Valg av ny sykkel - ønsker innspill
|
Valg av ny sykkel - ønsker innspill
06/10/2018 16:17
|
anonym2
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei
Lang historie kort: Jeg har lest en del tester og omtaler på nett, samt lest litt på diverse forum, blant annet dette. Jeg har også selv erfaring med litt ulike typer sykler. Og de siste dagene har jeg vært innom et par butikker.
Jeg skal kjøpe ny sykkel og har mer eller mindre bestemt meg for at det blir en av følgende: Cannondale Topstone 105, Orbea Terra H30-D19 (alu, 105) eller BMC Roadmachine X.
Med andre ord vil jeg ha en relativt allsidig sykkel med bukkestyre til en ikke altfor høy pris. Jeg må ha en litt oppreist sittestilling pga. ryggen min, noe som betyr litt høyere stack enn vanlig og bruk av spacere.
Bruksområde: Først og fremst til og fra jobb. Ruta går inn til Oslo, gjennom sentrum, deretter et lite stykke ut Tour de Finance, ca. 18 km hver vei. Noen turer på landevei, særlig om sommeren. Og noen turer i marka rundt Oslo, men da holder jeg meg til grusveiene, som jo stort sett har ganske bra standard. Ikke stier og sånt. Altså allsidig bruk, men ikke sykkelritt og maks fart.
Hvis det blir Topstone eller Terra kommer jeg nok til å sette på Schwalbe G-One (enten Speed eller Allround), da jeg ikke tror jeg trenger så kraftig mønster i dekkene og heller vil ha lav rullemotstand på asfalt.
Hvilken av de nevnte syklene ville DU valgt til slik bruk? Og bør jeg ha muligheten til 700x40 dekk, som i så fall utelukker Roadmachine X, eller holder det med 30-34mm? Og vil 1x11 fungere fint, eller bør jeg holde meg til 2x11?
Jeg har kun prøvd SRAM (Rival 1x11) i ca. 10 minutter. Uvant når man kun har brukt Shimano før, men jeg fikk et godt inntrykk.
Jeg vet at lignende problemstillinger er blitt diskutert her før, men det hadde allikevel vært til hjelp med en konkret vurdering rundt akkurat disse modellene.
|
|
|
Re: Valg av ny sykkel - ønsker innspill
[Re: anonym2]
06/10/2018 18:03
|
o-five
Avhengig
|
Avhengig
Mens vi venter på Sepeda og anonymous22, tillater jeg meg å synse litt...har nemlig aldri syklet gravel før  Venter selv på en Topstone Sora og dermed er vel min anbefaling klar. For meg tikker denne modellserien de fleste bokser. Karbonutgaven av Terra fristet dog veldig, mens alu ikke er supersexy i min bok. Dette er primært estetikk, da jeg tror Topstone og Terra er relativt like i bruk. Cannondale er vel også kjent for å lage gode alu rammer. Tror de har en Topstone 105 på Sykkeldelisk hvis du ønsker å se den live. 1 x 11 ser kulere ut, men har en følelse av at man kommer til kort i en del terreng. Ang dekk virker det som om det stort sett kun er positivt med mye volum. Fortsatt raske (hvis rett mønster), mer komfort og trygghet. Oppsummert: 1. Topstone 2. Terra 3. BMC
Surfin' the turf
|
|
|
06/10/2018 21:21
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Til bruken du beskriver ville jeg egentlig sett på komfortracere. Hva med Canyon Endurace? Skal du ha piggdekk og må du ha skjermfester? Jeg ville hvert fall ikke kjøpt en ren gravel bike til bruken du beskriver. Du trenger ikke 40mm i Nordmarka.
