Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 14 av 21 1 2 12 13 14 15 16 20 21

Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker

Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: Espen W] #2494308 28/06/2018 07:42
A
agab Offline
Fersking
Fersking
A
Sitat: Espen W
Har noen nylig (eller evt. ikke så nylig) syklet den såkalte trillestien mellom Spålen og Katnosa. Vet ikke om Skiforeningen har gitt den ''trille'' status pga. knot faktor eller om det er vått/myrete, men hvis sistnevnte, så kan det være kongeforhold, slik det var på Bislingflakene (myrene) sist helg.
Virker fristende med en shortcut der, men hater hike-a-bike (og knot deluxe)

Et alternativ til link nord/sør der oppe er stien fra Spålseter via DNT-hytta Sinnerdammen opp til Store Sindera. Kom meg greit gjennom der forrige uke med bukkestyre og 650x47 (ok, litt bæring da men stort sett morsom barnålssti).

Jeg forsøker å finne en bra link fra Mosjøen til Tverrsjøen uten å måtte dra nedom Hadeland Glassverk og prøvde meg på stien fra Mosætra (omtrent der hvor trillestien ned til Jevnaker starter) over til Luserudsletta. DET var knot det. Det er kanskje bedre mellom Kingehytta ved Mosjøen sør til Store Sindera? Eller via Langvatn/Fagervatnet til Sinderdalen?

Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: agab] #2494316 28/06/2018 08:18
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: agab
Jeg forsøker å finne en bra link fra Mosjøen til Tverrsjøen uten å måtte dra nedom Hadeland Glassverk (...) Det er kanskje bedre mellom Kingehytta ved Mosjøen sør til Store Sindera?

Det starter en trillesti like etter Kingehytta ved Bjønnputten som går over til store Sindera og da er det grusvei derfra til Tverrsjøen. Denne ruten er markert på DNTs kart og iMarka-appen for øvrig.
Det er noen år siden jeg syklet denne riktignok.

Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: anonym22] #2494334 28/06/2018 09:05
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: anonymous22
Hvilket kart er den markert som trillesti? Jeg ser ikke stien der markert med farge verken på iMarka, oversiktskart på skiforeningen.no eller dnts papirkart.

Vet ikke hvilke kart, men det er skilting om trillesti både på Katnosa siden og ved Storflåtan. (er merket for sykkel, mener det står trillesti ,''vanlige'' markasyklister må ihvertfall trille den, og det er vel delvis på naturreservat tror jeg, så skal vel derfor ikke sitte på sykkelen mens den er i området).

Jeg er garantert innom Krokskogen lørdag og/eller søndag, så skal sjekke igjen.

Redigert av Espen W; 28/06/2018 09:05.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: Espen W] #2494338 28/06/2018 09:13
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Nettopp.
Alle markeringer er nok fjernet på kart pga. sykkelforbudet. iMarka-appen har brå glippe i dette områtdet som egentlig ser ut som bug (som altså antakelig er sensur). Jeg får sjekke hjemme om den er markert på det gamle, utslitte papirkartet mitt (jeg sjekket bare det nyere tyvekaktige i går). Dette er nok den eneste trillestien jeg ikke har syklet, så da mistenker jeg at den ikke er på det gamle kartet mtt heller. Men jeg kan ha glemt noe av det jeg har syklet for ti år siden da ICON_WINK .
Hadde bare denne Canyon Grailen min kommet, sånn at jeg skal ut på grusturer igjen, så kan jeg friske opp hjernedatabasen litt.

Redigert av anonym22; 28/06/2018 09:17.
Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: anonym22] #2494355 28/06/2018 10:06
A
agab Offline
Fersking
Fersking
A
Sitat: agab
Jeg forsøker å finne en bra link fra Mosjøen til Tverrsjøen uten å måtte dra nedom Hadeland Glassverk (...) Det er kanskje bedre mellom Kingehytta ved Mosjøen sør til Store Sindera?

