Tips til hunderase
|
Tips til hunderase
09/10/2018 10:52
|
Heliboy
OP
The Photographer
|
OP
The Photographer
O store forum! Vi har et enebarn på 8 år som lenge har mast om en hund (i stedet for et søsken). Han er ekstremt motivert for dette, og vi foreldre begynner å komme på glid vi også. Har selv vokst opp med en schæfer og vet hvor mye glede (og prakk) en hund medfører. Vi liker å reise, og har heldigvis hundeglade svigerforeldre i kort avstand som kan avlaste oss. Spørsmålet er hvilken hunderase folk anbefaler. Ikke for stor og krevende hund, ikke for hyperaktiv, ikke noen liten veskehund heller. Må være en sosial, lydig og forholdsvis rolig hund som gjerne er med på tur, men ikke må løpes 10 km hver dag. Liker australsk collie, men de er kanskje litt for "aktive"? Gode forslag til egnet hunderase mottas med voff!
Løvsteika
|
|
|
Re: Tips til hunderase
[Re: Heliboy]
09/10/2018 11:00
|
Petter Storm
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kooiker, eller kanskje en engelsk springer spaniel? Hvor lydig og omgjengelig hunden blir spørs vel en hel del på trening og miljøet hunden vokser opp i? Er ikke selv hundeeier med har vurdert anskaffelse av hund lenge med ganske like kriterier. Lykke til med valget!
|
|
|
09/10/2018 11:13
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ville styrt unna all slags collie-mix om man ikke ønsker en svært aktiv og intelligent hund. Collie krever mye hjernetrim og aktivitet.
Ellers har jeg ikke gode råd på mindre krevende raser, vi har bare hatt brukshunder som settere, pointer, vorsteh og alaska husky.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
09/10/2018 11:17
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg vil si at engelsk cocker spaniel burde krysse av på alle boksene dine. Vår erfaring: - Grenseløst "snill", dvs. ingen aggresjon mot mennesker eller andre hunder (men dette er nok individuelt ...) - Elsker barn. - Krever lite, men er med på alt av turer. 15 minutter luftetur er helt greit, eller 8 timers fjelltur. Meget fleksibel slikt sett. - Sosialt anlagt. Elsker å være familiens midtpunkt. - Lett å sette bort til andre som vil passe ham. - Klarer seg helt fint alene (sover stort sett når det ikke skjer noe.) Eneste "krav" er at når noen er hjemme, skal han være sammen med de. - Ikke en veskehund som Far synes det er flaut å gå tur med. For det er det du ender opp med ... Men det er klart - noen spesielt nyttig brukshund er det ikke. Kan brukes til å spise matrester. Det er vel stort sett det hele. Ja, og så var det dette med røyting da ... https://en.wikipedia.org/wiki/English_Cocker_Spaniel
|
|
|
09/10/2018 11:18
|
Raskall
More than words
|
More than words
Høres ut som om du er ute etter en amerikansk Cocker Spaniel. https://spaniels.org/amerikansk-cocker-spaniel/Den eneste ulempen i dagliglivet med denne rasen er at den krever mye pels-stell. Men det trenger jo ikke være negativt. Det kan gjøres til en del av kosen. Vår amcocker hatet å bli stelt, så der endte vi opp med å bruke klippemaskin og ta alt med 12mm klippeskjær jevnlig. Det var en to-persons jobb. Veldig mat-motivert rase, så du kan få den til å gjøre stort sett det du vil så lenge du har en godbit å by på. 
|
|
|
09/10/2018 11:31
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Rungende applaus for at du gjør en grundig jobb med å velge rase etter formål. Om bare flere gjorde det.
Jeg slår et slag for den gode gamle labradoren. Selv har jeg en jaktlabrador og den eneste fordelen med den er at han er lettere i kroppen en vanlige labber, og det tror jeg er godt for han iom at han er med på sykkeltur. Drømmehunden hadde vært en jaktlabrador med hjernen til en passelig lat golden retriever. Jaktlabben har et ekstra gir på godt og vondt, men den har også den "avknappen" som er så viktig. Jeg kunne forresten også gjerne hatt en enda mindre hund. Jeg vil si at et kreatur på 15-20 kg må være perfekt. Da er det fortsatt mer enn nok bikkje å rufse i, men du slipper å kjøpe ny bil...
