|
|
Bremsetuning (nørdalørt)
|
Re: Bremsetuning (nørdalørt)
[Re: bøttesmetten]
27/09/2018 12:14
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har en teori om at det er bedre med høy hydraulisk utveksling enn høy mekanisk utveksling. Dette er fordi at fjærkonstanten til oljen er mye høyere enn "den totale fjærkonstanten" til hendelen, altså fleksen i hendelen. Svampete hendelfølelse er derfor mer sannsynlig fra fleks i hendel enn fra komprimering av oljen, right?
Ja det er nok rett på papiret. Ute i den ekte verden er det fleks fra slangen man føler mest. Er jo derfor forbremsen alltid føles bedre ut enn bakbremsen. Tam fra BTR lodda på fast bremserør på sykkelen sin. Sliter vist med å få luftet bremsen skikkelig.. 
|
|
|
[Re: oyvinsr]
27/09/2018 12:30
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Enig. Jeg tok feil tidligere. Det er good news for testinga med RO-kaliper (og mindre bremseklosser). Spørs om det blir dissipering av varmen som blir den største utfordringen. Holder på med en DIY sykkellykt i plast der dette problemet er tilstede i stor grad. Kanskje jeg kan få overført noen av løsningene. Jeg har en teori om at det er bedre med høy hydraulisk utveksling enn høy mekanisk utveksling. Dette er fordi at fjærkonstanten til oljen er mye høyere enn "den totale fjærkonstanten" til hendelen, altså fleksen i hendelen. Svampete hendelfølelse er derfor mer sannsynlig fra fleks i hendel enn fra komprimering av oljen, right?
Ja det er nok rett på papiret. Ute i den ekte verden er det fleks fra slangen man føler mest. Er jo derfor forbremsen alltid føles bedre ut enn bakbremsen. Tam fra BTR lodda på fast bremserør på sykkelen sin. Sliter vist med å få luftet bremsen skikkelig.. *bilder* Trykket i slangen blir jo likt (eller mindre gitt samme bremseeffekt) når hendelen er lik, ikke sant? -Slik at ved en viss volumutvidelse i slangen på et gitt trykk, vil "svampfølelsen" i hendel være lik, uavhengig av kaliper. Det er Interessant konsept med harde bremserør på sykkelen.
|
|
|
27/09/2018 12:35
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Trykket i slangen blir jo likt (eller mindre gitt samme bremseeffekt) når hendelen er lik, ikke sant? -Slik at ved en viss volumutvidelse i slangen på et gitt trykk, vil "svampfølelsen" i hendel være lik, uavhengig av kaliper. Det er Interessant konsept med harde bremserør på sykkelen.
oioi, snakker vi innstøpte bremserør i titan på karbonramma du skal lage? 
|
|
|
[Re: oyvinsr]
27/09/2018 12:40
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Trykket i slangen blir jo likt (eller mindre gitt samme bremseeffekt) når hendelen er lik, ikke sant? -Slik at ved en viss volumutvidelse i slangen på et gitt trykk, vil "svampfølelsen" i hendel være lik, uavhengig av kaliper. Det er Interessant konsept med harde bremserør på sykkelen.
oioi, snakker vi innstøpte bremserør i titan på karbonramma du skal lage? Hehe. Det hadde vert noe. Vet ikke om det er vits på en fulldemper, siden man må ha en (myk) skjøt i midten. Tror ikke kobber hadde tålt stresset uten en myk del på midten, men kanskje titan hadde? Finnes det i det hele tatt bremserør i titan?
|
|
|
[Re: baronKanon]
27/09/2018 12:40
|
perbl
More than words
|
More than words
Er det fleks fra hardbrems?
Tydeligvis. Litt googling tilsier så. Kanskje XT M8000-hendel er bedre tips? Har ikke brukt noen av delene, jeg forholder meg til det de har framhevet i reklamene og at de første testerne har nevnt dette som noe som visstnok skal være fikset på de nye ved at de har et ekstra kontaktpunkt mot styret.
Per B.
|
|
|
27/09/2018 12:47
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Enig. Jeg tok feil tidligere. Det er good news for testinga med RO-kaliper (og mindre bremseklosser). Spørs om det blir dissipering av varmen som blir den største utfordringen. Holder på med en DIY sykkellykt i plast der dette problemet er tilstede i stor grad. Kanskje jeg kan få overført noen av løsningene. Jeg har en teori om at det er bedre med høy hydraulisk utveksling enn høy mekanisk utveksling. Dette er fordi at fjærkonstanten til oljen er mye høyere enn "den totale fjærkonstanten" til hendelen, altså fleksen i hendelen. Svampete hendelfølelse er derfor mer sannsynlig fra fleks i hendel enn fra komprimering av oljen, right?
