veldig mye motorstøy. Jeg kjørte 500km T/R Munchen - Rothenburg så fort jeg turte/kunne på en forretningsreise i tidligere i år - i en Opel Insignia stasjonsvogn. Det var slitsomt. Denne støyen slipper man i en Tesla. I tillegg kommer komforten ved høye hastigheter. Det er stor forskjell på stabiliteten til biler når man bikker 150 km/t.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
18/10/2018 12:25
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Opel er vel ingen panamera eller s-klasse.
Har du prøvd en skikkelig ny luksusbil på motorveien?
|
|
|
[Re: Skjelven]
18/10/2018 12:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Opel er vel ingen panamera eller s-klasse. Det var da også mitt poeng. Har du prøvd en skikkelig ny luksusbil på motorveien? Nei, verken som passasjer eller fører. Jeg har sittet på med en del ordinære Audier og BMW-er, og det funker en del bedre.
|
|
|
18/10/2018 12:54
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Derfor velger jeg å sikte meg inn på det alternativet som utpeker seg basert på mine kriterier. Verre er det faktisk ikke for meg, husk at jeg kjører Passat i dag og synes det er både en fin og god bil. Me too... 
|
|
|
|
|