Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Løsbikkjer - stihunder

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Flamini] #2512983 27/09/2018 19:47
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Tange] #2512984 27/09/2018 19:49
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Tange

Hvis du leser det jeg har skrevet en gang til så ser du at jeg i praksis er enig i det meste (vi er ikke så uenig som du ser ut til å tru vi er) men du sliter tydeligvis å se på muligheten for at selv om du har bikkja di på to meter og bikkja ikke viser noen interesse for noe annet enn deg så kan man stille spørsmålet om dette [i]hundeholdet skaper (kan skape) utrygghet for andre.[i]?

Nei, du har argumentert for at den overnevnte situasjonen utgjør et klart brudd på hundeloven.
Spørsmålet kan gjerne stilles, men du ser også at formuleringen i loven er så rund at det aldri har vært tiltenkt at enhver hundeeier med på stålkontroll på bikkja likevel skal gå med den i bånd til enhver tid da de KAN komme til å møte en irrasjonell nevrotiker langt inne i skogen.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Torshov-Simen] #2512989 27/09/2018 20:01
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Torshov-Simen

Går din frihet før andres utrygghet?

Går enhvers irrasjonalitet før andres frihet?

Da må du først definere irrasjonalitet i dette tilfellet.
Du kan ta dette som utgangspunkt 1.
Hver dag blir 30 mennesker bitt av hund og de husker jeg riktig så har siden 2000 åtte personer blitt bitt ihjell av hund.

Og for å gjøre det lettere for deg. Ja, jeg synes at dette er irrasjonelt. Det er flust av ting som innebærer mye større risiko i livet enn hunder. men siden dette er reelle faktorer i f.eks. ulvedebatten så er mange i samfunneet tydelig av den meningen at slik irrasjonell tankegang er godt nok som argument (den siste Folkeopplysningen er for så vidt godt inn i temaet også) i mange saker.

Og som utgangspunkt 2
Er det irrasjonelt å være redd for hunder når man er blitt bitt av en hund en gang tidligere. Med snaue 12000 hundebitt i året må det ha blitt en god sjanse for at man møter noen som har blitt bitt av en hun før når man er ute og lufter bikkja si.

Kan gjøre det lettere for deg her også. Synes at dette er irrasjonelt og (med mindre man eier bikkja selv kanskje). men sånn genrelt påvirkes sjansen av å bli bitt av bikkje ikke av et tidligere bitt.

Men du trenger ikke overbevise meg.

Redigert av Tange; 27/09/2018 20:06.
Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Torshov-Simen] #2512991 27/09/2018 20:04
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Også når dette paragrafen blir brudd?

Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.

Spørsmålet kan gjerne stilles, men du ser også at formuleringen i loven er så rund at det aldri har vært tiltenkt at enhver hundeeier med på stålkontroll på bikkja likevel skal gå med den i bånd til enhver tid da de KAN komme til å møte en irrasjonell nevrotiker langt inne i skogen.

Haha, var det nu så vanskelig?

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Sepeda] #2512992 27/09/2018 20:10
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Tange] #2512993 27/09/2018 20:10
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Også når dette paragrafen blir brudd?

Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.

Haha, var det nu så vanskelig?

Nei, det synes jeg ikke, men så har da også jeg kunnet si det samme gjennom hele diskusjonen og ikke trengt å endre argumentasjonen underveis ICON_SMILE

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Tange] #2512994 27/09/2018 20:11
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Går din frihet før andres utrygghet?

Går enhvers irrasjonalitet før andres frihet?

Da må du først definere irrasjonalitet i dette tilfellet.
Du kan ta dette som utgangspunkt 1.
Hver dag blir 30 mennesker bitt av hund og de husker jeg riktig så har siden 2000 åtte personer blitt bitt ihjell av hund.

Og for å gjøre det lettere for deg. Ja, jeg synes at dette er irrasjonelt. Det er flust av ting som innebærer mye større risiko i livet enn hunder. men siden dette er reelle faktorer i f.eks. ulvedebatten så er mange i samfunneet tydelig av den meningen at slik irrasjonell tankegang er godt nok som argument (den siste Folkeopplysningen er for så vidt godt inn i temaet også) i mange saker.

Og som utgangspunkt 2
Er det irrasjonelt å være redd for hunder når man er blitt bitt av en hund en gang tidligere. Med snaue 12000 hundebitt i året må det ha blitt en god sjanse for at man møter noen som har blitt bitt av en hun før når man er ute og lufter bikkja si.

Kan gjøre det lettere for deg her også. Synes at dette er irrasjonelt og (med mindre man eier bikkja selv kanskje). men sånn genrelt påvirkes sjansen av å bli bitt av bikkje ikke av et tidligere bitt.

Men du trenger ikke overbevise meg.

Fin klargjøring det, men det besvarer jo ikke spørsmålet ICON_SMILE

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Flamini] #2512998 27/09/2018 20:55
J
Jeggs Offline
Entusiast
Entusiast
J
For min del spiller det størst rolle om hunde-eier evner å vise at de har kontroll på hunden. Samme om den har bånd eller ikke.

