Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Øyvind V] #2518764 28/10/2018 07:45
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Ville ikke kjøpt blant de billigste søkerne, og lest litt tester på brukervennlighet og presisjon i søket. Det aller aller viktigste er at du trener med søkeren din, blir kjent med hvordan den funker, og hvordan du kan bruke den mest mulig effektivt. Det kan aldri gjentas nok ganger.
Mammut går for å være veldig intuitive og lettere i bruk, samt har gode søkeegenskaper. Det er mitt personlige valg, men så har jeg ikke prøvd noen andre i nyere tid. Ville også lagt vekt på stor skjerm, med belysning.
Det med batterier har jeg aldri hørt noe om, men på generell basis har jeg langt mer tillit til kompetansen hos vpg enn hos mange andre. Evnt sjekk opp med aktuell produsent

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Øyvind V] #2518824 28/10/2018 13:40
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Øyvind V
Sko kjøpt. Maestrale satt så godt på foten at jeg tror det skal bli veldig bra. Men skal prøvegå dem inne noen ganger til før jeg blir 100 % sikker.

Neste gadget på lista: Skredsøker. Er det en modell man bare "må" ha, eller er det hipp som happ hva man velger? BCA Tracker 3 f.eks. Bra greie?

Med det samme: På vpg.no står det "NB!NB!NB! IKKE BRUK LITIUM-BATTERIER I SKREDSØKERE". På Fjellsport står det at litiumbatterier er godt egnet i skredsøkere fordi de takler kulde bedre, og ikke avgir syre om de ødelegges. Hvem har rett?

Man skal bruke de batteriene som produsent spesfiserer. I alle søkere jeg kjenner til er det vanlige alkaliske batterier. Det advares mot å bruke andre batterier. Usikker på om det er andre grunner også, men dersom du bruker litiumbatterier vil ikke søkeren vise rett batteristatus (jeg har testet). Det er kjedelig hvis du trodde det var fullt men så er det 10 % og du står midt i et skred og søker etter samboeren din.

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Øyvind V] #2518826 28/10/2018 13:48
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
hvor finner du det på fjellsport? jeg finner det ikke, men om de skriver det er det skuffende dårlig

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: jorn] #2518833 28/10/2018 15:20
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Her ligger det info om batteri (både alkaliske og litium) på fjellsport.no (Barryvox S). Dette står bare på denne ene modellen, så det kan jo være den er klar for begge deler. Stusset bare siden VPG så tydelig advarer mot å bruke litium (men riktignok bare på BCA Tracker 3).

Det er sånn sett ikke kryssende anbefalinger siden det står forskjellige ting på forskjellige modeller.

Redigert av Øyvind V; 28/10/2018 15:21.
Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Øyvind V] #2518875 28/10/2018 18:55
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
Se der ja. Dette er en unik funksjon på Barryvox S som jeg ikke har fått med meg før nå (fins feks ikke på søstermodellen Barryvox).

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Øyvind V] #2518882 28/10/2018 19:46
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Vil anbefale en treantenners skredsøker og det er kjekt med markering men ikke et møst. De fleste lager gode skredsøkere i dag. Så det er kurant å kjøpe noe rimelig. Har erfaring med litt forskjellig. Favoritten min i bruk er pieps micro, men jeg kan ikke anbefale den siden den har en alvorlig svakhet.

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Paulus] #2518981 29/10/2018 08:55
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Intens nerding på skredsøkere i helga. Tracker 2 seiler opp som en god kandidat; den koster ikke all verden, har tre antenner, og får mye skryt på nett når det gjelder hastighet. Får minus for at den ikke er like god som de beste til å finne flere begravde, men får pluss for det som kanskje er viktigst for meg nå: At den er svært enkel å bruke for nybegynnere. 2.399,- på XXL for bare søkeren, 2.899,- på XXL for søkeren, spade og søkestang.

Trodde jeg skulle ende opp med en billig toppturpakke, men neida...

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Øyvind V] #2518996 29/10/2018 09:35
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Tracker to er bra. Har brukt den noen ganger på øving. Den krever en del trening hvis det er flere som er begravd, spesielt hvis de begravde ligger nært hverandre. Absolutt et bra valg.

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Paulus] #2518999 29/10/2018 09:51
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Får ta med bare én person på tur ICON_SMILE

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Øyvind V] #2519009 29/10/2018 09:57
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg synes Mammut Pulse betydelig bedre å bruke enn Tracker 2.

