Interessant å se Zakka velge smalere nå, han var særs begeistra for i35 og DHF 2,5WT det året han sykla på Mojo HD4. Men han følte kanskje han måtte si det..?
Nå sykler han jo hvertfall et merke hvor han kan velge bredere felger, men velger å ikke gjøre det.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Det er ganske vanskelig å diskutere dekktrykk. Er mye som kommer inn i spill. Jeg har ikke noe spesielt tøff kjørestil, men for min del er 25psi bak helt på grensa. Selv med Huck Norris har jeg tatt felger. Så når jeg skal sykle fort nedover blir det stort sett rundt 28 bak på 2,3/2,4 dekk. Litt lavere på 2,5WT dekk. Kommer også litt an på dekktypen og hvor stive dekkveggene er. .
Du glemmer å nevne det viktigste punktet her. Du sykler rett og slett fortere enn de fleste her på forumet, samme hvor myk teknikken er, du treffer ting i høyere hastighet og mer kraft, Zakka enda fortere...da blir slagene automatisk hardere og trykker høyere. I den farta kan det hende at høyere trykk er bra, for det trøkker knastene mer aggressivt ned i underlaget.
For mange år siden snakka Nico Vouilouz en del om dette, han valgte smalere felger enn en del andre fordi dekket ble mer punkteringssikkert fordi det hadde høyere profil, og med hans dekktrykk holdt dekket seg stabilt uansett.
Men dette blir litt som rallybil kontra vanlig bil. Disse folka kjører mye fortere.
Sjøl merker jeg forskjell på hvor jeg sykler. Det dekktrykket jeg har her i Trondheim funker ræl bare jeg kommer til Gullia og doserte svinger! Der må det opp med en gang. Skal jeg på lange fjellturer kjører jeg høyere trykk for å være sikker på å ikke slå gjennom. Sykler jeg i Oppdal må alt strammes opp, dempertrykk og dekktrykk...mer nedover i brattere terreng og høyere fart. Loffing rundt i Pionerer krever mye mindre... her i Trondheim har vi teknisk terreng, men toppfarten er ikke spesielt høy, ergo overlever man med litt lavere trykk.
Olechr er vel fort under 70kg? Artig å lese at du kjører relativt høyt trykk, ihvertfall iforhold til hva man leser herinne på forumet de siste 2-3årene.
Gubs på 0.1tonn sverger til under 20 psi på sti før det ble vanlig med huck ol.
Kan ikke skjønne noe annet enn at man da må mangle støtte i svinger og felger lever på lånt tid. Sikkert artig opp bratte bakker og kjipe crux.
Raze hvor mange psi forskjell har du fra by/e marka kontra Oppdal?
Syns du ikke det er rart å hele tiden sykle på forskjellig trykk og dermed limit?
Personlig ligger jeg på 0.1+ og har 34mm is. Maxxis 2.4wt huck inlet. 27/29 psi. Pluss minus 2 psi avhengi om jeg er i heis og hvilken type bikepark.
Ews gutta er raske, men det er vel både blanding av vitenskap og placebo hos de også.
Mulig det liker smalere felger og ikke "pluss" dekk pga de er kirurger når det kommer til plassering av hjul og cheeeky lines.
Mudspikes har vel max 2.3 bredde pga man ønsker penetrasjon?
Mulig at farta de har gjør at tingogmed 2,4wt-2.5 wt tingogmed blir for svømmende og trenger noe med mer feedback når de ligger på limit?
Noen av oss gubber på 0,1 kg kjører vel hakket mer pusete enn olechr også.
Det kan forklare noe.
Jeg er i den kategorien og kjører ca. 20psi på pluss med huck norris bak.
Pluss som i 2.8?
Isåfall er vel ikke 20 så hårreisende huck tatt i betrakning.
Jeg tenkte ihovedsak på 2.3-2.4 og "sti" casing.
Olechr er rask ja, men vil tro kreftene som kommer i sving når 100kg er søndagstepo fort er høyere.
Disclaimer. Litt nørdalert.
Jeg sjekker, endrer dekktrykk, dempertrykk ganske ofte. Jeg er ingen set-and-forget type :-D Jeg er 85kg netto. 150mm foran og 140mm bak, 29x2.5 DHF 3c Exo(Ikke WT i år) casing eller hvadennåheter, Huck Norris bak. Felger med 30mm innvendig bredde. Dekkene ligger vel på 1000g pluss.
På normalt tørt føre i typ Estenstadmarka der jeg sykler aller mest kjører jeg rett under 20psi foran og litt over bak. Dette virker å holde greit også i Bymarka, det er ikke voldsom maksfart, eller stor og stygg stein her. Det er et kurrant kompromiss mellom fest opp og nok støtte ned, feste og komfort. Det går greit unna, men ikke drøyt.
