Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 11 1 2 8 9 10 11

Scott 2018:

Re: Scott 2018: [Re: ahs] #2511040 19/09/2018 05:48
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,170
Supersand82 Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,170
jeg må si at jeg syntes virkelig den foil 10 di2 disc var snasen.. nydlig mørk brun(sjokolade) farge. hadde jeg sku bestilt meg landevei så hadde vel den vært blandt top 5 jeg hadde vurdert


************
@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2022 Scott Spark RC 900 Team Issue
2021 Scott Addict RC 10
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
************
Re: Scott 2018: [Re: Supersand82] #2511048 19/09/2018 06:16
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Sitat: Supersand82
jeg må si at jeg syntes virkelig den foil 10 di2 disc var snasen.. nydlig mørk brun(sjokolade) farge. hadde jeg sku bestilt meg landevei så hadde vel den vært blandt top 5 jeg hadde vurdert


Syns den ser stusselig ut på bilder, men bedre live altså?

Re: Scott 2018: [Re: ahs] #2511195 19/09/2018 13:43
Registrert: May 2007
Innlegg: 569
Scale 10 Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: May 2007
Innlegg: 569
Det er MEGET fin live. Rett og slett strøken. Mange som syntes den så meget bra ut på Ramo sin stand på Birken

Re: Scott 2018: [Re: Supersand82] #2511201 19/09/2018 13:55
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: Supersand82
jeg må si at jeg syntes virkelig den foil 10 di2 disc var snasen.. nydlig mørk brun(sjokolade) farge. hadde jeg sku bestilt meg landevei så hadde vel den vært blandt top 5 jeg hadde vurdert


Den er ikke allverden på bilder, men sjuk live.:-)

Jeg skal jo egentlig ha komfort sykler pga rygg og at det er det man bør ha. Likevel klarte jeg ikke å styre unna denne for 2019 :-D

Den samt 900 Ultimate er 2 stk pene sykler.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Scott 2018: [Re: ahs] #2511263 19/09/2018 20:06
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,170
Supersand82 Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 1,170
Eneste minuset med den foil sykkelen er (dere kan gjærne arrestere meg her) at Scott er ikke "ekslusivt" innen landevei verden. Er ikke "italiensk" nok og tapet er ganske så stort på bruktmarkedet.....

Men som sagt tidligere. En virkelig Nydelig sykkel!


************
@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2022 Scott Spark RC 900 Team Issue
2021 Scott Addict RC 10
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
************
Re: Scott 2018: [Re: olechr] #2511299 20/09/2018 06:24
Registrert: May 2007
Innlegg: 569
Scale 10 Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: May 2007
Innlegg: 569
Sitat: olechr


Den er ikke allverden på bilder, men sjuk live.:-)

Jeg skal jo egentlig ha komfort sykler pga rygg og at det er det man bør ha. Likevel klarte jeg ikke å styre unna denne for 2019 :-D

Den samt 900 Ultimate er 2 stk pene sykler.


Helt enig. Begge er bestilt til Toten ICON_WINK

Re: Scott 2018: [Re: maratomnr50] #2511312 20/09/2018 06:49
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 85
A
Anders- Offline
Medlem
Offline
Medlem
A
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 85
Sitat: maratomnr50
Hei!

Er det noen som har byttet holker med TwinLocen som låsering? Er det bare å bytte til en hvilken som helst lockon-holke uten behov for å modde?


Jeg tok en liten baufil på syncros holkene og skar av "plastinnlegget", satt det inntill ny holke. Ble for meg en veldig bra løsning da jeg syntes spakene kommer litt i veien for hendene slik det er satt opp originalt


2017 KTM Revelator Prestige Di2
2017 Scott Spark RC 900 WC
2017 Scott Spark 720 Plus
2018 Scott Genius 700 Tuned
Re: Scott 2018: [Re: Supersand82] #2511335 20/09/2018 07:56
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: Supersand82
Eneste minuset med den foil sykkelen er (dere kan gjærne arrestere meg her) at Scott er ikke "ekslusivt" innen landevei verden. Er ikke "italiensk" nok og tapet er ganske så stort på bruktmarkedet.....

Men som sagt tidligere. En virkelig Nydelig sykkel!