Eller så er det helt riktig som det allerede er påpekt: Vær veldig skeptisk til raser med noen som helst form for gjeterinstinkt. Jeg har til gode å møte hunder som har noe av det og som på ikke en eller annen måte er stresset - sammenlignet med min erfaring med hunder som labrador og golden.
|
|
|
09/10/2018 11:37
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Hvis du ikke skal avle eller delta på utstilling bør du kanskje vurdere en mix? Dattera mi kjøpte en blanding av Pomeranian og Jack Russel når hun flyttet hjemmefra, denne blandingen er forøvrig blitt så populær at den har fått eget navn: "Jackaranian". 4-5 kg, utrolig utholdenhet, fungerer bra både sommer og vinter, god og lettstelt pels, godt lynne, ikke gneldrete. Har hatt strihåret Vorsteh før, og er egentlig fullstendig vaksinert mot å ha flere hunder, men denne er det forsåvidt greit å ha i perioder.
|
|
|
09/10/2018 11:41
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Du får låne en hund ei ukes tid eller noe sånt. Så får samtlige i huset prøvd seg litt, på godt og vondt. Anbefales! Får bla. sjekket at du faktisk har plass, og at både barn og voksne får prøvd seg litt mtp litt ansvar for lufting/mat/stell.
Ellers er tipsene av de vanlige: Bruk en seriøs oppdretter. Ta med valpen på valpekurs, svelg alt av "dette kan jeg fra før" og start på nytt. Mye å lære!
Lykke til! Bjørn
|
|
|
09/10/2018 11:42
|
Heliboy
OP
The Photographer
|
OP
The Photographer
Takk for gode tips så langt. Har hørt flere snakke varmt om blandingshund. Vi skal IKKE på utstilling eller drive avl. Fordel om den eventuelle bikkja også er lettstelt, i forhold til å røyting. 12-25 kg fullsize høres passe ut. Noe særlig mindre blir for puslete.
Løvsteika
|
|
|
09/10/2018 11:47
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Vi hadde en soft coated wheaten terrier i min ungdom, valgt ut etter omtrent samme kriterier som dine. Ikke veldig stor, men ganske sterk. Røyter ikke, men krever litt pels-stell.
Men har ikke hatt hund siden, så jeg kan ikke påstå at jeg er en ekspert...
|
|
|
09/10/2018 11:54
|
GeirW
Avhengig
|
Avhengig
Cocker høres egentlig greie ut som forslag, kanskje en Beagle også? Greit å gå kurs for sporing og tilsvarende sli kat man har aktiviteter som gjør de slitne i hodet også på de dagene man ikke har tid/mulighet til de lange turer. Sitter selv med en av de større gjetervariantene, og de krever en god del mer.
|
|
|
09/10/2018 12:02
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er oppvokst med golden retrievere og vi kjøpte selv en Labrador for snart ti år siden. Vi valgte labrador fordi vi ville ha noe som var relativt likt i lynne, men kanskje med litt mer fart. Vi er veldig fornøyde. Passe stor (tispe), aktiv ute, ikke krevende, rolig rundt unga osv...
|
|
|
[Re: Petter Storm]
09/10/2018 12:09
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kooiker, eller kanskje en engelsk springer spaniel? Hvor lydig og omgjengelig hunden blir spørs vel en hel del på trening og miljøet hunden vokser opp i? Er ikke selv hundeeier med har vurdert anskaffelse av hund lenge med ganske like kriterier. Lykke til med valget! Vi har engelsk springer spaniel og har mye trøbbel med hengeøyne, hengelepper og hengeører. Når vi er hos dyrlegen får vi høre "å ja det er Milla igjen, dessverre mye trøbbel med den rasen". Hun har operert leppene etter div sår som følge av at overleppa henger utenpå og det alltid er fuktig (13.000 kr) og nå i høst en ordentlig runde til spesialist med øreproblemer (14.000 kr) samt noen runder med øyer, en tusenlapp eller to hver gang. Hunden vår har en stamtavle på linje med franske kongelige. Bortsett fra det har engelsmennene brukt 200 år på at den skal holde seg innenfor haglehold og det virker, kjempeflott gemytt på alle måter. "Samme hund" med mindre sykdom er Welsh Springer Spaniel som ikke har hengetryne... Tidligere hadde vi en langhåret dachs og den er savnet, utrolig artig hund selv om den var en sta liten jævel som stakk av for et godt ord. Mye hund i liten kropp :-) Lykke til !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
09/10/2018 12:17
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Anbefaler Springer Spaniel
Utrolig hengiven hund som elsker sin familie og tar vel i mot fremmede. Finnes ikke aggresiv mot noe som helst og er fullstendig udugelig som vakthund. Fin for barnefamilier. Fin stihund som kan løpe løs, stikker aldri av men holder seg i nærheten av eieren hele tiden. God bestevenn for en åtteåring - garantert
Alle spanieler er lettlærte og trenger hjernetrim reglmessig, er fine turkamerater, trenger en del stell av pelsen.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
09/10/2018 12:29
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ingen som tar ansvar? Kanin. Da har du i det minste bra mat når poden er lei og far ikke orker å gå tur. 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
09/10/2018 12:34
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sjekk ut Australian Shepherd. Vi har en gutt på 2 år. Fantastisk på alle måter. Intelligent, sosial og turglad. Aktiv ute og rolig inne. En fantastisk hengiven god venn. Perfekt familiehund. Men krever noen bestemt oppdragelse fra valp. Vår hund er med på alt fra stisykling til tioppturer på ski. En robust trygg hund som passer de fleste.
