Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Syklist1]
17/10/2018 08:03
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjøre du mye på langtur med lading langs veien er det fortsatt kun Tesla som gjelder. Det er interessant å se at folk uten egen erfaring med elbil undervurderer dette.
....Undervurderer, eller konkluderer med at dette betyr lite for dem selv siden de har et kjøremønster med få langturer hvor dette kan være en problemstilling? Det er ikke vanskelig å konkludere med det, det er bare å se elbilister som strever med kø på ladestasjoner. OK. Det er som kjent vanskelig å forstå andres motivasjon ut i fra ens egne preferanser... Jeg vet hvor jeg bor og normalt ferdes, og mitt eget kjøremønster kjenner jeg relativt godt. Jeg har egen P med lading på kontoret, jeg har lagt opp egen 30A kurs hjemme og 16A på hytta. Lading underveis ser jeg på som en nødløsning jeg helst vil unngå. (I tillegg vil vi i overskuelig fremtid ha en ok fossilbil i husstanden, men det er en annen sak) Jeg velger meg hus, hytte og bil som dekker de daglige behov/ønsker, ikke de få unntakene hvert jubelår
Redigert av Oystein L; 17/10/2018 08:11.
|
|
|
[Re: erling]
17/10/2018 08:27
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Audien blir bra. Men dere som kjøper den kommer til en verden med relativt få ladere som det vil bli myyyye kø på nå som det veltet ut elbiler av alle mulige slag. I tillegg så tar ladinga lang tid. Dyrt er det også. Kjøre du mye på langtur med lading langs veien er det fortsatt kun Tesla som gjelder. Det er interessant å se at folk uten egen erfaring med elbil undervurderer dette. Vi er vel i stand til og vurdere hvor vi kjører fordi. Kjører veldig lite langt. Kjørte til Kristiansand på NM, hadde jeg aldri gidda med Elbil uansett hvor mange ladere. Fly hadde vært minst like fornuftig i stedet for å kjøre 160 mil der uansett. Det siste året er det den turen, Birken og Vasan jeg kommer på. Kan si jeg har glemt to da så er vi oppe i 5 turer. Orker høyst sannsynlig ikke og ha bare en bil uansett og ender trolig opp med en touran vare (11-13 mod) i tillegg så skal jeg langt kan jeg ta den. Står da igjen med de turene vi drar langt og fler enn to, per nå vet jeg av ingen..
|
|
|
[Re: Ripen]
17/10/2018 08:54
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Erling skrev "kjører du mye på langtur med lading langs veien".
De øvrige bilene vil fungere til langtur de også men med langt mindre fleksibilitet da man har lagt førre ladepunkter, mer kø og tregere hastighet.
Kjører man for eksempel Trondheim - Oslo bruker man >30 min på lader sammenlignet med 15 minutter for TMS
|
|
|
17/10/2018 09:20
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De øvrige bilene vil fungere til langtur de også men med langt mindre fleksibilitet da man har lagt førre ladepunkter, mer kø og tregere hastighet.
Kjører man for eksempel Trondheim - Oslo bruker man >30 min på lader sammenlignet med 15 minutter for TMS Jada, og du svarte på mitt innlegg hvor jeg refererte til de som "konkluderer med at dette betyr lite for dem selv, siden de har et kjøremønster med få langturer". (Innen Audien kommer på veiene i noe særlig volum tror jeg også at det har dukket opp flere hurtigladere, men et er en annen sak)
|
|
|
17/10/2018 10:03
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjører man for eksempel Trondheim - Oslo bruker man >30 min på lader sammenlignet med 15 minutter for TMS Han skrev også at det er interessant å se at folk uten egen erfaring med elbil undervurderer dette. Grunnen til at vi undervurderer det er at vi ikke har noe særlig planer om å kjøre langt med vår kommende elbil.
|
|
|
17/10/2018 10:25
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Tror majoriteten av de som kjøper bil til 3/4 million har som plan å ha den som nummer 1 bil.
|
|
|
17/10/2018 10:29
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror majoriteten av de som kjøper bil til 3/4 million har som plan å ha den som nummer 1 bil. Javisst, det tror jeg også, men det betyr ikke nødvendigvis at de har et kjøremønster som inneholder så mange nonstop-turer over 30 mil....
|
|
|
17/10/2018 10:31
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror majoriteten av de som kjøper bil til 3/4 million har som plan å ha den som nummer 1 bil. Det kan nok stemme, og da vil jo en eventuell fossilbil nr 2 fungere til de få turene..nemlig den sjeldne langturen hvor lading underveis kunne blitt en utfordring.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
17/10/2018 10:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det kan nok stemme, og da vil jo en eventuell fossilbil nr 2 fungere til de få turene..nemlig den sjeldne langturen hvor lading underveis kunne blitt en utfordring.