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Flamini] #2513013 28/09/2018 04:10
stosu Offline
Besatt
Besatt
Hundeloven er et makkverk som gjør hunden rettsløs sammenliknet med vilt og husdyr. Hundeloven fratar også hunder i stor grad å kunne utøve sin naturlige atferd

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Flamini] #2513034 28/09/2018 08:17
F
fikse Offline
Avhengig
Avhengig
F

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: stosu] #2513042 28/09/2018 08:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: stosu
Hundeloven er et makkverk som gjør hunden rettsløs sammenliknet med vilt og husdyr. Hundeloven fratar også hunder i stor grad å kunne utøve sin naturlige atferd

Det må du selvsagt mene, men det er helt irrelevant. Du er fremdeles nødt til å følge loven. Jeg er redd hunder og etter å ha feriert på landsbygda i Portugal i 10 dager i sommer, er jeg utrolig glad for hundeloven i Norge. Den gir meg en frihet som jeg ikke hadde der.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Flamini] #2513043 28/09/2018 08:40
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
den ene naboen min har en vakthund, han synes det er greit å ha en dobermann til å passe huset slik at innbrudstyver ikke er noe tema.

den andre naboen er redd hunder og har klart å skremme ungene sine også, derimot synes denne familien at katter er flotte dyr. foreldrene fikk ett underlig uttrykk i fjeset når jeg sa at dobermannen passet på barna i den andre husstanden slik at de aldri ville lide overlast - satte det opp i mot at mange katter er lystmordere med mange liv på samvittigheten.
hilsingen sitter litt lenger inne nå....

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: GeirK] #2513044 28/09/2018 08:44
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Sitat: GeirK

Det må du selvsagt mene, men det er helt irrelevant. Du er fremdeles nødt til å følge loven. Jeg er redd hunder og etter å ha feriert på landsbygda i Portugal i 10 uker i sommer, er jeg utrolig glad for hundeloven i Norge. Den gir meg en frihet som jeg ikke hadde der.

i Norge holder vi hunder fordi det er hyggelig med selskap fra en hengiven bestevenn
i Portugal/Spania brukes hunder i mye større grad som vakthunder med en jobb å gjøre..

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: GeirK] #2513133 28/09/2018 14:41
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK

Det må du selvsagt mene, men det er helt irrelevant. Du er fremdeles nødt til å følge loven. Jeg er redd hunder og etter å ha feriert på landsbygda i Portugal i 10 dager i sommer, er jeg utrolig glad for hundeloven i Norge. Den gir meg en frihet som jeg ikke hadde der.

Hvorfor er mine meninger irrelevante? Det er ikke tatt rett ut fra luften. Har du noen gang sett en ulv i bånd? Sett fra et hundefaglig perspektiv klarer hunder å løse situasjoner med andre hunder når de er løs på en rasjonell måte i langt større grad enn når de går i bånd.
Det å ta hensyn til andre trafikkerende i naturen er en del av god folkeskikk.
Det er nødvergeretten som gjør at Hvermansen helt lovlig kan avlive en hund på stedet på humant vis som er den store svakheten til hundeloven. Hvermansen har ikke tilstrekkelig kunnskap eller utstyr til å avlive et dyr på humant vis.
At Hvermansen også kan avlive en hund av å føle seg truet gjør at hundeloven i beste fall blir ironisk.
Jeg har vel heller aldri antydet at jeg ikke følger hundeloven...

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: stosu] #2513150 28/09/2018 15:51
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Hvor ofte avliver hvermannsen andres hund på stedet i Norge?
Og da gjerne tall for byer og tettbygde strøk, om noe gærne hillbillier gjør dette er det kanskje ikke så relevant for diskusjonen her ICON_WINK

Redigert av anonym22; 28/09/2018 15:54.
Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: anonym22] #2513157 28/09/2018 16:19
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: anonymous22
Og da gjerne tall for byer og tettbygde strøk, om noe gærne hillbillier gjør dette er det kanskje ikke så relevant for diskusjonen her ICON_WINK

Aner ikke, men det gjør ikke lovteksten fornuftig av den grunn ICON_WINK

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: stosu] #2513159 28/09/2018 16:35
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Hvorfor ikke? Hvis ikke du kan vise til hyppige eksempler på at den er problematisk?
Det er da helt greit å drepe en hund som angriper (selv om det sikkert oftest holder å skade den, så er det helt opplagt at man aldri skal straffes for å drepe en hund som angriper).
I praksis er det vel mer snakk om bønder som skyter hund som jager sau? Kanskje de samme som skyter ulv, bever, grevling, unger på epleslang... ikke vet jeg.

Redigert av anonym22; 28/09/2018 16:40.
Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Flamini] #2513166 28/09/2018 17:13
stosu Offline
Besatt
Besatt
Det må jo være innafor å være kritisk til lovtekst som strider mot dyrevelferdsloven selv om det ikke er et gjentagende problem

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: stosu] #2513169 28/09/2018 17:37
S
stephy Offline
Entusiast
Entusiast
S
Det må jo være innafor å være kritisk til lovtekst som strider mot dyrevelferdsloven selv om det ikke er et gjentagende problem

Nå sier jo også mannen bak hundeloven (Dørum), at den nå bør reevalueres.
I tillegg er den heller ikke i takt med den senere vedtatte loven om dyrevelferd.

