Jeg kjøpte Fasterkatt (...) Trekker vann inn og holder på det (i typisk commuter-situasjon), dårlige lisser som frynser seg opp, glidelås frå Helheim.
Har brukt Fasterkatt noen år. Første versjon av skoen var beryktet for dårlig glidelås

Den ble siden heldigvis oppgradert. Lissene forble litt tvilsomme.
Skoen holder en god del regn ute, men når vannet først lekker inn, sørger den tette sålen for at man får et skikkelig fotbad - vannet har ingensteds å gå. I skikkelig regnvær løste jeg problemet med å bruke Vaude Gaitor, som er reelt vanntett og dessuten svært enkel å ta av og på ettersom den åpner seg helt bak og festes med borrelås. Bare å dra på, så har du en reelt vanntett sko.
Har nå et par nye og ubrukte Japanther liggende i eske. Er spent på om de er mer vanntette enn Fasterkatt uten trekk. Dersom jeg faller for fristelsen til heller å gå for de nye, nettere Ragnarõk, kommer det et par Japanther i størrelse 44 til salgs på forumet
I likhet med Fasterkatt, anbefales Japanther av 45NRTH for bruk i +7 til -3, men vil fungere i et bredere spekter av temperaturer. Jeg har brukt isolerende såler med aerogel i Fasterkatt, og da holder de i betydelig kaldere temperaturer. Mine Wölvhammer ble stående i skapet nesten hele forrige vinter, med unntak av dagene da det var rundt 15 blå eller kaldere.
Merk at mange forhandlere oppgir feil anbefalt temperaturskala for Japanther. F.eks. skriver XXL -3 til -7, det er en misforståelse

Terrengsykkel kom endog i fare for å skrive at den egner seg for
-3 til -45 (!).
De fleste alminnelige sko lekker ved cleat-festene. Og på vinterstid blir blir cleat'ene kalde som isbiter rett under fotsålene. Derfor er vanntette og isolerende såler vel så viktig som materialet i skoen for øvrig.
Jeg skulle for øvrig gjerne hatt en tilnærmet vanntett sko som er kjøligere enn Fasterkatt/Japanther. Har ikke funnet den ennå.