Det starter en trillesti like etter Kingehytta ved Bjønnputten som går over til store Sindera og da er det grusvei derfra til Tverrsjøen. Denne ruten er markert på DNTs kart og iMarka-appen for øvrig.
Det er noen år siden jeg syklet denne riktignok.

Kanon, da sjekker jeg den neste gang!

Jeg var ikke klar over at iMarka hadde trillestier markert, dette gjør jo minimering av knot mye enklere.

Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: ganskefort] #2496069 06/07/2018 12:34
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Apropos stien ved Spålen retning Katnosa:
Mulig at skiltene har blitt endret, men den er nok relativt lite offisiell, for det er merket for sykkel bare til Spålen:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=...e=3&theater

Får teste den en dag, kanskje imorgen eller søndag.

Jeg må også teste den 11km ruta fra Storflåtan til Ringkollen en dag. Pleier å ta strake veien (som går opp fra ca midt på vannet på nordsiden.)

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: Espen W] #2498019 19/07/2018 17:42
vviz Offline
Ivrig
Ivrig

Jeg må også teste den 11km ruta fra Storflåtan til Ringkollen en dag. Pleier å ta strake veien (som går opp fra ca midt på vannet på nordsiden.)

Hvor går den 11km ruta? Kjenner til den "strake veien" du nevner. Ett annet alternativ er å sykle til vestsiden av Damtjern, og deretter trillesti rett nordover, som kommer ut i toppen av "Langtjern". Går to trillestier der. Den på vestsiden av Langtjern er passe utfordrende (på en morsom måte) på CX når det er tørt. Er det vått, må jeg trille litt. Østsiden av Langtjern var altfor knotete til at jeg klarte å sykle den.

Redigert av vviz; 19/07/2018 17:50.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: vviz] #2498423 23/07/2018 09:12
A
audun Offline
Entusiast
Entusiast
A
Forstår Espen slik at det er veien nord-vestover fra vestenden på Storflåtan på kartet du har lagt inn...?

Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: vviz] #2498424 23/07/2018 09:35
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: vviz

Hvor går den 11km ruta? Kjenner til den "strake veien" du nevner. Ett annet alternativ er å sykle til vestsiden av Damtjern, og deretter trillesti rett nordover, som kommer ut i toppen av "Langtjern". Går to trillestier der. Den på vestsiden av Langtjern er passe utfordrende (på en morsom måte) på CX når det er tørt. Er det vått, må jeg trille litt. Østsiden av Langtjern var altfor knotete til at jeg klarte å sykle den.

Stien øst for Langtjern er fin begge veier, iallefall på stisykkel. Kunne godt sett mere bruk så den ikke gror igjen.

Edit. Så først nå at jeg var på cx tråd... sorry.

Redigert av Lunix; 23/07/2018 09:39.

-------------------------------
NOTS
Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: vviz] #2501771 10/08/2018 13:26
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: vviz

Syklet den 11km ruta i helgen, dvs. jeg kom via trillestien fra Tverrsjøstallen, (artige klopper, men veldig steinete strekk) til Øyangen, og tok derfra ''11km ruta'' fra sydenden av Øyangen over mot Spålsveien og Storflåtan.
Den består av følgende:
Spålsveien fra Storflåtan i ca 4km før trillstien tar av nordover. Derfra konge sti med kule klopper og smooth sti over til grusvei og så asfalt langs Øyangen og opp til Ringkollen.
Sammen med kjerrveien til Ringkollen (den som tar av på nordvestsiden av Storflåtan) så har man en konge rundttur fra Storflåtan via Ringkollen.

