Har sittet på gjerdet etter en sti-emtb i noen år nå. Skal anskaffe en for 2019 og vil derfor lage en tråd for interessante sykler som er og blir lansert for 2019-sesongen.
Det er allerede en god del bra sykler på markedet, men opplever nå at markedet begynner å bli modent med mange & gode emtb-spesifikke komponenter. Tenker da spesielt på drivlinje (kassett, drev, kjede), men også dekk, bremser, gaffel og demper osv. Motor/batteri blir lettere og/eller mer effektive (eksempel Brose Mag, TQ) og noen kommer til om med modul for motor/batteri som man kan ta av og bruke som vanlig sti-sykkel (Fazua, brukt i eksempelvis Lapierre eZesty 2019).
I tillegg så har man bjellesauer som Sam Pilgrim (Haibike) med mange flere som hopper over på emtb + mange flere kjente navn som bruker det som en stor & viktig del av å få mengdetrening, samt litt moro da Her på forumet har vi tillegg Ole Christian som har vært positiv bidragsyter, også for at jeg kunne tenke meg å anskaffe en selv.
Så var det alle oss "week-end warriors". Har det skjedd noe med oss? De vil nok det være mange motstandere også fremover, men merker at det er et stemningsskifte og at flere nå er positive/kunne tenke seg å prøve. Men dette er ikke en tråd for/imot, men en post for e-mtb relaterte nyheter for 2019!
En viktig kanal for nyheter er britiske https://www.embn.com/ Disse gutta er flinke og særs produktive med sin youtube-kanal - anbefales!
Så for å sparke det i gang: Er meget spent på Haibike sin flyon med TQ motoren. Specialized med ny brose mag motor...
Hva venter du på...? Har du et favoritt-nettsted eller kanal for emtb?
Jeg har bestilt meg en Genius 920 E-ride selv samt at jeg beholder Cube Nutrail fatbike i vinter også. Pappa skal ha Hard Rocx sin nyeste som ser veldig mye bedre ut enn den gamle.
Det kryr av fine modeller om dagen. I mine øyne er Spesialized sin nye kanskje den peneste, men jeg liker draget i Shimano motoren bedre (hvertfall slik den er programert standard). Ellers synes jeg nye Gianten er pen, Husqvarna sine er fete.
Det jeg venter på er at flere skal komme med 600-800 wh batterier. Jeg har 2 batterier til sykkelen jeg skal ha til sommeren så da kommer jeg ca 100 km på sti :-) Men det hadde vært digg å hatt et litt større i utgangspunktet.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Godt å få deg med Ole Christian! Enig at Specialized lager meget pene sykler og at større batterier er veldig aktuelt, enten for kortere krevende full-trøkk økter eller lange eco-modus-turer. Focus SAM2 med to små batterier (1 helintegrert, 1 optional som piggyback) tror jeg ikke ofte vil være aktuelt for mitt behov. Slenger man fra seg det ene batteriet så snart det er brukt opp eller legger man det i sekken = dårlig løsning. I tillegg så blir det vel ca 5k ekstra... Men fin sykkel er det
Større batterier gir normalt mer vekt (forutsatt samme teknologi), men ser at det nå ikke skiller allverden på modellene som kommer (Eks: Haibike, Specialized).
Med din erfaring som forbruker av mange e-mtb sykler og mekaniker Ole Christian: Er det noen motorer du ville ha unngått pga feil, support etc?
Vennlig hilsen, Noblefart
Re: Den store positive e-mtb 2019 tråden :)
[Re: Østerhus]
#251399902/10/201814:31
Med din erfaring som forbruker av mange e-mtb sykler og mekaniker Ole Christian: Er det noen motorer du ville ha unngått pga feil, support etc?
Jeg personlig ville ha styrt unna Brose pr dags dato. Dette fordi jeg kjenner folk som har hatt problemer med servicen når det først har gått galt. Brose på Specialized derimot er null stress for da er det Specialized som tar det.
