Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 23 1 2 7 8 9 10 11 22 23

Beste allsidige landeveissykler?

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2496073 06/07/2018 12:45
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Siden denne tråden har dekket alt fra spreke landeveissykler som takler et ritt til de groveste eventyr- og grusdoningene, må denne med:

Rondo utfordrer 3T Exploro med aerosykkel på opptil 47 mm dekk og med justerbar geometri. HVRT (High Velocity Rough Terrain). Dette er bare så kult.

Rondo HVRT – The aerodynamic race bike with VARIO geometry

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2496084 06/07/2018 14:15
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Kult kanskje, men de grå/sorte felgene matchet ikke veldig bra..

Quote:
Complete bike € 6,399 | Frame set € 2,599

Om prisene holder seg sånt må jeg snart gå på sveisekurs og lage egne rammer...

// Too many roads, too little time
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2502532 15/08/2018 06:38
I
Inreds Offline
Fersking
Fersking
I
Er det noen som har noe kjennskap til Orbea Orca?
For eksempel denne: https://www.orbea.com/us-en/bicycles/orca-m30-19

Kan det være en kandidat til beste allsidige landeveissykkel?

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Inreds] #2502769 15/08/2018 22:22
M
Minus Offline
Medlem
Medlem
M
Sitat: Inreds
Er det noen som har noe kjennskap til Orbea Orca?
For eksempel denne: https://www.orbea.com/us-en/bicycles/orca-m30-19

Kan det være en kandidat til beste allsidige landeveissykkel?

En del av allsidgheten til ttrådens tidligere nevnte sykler er skivebrems, og og da også gode bremseegenskaper uansett værforhold. Med felgbrems er man kanskje mere låst til godværssykling?

Sepeda, BMC Roadmachine X. Noen tanker om den?

Redigert av Minus; 15/08/2018 22:23.
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Minus] #2503317 18/08/2018 14:39
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Hyggelig at noen holder liv i denne tråden, også nå som aerosykler med skiver er den nye vinen ICON_SMILE

Sitat: Inreds
Er det noen som har noe kjennskap til Orbea Orca? Kan det være en kandidat til beste allsidige landeveissykkel?

Har kikket på en del av modellene fra anerkjente, baskiske Orbea som nå endelig er å få kjøpt i Norge igjen, hos Unaas.

Artig at man kan skreddersy Orbea-modellene til egne preferanser hva gjelder både lakkering og komponenter. Her viser Orbea vei - syklister vil ha valgfrihet!

Ingen begrensninger på fargevalg hos Orbea ICON_LAUGH Fra GCNs Simon Richardson's Custom Orbea Orca Disc.

Og Unaas er tydelig på at prisene skal være konkurransedyktige selv med nettmerker som Canyon samtidig som man får veiledning hos forhandler og en helt annen grad av valgfrihet.

Orca er en moderne rittsykkel som også kommer med skiver og de siste standardene, herunder 12 mm gjennomgående akslinger. Den fremstår absolutt som allsidig, men så vidt jeg vet, har den ikke samme brede dekklaring som de fleste syklene i denne tråden. Naturlig nok.

Avant er en mer utpreget allsidig modell med komfortgeometri, dekklaring for minst 30 mm og så vidt jeg vet fester både for heldekkende skjermer og bagasjebærere.

Og så har man den fine eventyr/grussykkelen Terra. Spesielt denne modellen utfyller godt BMC-syklene som Unaas allerede tilbyr.

Har ikke studert de geometriske målene, men synes umiddelbart at Orbea er svært så attraktiv.

Sitat: Minus
Sepeda, BMC Roadmachine X. Noen tanker om den?

Roadmachine X er det samme rammesett som tidligere Roadmachine 03. Rammesettet er altså alu, har hakket bedre dekklaring og et lite hakk mer avslappet geometri enn Roadmachine 01 og 02. Og fester for både heldekkende skjermer og bagasjebærere. Det nye er at den er satt opp med slangeløse felger, bredere dekk og lettere utveksling/1x11. Se omtale f.eks. på Bikerumor.