Da må man antakelig ha en ganske stor eksosbil. I tillegg er det jo en del familier som klarer seg med én bil.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
17/10/2018 10:42
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror majoriteten av de som kjøper bil til 3/4 million har som plan å ha den som nummer 1 bil. Skal være nummer 1 bil, men fakta er at jeg likevel kjører veldig lite langt. Egentlig kun i forbindelse med noen ritt som det har blitt mindre og mindre av. Tur/retur hytta er den turen som skjer ofte i tillegg til til/fra jobb og det er ca 20 mil og da slipper jeg og lade med en Audi. Tror egentlig majoriteten har et begrenset behov for disse hurtigladerne når rekkevidden er opp mot 40 mil
|
|
|
17/10/2018 10:45
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Så man skal altså humpe rundt i en rimelig fossilbil på langtur eller kjøpe 2 biler a 3/4 million.
|
|
|
[Re: GeirK]
17/10/2018 10:46
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det kan nok stemme, og da vil jo en eventuell fossilbil nr 2 fungere til de få turene..nemlig den sjeldne langturen hvor lading underveis kunne blitt en utfordring.
Da må man antakelig ha en ganske stor eksosbil. I tillegg er det jo en del familier som klarer seg med én bil. Det kommer jo helt an på hvor mange man er, om man har behov for bakovervendt barnesete og hva man skal ha med seg. Ja, det er nok mange som klarer seg med bare èn bil, likevel tror jeg behovet for å kunne kjøre 40+ mil med god tilgang til hurtigladere er relativt begrenset for de fleste. Jobber du som reisende selger og bruker bilen som firmabil er jo saken en helt annen.
|
|
|
17/10/2018 10:56
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så man skal altså humpe rundt i en rimelig fossilbil på langtur eller kjøpe 2 biler a 3/4 million. Ja, så lenge jeg har to biler og jeg kan kjøre så langt jeg vil med den ene (som i midt tilfelle er snakk om en Touran til rundt 120k) så blir sikkert den brukt de 2-3 gangene jeg skal kjøre langt på ritt ja. Hva er rart med det? Familiebilen som blir etron vil da samtidig være i bruk av samboeren og guttungen siden de ikke skal kjøre langt.
|
|
|
[Re: Kriss]
17/10/2018 11:18
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror majoriteten av de som kjøper bil til 3/4 million har som plan å ha den som nummer 1 bil. Skal være nummer 1 bil, men fakta er at jeg likevel kjører veldig lite langt. Egentlig kun i forbindelse med noen ritt som det har blitt mindre og mindre av. Tur/retur hytta er den turen som skjer ofte i tillegg til til/fra jobb og det er ca 20 mil og da slipper jeg og lade med en Audi. Tror egentlig majoriteten har et begrenset behov for disse hurtigladerne når rekkevidden er opp mot 40 mil Da må man antakelig ha en ganske stor eksosbil.
"Familier" finnes i mange varianter, og behovene er svært forskjellige i de ulike fasene av livet. Det er ikke alle som har stor familie med en skokkk med unger, og mye pargas å dra på når de skal kjøre langt. Selv er vi to voksne, og av og til en hund. Normalt har vi alt vi trenger dit vi kommer, så bagasjeplass er ingen begrensende faktor. Vi har veldig få turer over 27 mil, og dersom vi en sjelden gang skal ut på en lengre tur hvor vi ser at lading kan bli trøblete har vi en rimelig grei A3 som klarer seg finfint for to voksne.
|
|
|
[Re: Oystein L]
17/10/2018 11:33
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det er viktig å planlegge bilkjøpet SOM OM du skulle kjørt maks kjørelengde, gjerne et par ganger i uka. All planlegging må gjøres slik at Tesla står igjen som det eneste reelle alternativet. Trodde du hadde fått med deg såpass 
|
|
|
[Re: Øyvind V]
17/10/2018 11:38
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er viktig å planlegge bilkjøpet SOM OM du skulle kjørt maks kjørelengde, gjerne et par ganger i uka. All planlegging må gjøres slik at Tesla står igjen som det eneste reelle alternativet. Trodde du hadde fått med deg såpass Shit, det hadde jeg misset....  (blir som da vi bygde hus for 25 år siden. Fruen mente det var viktig å ha stor nok stue til å kunne holde konfirmasjon hjemme. Jeg hadde mine meninger om hvor nødvendig det var å bygge hus man skulle ha i mange år basert på spec. for TO enkeltdager....)
