Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 31 av 152 1 2 29 30 31 32 33 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2513324 29/09/2018 18:49
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Marøder

Teslabilen, en moderne og metroseksuell mann. Glattbarberte legger, pung og anus. Høyt akademisk utdannet, med et sterkt fokus på teknologiske dippedutter. I ungdommen var han en stille person, ja noen syntes han var nerdete. Men han skulle få sin hevn. Som voksen har han virkelig blomstret og fremstår som suksessfull og dannet på de fleste områder. Har det siste av toaletteknologi med føning og dusjing. Klinisk og kontrollert i enhver situasjon, kan oppfattes som kverulerende. Digger Justin Timberlake og gråter når Coldplay spilles. Har kvinnelig partner, men går ikke av veien for et mannlig sidesprang. Stemmer venstre.

Yukh! Nå blir det garantert diesel i mange år framover på meg

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2513334 29/09/2018 19:47
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Med denne risikerer du ikke å bli tatt for å være ufrivillig metrosexuell, oldfashion V-8 proppet full med det nyeste av turboer, ecu'r, insprøytningsystemer og nøyaktig maskinbearbeiding.
[video:youtube]https://youtu.be/wn5yltEsIzU?t=9m34s[/video]

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Øyvind V] #2513346 29/09/2018 22:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Øyvind V

Laget hun ingen lyd da du gled inn i garasjen heller?

Den middelaldrende mannen som gikk av bussen og kom ruslende inn i lokalet med ryggsekk, dongeribukse og skalljakke klarte nok ikke å fremkalle den store entusiasmen. Selv om skalljakka var av den dyre typen.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2513349 30/09/2018 05:43
Furu Offline
/Stig
/Stig
Siden store deler av motstandsbevegelsen har kapitulert og fremstår som nystriglede puddler, velger jeg å føre kampen videre.

Hvis en bil var en mann, blir det da riktig og beskrive dieselbilen og Teslabilen slik:

Dieselbilen, en umoderne mann, nærmest ett fossil i en moderne verden. Ubarbert, høylydt, bannende og prompende med markerte bremsespor. Populær i ungdommen, men i voksen alder fremstår han som utdatert og enkel. Banner mye i mangel av bedre språk. Liker cowboylaila og dde. Foretrekker frodige og såkalt folkelige damer. Stemmer SP.

Teslabilen, en moderne og metroseksuell mann. Glattbarberte legger, pung og anus. Høyt akademisk utdannet, med et sterkt fokus på teknologiske dippedutter. I ungdommen var han en stille person, ja noen syntes han var nerdete. Men han skulle få sin hevn. Som voksen har han virkelig blomstret og fremstår som suksessfull og dannet på de fleste områder. Har det siste av toaletteknologi med føning og dusjing. Klinisk og kontrollert i enhver situasjon, kan oppfattes som kverulerende. Digger Justin Timberlake og gråter når Coldplay spilles. Har kvinnelig partner, men går ikke av veien for et mannlig sidesprang. Stemmer venstre.

Hvis motstandsbevegelsen representerer dieselbiler er jo saken klar. Diesel er direkte avkom fra landbruksmaskiner, som rakler og går utpå et jorde.

Hvis de som vil yte motstand derimot har anstendighet nok til å sammenligne Tesla med en velbalansert bensinsekser eller bensinåtter fra sydtyskland, som murrer med en lyd som gir deg frysinger av velbehag, ja da kan det hende at dere også kan nærmer dere en seier.

Men det ser ut til at diesel er det eneste dere har å komme med, men dere har jo alltid muligheten til å bytte våpen. Betingelsen er jo at de som vil gi motstand faktisk har erfaring og eierskap i en sånt deilig tysk murrende kattedyr, som våkner med et løvebrøl...når det er tid for å gjøre det.
ICON_WINK

Forøvrig hentet jeg en TMS 100D i går, som erstatter en bayersk 520....ja med diesel. Så min kapitulasjon var jo grei skuring ICON_SMILE
Men som noen har vært inne på, Tesla er en umoden bilprodusent. Så det er litt gi og ta. Jeg synes at vi nå har fått en tøff bil som jeg har hatt lyst på lenge, men det passet ikke sånn før nå. Men enkle ting som lys i baggasjerommet bak, integrerte solgardiner i bakdørene og nedfellbar armhviler i midten bak er jo noe de burde hatt på plass med enkel midler. En par enkle snorer (eller en annen løsning) på hattehylla, så den ble med bakluka opp, vill også vært bra (det hadde jeg på min -80 Manta CC). Men nå skal vi til Notodden en tur, og jeg gleder meg til å kjøre bilen. Autopilot var jo ganske rått ICON_LAUGH

Redigert av Furu; 30/09/2018 07:34. Rediger grunn: Det er lys!