Enig at Bianchi er kulere merke på landevei. Jeg har hatt det også og tapet var stort der også. :-P

Min erfaring er at landeveissykler er det et enormt tap uansett sykkelmerke når man kommer litt opp i pris :-)


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Scott 2018: [Re: Scale 10] #2511337 20/09/2018 07:57
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: Scale 10
Sitat: olechr


Den er ikke allverden på bilder, men sjuk live.:-)

Jeg skal jo egentlig ha komfort sykler pga rygg og at det er det man bør ha. Likevel klarte jeg ikke å styre unna denne for 2019 :-D

Den samt 900 Ultimate er 2 stk pene sykler.


Helt enig. Begge er bestilt til Toten ICON_WINK


Satan. Da er vi på team neste år. :-D


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Scott 2018: [Re: ahs] #2512000 23/09/2018 09:02
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
E
EspenS Offline
Veteran
Offline
Veteran
E
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
Da ble det en Spark 920 på meg. Men det blir nok en liten oppgradering på hjulsett og sånt også. Dere som er vant med å flippe sykler, når pleier de nye Scott-syklene å ramle inn?

Re: Scott 2018: [Re: EspenS] #2512001 23/09/2018 09:06
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 83
T
TMAB Offline
Medlem
Offline
Medlem
T
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 83
Sitat: EspenS
Da ble det en Spark 920 på meg. Men det blir nok en liten oppgradering på hjulsett og sånt også. Dere som er vant med å flippe sykler, når pleier de nye Scott-syklene å ramle inn?


Min Genius 920 ble ikke levert før juni pga forsinkelser. Skulle bli levert i månedsskiftet mars/april.

Re: Scott 2018: [Re: EspenS] #2512007 23/09/2018 09:44
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
R
Red Devils Offline
Besatt
Offline
Besatt
R
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Sitat: EspenS
Da ble det en Spark 920 på meg. Men det blir nok en liten oppgradering på hjulsett og sånt også. Dere som er vant med å flippe sykler, når pleier de nye Scott-syklene å ramle inn?


Har forhåndsbestilt Scott to ganger. Begge har blitt levert i mars.

Re: Scott 2018: [Re: ahs] #2512722 26/09/2018 16:52
Registrert: Sep 2018
Innlegg: 2
M
Motbakk1 Offline
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
M
Registrert: Sep 2018
Innlegg: 2
Hei, kjekt forum! Skal bestille ny hardtail gjennom den lokale butikken, og får forhåndsbestille Scale 2019-modeller. Jeg har fått prøve en Scale 960 (2018), og som nybegynner lurer jeg da på om jeg merker stor forskjell mellom 960 og 940? Eventuelt mellom 940 og 930? Ser det er noen forskjeller i komponenter, samt at 960 er alu-ramme, men vil jeg merke disse forskjellene og anbefales det å oppgradere til 940 eller 930?

Jeg vil helst holde meg under 20.000 kr, og gjerne få mest mulig for pengene ICON_SMILE

Har fått følgende tilbud:
-Scale 960 (2018) kr 9.000,-
-Scale 960 (2019) kr 10.000,-
-Scale 940 (2019) kr 17.500,-

Skal brukes til skogsveier/grus/asfalt og noe stisykling. Håper det går fint at jeg spør her det er litt Scott-erfaringer ICON_SMILE

Re: Scott 2018: [Re: ahs] #2512763 26/09/2018 20:41
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
E
EspenS Offline
Veteran
Offline
Veteran
E
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
Noen tanker:

Hvis du har fått tilbud på Scale 940 (2019) til 17.500,- så vit at de fleste Scott-forhandlere nå tilbyr 25% forhåndsbestilling på 2019-modellene, og gjennom dette selger Scale 930 (2019) til 17992,- Se eksempelvis her: https://ipaper.ipapercms.dk/TidRom/milslukern/sykkelkatalog-2019/?page=12 Mulig det med 25% blir litt annerledes med de laveste modellene, og at det kan være forklaringen.

Skal jeg sammenligne de to så veier Scale 930 11.3 kg Scale 940 12.1 kg, og forskjellene er mange (demper, bakgir, bremser, sete, dekk). Så hvis du først går opp til den prisklassen bør du heller gå for 930 enn 940.