|
|
|
17/10/2018 11:41
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det er viktig å planlegge bilkjøpet SOM OM du skulle kjørt maks kjørelengde, gjerne et par ganger i uka. All planlegging må gjøres slik at Tesla står igjen som det eneste reelle alternativet. Trodde du hadde fått med deg såpass Shit, det hadde jeg misset....  (blir som da vi bygde hus for 25 år siden. Fruen mente det var viktig å ha stor nok stue til å kunne holde konfirmasjon hjemme. Jeg hadde mine meninger om hvor nødvendig det var å bygge hus man skulle ha i mange år basert på spec. for TO enkeltdager....) Ha ha! Hun kjører antakelig Tesla da 
|
|
|
[Re: Øyvind V]
17/10/2018 11:56
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er viktig å planlegge bilkjøpet SOM OM du skulle kjørt maks kjørelengde, gjerne et par ganger i uka. All planlegging må gjøres slik at Tesla står igjen som det eneste reelle alternativet. Trodde du hadde fått med deg såpass Shit, det hadde jeg misset....  (blir som da vi bygde hus for 25 år siden. Fruen mente det var viktig å ha stor nok stue til å kunne holde konfirmasjon hjemme. Jeg hadde mine meninger om hvor nødvendig det var å bygge hus man skulle ha i mange år basert på spec. for TO enkeltdager....) Ha ha! Hun kjører antakelig Tesla da Jeg vant diskusjonen den gangen (hun har i ettertid konkludert med at jeg hadde rett, og vi har senere byttet til et "enda mindre" hus), og hun kjører A3 nå (mens far nå kan få velge fritt etter å ha kjørt Dieselpassater siden forrige århundre) Et annet moment; Det at man ikke lenger har behov for stor bil med masse plass til barnevogner og pargas betyr ikke nødvendigvis at man nå er fornøyd med en liten skranglebil av asiatisk opphav, man kan fortsatt ønske seg et highend kjøretøy (eller "premiumbil" om du vil). Ikke så ulikt ønsket om å ha en highend sykkel for å nyte opplevelsen, selv om det går sakte oppover bakkene
Redigert av Oystein L; 17/10/2018 12:04. Rediger grunn: Et lite hjertesukk
|
|
|
17/10/2018 12:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da må man antakelig ha en ganske stor eksosbil.
"Familier" finnes i mange varianter, og behovene er svært forskjellige i de ulike fasene av livet. Men her var utgangspunktet at bil nr 1 var en bil til 750000 kroner. Da har man mest sannsynlig behov for en del plass.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
17/10/2018 12:12
|
AndreasLie
Avhengig
|
Avhengig
Kjørte Lørenskog - Frøya (580km) t/r retur i en Opel Ampera. Det gikk helt smertefritt og det var nok med ladestasjoner vi kunne stoppe ved. Ikke opplevde vi kø heller. Første stopp var i Alvdal hvor vi spiste mat mens vi ladet ca 40 min. Så ladet vi litt på Bergkåk mens vi handla alkohol til festen vi skulle på. Hjem så tok vi en kikk på Aukrustmuseet mens vi ladet, samt en rask stopp på Kiwi i Elverum. Så nei, man må ikke ha Tesla for å kunne komme seg på lengre turer
|
|
|
17/10/2018 12:20
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"Familier" finnes i mange varianter, og behovene er svært forskjellige i de ulike fasene av livet. Men her var utgangspunktet at bil nr 1 var en bil til 750000 kroner. Da har man mest sannsynlig behov for en del plass. Ja, plass til barnevogn/pulk, skiboks, hengermulighet og komme seg tur/retur hytta uten og lade er styrende. Så egentlig kun vært Tesla X som har vært muligheten til nå, det har vært helt uaktuelt, men nå åpner det seg jo plutselig en ny verden når både tyskerne og sikkert svenskene snart også kommer på banen. At jeg tar den andre bilen når jeg skal kjøre langt 5 ganger i året ser jeg ikke akkurat på som noe problem
|
|
|
17/10/2018 12:21
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"Familier" finnes i mange varianter, og behovene er svært forskjellige i de ulike fasene av livet. Men her var utgangspunktet at bil nr 1 var en bil til 750000 kroner. Da har man mest sannsynlig behov for en del plass. Hvorfor det? Forklar gjerne Jeg selv har ikke lenger behov for så mye plass, men vil gjerne ha en premiumbil (ønsker dog fortsatt litt lastevennlighet, så ren sedan utgår)