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: stosu] #2513170 28/09/2018 17:42
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Ja, det er innafor.
Men tror det er mange nok ufornuftige lovtekster som skaper problemer som trenger oppdatering før en går fatt på de som ikke skaper problemer.
Det største problemet med hundeloven er vel etterlevelsen blant en del hundeeiere. Og det er felles med de fleste lover hvor det ikke sanksjoneres mot lovbrudd.
Jeg er dog usikker på hvor mange som hadde giddi å ha hund hvis den loven måtte følges til punkt og prikke. Tipper mange synes at å «bryte den litt» er litt som å ta seg en øl i parken.

Redigert av anonym22; 28/09/2018 17:45.
Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: stosu] #2513174 28/09/2018 18:01
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Er det hundeloven som gjør det eller dårlige hundeeiere? Hvis hundeeiere får seg hund som passer til der de bor (og hvor langt de gidder å dra for å dra på tur), livet de lever og dresserer den skikkelig, vet ikke jeg hva som er så vanskelig å forholde seg til i Hundeloven?

Man kan jo gå/sykle/løpe noen timer i Nordmarka uten å møte folk. Fra Grinda i Nordmarka, som jeg nevnte, velger jo merksnodig mange hundeiere å ha hunden løs - langt unna seg - på to av de mest traffikerte stiene der, selv om det er minst fem til parallelt ICON_WINK .
Jeg vil dog påpeke at jeg aldri har opplevd noe problem med dette, det er ikke her gutta med dobermann går på tur. Men jeg skjønner bare ikke at de ikke velger annen sti eller har hunden nærmere seg de første 500 meterne (jeg ville valgt det første, akkurat som jeg gjør med stisykkel, sikkert like populært som hund).

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Flamini] #2514002 02/10/2018 14:40
P
Pennypacker Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
På vei opp til Barlindåsen fra Sandermosen onsdag kveld forrige uke ble jeg bitt av en hund som løp fritt. Den kom opp bak meg etter først å ha passert i motsatt retning, og satte tennene i leggen min så jeg begynte å blø. Ikke dype sår, men nok til at jeg blødde. Eieren unnskyldte seg veldig da jeg skjelte ham ut, men gjorde ikke tegn til å korrigere hundens adferd eller sette den i bånd før den kom tilbake en gang til og hoppet mot meg. Da eksploderte jeg, og eieren fikk satt den i bånd.

Jeg er skeptisk til hunder etter å ha blitt bitt som liten. Det er godt mulig hunder kan sense min skepsis, men poenget er at nettopp det må hundeeiere ta høyde for. Om jeg var en femåring på tur med far hadde hundkjeften vært i ansiktshøyde.

Kunne ikke vært mer enig i de skisserte reglene fra trådstarter.

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Pennypacker] #2514028 02/10/2018 17:08
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Her er det naturlig å politianmelde eieren og få hunden avlivet.

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: anonym22] #2514034 02/10/2018 17:26
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig. Det er viktig å anmelde hunder som biter. Slik det beskrives her er det ikke tvil om at den hunden og den eieren ikke funker. Uansett så får politiet vurdere situasjonen og om det skulle finnes formildende omstendigheter.

Jeg har selv flere ganger havnet i konflikt med andre løse hunder som vil angripe min hund. Det har heldigvis ikke vært av de aller verste rasene, men om du klarer å dra frem et primitivt brøl, finn frem til sølvryggen inni deg, så er det utrolig hvor spake hundene blir. Forventer eller tror ikke at det er en universalløsning, men det funker som regel.

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: anonym22] #2514035 02/10/2018 17:43
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig

Det største problemet med hundeloven er vel etterlevelsen blant en del hundeeiere.

Hvilke deler av loven er det vi hundeeiere ikke etterlever og hvor utbredt er det?

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: SturlaS] #2514041 02/10/2018 18:07
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
For å holde oss til det som kanskje tråden har dreid seg en del om, løse hunder langt fra og utenfor eiers kontroll på mye brukte stier nær boliger/parkeringsplasser (eller i boliggater for den del):

«Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.»

«Hunder kan være løse bare når de
a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte
(...)
Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.»

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Torshov-Simen] #2514598 05/10/2018 15:08
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
[

Nei, det er jo opp til deg.

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: stosu] #2514599 05/10/2018 15:10
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Ah, og hva trur du jeg skjer når jeg skytter alle jakthunder som beveger seg inn på min eiendom for å jakte kattene våre isf. det de skal være trent til?

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: anonym22] #2514600 05/10/2018 15:12
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Haha, se forrige innlegg.

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Tange] #2514604 05/10/2018 15:26
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Nei, det er jo opp til deg.

Etter å ha tenkt i en uke var dette det beste du kunne komme opp med? ICON_WINK

Redigert av Torshov-Simen; 05/10/2018 15:43.

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support