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Paulus] #2519022 29/10/2018 10:49
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: Paulus
Vil anbefale en treantenners skredsøker og det er kjekt med markering men ikke et møst. De fleste lager gode skredsøkere i dag. Så det er kurant å kjøpe noe rimelig. Har erfaring med litt forskjellig. Favoritten min i bruk er pieps micro, men jeg kan ikke anbefale den siden den har en alvorlig svakhet.

Jeg er ikke helt opplyst, hva er den alvorlige svakheten med pieps micro?

Jeg har selv pieps dsp sport, og er veldig fornøyd med denne. Enkel og intuitiv i bruk. Jeg ble anbefalt av en tindeveileder å ikke legge lista for høyt på søkere, altså ikke gå for den med flest funksjoner, da det kan bli forvirrende i en kaotisk søkesituasjon.

Det viktigste er uansett å bruke søker/mottaker aktivt, f.eks. gjøre kompissjekker før man starter turen, og øve seg på å finne nedgravde gjenstander ved bruk av søkeren.

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Arne_And] #2519028 29/10/2018 11:04
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hva som er betydelig bedre kan du gjerne utdype. Jeg synes i alle fall det er interessant å vite. Det jeg synes er bedre med pulsen er at den nok er enklere å forstå for nybegynnere. For litt mer avansert bruk er den nok overlegen tracker 2, mest fordi den har større funksjonalitet. Mer generelt synes jeg begge er enkle å bruke, så ingen er sånn sett betydelig bedre enn den andre i mine øyne. Ulempen med pulsen er at den er litt treig, spesielt de siste oppdateringene. I tillegg synes jeg den er for utsatt for forstyrrelser fra mobil og andre elektroniske enheter. Og bæresystemet er ikke det beste, selv om det er rimelig ok. Selv om pulsen har sine svakheter har den vært gullstandarden i mange mange år og er den søkeren jeg bruker oftest selv.

Hvis jeg skulle anbefalt en rimelig pakke i prisområdet til tracker2 må det etter et kjapt søk bli Pieps DSP Sport . Den koster vel omtrent det samme som tracker 2 pakken (2899 vs 2949). Du får en søker som er en av de beste på markedet, og i mine øyne ganske lik tracker 2 i bruk, men med bedre funksjonalitet og rekkevidde. Den har i tillegg en av, om ikke det beste bæresystemet på markedet. I tillegg lager pieps veldig gode søkestenger, men spaden i tracker2 pakken er kanskje mer komptakt.

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: oyvinsr] #2519031 29/10/2018 11:17
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: oyvinsr

Jeg er ikke helt opplyst, hva er den alvorlige svakheten med pieps micro?

Det viktigste er uansett å bruke søker/mottaker aktivt, f.eks. gjøre kompissjekker før man starter turen, og øve seg på å finne nedgravde gjenstander ved bruk av søkeren.

Noen microer (ikke alle, så du kan være heldig) trenger veldig lite bevegelse på bryteren for å slå den fra på til av. Bryteren er ikke godt nok beskyttet i bæresystemet, slik at du kan risikere å slå av senderen når du er ute på tur uten å være klar over det. Når du kjenner til problemet så kan man gjøre tiltak for å unngå at det skjer, derfor bruker jeg min fortsatt. Av den grunn vil jeg ikke nødvendigvis anbefale den til andre, spesielt ikke når det finnes så mange gode alternativer.

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Paulus] #2519047 29/10/2018 12:26
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O

Hvis jeg skulle anbefalt en rimelig pakke i prisområdet til tracker2 må det etter et kjapt søk bli Pieps DSP Sport . Den koster vel omtrent det samme som tracker 2 pakken (2899 vs 2949). Du får en søker som er en av de beste på markedet, og i mine øyne ganske lik tracker 2 i bruk, men med bedre funksjonalitet og rekkevidde. Den har i tillegg en av, om ikke det beste bæresystemet på markedet. I tillegg lager pieps veldig gode søkestenger

Må si meg enig her, bæresele og søkestengene til Pieps er helt supre.