Et knepp hardere enn dette når jeg fikk ramla ned en del stier i Drammen, samt Vettakollen Loam og tilsvarende i Oslo. Mer stein der, enn i Trondheim.
Stølshøa i Oppdal var kanskje der jeg virker skjønte at jeg måtte endre. Der måtte jeg opp i 22-23 foran og 25-27 bak, og det var noe der jeg måtte kjøre i Trysil for å ikke føle at dekket ble røska av i doseringer :-D (som tillegg måtte jeg opp 5-7psi i gaffel fra 75 til litt over 80 på gaffel, og fra 215 til 220 bak samme sted. Har ikke kjørt i sykkelparken med den sykkelen).
Olechr er vel fort under 70kg? Artig å lese at du kjører relativt høyt trykk, ihvertfall iforhold til hva man leser herinne på forumet de siste 2-3årene.
Det var når jeg var aktiv, nå er det rett over 80kg. :-P
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Hørte nettopp en podcast med Jesse Melamed, og han kjører konsekvent alltid DHF WT i downhillcasing (fordi det ikke var tilgjengelig i DD). I Slovenia/Østerrike i år kjørte han DH-casing med 19 foran og 21 bak. tipper det er cush core der, og han kjører også med feite Race Face-felger. Og han er nok raskere enn Zakka når han er skadefri.
Rundt 100 kg her og i Bymarka/Trondheim sykler jeg med 27.5x2.6 dekk med rundt 20 foran og en del mer bak. Sykler raskere enn noen og mye saktere/roligere enn flere Har ikke ødelagt noen felg enda så jeg sykler nok veldig forsiktig. Har nok syklet mye med ned mot 15 PSI foran, men da fordi at jeg har det mer moro med maks grep foran. Som Jørgen så strammer jeg og pumper opp godt før jeg drar til f eks Åre eller Oppdal.
Og han er nok raskere enn Zakka når han er skadefri.
Tror nok ikke nødvendigvis det er kun raskhet som avgjør hvor mye trykk folk kjører. Melamed er jo ganske lett (?) i tillegg. Tipper Rude og Maes kjører mer trykk. Nå er det jo heller ikke slik at folk velger det absolutt laveste trykket de kan velge uten å punge. Det har jo også mye med den såkalte "feelinga" å gjøre.
Og han er nok raskere enn Zakka når han er skadefri.
Tror nok ikke nødvendigvis det er kun raskhet som avgjør hvor mye trykk folk kjører. Melamed er jo ganske lett (?) i tillegg. Tipper Rude og Maes kjører mer trykk. Nå er det jo heller ikke slik at folk velger det absolutt laveste trykket de kan velge uten å punge. Det har jo også mye med den såkalte "feelinga" å gjøre.
Ikke bare er han lett. Ned i min vektklasse. Men han har en fantastisk kattemyk kjørestil.
Det var når jeg var aktiv, nå er det rett over 80kg. :-P
Nå har du altså fysikken til den modne syklist. TYNNFEIT
Spennende, men lurer på om det er compression målt fra stengt eller åpen? De var ganske forskjellige på gaffelen, men relativt like på bakdemperen, dog der var lufttrykket ganske forskjellig...
Ingen av de gutta kjører noe i nærheten av 30 psi bak, ikke engang over 25 psi. Kjører de ikke cushcore?
Kommentarfeltet:
RichardCunningham: "I think the push back to narrower rims may be driven by riders trying to make DH casing tires stuffed with inserts flex a little in the turns."
(bortsett fra at de vel ikke kjører DH-casing så kan han ha et poeng).
Ingen av de gutta kjører noe i nærheten av 30 psi bak, ikke engang over 25 psi. Kjører de ikke cushcore?
Kommentarfeltet:
RichardCunningham: "I think the push back to narrower rims may be driven by riders trying to make DH casing tires stuffed with inserts flex a little in the turns."
(bortsett fra at de vel ikke kjører DH-casing så kan han ha et poeng).
Er nok et poeng det, men Zakka kjører helst uten Procore eller annet i dekkene. Så litt overraskende (og deilig) å se at de ikke kjører med høyere trykk.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Re: Norges raskeste endurosyklist
[Re: Ripen]
#251379402/10/201808:08
De er nok ganske mye bedre trent enn den jevne helgesyklist slik at de har futt i beina til å løfte sykkelen over de verste steinene selv mot slutten av løpet.
Da jeg syklet hardtail punkterte jeg oftest på slutten av turen da jeg var utmattet og ikke orket å hoppe og løfte bakhjulet over steiner. Nå punkterer jeg på et par litt lange strava-segmenter som har mye stein etter et langt parti med tråkking. Det er ikke veldig optimalt for bakhjulet å komme inn i steinrøysa i høy fart med stive bein og blodsmak i kjeften.