|
|
|
06/10/2018 22:06
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Du har funnet frem til tre flotte sykler som alle vil fungere aldeles utmerket. Som Lars skriver, behøver du ikke en fullblods grussykkel til bruken du beskriver. Men disse tre syklene er alle rimelig spenstige og ligger ikke langt fra landeveissykler. En av dem er i grunnen en landeveissykkel, eller blandeveissykkel, om du vil. Sveitsiske BMC Roadmachine X er samme rammesett som tidligere Roadmachine 03, altså en skikkelig blandeveissykkel med god dekklaring. X markedsføres med bredere dekk som en all-road companion, ikke en grussykkel. Med fester for både skjermer og attpåtil bagasjebrett, er det sykkelen jeg selv ville valgt. Og om du, som jeg, foretrekker 2x11, vil Unaas kunne bytte gruppe. Bare husk at det ikke skal så mye til før du nærmer deg Roadmachine 02  Men for vintersykling er dekklaringen altså akkurat for beskjeden. Amerikanske Cannondale Topstone er geometrisk nær Synapse, med noe slakkere vinkler. Det er en sykkel som kan gjøre det meste, med klassiske linjer og nydelige farger. Gitt nettverket av forhandlere over hele landet, hyppige tilbud og lojale kunder, er det ingen tvil om at den vil bli meget populær. Baskiske Orbea Terra er også en spenstig eventyrsykkel etter min smak. Prismessig ligger den spesielt lavt i Norge ettersom importør Unaas har valgt å ta opp kampen mot de store nettmerkene, fremfor alt Canyon. Mye for pengene og personlig service på toppen. Jeg ville brukt prisdifferansen mot Topstone til å oppgradere hjulsettet, noe som vil gi en særlig god pakke. Om du bor et annet sted i landet eller får en særskilt god deal på Topstone, kan regnestykket se annerledes ut. Min ranking ville derfor vært slik: For bruk utenom vintersesongen: 1. Roadmachine X 2. Terra 3. Topstone For vintersykling: 1. Terra 2. Topstone 3. Roadmachine X Men altså: Jeg er overbevist om at alle syklene er topp, så velg med hjertet. Hva gjelder dekkene du nevner, ville jeg valgt G-One Speed. G-One Allround er utmerket, men vissheten om at Speed ruller raskere vil hjemsøke deg på landeveien  Men ja, Allround gir bedre grep utenfor asfalten- (Jeg forstår at du allerede har vurdert alternative sykler - der er det gjerne verdt å huske f.eks. Cannondale Synapse, Focus Paralane, Trek Domane og Canyon Endurace. Men Domane ligger altså høyere i pris og Endurace mangler dessverre fester for skjermer.)
|
|
|
07/10/2018 00:16
|
anonym2
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for gode innspill.
Jeg heller mot Roadmachine X. Men jeg sliter litt med størrelse/geometri. Er blitt anbefalt størrelse 58.
Jeg er 188 høy og har litt lange bein i forhold til høyden min. Nåværende sykkel har ca. 620 stack og 390 reach og jeg føler at det fungerer ganske bra.
Lurer derfor på om jeg bør velge Roadmachine i 61 og bytte til et stem som er 20mm kortere. Eller om jeg bare skal følge anbefalingen på størrelse 58 og håpe jeg kan tilpasse det sånn at styret ikke blir for lavt i forhold til setet. Vil ha ganske ikke-aggressiv geomtri.
Er sikkert litt ulikt hvor mange spacere det er på ulike modeller osv., og andre ting, så kanskje man ikke kan sammenligne stack sånn helt uten videre?
|
|
|
07/10/2018 18:45
|
anonym2
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hvis man har på tykke dekk av typen 38-40mm fordi det er digg i marka, hvor mye har det å si for kjøringen på asfalt, gitt at man har relativt glatte og lettrullende dekk? Er det merkbart tregere/tyngre å tråkke, eller er det snakk om ørsmå marginer?
For jeg er enig i at 30-32mm egentlig holder i marka, men det er på grensen synes jeg.
|
|
|
07/10/2018 19:06
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Hvis man har på tykke dekk av typen 38-40mm fordi det er digg i marka, hvor mye har det å si for kjøringen på asfalt, gitt at man har relativt glatte og lettrullende dekk? For det det er verdt, her er hva jeg har plukket opp og erfart: Et bredere dekk vil ha mindre rullemotstand enn et smalere dekk som er likt, altså samme gummiblanding og mønster. Kontra-intuitivt, men slik er det. Derfor er det nå ingen som bestrider at f.eks. et dekk i 28 mm har lavere rullemotstand enn samme dekk i 23 mm. Men bredere dekk vil veie mer og ha noe større luftmotstand. Økt vekt krever økt innsats for å akselerere og klatre, men sikrer god fremdrift når man først er i fart. Jeg har aldri opplevd så morsom fremdrift som på ballongdekk G-One Speed 2,35" - da det het Big One og ble omtalt av Schwalbe som det mest lettrullende dekk de noen gang hadde laget. Luftmotstand skal jeg ikke si så mye om - det er andre på forumet som har greie på det. Kort sagt tror jeg ikke du skal bekymre deg om dekkbredden på asfalt, med mindre du er opptatt av differansen som økt vekt og luftmotstand måtte skape. I ritt kan det være avgjørende. Det avgjørende for opplevelsen er fremfor alt sykkelens geometri. Landeveisgeometri er kvikkere enn eventyr/grusgeometri. F.eks. har Synapse mer spenstig geometri enn Topstone og vil oppleves kvikkere på landeveien. Verdt å ta en titt på denne: https://www.landevei.no/test/sykler/geometrisk-vekkelse
|
|
|
08/10/2018 06:19
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du gjør ikke noe feil med å velge noen av de du har plukket ut med mindre du "plutselig" får andre preferanser. Jeg kjøpte en hardtail for tre år siden som supplement til landevei hvor jeg bruker mest tid men den har jeg solgt og handlet fulldemper og nå i høst faktbike, interesser snur fort. Grus med landeveissykkel går helt fint og skal du ikke på sti ville jeg valgt den "minst grove" av de du har sett på eller enda raskere sykler. Sepeda henviser til gode alternativer.... Cannondale Synapse, Focus Paralane, Trek Domane og Canyon Endurace.