Altså det samme som Trek gjorde med Domane Gravel og Cannondale har gjort med bl.a Synapse, CaadX og SuperX i sin SE-serie. Men i motsetning til Trek med Domane Gravel, prøver ikke BMC å late som om dette er fullblods gravel ICON_SMILE BMC er tydelig på at dette er europeisk all-road, ikke amerikansk gravel.

Selv tror jeg Roadmachine X kan fungere utmerket for mange, med slangeløst oppsatte WTB Exposure 34 mm eller andre dekk etter ønske. Nettopp hva jeg er glad i selv - en allsidig landeveissykkel som takler det meste og ikke en spesifikk grussykkel. N minus 1 fremfor N pluss 1 ICON_SMILE

Gran Fondo Cycling Magazine: With the BMC Roadmachine X Swiss manufacturer BMC is delivering a perfect compromise between all-road fun and road bike performance.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2503343 18/08/2018 18:05
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Noterer at en ferdig Orca i 57 er ganske lik en CAAD12/evo 58 i sittegeometrien.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2506999 03/09/2018 16:24
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
I den grovere enden av spekteret: En blodfersk oppsummering fra Bikeradar av nye og spennende eventyr/grussykler. Flere av disse har sin egen tråd på forumet for gruskverning. Cannondale gjør det bare helt riktig rent estetisk - her er det klassiske linjer, elegante farger og ingen overflødige dekaler på ramme eller hjul. Nummer 5 derimot, forbigår jeg i stillhet ICON_SMILE

Top 5 - 2019 Gravel Bikes

...og det tyske nettmerket Rose har nylig lansert sin Backroad, som ser ut som en snerten sak med kross-ambisjoner ICON_SMILE

Offroad.cc: Rose launches new Backroad gravel and cross bikes

...og i den mindre grove enden av spekteret: Norske priser for komfortraceren Orbea Avant er lagt ut på det baskiske merkets hjemmeside for Norge. Merker meg bl.a. karbonversjon med nye 105 R7000 for under 23K.

Orbea Avant M30TEAM-D 19

Forunderlig at Orbea ikke tilbyr alu-modeller av Avant med skivebremser. Antar at det er på trappene?

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2508540 09/09/2018 09:52
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Høsten er kommet og regnet pisker. Du vil likevel være på en lett og rask landeveissykkel? Road.cc har samlet opp 11 karbon-sykler med fester for heldekkende skjermer.

Road.cc: 11 of the best mudguard-compatible carbon fibre road bikes

De som har fulgt tråden, vil se at Road.cc har oversett noen åpenbare kandidater, men fokuserer fornuftig nok på 2018-modeller som nå kan gå for gode priser fremfor de nyeste 2019-modellene.

Må likevel nevnes at taiwanske Masters of Carbon Giant for 2019 har lansert ny versjon av klassikeren Defy med bl.a. D-formet setepinne og styre (!) for økt komfort, oppgitt dekklaring 32 mm og integrert watt-måler på toppversjonen.

RCUK: Giant launches 2019 Defy with improved comfort, bigger tyre clearance and all-new handlebar

De første testene er lovende, bl.a. i Bikeradar.

Merker meg at noen av syklene er satt opp litt forskjellig fra land til land, men på de rimeligste (105 og Tiagra) har Giant valgt å fortsette med sitt eget konsept for halvhydrauliske bremser, der hendlene er mekaniske, men allerede fra styret er det hydraulikk ned til kaliperne:

Giant: Conduct Hydraulic Brake System.

Med nye 105 R7000 på markedet vil dette trolig ikke lenger være en konkurransefordel, tvert i mot.

Kan ikke se at de aktuelle modellene er lagt ut på den norske Giant-siden ennå (?), så vet ikke hva man ender opp med å tilby i Norge.

Selv må jeg si at TCRs linjer og lavere front tiltaler meg, men ser potensialet i Defy.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2508546 09/09/2018 10:11
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Første kommentaren treffer:)

"This article could just as easily be titled '10 of the ugliest mudguard-compatible carbon fibre road bikes'.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: skubisan] #2508557 09/09/2018 10:43
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Synes også det er en del høye fronter og slakke vinkler her ICON_SMILE Men modellene der setestagene møter overrøret må da behage de konservative?