Spålsveien er er merket med sykkel symbol, men alt av merking stopper brått når man nærmer seg slutten på grusveien og Spålen og naturvernområdet.
Jeg trillet/dyttet sykkelen ca 2km inn til DNT hytta (Sinnerdammen https://www.ut.no/hytte/3.2057/) og hadde planlagt å trille videre over til grusveien mot Tverrsjøen, men himmelen var kølsvart, så jeg trillet istedet en litt kortere sti tilbake til til Spålsveien og derfra ca 4km til Storflåtan og tilbake langs Vesleflåtan til Svarten, Langlia og Sørkedalen

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: ganskefort] #2501902 11/08/2018 15:59
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Anbefaler iMarka-appen til de som ikke bruker dennes sykkelruter. Da framtrer denne kongerundturen helt tydelig. For ti år siden planla jeg turene med papirkart og måtte se etter hva som ble runder og unngå blindveier osv. Må si den iMarka-appen er ganske super på dette.

Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: ganskefort] #2502000 12/08/2018 16:21
K
Kardam Offline
Entusiast
Entusiast
K
Skiforeningen har fjernet fire trillestier i år. Grunnen var at de hadde for dårlig kvalitet. IMarka appen og webkartet er oppdatert.
Den nye veien fra Storbekken til Kampesetra/ Lommedalen har blitt bra.

Grusgubbe og langtursyklist
Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: anonym22] #2502671 15/08/2018 13:07
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Anbefaler iMarka-appen til de som ikke bruker dennes sykkelruter. Da framtrer denne kongerundturen helt tydelig. For ti år siden planla jeg turene med papirkart og måtte se etter hva som ble runder og unngå blindveier osv. Må si den iMarka-appen er ganske super på dette.

Konge, takker ICON_SMILE

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: Kardam] #2502673 15/08/2018 13:08
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Kardam
Skiforeningen har fjernet fire trillestier i år. Grunnen var at de hadde for dårlig kvalitet. IMarka appen og webkartet er oppdatert.
Den nye veien fra Storbekken til Kampesetra/ Lommedalen har blitt bra.

Aye!
Vet du hvilke fire det dreier seg om?

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: Espen W] #2502678 15/08/2018 13:27
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det lurte jeg på også. Mistenker at en av de er den på sørsiden av Store Sandungen?

Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: anonym22] #2502679 15/08/2018 13:29
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Det lurte jeg på også. Mistenker at en av de er den på sørsiden av Store Sandungen?

Ikke umulig, husker at jeg måtte bruke GPS'en for å ikke surre meg helt bort i de traktene for et par år siden, så den var nok rimelig gjengrodd allerede da.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: ganskefort] #2503804 20/08/2018 19:57
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Supert å sykle fra Skansebakken og sykle/trille mo t Kampenseter og til Lommedalen

Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: ganskefort] #2508720 09/09/2018 21:58
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Spent på forholdene på Krokskogen i dag, etter mye regn i natt. Det var det ingen grunn til. Kongeveien opp fra Lommedalen til Krokkleiva var helt fin, likså fra Damtjern til Sørkedalen, med unntak av partiet langs Vesleflåtan hvor demper og muligens litt tykkere dekk (enn 28mm) hadde vært å foretrekke. Skal ikke gi regnet skylden for det.

Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: ganskefort] #2512960 27/09/2018 18:59
N
Neko Offline
Avhengig
Avhengig
N
Det ble nevnt brøytede grusveier i tråden om piggdekk. Hvordan pleier forholdene å være i Oslomarka om vinteren? Muligheter for å sykle med 40mm pigg?

Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: Neko] #2512967 27/09/2018 19:16
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Neko
Hvordan pleier forholdene å være i Oslomarka om vinteren? Muligheter for å sykle med 40mm pigg?

Denne tråden handler bl.a. nettopp om det. Her vil du finne rapporter om forholdene gjennom hele året. I Oslomarka om vinteren er det ofte helt nydelige forhold og 40 mm pigg er perfekt ICON_SMILE Bare å glede seg.

Opp- og nedstigningene kan være litt rufsete, med hjulspor og tidvis is, men det går bra.

Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: ganskefort] #2514525 05/10/2018 09:09
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Hei. Spør i denne tråden jeg.