960-modellen er en aluminiumsramme, mens 930 og 940 er karbon. 960 (2019) veier 12.5 kg (vs 940 12.1 og 930 11.3), men utstyrsmessig er den ikke så veldig ulik 940.

Det finnes et compare-verktøy på de ulike scott-modellene her: https://www.scott-sports.com/se/sv/products/bike-bikes-mountain-crosscountry?q=%3A%3AModel%3ASpark&text=#

Om du vil merke forskjell mellom de ulike modellene, og hvor mye, er vanskelig å si, og veldig individuelt. Jeg kjenner en nybegynner som er happy på sin 14.5 kg tunge sykkel til 5000. Dersom det primære er å ha noe som funker ganske bra, for å komme i gang, så er 960 ålreit, og langt bedre enn de tunge drogene til halvparten av denne prisen igjen. (Kjenner ikke forskjellene 2018 vs 2019). Men dersom du begynner å sykle mye, dersom du vet at du kommer til å bruke mye tid på det, og det vedvarer over flere år, så vil oppgraderingsspøkelset komme langt senere med en 930. Jeg synes du får ganske mye for forskjellen mellom 930 vs 960. Men igjen, hva som betyr noe, og hva du evt vil merke, er relativt og individuelt.

Re: Scott 2018: [Re: ahs] #2513132 28/09/2018 14:36
Registrert: Sep 2018
Innlegg: 2
M
Motbakk1 Offline
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
M
Registrert: Sep 2018
Innlegg: 2
Det kan være de har litt andre marginer i lokalbutikken, skulle få 20% på de modellene. Mulig jeg bør utfordre de litt på prisen.

Takk for tilbakemelding, du har gitt meg litt å tenke på! Spørs om jeg ikke skal prøve å unngå 'oppgraderingsspøkelset' ICON_SMILE

Re: Scott 2018: [Re: ahs] #2513666 01/10/2018 15:04
Registrert: Apr 2006
Innlegg: 81
M
Muskelini Offline
Medlem
Offline
Medlem
M
Registrert: Apr 2006
Innlegg: 81
Noen som vet fristen for å forhåndsbestille?
1. oktober? 15. oktober?
Evt. når er det Ramo må ha bestillingen fra butikkene for å sende videre/bestille fra fabrikk?

Re: Scott 2018: [Re: ahs] #2513681 01/10/2018 16:28
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,251
P
Plankepetter Offline
Veteran
Offline
Veteran
P
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,251
Jeg fikk beskjed om 15.okt.

Re: Scott 2018: [Re: Muskelini] #2513720 01/10/2018 19:27
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: Muskelini
Noen som vet fristen for å forhåndsbestille?
1. oktober? 15. oktober?
Evt. når er det Ramo må ha bestillingen fra butikkene for å sende videre/bestille fra fabrikk?


Bestillinger til fabrikk har blitt sendt i lang tid allerede. De første syklene har begynt å komme alt. Så jo fortere jo bedre. Hvor lenge butikkene gir forhåndspriser på sykler som er bestilt er opp til hver enkelt.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Scott 2018: [Re: olechr] #2514119 03/10/2018 08:19
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
I
imag Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
I
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
Trår jeg feil om jeg bestiller meg en Spark 920 som universalsykkel for rask stisykling, ritt, sykling på fjellsti osv? Er relativt lett og har mer kapasitet enn teknikk ...

Kommer fra en seks år gammel 29" HT og har aldri syklet på fulldemper, så regner med at det kan bli en morsom oppgradering.

Re: Scott 2018: [Re: imag] #2514126 03/10/2018 08:40
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Stefan77 Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Sitat: imag
Trår jeg feil om jeg bestiller meg en Spark 920 som universalsykkel for rask stisykling, ritt, sykling på fjellsti osv? Er relativt lett og har mer kapasitet enn teknikk ...

Nei. Det er ikke feil. Spark 920 er en veldig kapabel sak til den bruken


- Stefan
Re: Scott 2018: [Re: imag] #2514129 03/10/2018 08:50
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Vil tipse om at Braasport på Ullevål Stadion har en 2018 Spark 920 i Large til kr 31 900 (5000 mindre enn de har den priset til på nett).