I virkeligheten synes jeg for øvrig det oftest ser bedre ut med høyere stack/front enn de mange som velger flatt overrør og lav front, for det ser tøft ut, men setter på en schvær bløtkake av spacers for å heve styret for sine aldrende rygger ICON_SMILE

Form bør følge funksjon. De som er raskt ute med å fordømme har kanskje ikke forstått tanken bak.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: skubisan] #2508616 09/09/2018 14:13
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: skubisan
Første kommentaren treffer:)

"This article could just as easily be titled '10 of the ugliest mudguard-compatible carbon fibre road bikes'.
Og så fortsetter samme kommentar med "The Dolan is the only one that doesn't look like it fell out of the ugly tree and hit every branch on the way down." Men The Dolan er jo den virkelig stygge andungen her.

Slår meg at flere av disse syklene er litt lite tilgjengelige i Norge. Hadde ikke fått med meg, ev. glemt, at Cerveloene har skjermfester. Det er jo herlig.

Sitat: Sepeda

I virkeligheten synes jeg for øvrig det oftest ser bedre ut med høyere stack/front enn de mange som velger flatt overrør og lav front, for det ser tøft ut, men setter på en schvær bløtkake av spacers for å heve styret for sine aldrende rygger ICON_SMILE
Er det så at mange setter på dette, eller er det så at syklene leveres slik og så gjør ikke butikken noe med det, LBS-servicestil ICON_WINK .

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: anonym22] #2508706 09/09/2018 20:37
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous22
Men The Dolan er jo den virkelig stygge andungen her.

Enig. Derfor klippet jeg det bort ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: anonym22] #2508712 09/09/2018 21:00
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: anonymous22

Er det så at mange setter på dette, eller er det så at syklene leveres slik og så gjør ikke butikken noe med det, LBS-servicestil ICON_WINK .

En annen variabel er jo at folk bekymrer seg over gjensalgsverdi. Jeg slammet så mye som manualen tillot uten å kappe, og brukte -17° stem i flere år, helt til jeg bestemte meg for at det bare var bruksverdi igjen i sykkelen, og kappet den helt ned ICON_SMILE Nå ser den bedre ut enn noensinne!

Create the problem and sell the solution
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: DuffMcShank] #2508718 09/09/2018 21:33
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
På min BMC var det 2 cm under stemet og en 1 cm over. Både det visuelle og egenskapene ble noe helt annet etter at jeg fant frem baufila. ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Red Devils] #2508818 10/09/2018 10:00
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Det er vel ikke selve kapping som påvirker egenskaper;-)

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: vortex surfer] #2508827 10/09/2018 10:13
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: vortex surfer

Det har du helt rett i, men å få bort 2 cm under stemet har litt å si ICON_WINK Det blir stygt med 3 ringer over stemet ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Red Devils] #2508944 10/09/2018 14:00
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Sitat: Red Devils

Det har du helt rett i, men å få bort 2 cm under stemet har litt å si ICON_WINK Det blir stygt med 3 ringer over stemet ICON_SMILE

Så absolutt enig, jeg har dessverre et ukappet tårn på min.. som skal vekk!!

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: vortex surfer] #2509018 10/09/2018 18:58
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: Red Devils

Så absolutt enig, jeg har dessverre et ukappet tårn på min.. som skal vekk!!

Det fungerer fint med baufil. Sett en teipbit over der du skal sage. Mål 2 ganger og sag 1 gang ICON_WINK

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2514692 06/10/2018 07:59
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sykkeløyvind varslet i en annen tråd for en måneds tid siden at Cannondale Synapse skal testes mot BMC Roadmachine og Focus Paralane - alle med SRAM RED eTap (!).

Om det er blitt noe av, antar jeg at det er disse syklene det dreier seg om:

Dette er langt over mitt utstyrs- og prisnivå, men jeg forstår at tanken er å teste rammesettenes egenskaper når komponentene er tilnærmet like - uten at jeg vet hvorvidt man også vil benytte samme hjul, dekk osv.

Dersom syklene testes primært for blandevei, vil jeg tro at både Synapse og Paralane, med sin gode dekklaring og vekt på vibrasjonsdemping, vil gjøre det godt. Synapse har igjen noe mer aggressiv geometri enn Paralane - hva som gir pluss i boken burde avhenge av tiltenkt bruk og egne preferanser.