|
|
|
[Re: erling]
09/10/2018 13:18
|
Heliboy
OP
The Photographer
|
OP
The Photographer
Sjekk ut Australian Shepherd. Vi har en gutt på 2 år. Fantastisk på alle måter. Intelligent, sosial og turglad. Aktiv ute og rolig inne. En fantastisk hengiven god venn. Perfekt familiehund. Men krever noen bestemt oppdragelse fra valp. Vår hund er med på alt fra stisykling til tioppturer på ski. En robust trygg hund som passer de fleste.
Mye "vedlikehold" på disse? Røyter de ikke som hakka møkk?
Løvsteika
|
|
|
09/10/2018 13:19
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mye "vedlikehold" på disse? Røyter de ikke som hakka møkk? Røyter ikke spesielt mye. Grer du gjennom pelsen en gang i uka så slipper du greit unna. Men noe hår blir det så klart.
|
|
|
09/10/2018 13:49
|
kais
Fersking
|
Fersking
Vi er på vår Austrailian shepard nr 2. Og vil vel kanskje ikke anbefale denne rasen, om man ikke har mye erfaring med hund tidligere. Krever mye trening mentalt og fysisk. Røyter bra i perioder, dog vi har kun hatt tisper. Og tikker av alle bokser på typisk gjeterhund. Men når det er sagt, så er det en utrolig snill rase. Sålenge den blir oppdratt rett.
Vil slå et slag for en eller annen blandigshund. Vi hadde tidligere en mix av elghund, collie, lunde og buhund. En fantastisk flott, rolig og snill hund.
|
|
|
09/10/2018 14:04
|
Hincapie
Avhengig
|
Avhengig
Litt mindre enn skissert, men ville tatt en nærmere titt på dansk-svensk gårdshund med barn i den alderen. Vi har hatt en slik i 4 år nå og har veldig god erfaring med denne rasen. Liten (ca 8 kg) men tåler alt av turer. Veldig godt lynne, lærevillig og klok. Blitt til tider tøft håndtert av små barn, aldri antydning til aggresjon. Lettstelt, med unntak av et par røyteperioder i året.
Veldig rolig innendørs og ingen gneldring av noe slag, som ellers kan være et tema med småhunder. Kort sagt; Livlig og glad hund med et behagelig gemytt. Dessuten en utmerket mus/rottefanger.
|
|
|
09/10/2018 15:20
|
Bøygen
Entusiast
|
Entusiast
Har dere vurdert "brukt" tjenestehund? Da får man en hund som er ferdig oppdratt, og sannsynligvis svært godt oppdratt. Jeg tenker da ikke på en "angreps"-hund eller vakthund, som kanskje ikke er perfekt i en småbarnsfamilie. En kompis hadde en pensjonert narkohund av rase labrador som var ett av de skjønneste dyrene jeg har møtt. Glad i å lete etter ting, og forholdsvis intelligent, men først og fremst rolig og veloppdragen. Det finnes sikkert en del innen politi og toll og kanskje annet som brukes til å lukte etter dop og penger og sikkert andre ting. De pensjoneres når de er ti tror jeg, og da vil gjerne eieren bli kvitt den for å fokusere på en ny. Det kan også sees på som en fordel at de har begrenset levealder hvis man ikke har allverdens erfaring fra før, så er det færre år man binder seg til. Dette samtid som man får gitt en av våre firbente offentlige tjenestemenn en (forhåpentligvis) trivelig pensjonisttilværelse. Forøvrig støtter jeg forslaget lenger opp i tråden her om å låne en hund i en uke eller to for å se hvordan det er. Lettere å få testet det enn med barn, men det er jo ikke helt ulik påvirkning på familien 
|
|
|
[Re: Hoaas]
09/10/2018 16:12
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Ville styrt unna all slags collie-mix om man ikke ønsker en svært aktiv og intelligent hund. Collie krever mye hjernetrim og aktivitet.