Av de jeg har prøvd så har alle fordeler og ulemper. Shimano er den jeg synes gir best sykkelfølelse.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Jeg satt faktisk og vurderte akkurat å starte en emtb-tråd
Har rundet internettet et par ganger siste par ukene for å nerde på emtb i endurosegmentet. Venter egentlig bare på endring av markaloven, så skal det shoppes.
Jeg ser i prisklasse 40-50k, og for meg peker Merida eOne Sixty 800 eller Canyon Spectral On 7.0 seg som favoritter. Jeg har dessverre begrenset erfaring med emtbs, men har prøvd en Brose/Specialized Turbo Levo og en Bosch/Moustache Race 9. Mitt inntrykk er at mange foretrekker Shimano-motoren. En fordel med denne er at den er en del mindre enn konkurrentene, og gjør det mulig med kortere kjedestag og fordelene dette gir. I tillegg har de to (foreløpige) favorittene mine batteriene semiintegrert i downtube (underrøret på norsk ?) og lavt nede ved kranken. Dette skal gjøre kjøreegenskapene likere en vanlig endurosykkel pga lavere og mer sentrert vektfordeling.
Jeg kan anbefale https://ebike-mtb.com, der man finner mange gode sykkelanmeldelser og gode råd for kjøp av emtb.
Må innrømme at jeg er veldig spent på Haibike sin Flyon-serie med TQ-motoren. Ikke nødvendigvis fordi den har 120NM torque, men hele pakka med spennende løsninger og stort batteri fra det som hevdes å være verdens største emtb merke.
Syns syklene ofte har vært skjemmet av å få Subarus grafiske designer (sånn på Petter Solberg sin storhetstid) til fargevalg og dekaler...
Men nå ser det slettes ikke så gær'nt ut - dog ikke på Specialized nivå:
Viktig uansett merke vil integrert batteri være for min del. Et trent øye vil relativt kjapt se at det er en emtb, men for hvermansen vil det være annerledes. Ønsker det skal være mest mulig anonymt (les vanlig mtb)
Prismessig vil selv Flyon 8.0 være en stretch med Euro 7k (!) Stusser litt på valg av XT drev: Er det en variant for emtb eller standard og er det i så fall godt nok for den påkjenningen den vil få...?
Når det gjelder torque så er jeg ikke sikker hvor mye betydning det reelt sett har om vi snakker 75/90/120. Dette er kun basert på Shimano/Brose anmeldelser, men det virker som om man har plenty i "boost mode" dersom man har tenkt å bidra litt selv. Dessuten vil vel mer trøkk gå ut over batterikapasiteten dersom man kjører på maks assist hele tiden...?
Så på ett par fulldempa Haibike i dag på en messe. Var faktisk to drev fremme på den, synes dette var en merkelig konstruksjon. Selgeren mente dette var vanlig på Yamahamotorer. Synes dette virker som utdaterte greier og klarer enda ikke ta Haibike særlig seriøst. Er ikke akkurat noe særlig billedskjønn i forhold til min Spesh Levo iallefall.
En på jobben har både shimano 8000 og bosch cx elsykkel. Han foretrekker bosch siden den er jevnere på grensa og framstår som kraftigere samt kommer lengre på samme batteri sammenlignet med shimano. Jeg tipper det ikke er all verdens forskjell mellom dem.
Re: Den store positive e-mtb 2019 tråden :)
[Re: Paulus]
#251480807/10/201807:52
En på jobben har både shimano 8000 og bosch cx elsykkel. Han foretrekker bosch siden den er jevnere på grensa og framstår som kraftigere samt kommer lengre på samme batteri sammenlignet med shimano. Jeg tipper det ikke er all verdens forskjell mellom dem.
Jeg har også begge. På sti synes jeg E8000 gir en mye bedre sykkelfølelse. CX er sterkere, sammen med Specialized synes jeg det blir litt mye "moped". Specialized kan vel programmeres så snakker her om i standard modus.