Roadmachine er jeg mer usikker på. Den er ikke helt enkel å kategorisere, der den står mellom en rittsykkel og komfortracer, med en kjapp bakende, men slakkere front for stabilitet. Jeg opplever at den har god vibrasjonsdemping, men vil trolig oppleves litt hardere enn de to førstnevnte. Etter så mye skryt internasjonalt, må det jo før eller siden komme en kritisk gjennomgang av sykkelen, men neppe slakt ICON_SMILE

Sykkeløyvind hintet også om at andre sykler kunne bli inkludert i testen. Når man først skal teste slike sykler i luksussegmentet, er Trek Domane en opplagt kandidat. Med IsoSpeed både foran og bak, burde den bli som et flyvende teppe. Wilier Cento10NDR er en mer eksotisk kandidat, med sin ACTIFLEX.

Gran Fondo Cycling Magazine: Wilier Cento10NDR in review – The Super-Commuter

Når jeg først sitter og drodler på en lørdagsmorgen, må jeg bare gjenta min kjepphest om at jeg tror at de fleste vil få mest glede og nytte av nettopp en moderne landeveissykkel med skiver og god dekklaring. Og man trenger slett ikke gå for de mest kostbare og avanserte modellene. I alle prisklasser er dette spenstige sykler som mange av oss kan bruke til all sykling utenfor terreng, i hvert fall utenfor vintersesongen. En dedikert eventyr/grussykkel er selvsagt topp, men jeg er skeptisk til hvordan man nå markedsfører spesifikke sykler, dekk, klær, sko og attpåtil hjelmer (!) som mer eller mindre nødvendig gravel-utstyr for å ta en tur utenfor asfalten ICON_SMILE

Siden denne tråden ble startet, har sykkelverdenen endret seg radikalt. Det som før var vanskelig å finne, er nå blitt mainstream, om det så er komfortmodeller eller rittsykler. Aldri har det vært bedre å være landeveissyklist ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2514705 06/10/2018 09:23
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sykkeløivind har syklet på den Roadmachinen på Instagram, så testingen pågår nok som planlagt.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2514727 06/10/2018 12:46
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Se der, ja ICON_SMILE

Nå er jo Roadmachine slett ikke en gravel bike, så jeg er spent på hvordan den bedømmes.

Det er bare å abonnere på Landevei - og nå får man attpåtil inkludert tilgang på Terrengsykkel og andre magasiner digitalt yes

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2514739 06/10/2018 14:50
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Blir interessant å lese hvordan han beskriver Paralane, jeg opplevde den som en kjedelig sykkel, liker litt mer lekne doninger på asfalt.

BMC vinner uten tvil på utseende i hvert fall! Synapsen ser jo ut som om den skal på sirkus...

Create the problem and sell the solution
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2514744 06/10/2018 15:42
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig

Siden denne tråden ble startet, har sykkelverdenen endret seg radikalt. Det som før var vanskelig å finne, er nå blitt mainstream, om det så er komfortmodeller eller rittsykler. Aldri har det vært bedre å være landeveissyklist ICON_SMILE

Både ja og nei. Det begynner å bli så mange varianter, at man blir redd for å gå glipp av noe om man kjøper det ene foran det andre ICON_SMILE
Jeg som fortsatt er en fornøyd eier av GT Grade, ( sykkelen brukes primært på asfalt med 28mm, da jeg syns MTB er mange hakk morsommere på bratte grusveier i Bergen ) begynner jo å bli klar for noe nytt.

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2514759 06/10/2018 18:46
S
SykkelFan85 Offline
Fersking
Fersking
S

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: nanonils] #2514811 07/10/2018 08:06
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: nanonils
Jeg som fortsatt er en fornøyd eier av GT Grade (...) begynner jo å bli klar for noe nytt.

Jeg savner den überlekre Allez Sprint Sagan Edition på listen din (?).