Ja det er nok rett på papiret. Ute i den ekte verden er det fleks fra slangen man føler mest. Er jo derfor forbremsen alltid føles bedre ut enn bakbremsen. Tam fra BTR lodda på fast bremserør på sykkelen sin. Sliter vist med å få luftet bremsen skikkelig.. *bilder* Trykket i slangen blir jo likt (eller mindre gitt samme bremseeffekt) når hendelen er lik, ikke sant? -Slik at ved en viss volumutvidelse i slangen på et gitt trykk, vil "svampfølelsen" i hendel være lik, uavhengig av kaliper. Det er Interessant konsept med harde bremserør på sykkelen. Det er klart, det jeg mente er at fleksen i slange er såpass betydelig at du ikke merker forskjell på en brems med stor mekanisk utveksling kontra en med stor hydraulisk utveksling. Du vil få en mer svampete følelse uansett hvilken utveksling du velger å "forbedre"
Redigert av Skorp; 27/09/2018 12:49.
|
|
|
[Re: Skorp]
27/09/2018 12:54
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Det er klart, det jeg mente er at fleksen i slange er såpass betydelig at du ikke merker forskjell på en brems med stor mekanisk utveksling kontra en med stor hydraulisk utveksling.
Alle monner drar. Du vil få en mer svampete følelse uansett hvilken utveksling du velger å "forbedre"
Mer svampete i forhold til hva?
|
|
|
27/09/2018 13:03
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Det er klart, det jeg mente er at fleksen i slange er såpass betydelig at du ikke merker forskjell på en brems med stor mekanisk utveksling kontra en med stor hydraulisk utveksling.
Alle monner drar. Du vil få en mer svampete følelse uansett hvilken utveksling du velger å "forbedre"
Mer svampete i forhold til hva? Klart alle monner drar, men når fleksen i slange er såpass betydelig, husk du kjenner forskjell på forbrems med 0.8m bremseslange og bakbrems med 1.3m slange. Vi kan jo prøve å måle hendene, sammenligne Guide og Formula r0 for å få en røff oversikt hvordan forholdet mellom mekanisk og hydraulisk utveksling er på de forskjellige bremsene? Mer svampete i forhold til orginalbrems.
|
|
|
27/09/2018 13:13
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Ut i fra tidligere erfaringer med bytte av slanger til ettermarkedsslanger så er fleksen i slangen langt større enn i hendelen, sistnevnte blir "bak komma". Enkelt å teste også, er det mer følbar fleks i bakbremsa enn i forbremsa er det nok slangen som er synderen, ikke hendelen. Når det er sagt, så har jeg en mistanke om at fleks i slange og hendel er mer et "hjemme i boden" eller "på parkeringsplassen" problem enn et egentlig problem ute på stien. Du klarer å framprovosere en del svikt når du står stille og klemmer til du er blå i trynet, men klemmer du like hardt ute på sti snakker du låste hjul i begge ender....
|
|
|
[Re: Skorp]
27/09/2018 13:28
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Mer svampete i forhold til orginalbrems.
Hvorfor det? Hvis trykket i slangen er likt (lik hendel, men ulik kaliper), hvorfor er slangen en faktor som gjør hendel mer svampete?
|
|
|
27/09/2018 13:30
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Hvorfor det? Hvis trykket i slangen er likt (lik hendel, men ulik kaliper), hvorfor er slangen en faktor som gjør hendel mer svampete? Hendelen blir ikke mer svampete, men følelsen blir jo det når noe gir etter
|
|
|
[Re: krankdrev]
27/09/2018 13:33
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Ut i fra tidligere erfaringer med bytte av slanger til ettermarkedsslanger så er fleksen i slangen langt større enn i hendelen, sistnevnte blir "bak komma". Enkelt å teste også, er det mer følbar fleks i bakbremsa enn i forbremsa er det nok slangen som er synderen, ikke hendelen. Når det er sagt, så har jeg en mistanke om at fleks i slange og hendel er mer et "hjemme i boden" eller "på parkeringsplassen" problem enn et egentlig problem ute på stien. Du klarer å framprovosere en del svikt når du står stille og klemmer til du er blå i trynet, men klemmer du like hardt ute på sti snakker du låste hjul i begge ender.... Jeg er helt enig, og jeg er nesten litt irritert på meg selv for at jeg ikke har prioritert "stivere" slanger tidligere. Jeg vil likevel si at fleks er veldig merkbart "i bruk". Jeg er riktignok 130kg-ish med 29" sykkel og utstyr. Har ved flere anledninger gått "tom for brems" der det var merkbar hendelfleks.