Selv har jeg jeg Trail på E-8000 på low eller medium for at det skal bli mest mulig jevnt og ikke for brått.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Re: Den store positive e-mtb 2019 tråden :)
[Re: Lid]
#251487507/10/201818:39
Så på ett par fulldempa Haibike i dag på en messe. Var faktisk to drev fremme på den, synes dette var en merkelig konstruksjon. Selgeren mente dette var vanlig på Yamahamotorer. Synes dette virker som utdaterte greier og klarer enda ikke ta Haibike særlig seriøst. Er ikke akkurat noe særlig billedskjønn i forhold til min Spesh Levo iallefall.
Haibike har tidligere kjørt 2x krankdrev på omtrent alle emtb med Yamaha. Det er ut til at flere leveres med 1x i 2019. xDuro AllMtn 7.5 er den dyreste Yamahamotoriserte sykkelen i AllMtn-serien, med Fox Factory, denne kommer med 1x. 2x på en grov fulldempet stisykkel virker litt rart. Det minste drevet er 32t og det største er vel 42t(?). Man får altså ikke veldig lette gir med 2x, bare en haug med gir som er unødvendig tunge for denne kategorien. Særlig i 2016 var denne krankdrevkomboen rar ettersom kassettene hadde maks 36t. 20 gir og det letteste var 32-36t.
Re: Den store positive e-mtb 2019 tråden :)
[Re: Paulus]
#251487807/10/201818:46
En på jobben har både shimano 8000 og bosch cx elsykkel. Han foretrekker bosch siden den er jevnere på grensa og framstår som kraftigere samt kommer lengre på samme batteri sammenlignet med shimano. Jeg tipper det ikke er all verdens forskjell mellom dem.
Disse motorene har forskjellige styrker. Bosch CX drar i gang med full kraft og gir et godt skyv, den er også forholdsvis generøs med motorassistansen. Den har også fartssperre som kutter nærmere 27km/t. Regelverket sier 25km/t +/-10%. Den oppleves som sterk og har god hjelp opp til rett over 25km/t. En god motor for noen som skal raskest mulig frem med minst mulig svette.
Shimano E8000 er også en sterk motor, men den gir ikke det samme skyvet idet motoren slår inn. Den kutter nesten umiddelbart, også rett etter at den har slått inn. Dermed er den lettere å kontrollere og ta seg frem med i teknisk terreng. E8000 er også mer kompakt, slik at den tillater kortere kjedestag og mer krankdrop. Også er den lettere. Omtale av motorer og en video om bla disse to motorene her http://emtb.no/tester/motorer.php
Re: Den store positive e-mtb 2019 tråden :)
[Re: eldo472]
#251488007/10/201818:56
Altitude Powerplay har samme geo som Altitude, med kjedestag på under 430mm. Den elektriske stisykkelen jeg har testet som har oppført seg mest som en umotorisert. På godt og vondt. Man mister litt av de ekstreme klatreegenskapene mange er vant med fra en emtb. http://emtb.no/tester/2018RockyMountainPwrplayC50.php
Focus Jam2 var i mine øyne den peneste eMTBn i fjor, men nå har den fått konkurranse av Levo. Husqvarna har jeg også skikkelig sansen for, så håper de får en forhandler i Norge (Oslo hvis jeg får lov til å være egoistisk) snart. Sykler uten integrert batteri ser jeg ikke lenger på.
For min del var valget av 2019-sykkel grei skuring. Har ønsket meg mer rekkevidde i hele år, så når Levo kom med 700Wh batteri var det bare å bestemme seg for farge. Hos min forhandler var det da allerede 40+ som hadde den i bestilling, så det blir en populær sykkel neste år.
Re: Den store positive e-mtb 2019 tråden :)
[Re: Tor Atle]
#251491908/10/201806:20
Focus Jam2 var i mine øyne den peneste eMTBn i fjor, men nå har den fått konkurranse av Levo. Husqvarna har jeg også skikkelig sansen for, så håper de får en forhandler i Norge (Oslo hvis jeg får lov til å være egoistisk) snart. Sykler uten integrert batteri ser jeg ikke lenger på.