Stig

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2513350 30/09/2018 06:20
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sier litt om Tesla at autopiloten er ett av bilens høydepunkter. Hvor klinisk skal det bli ICON_GRIN Skal ikke bilene kjøres lengre? Gruer meg til den dagen hvor bilene blir selvkjørende.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Furu] #2513355 30/09/2018 06:55
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitter i bilen nå. Joda, det er lys i baggasjen. Var nok litt sveiseblind i går kveld. Men nettleseren kunne jo blitt bedre, men den funker.

Stig

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2513390 30/09/2018 13:14
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Marøder, har du prøvd autopilot?
Jeg skjønner at det er moro å kjøre bil når det er mulig med aktiv kjøring, men på motorveien, så er det jo kjedelig å kjøre uansett. Det er jo dette som autopiloten er ment til.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2513412 30/09/2018 15:59
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tidligere i tråden ble det diskutert heftig rundt Model 3 og bagasjevolum, og jeg holder på mitt om at volum i liter kan være lite interessant i mange sammenhenger.
En BMW 5-serie sedan har f. eks mye større volum enn en VW Polo, men prøv å få med deg to Evoc-kofferter i BMW'n....

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2513609 01/10/2018 11:35
jorn_almberg Offline
Besatt
Besatt
Sier litt om Tesla at autopiloten er ett av bilens høydepunkter. Hvor klinisk skal det bli ICON_GRIN Skal ikke bilene kjøres lengre? Gruer meg til den dagen hvor bilene blir selvkjørende.

Da jeg og "guttungen" (som ikke er yngre enn at han har lappen) kjørte de ca. 240 milene hjem fra Budapest til Trondheim på et drøyt døgn i fjor sommer, syntes vi begge at autopilot er et fint verktøy, både mtp. komfort og ikke minst sikkerhet.

Jeg synes også autopiloten gir veldig fin avlastning på kortere turer, f.eks. den svippturen t/r Oslo jeg hadde nå i august sammen med GeirK.

-Jørn

NOTS
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2513616 01/10/2018 12:07
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Den samme jobben må være gjøres selv om 'bilen' styrer selv.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: jorn_almberg] #2513757 02/10/2018 03:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Sitat: jorn_almberg

Da jeg og "guttungen" (som ikke er yngre enn at han har lappen) kjørte de ca. 240 milene hjem fra Budapest til Trondheim på et drøyt døgn i fjor sommer, syntes vi begge at autopilot er et fint verktøy, både mtp. komfort og ikke minst sikkerhet.

Jeg synes også autopiloten gir veldig fin avlastning på kortere turer, f.eks. den svippturen t/r Oslo jeg hadde nå i august sammen med GeirK.

Dette er jeg enig i. Den glitcher dog litt i mørke og øs pøs regnvær. Jeg kjørte 500km i helgen med noe AP og et par ganger bremset den for "spøkelsesbiler" som antakelig bare var reflekser i asfalten.

I tillegg skulle det vært en touch-sensor i hele rattets omkrets slik at den kunne detektere at du tar i rattet (dette kommer hos alle biler med AP fremover). Når du lar rattet gli gjennom hånda, må du holde igjen litt for at den skal skjønne at du er der og det var et par ganger i samtale med sidemann at jeg overså varslene og ble straffet med "Autosteer unavailable for the rest of this drive" - selv om jeg holdt i rattet.

Automatisk blending av fjernlys er utrolig digg. Det er den automatikken jeg kommer til å sette mest pris på i den årstida vi går inn i nå.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2513758 02/10/2018 05:00
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

Dette er jeg enig i. Den glitcher dog litt i mørke og øs pøs regnvær. Jeg kjørte 500km i helgen med noe AP og et par ganger bremset den for "spøkelsesbiler" som antakelig bare var reflekser i asfalten.