|
|
|
27/09/2018 13:36
|
bøttesmetten
Veteran
|
Veteran
Hvorfor det? Hvis trykket i slangen er likt (lik hendel, men ulik kaliper), hvorfor er slangen en faktor som gjør hendel mer svampete? Hendelen blir ikke mer svampete, men følelsen blir jo det når noe gir etter Ja, men Skorp sier at det blir mer svampete følelse i hendel når man bytter til en kaliper som gir større hydraulisk utveksling på grunn av slangen. Dette mener jeg ikke stemmer, siden trykket i slangen er likt før&etter bytte av kaliper.
|
|
|
27/09/2018 13:38
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Hvorfor det? Hvis trykket i slangen er likt (lik hendel, men ulik kaliper), hvorfor er slangen en faktor som gjør hendel mer svampete? Hendelen blir ikke mer svampete, men følelsen blir jo det når noe gir etter Ja, men Skorp sier at det blir mer svampete følelse i hendel når man bytter til en kaliper som gir større hydraulisk utveksling på grunn av slangen. Dette mener jeg ikke stemmer, siden trykket i slangen er likt før&etter bytte av kaliper. enig.
|
|
|
27/09/2018 13:40
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Ut i fra tidligere erfaringer med bytte av slanger til ettermarkedsslanger så er fleksen i slangen langt større enn i hendelen, sistnevnte blir "bak komma". Enkelt å teste også, er det mer følbar fleks i bakbremsa enn i forbremsa er det nok slangen som er synderen, ikke hendelen. Når det er sagt, så har jeg en mistanke om at fleks i slange og hendel er mer et "hjemme i boden" eller "på parkeringsplassen" problem enn et egentlig problem ute på stien. Du klarer å framprovosere en del svikt når du står stille og klemmer til du er blå i trynet, men klemmer du like hardt ute på sti snakker du låste hjul i begge ender.... Jeg er helt enig, og jeg er nesten litt irritert på meg selv for at jeg ikke har prioritert "stivere" slanger tidligere. Jeg vil likevel si at fleks er veldig merkbart "i bruk". Jeg er riktignok 130kg-ish med 29" sykkel og utstyr. Har ved flere anledninger gått "tom for brems" der det var merkbar hendelfleks. Ja, stivere slanger er en fin oppgradering. Litt usikker på tilgjengeligheten av Goodridgeslanger til nyere modeller av en del bremser, men for en del år siden oppgraderte jeg et par sett med Elixir R bremser. Ga en mye mer kontant følelse. Vet ikke om jeg gidder prøve på min nåværende stisykkel med intern føring av bremseslange til bakbremsa, ser ut som et lite helvete å få tredd dette, særlig med en litt tykkere og stivere slange enn den som står der i dag.
|
|
|
27/09/2018 13:44
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Husker de hadde Elixir på utleiesyklene i Hafjell i 2010... Off.
|
|
|
27/09/2018 13:50
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Elixir var dritt, men når de var nye syns man de var såå mye bedre enn Juicy 7 
|
|
|
27/09/2018 17:33
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor det? Hvis trykket i slangen er likt (lik hendel, men ulik kaliper), hvorfor er slangen en faktor som gjør hendel mer svampete? Jeg hadde utganskpunkt i Formula R0 bremse, ved å bytte til Guide hendel som flytter mindre væske pga mindre stempel, vil større andel av hendel utslaget gå til slangefleks. MEN, det vi diskuterer her er bare forenklet tenking. Kan ikke sammenligne en hendel med en annen uten å ta med den mekaniske utvekslingen også. Tenker du kalippere er jo saken en annen. Her vil jo større stempel gi mer kraft ( men mindre klaring mellom kloss og skive )
|
|
|
28/09/2018 07:45
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Hørte nettopp fra en fyr på Pole-forumet på Facebook at han hadde gått tilbake fra Shigura til ren Magura, da han mente det ble for mye bremsekraft i "oh shit"-øyeblikk. Men jeg prøver nok likevel.