Ang. spader så syns jeg det er litt vanskelig å finne en som tar førsteplass.
Har brukt en BCA B1 spade i flere år, likte denne helt greit. Samboer har en Salewa Scratch, denne er kjempebra bygd, stiv, og er god i bruk. Selv kjøpte jeg en G3 Avitech spade i fjor, da jeg ville ha D-håndtak og helt slett blad, slik at den er enkel å bruke med votter, og at den lager fine flater når man graver snøprofiler. Litt skuffet over finish/kvalitetsfølelse på G3en, men det er vel kanskje grenser for hva man skal forvente av en spade.

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Øyvind V] #2519051 29/10/2018 12:35
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Vekt bør ikke gå utover funksjon på en spade. Spaden må fungerer i isskavler og hard snø. Det kan være forskjellen på liv og død. Det er mange som har en ubrukelig spade i sekken som bare kan brukes i myk snø.

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Red Devils] #2519053 29/10/2018 12:42
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Har en spade fra Voile som jeg er veldig godt fornøyd med. Den har fått mye juling, men er like fin. Tipper det er den som kommer til å bli med på tur (men det kan jo være at en av pakkeløsnings-spadene er like gode da...).

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Øyvind V] #2519069 29/10/2018 13:42
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Øyvind V
Trodde jeg skulle ende opp med en billig toppturpakke, men neida...
Du er nok ikke den første som har trodd det.

Ketil
Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Øyvind V] #2519090 29/10/2018 14:25
Bøygen Offline
Entusiast
Entusiast
For ytterligere nerding på søkere kan du bruke noen timer på beaconreviews.com.
Har selv Barryvox pulse og har vært veldig fornøyd med det.
Hadde sterkt vurdet den rimelige av barryvoxene hvis jeg skulle kjøpt nå, men det er mer fordi jeg er fornøyd med det jeg har, enn at jeg har sammenliknet det med annet på markedet.

Når det gjelder spader derimot har jeg prøvd en hel masse og kommet frem til at g3 avitech er overlegen alt annet.
Alle som påstår noe annet er enten emneveike eller uttaler seg mot bedre vitende. Punktum basta faen. ICON_COOL

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Paulus] #2519101 29/10/2018 14:45
Arne_And Offline
More than words
More than words
Hva som er betydelig bedre kan du gjerne utdype.

Jeg synes den er mye enklere å søke med. Nå har jeg ikke brukt Tracker 2 mye, men jeg brukte betydelig lengre tid med den. Jeg husker ikke hvorfor, men det var definitivt slik. Jeg har også prøvd å søke med Pulse mens to andre søkte samtidig med Tracker 2, de brukte mye mer tid enn meg. Jeg trener dessverre alt for lite med min Pulse, så jeg tror ikke det var erfaring som gjorde utslaget.

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Bøygen] #2519149 29/10/2018 19:54
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Bøygen
For ytterligere nerding på søkere kan du bruke noen timer på beaconreviews.com.
Har selv Barryvox pulse og har vært veldig fornøyd med det.
Hadde sterkt vurdet den rimelige av barryvoxene hvis jeg skulle kjøpt nå, men det er mer fordi jeg er fornøyd med det jeg har, enn at jeg har sammenliknet det med annet på markedet.

Når det gjelder spader derimot har jeg prøvd en hel masse og kommet frem til at g3 avitech er overlegen alt annet.
Alle som påstår noe annet er enten emneveike eller uttaler seg mot bedre vitende. Punktum basta faen. ICON_COOL

ok... får vel bare være helt kreizy jeg da. avitech er bra, men kan ikke brukes som krafse slik som ortovox kodiak og en del andre. Et must for å flytte snø raskt.
Uansett. Kjøp en spade med D grep, langt skaft og herdet aluminium.

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Øyvind V] #2523267 22/11/2018 07:46
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bruker denne tråden litt jeg også. Har kjøpt topptur ski med Marker tour binding til samboer. Så nå står det igjen å finne noen gode støvler. Hun har for eksempel prøvd Dynafit TLT 5 og den passet bra, men har bred lest så TLT 6/7 passer nok enda bedre. Men hvordan var det igjen med lette støvler ala TLT og Atomic Backland på rammebindinger ala Tour, Duke, Baron + noen andre typer ? Mener det ikke er anbefalt i forhold til utløseregenskapene til bindngen ? Mener jeg har en kompis som har prøvd TLT på slik binding og mente det gikk fint. Får høre med han igjen, men greit å få fasiten fra det gode folket her inne også.