Re: Scott 2018: [Re: anonym22] #2514132 03/10/2018 08:58
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
I
imag Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
I
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
Takk for tips! Noen store forskjeller fra 2018 til 2019 som er verdt ventetida og ca 5000 kr ekstra?

Re: Scott 2018: [Re: ahs] #2514140 03/10/2018 09:45
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 423
A
Asterix Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
A
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 423
Vurderer å kjøpe en pent brukt 2018 modell Scott. Valgene står mellom Scott Scale RC WC, eller Scott Spark RC WC/PRO. Valgets kval, velger man fulldemper eller hardtail?

Av ritt kjører jeg kun grusritt (Birken, Kongerittet, Grenserittet, BMC1814 etc). Så der vil jo hardtail mest sannsynlig være tingen. Men, liker å sykle litt rolig sti på trening. Hvor stor er ulempen med fulldemper på grusritt?

Et annet aspekt er vedlikehold. Må man forvente mye mer vedlikehold/service og kostnader på en fulldemper? Er ingen sykkelmekaniker. Har nok med å skifte dekk og bremseklosser...

Re: Scott 2018: [Re: Asterix] #2514142 03/10/2018 10:03
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
M
magnusc Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
Sitat: Asterix
Vurderer å kjøpe en pent brukt 2018 modell Scott. Valgene står mellom Scott Scale RC WC, eller Scott Spark RC WC/PRO. Valgets kval, velger man fulldemper eller hardtail?

Av ritt kjører jeg kun grusritt (Birken, Kongerittet, Grenserittet, BMC1814 etc). Så der vil jo hardtail mest sannsynlig være tingen. Men, liker å sykle litt rolig sti på trening. Hvor stor er ulempen med fulldemper på grusritt?

Et annet aspekt er vedlikehold. Må man forvente mye mer vedlikehold/service og kostnader på en fulldemper? Er ingen sykkelmekaniker. Har nok med å skifte dekk og bremseklosser...

Gå for hardtail, hvertfall om du har nok med å skifte bremseklosser.
Med FS får du mange lager i bakramma som må byttes, en ekstra demper som må på service, en ekstra demper-lockout som må funke 100%.
På flytsti er (etter min mening) uansett hardtail morsommere enn en fulldemper, og så lenge ikke målet er å sykle fortest mulig på sti så forsvinner mye av poenget med fulldemper.

På Kongerittet og Grusbirken sykler jeg heller på kina-hardtailen enn min Scott Spark RC WC, selv om de har samme vekt.


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Scott 2018: [Re: imag] #2514143 03/10/2018 10:05
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Sitat: imag
Takk for tips! Noen store forskjeller fra 2018 til 2019 som er verdt ventetida og ca 5000 kr ekstra?

Det er gjort litt endringer på ramma for 2019 slik at det er plass til 2.6"-dekk. Det er en stor forskjell og betyr at man kan bruke gromdekkene Nobby Nic i 2.6". Klart, hvis man ikke skal gjøre det og ha den i mer race-oppsett betyr jo det lite. Jeg hadde valgt 2019 ene og alene pga. av dette.

Utstyrsmessig er de så å si like, men som alltid er det årerts gaffel og på 2019 er det den nye Step Cast-Float. Det er andre hjul, men mistenker at de er ganske like - Scott har endret litt på navn (Silverton) i år.

En 2019-modell vi holde seg bedre i verdi, dette er av særlig betydning hvis du tror du bare skal ha den i et par sesonger. Kr 5000 er ikke så mye ekstra, men hvis du tenker å bruke den mye nå i høst, kanskje i vinter og regner med mye bruk i mars/april (fort bart i Fredrikstad), er det kjipt hvis du får 2019-modellen sent. Du kan være heldig å få den tidlig i mars, men i år kom en god del Scott-sykler først i juni og juli - og du bestiller jo nå veldig seint og er langt bak i køen.

Re: Scott 2018: [Re: anonym22] #2514149 03/10/2018 10:31
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
I
imag Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
I
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
Jeg har ingen planer om å anskaffe noe grovere verktøy, så større klaring i ramma er helt klart også viktig for meg.