Ellers har jeg ikke gode råd på mindre krevende raser, vi har bare hatt brukshunder som settere, pointer, vorsteh og alaska husky. Må ikke skremme ts helt. Pointer og Alaska husky er fantastiske hunder. En for dårlig trekkhund eller jakthund kan bli en fantastisk familiehund. Vorsteh er litt mer krevende enn de 2 førstnevnte, men også fantastiske familiehunder. Fordelen med vorsteh kontra de to andre er at de er svært enkle å få til å trekke sykkel på dønn ærlig vis
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: Hoaas]
09/10/2018 16:46
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Ellers har jeg ikke gode råd på mindre krevende raser, vi har bare hatt brukshunder som settere, pointer, vorsteh og alaska husky. settere, pointer, vorstehere og alaska husky er definitivt brukshunder, tildels for spesielt inntereserte. ser ikke helt for meg at en åtteåring går tur alene med en fullvoksen Husky, det vil isåfall være å be om alvorlig trøbbel
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
09/10/2018 17:01
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Sjekk ut cockapoo, mix av cocker spaniel og mellompuddel. Passe stor (10-15 kg), mister aldri hår (var uaktuelt å ha røykende hund i huset), tar liten plass i bil, sliter ikke parkett, veldig snill og godt lynne, ikke matgal (tigger ikke ved bordet), og er veldig søt da (synes hvertfall våre barn).
Sjekk ut oppdretter Miwok i Hønefoss. Seriøs. Vi kjenner flere som har bestilt derfra. De mixer på nytt hele tiden.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: edorF]
09/10/2018 18:47
|
HåvardE
Entusiast
|
Entusiast
Har korthåret vorsteher selv, og det er en flott familiehund. Men det er nok en fordel om det er noen i familien som bruker den til jakt, trekk eller lignende. De krever jo en del aktivisering. Men de kommer jo i relativt små størrelser nå, hvis man går for linjer avlet for jakt. Når det gjelder Staffordshire bull terrier, så kan jeg skrive under på at de ikke er veldig vennlige overfor andre raser. I allefall var ikke den som kom og prøvesmakte på min KV det. Og i følge eieren så var dette "bare sånn disse hundene er". Koselig......
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
09/10/2018 18:53
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
var uaktuelt å ha røykende hund i huset Det hadde jo vært en attraksjon, men jeg ville nok ikke hatt det jeg heller. 
|
|
|
[Re: Anders A-R]
09/10/2018 19:41
|
ket16
Ringrev
|
Ringrev
Ingen som tar ansvar? Kanin. Da har du i det minste bra mat når poden er lei og far ikke orker å gå tur.  Ingen som har humor heller.
Ketil
|
|
|
[Re: ket16]
09/10/2018 19:51
|
Bøygen
Entusiast
|
Entusiast
Ingen som tar ansvar? Kanin. Da har du i det minste bra mat når poden er lei og far ikke orker å gå tur.  Ingen som har humor heller. Humor til side så er det jo faktisk ikke så dumt å tenke seg litt godt om, selv om TS virker å ha gjort det. Hunder er jo ikke av de minst krevende dyrene å ha, og jeg tipper det er en del som brenner seg OT så bestilte jeg en hel (død) kanin i dag da tilbudet dukket opp, uten at jeg vet hva jeg skal gjøre med den. Så hvis noen har forslag til fantastiske kaninretter tar jeg gjerne i mot 
|
|
|
[Re: oyvinsr]
09/10/2018 20:00
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
var uaktuelt å ha røykende hund i huset Det hadde jo vært en attraksjon, men jeg ville nok ikke hatt det jeg heller. Haha! Ille om den hadde begynt med marijuhunda...
Big wheels keep on turning
|
|
|
|
|