For min del var valget av 2019-sykkel grei skuring. Har ønsket meg mer rekkevidde i hele år, så når Levo kom med 700Wh batteri var det bare å bestemme seg for farge. Hos min forhandler var det da allerede 40+ som hadde den i bestilling, så det blir en populær sykkel neste år.
40+ som hadde bestilt Levo med 700 batteri? Shit det er helt sjukt hvis det stemmer. 40 sykler til over 80000 er ganske heftig.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Hos min forhandler var det da allerede 40+ som hadde den i bestilling, så det blir en populær sykkel neste år.
Slik jeg har forstått det kan man selv stille hjuldiameter i specialized sin app. Kan dette ha noe med populariteten å gjøre?
Det er veldig begrenset hva du kan gjøre med tanke på fart. Leverer du en motor til reklamsjon/fiks og de ser at man har justert/trimmet så er det null hjelp å få. Er hvertfall det jeg har hørt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Re: Den store positive e-mtb 2019 tråden :)
[Re: olechr]
#251497908/10/201810:02
Hos min forhandler var det da allerede 40+ som hadde den i bestilling, så det blir en populær sykkel neste år.
Slik jeg har forstått det kan man selv stille hjuldiameter i specialized sin app. Kan dette ha noe med populariteten å gjøre?
Det er veldig begrenset hva du kan gjøre med tanke på fart. Leverer du en motor til reklamsjon/fiks og de ser at man har justert/trimmet så er det null hjelp å få. Er hvertfall det jeg har hørt.
Jeg kan tro at det kanskje kan påvirke garanti, men ved reklamasjon må det normalt påvises en årsakssammenheng mellom trimmingen og feilen for at man kan nektes reklamasjon.
Får beskjed nå at forhåndsbestilling av Specialized Levo var i september (Lysaker - 10% rabatt). Forstår jeg det riktig blir det nå full pris og 70k for Levo Comp Carbon og 84k for Expert! Det er disse som er mest aktuelle for meg ettersom de har stort batteri og ok spekk - bryr meg ikke noe om karbon eller ei.
Som det ser ut nå renner Spesh ut av kortstokken for min del ettersom det er for stor stretch for mitt budsjett.
Noen som kjenner til om det er butikkavhengig med dato for forhåndsbestilling for Secialized...?
Med 10% kunne den rimeligste varianten ramle innenfor igjen - med stor godvilje....
Får beskjed nå at forhåndsbestilling av Specialized Levo var i september (Lysaker - 10% rabatt). Forstår jeg det riktig blir det nå full pris og 70k for Levo Comp Carbon og 84k for Expert! Det er disse som er mest aktuelle for meg ettersom de har stort batteri og ok spekk - bryr meg ikke noe om karbon eller ei.
Som det ser ut nå renner Spesh ut av kortstokken for min del ettersom det er for stor stretch for mitt budsjett.
Noen som kjenner til om det er butikkavhengig med dato for forhåndsbestilling for Secialized...?
Med 10% kunne den rimeligste varianten ramle innenfor igjen - med stor godvilje....
Comp Carbon har 500Wh batteri. Om stort batteri er et kriterie så kan du se nærmere på nevnte Rocky Mountain Altitude Powerplay. Modellene fra og med 70 har 632Wh batteri. Vet ikke om forhåndsrabatten fortsatt gjelder. https://www.vpg.no/avdelinger/kampanjer/forh%C3%A5ndsbestilling-sykkel-2019
Jeg tror også de har noen 2018 demosykler igjen hos importøren, vpg vet sikkert.
Focus Jam2/Sam2 havner på ca 750Wh med det ekstra TEC batteriet.
Fordelen ved å velge en sykkel med utvendig batteri er at batteriet er ganske kompakt, lett og billig, iallefall Shimano sitt BT 8010. Putter man et ekstra batteri i sekken har man 1kWh. Så du ville ha integrert batteri, så det er ikke sikkert denne fordelen er viktig nok for deg.