Verditapet bryr jeg meg ikke så mye om, men dette med levering er en potensiell dealbreaker. Har det vært mye forsinket leveranse på forhåndsbestilte Scottsykler? Det sagt så starter ofte stisesongen for mitt vedkommende når de første landeveisrittene er unnagjort (kalenderen er veldig fortung her i Østfold), så om det blir april er det ikke nødvendigvis noen krise.

De nærmeste månedene blir det sikkert mest ritt og hardøkter på Zwift uansett. Godt å komme i gang med litt struktur og blodslit etter mange måneder med kun morsom stisykling ...

Re: Scott 2018: [Re: imag] #2514156 03/10/2018 11:01
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Det var mye forsinkelser i år, særlig på enkelte modeller. Anbefaler deg å spørre litt nøye i butikken og be de sjekke med Ramo, siden det nå er litt seint. Ta høyde for mai og overlev om det blir slutten av mai, så burde du helt kart vente på 2019 når det både kan være aktuelt å prøve 2.6" (2.5-2.6" er i ferd med å bli "den nye stidekkstandarden") og du ikke mister mange stiøkter i ventetida.

Re: Scott 2018: [Re: magnusc] #2514283 04/10/2018 08:35
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 423
A
Asterix Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
A
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 423
Sitat: magnusc
Gå for hardtail, hvertfall om du har nok med å skifte bremseklosser.
Med FS får du mange lager i bakramma som må byttes, en ekstra demper som må på service, en ekstra demper-lockout som må funke 100%.
På flytsti er (etter min mening) uansett hardtail morsommere enn en fulldemper, og så lenge ikke målet er å sykle fortest mulig på sti så forsvinner mye av poenget med fulldemper.

På Kongerittet og Grusbirken sykler jeg heller på kina-hardtailen enn min Scott Spark RC WC, selv om de har samme vekt.
Heller nok mot hardtail, men veldig mange som snakker varmt om FS. Noen som tør å synse om hvor mye ekstra vedlikehold/ekstra kostnader en FS fører med seg for en mosjonist som sykler typisk 4x1,5t i uka på blanding av grus og lett sti? Må f. eks bakdemper på service årlig? Og er det en kostbar affære?

Re: Scott 2018: [Re: Asterix] #2514297 04/10/2018 09:14
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Sitat: Asterix
Sitat: magnusc
Gå for hardtail, hvertfall om du har nok med å skifte bremseklosser.
Med FS får du mange lager i bakramma som må byttes, en ekstra demper som må på service, en ekstra demper-lockout som må funke 100%.
På flytsti er (etter min mening) uansett hardtail morsommere enn en fulldemper, og så lenge ikke målet er å sykle fortest mulig på sti så forsvinner mye av poenget med fulldemper.

På Kongerittet og Grusbirken sykler jeg heller på kina-hardtailen enn min Scott Spark RC WC, selv om de har samme vekt.
Heller nok mot hardtail, men veldig mange som snakker varmt om FS. Noen som tør å synse om hvor mye ekstra vedlikehold/ekstra kostnader en FS fører med seg for en mosjonist som sykler typisk 4x1,5t i uka på blanding av grus og lett sti? Må f. eks bakdemper på service årlig? Og er det en kostbar affære?

Priser varierer vel litt mellom butikkene, men en drøy tusing per enhet (bakdemper og gaffel) er et greit utgangspunkt. Hvor ofte du bør ta service kommer an på hvor mye og hvor hardt utstyret blir brukt. Kona har hatt en Scale i 5 år nå med en gaffel som fortsatt fungerer veldig bra til tross for at den aldri har vært på service. Men så er den veeeeldig lite brukt. Andre leverer vel inn sine dempere til service en gang i året.

Re: Scott 2018: [Re: Asterix] #2514379 04/10/2018 12:06
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 146
F
Framogtilbake Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
F
Registrert: Aug 2013
Innlegg: 146
Enkel demperservice som oljeskift og bytte av foringer o.l. kan man relativt enkelt gjøre selv. Youtube er din venn.
Jeg gjør dette selv på mine dempere 1-2 ganger pr. år. Har hatt bakdemper til full service en gang ila tre år i tillegg.

Side 10 av 11 1 2 8 9 10 11

Moderator  support