Om du skulle bestemme deg for å selge Grade'n, tror jeg du vil oppdage at den fortsatt er meget ettertraktet. Solgte versjonen i karbon og Ultegra etter to dager på Finn i fjor og i går kveld solgte jeg alu-versjonen etter hele tre timer på Finn. Ga forumet tre timers forkjøpsrett, men ingen reaksjon herfra ICON_SMILE

En kompis kjøpte nylig pent brukt Grade i samme versjon som du har. På våre turer på landevei og i Marka opplever jeg ærlig talt at det er rytter og ikke sykkel som bestemmer hvem som kommer først opp og ned bakkene ICON_SMILE

Men ja, standardene på Grade er i ferd med å bli utdatert, noe som vanskeliggjør f.eks. hjulbytte mellom syklene.

Sitat: SykkelFan85

yes

Denne så jeg jaggu meg mange ganger da jeg valgte sykkel.

Her kommer i grunnen Paralane best ut, men jeg valgte likevel å bygge opp en Roadmachine p.g.a. geometri og LBS Unaas ICON_SMILE

Må samtidig sies at Prosykler gav helt eksemplarisk informasjon og svar på infløkte spørsmål om Paralane og noen andre alternativer. Åpenbart kompetente folk der også.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2514816 07/10/2018 08:50
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: nanonils
Jeg som fortsatt er en fornøyd eier av GT Grade (...) begynner jo å bli klar for noe nytt.

Jeg savner den überlekre Allez Sprint Sagan Edition på listen din (?).

Om du skulle bestemme deg for å selge Grade'n, tror jeg du vil oppdage at den fortsatt er meget ettertraktet. Solgte versjonen i karbon og Ultegra etter to dager på Finn i fjor og i går kveld solgte jeg alu-versjonen etter hele tre timer på Finn. Ga forumet tre timers forkjøpsrett, men ingen reaksjon herfra ICON_SMILE

En kompis kjøpte nylig pent brukt Grade i samme versjon som du har. På våre turer på landevei og i Marka opplever jeg ærlig talt at det er rytter og ikke sykkel som bestemmer hvem som kommer først opp og ned bakkene ICON_SMILE

Men ja, standardene på Grade er i ferd med å bli utdatert, noe som vanskeliggjør f.eks. hjulbytte mellom syklene.

Sykkelen er nok attraktiv ja, men spørs om min har så mye verdi. Den har to karbonreparasjoner. En pga en voldsom chainsuck, og en pga regelrett rammebrudd i seterør. Reparasjonene er gjort av kyndige folk, men verdien synker jo endel.

At det er rytteren som er viktigst er jo ikke noe nytt ICON_WINK

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2514924 08/10/2018 06:50
gare Offline
More than words
More than words
Selges Wilier i Norge?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: gare] #2516326 16/10/2018 07:44
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: gare
Selges Wilier i Norge?

Viva l'Italia Libera e Redenta!

Nei, dessverre, ikke så vidt jeg vet (?).

Burde jo det.

Gran Fondo: The courage to continue a tradition – At home with Wilier Triestina

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2517359 20/10/2018 14:57
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Tilbake til den rufsete enden av tråden:

Øyvind har lagt ut testen av Merida Silex 6000, Rondo Ruut CF2, Whyte Gisburn, Specialized Diverge Comp Carbon, Trek Checkpoint SL5 og Scott Speedster Gravel 10 ICON_SMILE

Terrengsykkel: Javel Gravel - Test av allsidige grussykler

Treffende observasjoner om fenomenet grussykkel - eller eventyrsykkel! - både historisk og rent teknisk. Anbefales!

Så tilgir vi lett at det sies at Ruut i stål, alu og karbon er polske Rondos eneste modell. Det stemmer ikke lenger - som allerede nevnt i tråden har Rondo lansert sin breibente aeroracer HVRT - High Velocity Rough Terrain ICON_SMILE Og en glinsende titan-versjon av Ruut er visstnok like rundt hjørnet.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2519662 01/11/2018 09:41
M
Minus Offline
Medlem
Medlem
M
Forslag til blandevegssykkel med 1x og hydr. bremser? Er det noe poeng med 1x i det hele tatt? Mitt mål er ikke enorm toppfart, men ønsker klatremulighet og å minimere vedlikehold/ting som kan bli ødelagt. Opp til 20k.

Redigert av Minus; 01/11/2018 09:42.
Side 9 av 23 1 2 7 8 9 10 11 22 23

Moderator  support, Valentino