Jeg har en Cannondale CAAD12 disc med 28 mm zipp tangente slangeløse dekk. Den er en drøm på asfalt, dårlig asfalt, enda dårligere asfalt og div varianter av grus.
4 Cannondale sykler står på gutterommet og har selvfølgelig bestilt Topstone :-) Den peneste varianten er den grønne med Sora 2x9, den blå med 1x11 er den mest fremtidsrettede (sies det) men jeg har valgt Shimano 105 2x11. Jeg synes spredningen på 1x11 med 11-42 kassett gir for lav toppfart og/eller for tungt letteste gir og setepinne på en slik sykkel er bare fordyrende. Har 1x11, 1x12 og setepinne på terreng og det er helt supert til "sitt bruk". Jeg får den satt opp slangeløst og har bestilt en carbon setepinne med "svikt" for enda bedre comfort.
Kort oppsummert, skulle jeg kun hatt en sykkel til "alt" (unntatt stokk, myr, røtter og stein) ville jeg valgt en Synapse eller tilsvarende og satt den opp slangeløst.
Redigert av EmilZipp; 08/10/2018 06:26.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
08/10/2018 18:13
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
setepinne på en slik sykkel er bare fordyrende. Har 1x11, 1x12 og setepinne på terreng og det er helt supert til "sitt bruk". Jeg vil på generelt grunnlag anbefale å ha setepinne, også på Topstone 
Create the problem and sell the solution
|
|
|
08/10/2018 18:17
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nydelig svar, senkepinne skulle det være ja :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
08/10/2018 21:46
|
anonym2
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Setepinne er nok kjekt å ha.
Prøvde en Topstone 105 i dag. Fin sak, likte den godt. Følte jeg var midt mellom to størrelser der også, så det er et evig problem. 700x40c så mindre ut i virkeligheten enn jeg hadde sett for meg. Fikk også sett G-One i 40c på en annen sykkel, og tenker kanskje at det er en fin størrelse til allround bruk.
Men uvanlig løsning under kranklageret på Topstone? En stor del av underrøret er ikke sveiset fast i kranken, slik at det er en åpen halvmåne i bunnen og stor åpning rett opp i underrøret. Sikkert helt greit, men har aldri sett en sånn løsning før. Hydro-slangen til bakbremsen slang rundt inni der og lagde masse bråk på brostein, så kanskje åpningen er brukervennlig - lett å stappe noe opp der som holder slange og wirer på plass. Ser for meg at man bare kan skjære en remse av et gammelt liggeunderlag i skumgummi.
|
|
|
08/10/2018 22:06
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Hvor høy er du og hvilke størrelser var du i mellom?
|
|
|
09/10/2018 00:19
|
anonym2
OP
Fersking
|
OP
Fersking
188cm og litt lange bein, så setet må litt høyere opp enn vanlig. Vil ikke ha for mye dropp ned til styret. Large var greit, men skulle gjerne hatt styret et hakk høyere. XL blir litt for lang, men tror det skal gå greit hvis jeg bytter med et 10mm kortere stem.
|
|
|
28/10/2018 14:44
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Anskaffet doning?  Jeg heller mot Roadmachine X. (...) Er blitt anbefalt størrelse 58. Jeg er 188 høy og har litt lange bein i forhold til høyden min. Nåværende sykkel har ca. 620 stack og 390 reach og jeg føler at det fungerer ganske bra. Roadmachine i 56 har tilnærmet samme reach (391) som din sykkel, men altså 35 mm lavere stack (585). Det kan trolig tilpasses med avstandsringer eller vinkel på styrefremspring, men jeg forstår at du vil foretrekke et større rammesett. Nevner det kun fordi det er en Roadmachine 03 (samme rammesett som X) i 56 til salgs på Finn for det som synes å være en god pris  Kjenner ikke selger og vet ingenting om stand, men kronrøret er åpenbart ikke kuttet, så det er mye å gå på i stack - tilstrekkelig til å utligne forskjellen om du ikke har noen avstandsringer på din sykkel. Om dette ikke er sykkelen for deg, er den kanskje interessant for andre som følger tråden.
|
|
|
|
|