Skal en tur til Oslo neste helg og tenkte å bruke dag/formiddag på en grusrunde rundt byen. Har et par spørsmål som jeg håper noen av dere kan svare på. Jeg skal nok sykle racer (så vil gjerne ikke ha for grovt underlag. Grov grusvei er ok for korte snutter, men ikke over mange mils avstand).
Kommer fra Drammen, så tenkte å starte med Sundvollen-Krokskogen-Lommedalen. Der er jeg kjent.
1) Er det noe fin grusvei fra Lommedalen til innerst i Sørkedalen?

Så tenkte vi å sykle Ring 4 til Maridalsvannet, med mindre;
2)Er det noe fin vei fra Kikut, Rottungen etc. og over til Oslo øst?

3)Noen tips til avsluttende runde i østmarka? Trenger ikke være lang.

På forhånd takk!

Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: aug11x] #2514528 05/10/2018 09:24
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Sitat: aug11x
Hei. Spør i denne tråden jeg.

Skal en tur til Oslo neste helg og tenkte å bruke dag/formiddag på en grusrunde rundt byen. Har et par spørsmål som jeg håper noen av dere kan svare på. Jeg skal nok sykle racer (så vil gjerne ikke ha for grovt underlag. Grov grusvei er ok for korte snutter, men ikke over mange mils avstand).
Kommer fra Drammen, så tenkte å starte med Sundvollen-Krokskogen-Lommedalen. Der er jeg kjent.
1) Er det noe fin grusvei fra Lommedalen til innerst i Sørkedalen?

Så tenkte vi å sykle Ring 4 til Maridalsvannet, med mindre;
2)Er det noe fin vei fra Kikut, Rottungen etc. og over til Oslo øst?

3)Noen tips til avsluttende runde i østmarka? Trenger ikke være lang.

På forhånd takk!

Du kan kjøre til Sørkedalen fra Lommedalen fra f.eks Tobonn og til Storebekkhytta. Det er et lite trilleparti fra Kampen, men det er ikke spesielt langt. Dette er den korteste veien til Sørkedalen fra Lommedalen på grus. Fint hele veien bortsett fra nevnte parti.

Et annet alternativ er fra Myrsetra til Storebekkhytta, også med et lite grusparti. Lenge siden jeg gikk den trillestien sist, men den er ikke lang.

Et siste alternativ er jo å droppe Lommedalen, og sykle nordover fra Kleivstua mot Damtjern, om Storflåtan og mot Svarten og Kringla, og deretter ta seg ned i Sørkedalen via Pipenhus. Da kommer du ut ved Sørkedalen Kafe og kan ta deg opp Ring 4 via Finnerud osv.

Fin oversikt her: https://www.skiforeningen.no/marka/kart/

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: Trond Vidar] #2514532 05/10/2018 09:37
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Takk for svar!

Sitat: Trond Vidar

Et siste alternativ er jo å droppe Lommedalen, og sykle nordover fra Kleivstua mot Damtjern, om Storflåtan og mot Svarten og Kringla, og deretter ta seg ned i Sørkedalen via Pipenhus. Da kommer du ut ved Sørkedalen Kafe og kan ta deg opp Ring 4 via Finnerud osv.

Fin oversikt her: https://www.skiforeningen.no/marka/kart/

Fin grusvei her? Flott kart, men stemmer det greit, dvs. er det "skikkelig" grusvei på de som er merka som det?

Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: aug11x] #2514549 05/10/2018 10:35
A
audun Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: aug11x

Fin grusvei her? Flott kart, men stemmer det greit, dvs. er det "skikkelig" grusvei på de som er merka som det?

Min erfaring er at kartet er godt oppdatert mtp grusveier og trillestier.

Mange rutealternativer. Et forslag er å følge forslaget fra Trond Vidar til Kringla og så "brekke inn" mot Kikut enten rundt Sandungen eller via Fyllingen (trilleparti).

Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: aug11x] #2514551 05/10/2018 10:36
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
En del av grusveiene i Nordmarka er ganske grove og det ser du ikke forskjell på på verken dette eller andre kart. Stort sett mest opptil 5 km her og der og det går med 28 mm, selv om det ikke er førstevalget akkurat på disse partiene.
På ruta Trond Vidar nevner her er det røff grusvei (ikke egnet for vanlig bil) hvis du velger nordsiden av Vesleflåtan, men fin grusvei hvis du velger sørsiden av vannet. Sistnevnte er litt omvei, men da får du også gleden av å sykle over demningen og komme nært på Storflåtan og i år er det mindre vann enn noensinne (både her og i andre oppdemmede Nordmarkavann), så det har vært et unikt syn.

Tar dere turen om Storflåtan, husk for all del å stoppe ved Kjerraten i Åsa (den brune flekken lengst vest på vannet på kartet)

Laster du ned iMarka-appen får du det kartet der med sykkelrutevisningen. Det fungerer også offline hvis du laster ned de aktuelle kartområdene i appen på forhånd. Genial app og genial rutevisning, siden du slipper å studere vanlig kart nøye for å avdekke alle blindeveiene. I tillegg viser den trillestier med stiplete linjer, som du her og der er avhengig av (som den Trond Vidar nevnte).

Vedlegg
Kjerraten i Åsa.JPG (1.3 MB, 1319 nedlastinger)
Storflåtan.JPG (1.32 MB, 1380 nedlastinger)
Skilt Svartengrana.JPG (1.06 MB, 949 nedlastinger)
Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: ganskefort] #2514563 05/10/2018 11:14
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Takk for tips. Flotte kulturminner langs ruta er et stort pluss!

Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: ganskefort] #2516882 18/10/2018 11:58
K
Kjørekjør Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
K
Tenkte å teste marka på sykkel for første gang til helgen og trenger tips til en nybegynnervennlig tur. Sykler på en Canyon Endruace al 7.0 disc, med Continental Grand Prix 28 mm. Er en tur inn i Maridalen opp til Kikut og ned fra Kikut til Sørkedalen overkommelig for en nybegynner med 28mm? Eller er det andre turer som er bedre egnet? Bor sentralt i Oslo og tenkte en tur på mellom 5 og 8 mil.

Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: ganskefort] #2516885 18/10/2018 12:06
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Ruten du nevner er popuært kalt Ring 4 og er aldeles ypperlig som intro til Marka med landeveissykkel. Det er prima bilkjørt grusvei hele ruta.

Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: ganskefort] #2516888 18/10/2018 12:14
pharynx Offline
Besatt
Besatt
+1!

Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker [Re: Kjørekjør] #2516903 18/10/2018 13:00
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Kjørekjør
Tenkte å teste marka på sykkel for første gang til helgen og trenger tips til en nybegynnervennlig tur. Sykler på en Canyon Endruace al 7.0 disc, med Continental Grand Prix 28 mm. Er en tur inn i Maridalen opp til Kikut og ned fra Kikut til Sørkedalen overkommelig for en nybegynner med 28mm? Eller er det andre turer som er bedre egnet? Bor sentralt i Oslo og tenkte en tur på mellom 5 og 8 mil.

Sykler ofte denne ruta som omvei hjem fra jobb. Har syklet den med godt hell med både 25 og 28mm, både felgbrems og skiver.
Det går fint. Litt forsiktighet er greit i den bratteste utforkjøringen ned til Smalstrøm etter Bjørnholt, men bortsett fra det er det prima hele veien.

Ønsker man en kortere tur i tilsvarende retning kan man ta indre ring - Hammeren, Ullevålseter, Tryvannstua, Wyllerløypa og ned til Strømseter og Bogstad Gård.
Evt holde venstre etter Ullevålseter og komme ned Bomveien og Korketrekkeren til Midtstuen og så Besserud. Flere gode muligheter for Øst/vest sykling i marka.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Side 14 av 21 1 2 12 13 14 15 16 20 21

Moderator  support, Valentino