I tillegg skulle det vært en touch-sensor i hele rattets omkrets slik at den kunne detektere at du tar i rattet (dette kommer hos alle biler med AP fremover). Når du lar rattet gli gjennom hånda, må du holde igjen litt for at den skal skjønne at du er der og det var et par ganger i samtale med sidemann at jeg overså varslene og ble straffet med "Autosteer unavailable for the rest of this drive" - selv om jeg holdt i rattet.

Automatisk blending av fjernlys er utrolig digg. Det er den automatikken jeg kommer til å sette mest pris på i den årstida vi går inn i nå.
.

Det holder ikke å holde i rattet. Du må bevege det forsiktig. Sensoren sitter i rattstammen.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2513777 02/10/2018 07:21
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Hvordan er lysene i sånne forhold? Er de så dårlige som enkelte har hevdet, eller gjelder det mest for eldre årganger?
Noe av det jeg elsker med Passaten er de gode lysene.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: erling] #2513787 02/10/2018 07:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: erling

Det holder ikke å holde i rattet. Du må bevege det forsiktig. Sensoren sitter i rattstammen.

Det virker som det å holde igjen litt funker også, men kanskje jeg tar feil.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2513788 02/10/2018 07:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Ripen

Hvordan er lysene i sånne forhold? Er de så dårlige som enkelte har hevdet, eller gjelder det mest for eldre årganger?

Dette finner jeg ut når jeg skal kjøre til Åre på fredag. Har ennå ikke prøvd den i mørket på veier uten gatelys.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2513789 02/10/2018 08:00
L
LarsThomas Offline
Entusiast
Entusiast
L
Siden det er så mange syklende tesla-eiere på ett sted, hvordan er muligheten for å frakte sykler bak på en model s? Har sett noen med hengerfeste, men er det helt klart ulovlig, gråsone, eller faktisk mulig å få godkjent for sykkelfrakt?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: LarsThomas] #2513796 02/10/2018 08:13
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: LarsThomas
Siden det er så mange syklende tesla-eiere på ett sted, hvordan er muligheten for å frakte sykler bak på en model s? Har sett noen med hengerfeste, men er det helt klart ulovlig, gråsone, eller faktisk mulig å få godkjent for sykkelfrakt?

Du kan sette på et feste beregnet for sykkelstativ ol. Ikke lov å trekke henger da bilen ikke er typegodkjent for det. Finnes varianter som blir helt usynlig når det ikke er i bruk.

Det var en tråd på i et Tesla-forum som diskuterte lovligheten av dette opp og ned, og enden på visa var at en viste bilen med et slikt montert hengerfeste og fikk det godkjent.

Men, du skal vite hva du gjør når du monterer, Tesla har som kjent aluminiumschassis, og det fordrer at hengerfestet er isolert fra chassiset slik at du ikke får galvanisk tæring. Vet heller ikke hva Tesla sier ang. garanti på bilen.

Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2513799 02/10/2018 08:21
Loki Offline
Besatt
Besatt
Salget går i hvert fall så det suser for Tesla i Norge:

Sitat: https://www.dn.no/motor/elbilsalget-satte-ny-rekord-i-september/2-1-433642

Dette betyr at hver femte nye personbil registrert i Norge i september var en Tesla.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2513800 02/10/2018 08:23
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Problemet er vel strøm? Du må ha lys og skilt på sykkelholderen bak hvis den skal være lovlig å bruke. Regner med det ikke er lagt opp strøm til slik bruk på en tesla.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2513803 02/10/2018 08:28
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Å holde igjen må da trigge en sensor i rattstammen på samme måte som å bevege rattet såvidt. Å kun holde på rattet krever sensor i rattet som detekterer berøring.

Karbonbasert livsform.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Paulus] #2513805 02/10/2018 08:33
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Paulus
Problemet er vel strøm? Du må ha lys og skilt på sykkelholderen bak hvis den skal være lovlig å bruke. Regner med det ikke er lagt opp strøm til slik bruk på en tesla.

Nei, det er ikke noe problem med strøm, kobles så alt av lys og parkeringssensorer virker som det skal. Det er så vidt jeg skjønner også festepunkter til selve hengerfestet.

Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2513819 02/10/2018 09:15
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Dette finner jeg ut når jeg skal kjøre til Åre på fredag. Har ennå ikke prøvd den i mørket på veier uten gatelys.

Sorry, hadde ikke fått i meg kaffekoppen min ennå når jeg skreiv denne, det var jorn jeg skulle quote...

Edit, tar mer kaffe jeg, og litt mat. Snakkes!