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Oddefa] #2523271 22/11/2018 07:54
Bøygen Offline
Entusiast
Entusiast
Det er en del lette randostøvler som kun er laget for tech-bindinger. De har gjerne for liten "leppe" foran og/eller bak, og kanskje for mye bue på sålen.
Det tydeligste eksempelet her er vel TLT7, som ikke har noen leppe foran i det hele tatt.

Hvordan det er med de andre burde det være mulig å finne ut av på hver produsents sider, eller ved å spørre i butikken, men det er nok lurt å sjekke før du kjøper.

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Oddefa] #2523273 22/11/2018 08:02
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Har ingen egen erfaring, husker bare fra en intens runde med internettnerding da jeg skulle ha sko. Lette sko fungerer generelt dårlig med rammebindinger. TLT5/6 fungerer med Kingpin (vet ikke hvordan den er ift. Duke el. Baron), men da må du ha et beslag bak. Kona vil ha Scarpa F1 Evo, og den skoa passer visst uansett ikke i en rammebinding.

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Øyvind V] #2523274 22/11/2018 08:04
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Noen eksempler på "lette" støvler som ikke har den "kun" Tech leppa/sålen ? Jeg driver også å sjekker brukt/Finn for må ikke være nytt ei heller for dyrt. Er ikke snakk om noe som blir brukt mer en 4-5 ganger i vinter (tror jeg).

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Oddefa] #2523275 22/11/2018 08:13
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Både TLT 6 og Backland som du selv nevner sies å ikke fungere optimalt. Mulig det går, men rådene man finner på nett er at dette ikke er en fullgod kombo med rammebinding. Oslo Sportslager trekker også fram La Sportiva Sideral som en sko som ikke fungerer med rammebinding.

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Oddefa] #2523276 22/11/2018 08:18
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Technica Zero G kanskje?
Vil foreslå at du har starta i feil ende, sko bør velges basert på passform og ønskede egenskaper, så velger man ski og binding som passer til dette.

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Øyvind V] #2523277 22/11/2018 08:23
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skjønner at dette er en jungel..
Har akkurat gjort et kupp på et par pudderski med marker duke bindinger. Jeg trodde man kunne bruke hva som helst av "topptursko" til disse. Men sånn er det kanskje ikke? Ski/bindingstandarden er tydeligvis enda verre enn sykkelstandarder..

You are what you eat...mmm nuts
Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: oyvinsr] #2523281 22/11/2018 08:43
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: oyvinsr
Technica Zero G kanskje?
Vil foreslå at du har starta i feil ende, sko bør velges basert på passform og ønskede egenskaper, så velger man ski og binding som passer til dette.

Zero G har jeg tenkt på faktisk, veldig glad i Tecnica selv. Grunnen til at jeg startet på "feil" enda er at XXL hadde et sykt bra tilbud på K2 Wayback m/ Tour til 2500 sist uke, og korte lengder. De gikk veldig fort tror jeg men klarte å sikre meg et par. Har lett/sett på nettet i en stund og hadde vel tenkt Tech binding/støvler, men dette tilbudet var for bra til å ikke slå an på. Også er hun såpass godt trent at jeg tror oppturen er lettere en nedturen lell så litt tyngre binding gjør ikke så mye som førstegangs toppturist. (lånte et par ski med kingpin + TLT 5 i fjor, likte de veldig bra). Mulig at det som gjør nedturen best skaper også best helhetsopplevelse, selv om jeg tenker at Tech på sikt er best.

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: Hoaas] #2523284 22/11/2018 08:46
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Indeed, mye som skjer når hver produsent hele tida skal finne opp kruttet på nytt.
Skiene er heldigvis ganske tilpasningsdyktige.

Til pudderski og duke bør du vel ha noen litt kraftige sko, ala Scarpa Maestrale, Dynafit Beast/mercury/Vulcan eller Atomic Hawx, tror alle disse skal passe, men sjekk det før kjøp.

Re: Randosko - Størrelser - Flytte/justere binding [Re: oyvinsr] #2523285 22/11/2018 08:57
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
XXL har et rimelig alternativ i Scarpa Freedom SL W til 2499,-. Vet ikke noe om skoa, men den skal passe begge standarder ser det ut til (Alpine Touring og TLT (eller har jeg misforstått?)). Men den har dårlig gåutslag og er også relativt tung.

Redigert av Øyvind V; 22/11/2018 08:58.
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support