|
|
|
[Re: AndreasLie]
17/10/2018 12:25
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjørte Lørenskog - Frøya (580km) t/r retur i en Opel Ampera. Det gikk helt smertefritt og det var nok med ladestasjoner vi kunne stoppe ved. Ikke opplevde vi kø heller. Første stopp var i Alvdal hvor vi spiste mat mens vi ladet ca 40 min. Så ladet vi litt på Bergkåk mens vi handla alkohol til festen vi skulle på. Hjem så tok vi en kikk på Aukrustmuseet mens vi ladet, samt en rask stopp på Kiwi i Elverum. Så nei, man må ikke ha Tesla for å kunne komme seg på lengre turer I utgangspunktet ser jeg på dette som svært lite smertefritt. 4 stopp til lading tur/retur Oslo høres for meg ut som kun prakk.. I stedet for å late som det er både koslig og praktisk å stoppe er jeg ærlig og sier at dette er pes og jeg kommer til å ta dieseldyret i stedet på en slik tur. Jeg stopper kun for å pisse og fylle diesel skal jeg til Oslo, bli ferdig med det og komme seg frem liksom..  Men hadde vi hatt bare en bil hadde jeg sikkert lata som og sagt det er så fint å stoppe å spise mat, handle, lese avisa og gjerne gå seg en kort tur mens bilen lader jeg og.. 
|
|
|
[Re: Kriss]
17/10/2018 13:06
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Kjørte Lørenskog - Frøya (580km) t/r retur i en Opel Ampera. Det gikk helt smertefritt og det var nok med ladestasjoner vi kunne stoppe ved. Ikke opplevde vi kø heller. Første stopp var i Alvdal hvor vi spiste mat mens vi ladet ca 40 min. Så ladet vi litt på Bergkåk mens vi handla alkohol til festen vi skulle på. Hjem så tok vi en kikk på Aukrustmuseet mens vi ladet, samt en rask stopp på Kiwi i Elverum. Så nei, man må ikke ha Tesla for å kunne komme seg på lengre turer I utgangspunktet ser jeg på dette som svært lite smertefritt. 4 stopp til lading tur/retur Oslo høres for meg ut som kun prakk.. I stedet for å late som det er både koslig og praktisk å stoppe er jeg ærlig og sier at dette er pes og jeg kommer til å ta dieseldyret i stedet på en slik tur. Jeg stopper kun for å pisse og fylle diesel skal jeg til Oslo, bli ferdig med det og komme seg frem liksom..  Men hadde vi hatt bare en bil hadde jeg sikkert lata som og sagt det er så fint å stoppe å spise mat, handle, lese avisa og gjerne gå seg en kort tur mens bilen lader jeg og.. Jeg tror jeg hadde foretrukket den kuleste og mest komfortable bilen av de to og heller stoppa litt lenger gitt. Det er vel noe av det som gjør at folk digger de store og dyre elbilene så mye mer enn det gamle fossilgreiene, at de er så digge å kjøre langt med?
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
17/10/2018 13:28
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Det er vel noe av det som gjør at folk digger de store og dyre elbilene så mye mer enn det gamle fossilgreiene, at de er så digge å kjøre langt med?
Mulig bilen er digg, men når det gjelder det praktiske ved langturer så er ikke menigheten lenger troverdig. Man finner vikarierende argumenter for å forsvare sitt valg for man er jo ikke dum... Testen som stod omtalt nylig viste at el-biler ikke er brukbar til langturer. Og det kan de fleste resonnere seg fram til. Det er ikke slik at alle synes det er så flott å måtte stoppe i lengre tid hver 25-30 mil hvis man kjører i 100 kmt +. Jeg for min del synes det er uhorvelig upraktisk - f.eks hvis barna akkurat har sovnet i bilen og man vil tråkke til med noen mil. De våkner garantert når bilen stopper for å lades, og da kan helvete være løs.
|
|
|
17/10/2018 13:29
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Poenget til enkelte er det at med de andre elbilenene må man på lengre turer stå dobbelt så lenge som en Tesla for å få samme antall mil på batteriet.
|
|
|
[Re: Marøder]
17/10/2018 13:37
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Det er vel noe av det som gjør at folk digger de store og dyre elbilene så mye mer enn det gamle fossilgreiene, at de er så digge å kjøre langt med?