Redigert av Ripen; 02/10/2018 09:18.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: rokkitan] #2513828 02/10/2018 09:46
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: rokkitan
Å holde igjen må da trigge en sensor i rattstammen på samme måte som å bevege rattet såvidt. Å kun holde på rattet krever sensor i rattet som detekterer berøring.

Stemmer det. Du aktiviserer sensoren i rattstammen ved å holde i rattet og lett bevegelse til en av sidene.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2513862 02/10/2018 10:23
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig

Jeg gir svak treer-terningkast til frontlyktene, på 2015-modellen vår, Ingen lyktespyler. 25W effekt. I verste saltsesongen vinter måtte jeg kjøre med en pose spylervæske og tørkepapir. Når man til slutt stopper for å vaske lyktene han man/jeg i praksis kjørt for langt med rævva sikt, dvs man venner seg til med gradvis dårligere lys før man merker det. Lyktene er altså svake nok fra før, i tillegg til at de av og til blir nedsprutet med salt og slaps etter en stund.

Nå er mørkesesongen i sving igjen, og kjøring til Oppdal i regn/sludd med ca. dårlige lykter, forrige torsdag kveld, var litt under middels ugreit.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2513869 02/10/2018 10:31
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Spørsmål til dere med TMS:
- hva gjør dere idag når dere har behov for å frakte noe på en henger?
- hva gjør dere om 3-4 år når alle i familie/naboer rundt dere har gått over på el-bil og de fleste er uten hengerfeste?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kjesk] #2513870 02/10/2018 10:32
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Kjesk
- hva gjør dere om 3-4 år når alle i familie/naboer rundt dere har gått over på el-bil og de fleste er uten hengerfeste?

Trodde bagasjeplassen var nærmest uendelig på denne sedan jeg så hvem trenger henger mer.. ICON_WINK

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kjesk] #2513874 02/10/2018 10:36
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A

Håper at avis/hertz/sixt ikke har byttet ut alle bilene sin og leier en med hengerfeste?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ØysteinS] #2513883 02/10/2018 10:46
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ØysteinS

Jeg gir svak treer-terningkast til frontlyktene, på 2015-modellen vår, Ingen lyktespyler. 25W effekt. I verste saltsesongen vinter måtte jeg kjøre med en pose spylervæske og tørkepapir. Når man til slutt stopper for å vaske lyktene han man/jeg i praksis kjørt for langt med rævva sikt, dvs man venner seg til med gradvis dårligere lys før man merker det. Lyktene er altså svake nok fra før, i tillegg til at de av og til blir nedsprutet med salt og slaps etter en stund.

Nå er mørkesesongen i sving igjen, og kjøring til Oppdal i regn/sludd med ca. dårlige lykter, forrige torsdag kveld, var litt under middels ugreit.

Lysene på facelift er vesentlig bedre enn på din fra 2015. Men de kunne likevel vært bedre. Facelift kom sommeren 2016.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kjesk] #2513884 02/10/2018 10:52
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S

Kjøper TMX?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kriss] #2513889 02/10/2018 11:02
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Kriss

Trodde bagasjeplassen var nærmest uendelig på denne sedan jeg så hvem trenger henger mer.. ICON_WINK

Det er egentlig ganske sant @kriss, jeg hadde henger helt til jeg kjøpte meg Tesla og var ikke helt sikker på hvordan det kom til å gå siden jeg brukte den ganske regelmessig. Nå to år etter savner jeg ikke hengeren i det hele tatt ICON_WINK

Når det er sagt tror jeg vel egentlig ikke at det er noe problem å sette hengerfeste på en Model S, siden alt du trenger ligger ferdig under bilen. Det er vel mer at i USA trekker man ikke henger etter en sedan, slikt har man pickup for, samt at reglene der er mye mer fleksible, så det er ingen som maser om typegodkjenning når man først setter på et hengerfeste. Har sett utenlandsregistrerte TMS som trekker store campingvogner. Nå er vel dette med henger et ganske så særnorsk fenomen, så det er vel en grunn til at fabrikkene ikke gidder å prioritere dette.

Så hevdes det jo fra Tesla at S ikke er forberedt for det, men vi vet jo at X for en stor del bygger på S, så jeg vet ikke helt om jeg tror på det de sier.

Lars-Erik
Side 31 av 152 1 2 29 30 31 32 33 151 152

Moderator  support