Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Hvor mye kan en tåpelighet koste ?

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: Oystein L] #2514489 05/10/2018 05:35
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Oystein L
Sitat: Flex
Sitat: aug11x

Nå tror jeg ikke Flex (med flere) nødvendigvis var skeptisk til dyre ting, men heller det at man kjøper og kjøper bare fordi man har råd.

BINGO!

Etter å ha delt bo med noen som til daglig jobber hos våre utøvende myndigheter med tvangsfullbyrdelse og gjeldsordning siden forrige århundre er min teori at de som kjøper og kjøper mest og MÅ ha det siste nyeste (som hver ny epletelefon) faktisk er de som IKKE har råd....

Jeg deler den oppfattelsen (selv om det naturlig nok er mange varianter av folk). De som ikke egentlig har råd kjøper masse billige og halvbillige greier og noe halvdyrt (sammenliknet med dyre ting som toppsykkel, bil eller bolig) som epleting. TV-programmet Luksusfellen (egentlig Taperfellen) viser vel ikke folk som har kjøpt luksus, men bare masse ræl, samt handling av mat på bensinstasjonen og slikt?
Klær kjøpt på HM blir nok sjelden brukt like mye og lenge som merkeklær kjøperen er mer fornøyd med over tid.
Å kjøpe dyr sykkel ofte, som man selger videre, gir iallfall ikke mer miljøbelastning enn å kjøpe billig som blir brukt opp raskt.

Generelt tror jeg man med god (nok) råd handler kvalitet og det man har mest lyst, og dermed handler mindre totalt sett. Men andre faktorer som at de kanskje ikke bruker tiden sin til shopping som hobby, spiller også inn. Fritidsbruken er jo også annerledes i ulike inntektsgrupper.

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: anonym22] #2514491 05/10/2018 05:41
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: anonymous22
Sitat: johannessen
Jeg jobber mye overtid. Mye av dette går på avspaseringskonto. Deilig å kunne ta langhelger når man skal på fjellet, 6 ukers sommerferie osv ICON_SMILE Å kunne ha en fleksibel arbeidstid er verdt mye penger

Jeg håper du da får overtidstillegget (dvs. de 50 eller 100 %ene ekstra, ikke den vanlige timenbetalingen) utbetalt i tillegg til avspaseringstimene, slik du har krav på?
Hvis ikke jobber du ikke overtid, du er bare veldig fleksibel for arbeidsgiveren din uten at det koster dem noe.

Jada, det blir utbetalt tillegget ICON_SMILE Det viktige for meg er at jeg kan jobbe mye i perioder, for så å kunne ta ut fritid når det passer meg

Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: anonym22] #2514553 05/10/2018 10:43
Børre Grop Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: anonymous22
Sitat: Oystein L
Sitat: Flex
Sitat: aug11x

Nå tror jeg ikke Flex (med flere) nødvendigvis var skeptisk til dyre ting, men heller det at man kjøper og kjøper bare fordi man har råd.

BINGO!

Etter å ha delt bo med noen som til daglig jobber hos våre utøvende myndigheter med tvangsfullbyrdelse og gjeldsordning siden forrige århundre er min teori at de som kjøper og kjøper mest og MÅ ha det siste nyeste (som hver ny epletelefon) faktisk er de som IKKE har råd....

Jeg deler den oppfattelsen (selv om det naturlig nok er mange varianter av folk). De som ikke egentlig har råd kjøper masse billige og halvbillige greier og noe halvdyrt (sammenliknet med dyre ting som toppsykkel, bil eller bolig) som epleting. TV-programmet Luksusfellen (egentlig Taperfellen) viser vel ikke folk som har kjøpt luksus, men bare masse ræl, samt handling av mat på bensinstasjonen og slikt?
Klær kjøpt på HM blir nok sjelden brukt like mye og lenge som merkeklær kjøperen er mer fornøyd med over tid.
Å kjøpe dyr sykkel ofte, som man selger videre, gir iallfall ikke mer miljøbelastning enn å kjøpe billig som blir brukt opp raskt.

Generelt tror jeg man med god (nok) råd handler kvalitet og det man har mest lyst, og dermed handler mindre totalt sett. Men andre faktorer som at de kanskje ikke bruker tiden sin til shopping som hobby, spiller også inn. Fritidsbruken er jo også annerledes i ulike inntektsgrupper.

Mi erfaring er også at kvalitet kostar og på sikt er det mest økonomisk og au best for miljøet å investere i ting som held seg godt over fleire år om det så er for både tredje og fjerde eigar. Kva som er tåpeleg og kor grensa mellom dyrt og billig går er jo relativt individuelt, det kjem jo også an på bruken. Kjøper aldri ny sykkel sjølv, men set stor pris på at nokon har kjøpt sykkel til +80.000 kr som eg kan kjøpe brukt for ein tredjedel av prisen to-tre år etter sykkelen er ny.

At folk tør å sette seg på ein ny sykkel til den prisen og dundre nedover i terrenget er noko eg ikkje forstår, men det er ein annan sak ICON_WINK Den grensa er vel også individuell...

Don´t die without scars.
More speed, more airtime, more fun!
Re: Hvor mye kan en tåpelighet koste ? [Re: Bishop007] #2514597 05/10/2018 15:03
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Bishop007
Jeg trur man skal passe på med å tillegge folk falske motiver. At naboen gjerne vil vise sin nye bil, sykkel eller hus frem er da helt naturlig og greit. Ofte så oppnår man jo disse ting fordi man har været flink og jobbet hard for det.

Nja, større sjanse for at man oppnår dette ved å være født eller bo i Norge enn at man jobber hardere enn folk flest.

devilsmile

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support