Mulig bilen er digg, men når det gjelder det praktiske ved langturer så er ikke menigheten lenger troverdig. Man finner vikarierende argumenter for å forsvare sitt valg for man er jo ikke dum... Testen som stod omtalt nylig viste at el-biler ikke er brukbar til langturer. Og det kan de fleste resonnere seg fram til. Det er ikke slik at alle synes det er så flott å måtte stoppe i lengre tid hver 25-30 mil hvis man kjører i 100 kmt +. Jeg for min del synes det er uhorvelig upraktisk - f.eks hvis barna akkurat har sovnet i bilen og man vil tråkke til med noen mil. De våkner garantert når bilen stopper for å lades, og da kan helvete være løs. Den testen blir som å teste en Supersix i en DH-løype for å konkludere med at det er en dårlig sykkel.
|
|
|
17/10/2018 13:42
|
jaks74
Entusiast
|
Entusiast
Det begynner jo å nærme seg nå for oss som bare har/trenger en (familie)bil, og jeg kan jo bruke nesten bruke 150-200' mer på en el-bil enn en fossilbil (jfr. bom, bensin mm.) per nå, men da sparer jeg jo ingen ting totalt sett. Blir det i tillegg pes med lading de neste x årene vet jeg ikke om jeg gidder. Jeg har 27 mil til hytta, skal opp Gudbransdalen, sammen med ca. 2000 andre I-pace/e-tron mfl., regner jeg med, kan bli litt stress på utfartsdager. Vil ha skiboks og hengerfeste til sykler, E-tron virker jo å være veldig bra da, det snakkes vel om kanskje 450km optimalt, vinter, skiboks, snøslaps, kan holde hardt med 27mil da, kanskje hvis jeg kjører som en prest og velger RV4 med landeveisfart i stedet for E6 motorvei.
|
|
|
17/10/2018 13:53
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mulig bilen er digg, men når det gjelder det praktiske ved langturer så er ikke menigheten lenger troverdig. Man finner vikarierende argumenter for å forsvare sitt valg for man er jo ikke dum... Testen som stod omtalt nylig viste at el-biler ikke er brukbar til langturer. Og det kan de fleste resonnere seg fram til. Det er ikke slik at alle synes det er så flott å måtte stoppe i lengre tid hver 25-30 mil hvis man kjører i 100 kmt +. Jeg for min del synes det er uhorvelig upraktisk - f.eks hvis barna akkurat har sovnet i bilen og man vil tråkke til med noen mil. De våkner garantert når bilen stopper for å lades, og da kan helvete være løs. Den testen blir som å teste en Supersix i en DH-løype for å konkludere med at det er en dårlig sykkel. Fordi testen ble gjennomført under "normale forhold og normalt kjøremønster"?? Så lenge resultatet ikke er i menigheten sin favør, så finner man alltid en grunn..blir litt som med laksefiskere og teorier om hvorfor laksen ikke biter 
|
|
|
17/10/2018 14:05
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Mulig bilen er digg, men når det gjelder det praktiske ved langturer så er ikke menigheten lenger troverdig. Man finner vikarierende argumenter for å forsvare sitt valg for man er jo ikke dum... Testen som stod omtalt nylig viste at el-biler ikke er brukbar til langturer. Og det kan de fleste resonnere seg fram til. Det er ikke slik at alle synes det er så flott å måtte stoppe i lengre tid hver 25-30 mil hvis man kjører i 100 kmt +. Jeg for min del synes det er uhorvelig upraktisk - f.eks hvis barna akkurat har sovnet i bilen og man vil tråkke til med noen mil. De våkner garantert når bilen stopper for å lades, og da kan helvete være løs. Den testen blir som å teste en Supersix i en DH-løype for å konkludere med at det er en dårlig sykkel. Nei, det er klart at den testen må plukkes i biter av menigheten. De hadde i gjennomsnitt 83,2 km kapasitet igjen på batteri når de ladet (på vei sør). Ser ikke problemet med det. De opplevde også dobbelt så lang ladetid som forventet. Det er vel ikke noe å lure på - skal man kjøre over 100 km/t over litt lengde, er det fossilbil som gjelder. Selv gjør jeg dette sjeldent, vi tar heller fly. Så det er ikke et hinder for meg at en el-bil ikke duger på langtur etter min preferanser. Men det er jo utrolig å høre alle vikarierende argumenter og bortforklaringer som brukes for å forklare el-bilens fortreffelighet også på dette området.
|
|
|
|
|