Men da kan det jo også være en mulighet om at XTR Race-hendler kunne vært lurt, siden man da får mer "lineær" omsetning fra hendel til olje, og dermed ikke få for mye bremsekraft når det blir "oh shit". Hadde nemlig nesten-OTB i et "oh shit"-tilfelle med BFO. Men BFO hadde også en hendelfølelse som var helt jævlig.
Men å teste med XTR-hendler til ~1300 paret er litt råflott, synes jeg.
|
|
|
28/09/2018 11:24
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Med XTR 9000 håndtak blir man ikke så kald på fingrene...
|
|
|
[Re: eldo472]
28/09/2018 11:25
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Med XTR 9000 håndtak blir man ikke så kald på fingrene... Bruker fatbike på vinteren 
|
|
|
28/09/2018 13:26
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
er det noe vits i å gå for Storm-skiver, eller er det like greit å fortsette med Centerline (og eksisterende adaptere)?
|
|
|
28/09/2018 13:35
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Er ikke spesielt imponert over Centerline, lager mye merkelige lyder og innbiller meg at mer tradisjonelle design gir større kontaktflate og mindre støy. Har lyst å sette på enten G2 skiver eller Shimano RT76 eller RT86.
|
|
|
28/09/2018 13:42
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
G2 har større bremseflate og ble brukt av Curtis Keene og Jared Graves da de var på SRAM.
Liker ikke RT-skivene sammen med Guide, i hvert fall. Mye skraping.
Da endrer jeg en ting av gangen og beholder Centerline enn så lenge.
|
|
|
28/09/2018 14:22
|
Tollef
Ringrev
|
Ringrev
1.8 mm Magura Storm vs 2.0 mm SRAM Centerline men det vet du sikkert...
Kan sikkert gå bra, alternativt så vet du hvorfor du sliter med bremsesentrering.
Shimanohendel gjør at du mister HC3-hendelmulighet. Det er jo det ultimate innenfor bremsenerding.
|
|
|
[Re: Tollef]
28/09/2018 14:29
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Vel, nå er det slik at, så lenge det er plass, vil bremseklossene trekke seg vekk litt hver gang du bremser, uavhengig av hvor mye slitasje du har. Derfor er dette et teoretisk tema ved nye klosser
|
|
|
28/09/2018 16:16
|
Tollef
Ringrev
|
Ringrev
Ja, som jeg skriver, kan det gå bra. Om det er et teoretisk eller praktisk tema finner du ut når du skal sentrere den nye bremsen din. Ville bare nevne at det er forskjell.
Ved montering/sentrering av nye bremser har jeg sjelden tenkt at skivene helst skulle vært litt tjukkere. Men jeg er utålmodig.
|
|
|
28/09/2018 17:08
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Det er ikke noe tema, hverken teoretisk eller praktisk hvis man først har pressa stemplene i kaliperen helt ut og deretter monterer kaliper. Man må pumpe noen ganger på hendelen uansett om skiva er 1,8mm eller 2mm tykk, og stemplene selvjusterer seg ut i fra dette. Hvis man IKKE måtte pumpe noen ganger med hendelen før man oppnår normalt kontaktpunkt kunne dette vært et tema. Hvis man plages med subbing er det nok andre grunner, typisk skjevheter eller at kaliperen drar seg litt til en side når man strammer opp boltene som fester den.
|
|
|
28/09/2018 19:24
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Ser jeg kommer et par sider seint i diskusjonen da dere allerede regner på måne og sol!
Jeg vil anta du etterjusterer sentrering av kalipter ettersom klossene blir slitt?
Jeg fikk ihvertfall en aha opplevelse etter at jeg starta med det.
Hvilken type pads kjører du? Har du prøvd å mixe organiske og semi slik som noen av utforgutta gjør?
|
|
|
28/09/2018 21:07
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har ikke lest alt. Men høres ut som du trenger mer modulasjon. Jeg ble aldri venn med SRAM bremser. biter for fort og for hardt. Dog har jeg ikke prøvd siste Guide.
Akkurat nå er det Magura MT7. Var ganske fornøyd med de, men det var noe jeg savnet. Og prøvde litt forskjellige klosser og var litt meh. Så endte jeg opp med å sette på de nye HC3 hendlene, og wow. Nå er bremsene helt perfekte. Masse finjusteringer, og jeg har hendlene nærme styret uten å miste kraften som man kan øke ratioen også.
|
|
|
|
|