Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
28/09/2018 15:26
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kursraset nå er vel bare en justering av løgnen Musk kom med for noen uker siden, om at han skulle ta Tesla av børsen for 420 dollar aksjen. Da spratt den tilsvarende i været.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: GeirK]
28/09/2018 15:28
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Ha ha. Da er dieseldyret solgt for 30 minutter siden og jeg gleder meg til å hente ny batteribil i morgen! Her går det unna! Jeg har brukt lengre tid på å bestemme meg for nytt styre  LarsB
|
|
|
28/09/2018 15:46
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Tipper den kommer til å gå ned mer, her er det duket for kraftig turbulens. Selv om noen i Norge tenker at Tesla er verdens mest solide selskap for det jo så mange som kjører Tesla her, så vurderes risikoen for konkurs til 29 %. De fleste er enige om Tesla trenger mer penger, gjerne før jul. Så kan menigheten stille seg spørsmålet om Musk er den rette til å tiltrekke kapital til selskapet nå som han er under etterforskning for kursmanipulasjon og om man tror at han gir fra seg styringen frivillig. For det kommer sannsynligvis de som skal spytte inn penger til å kreve. Men for all del, worst case kommer Tesla uansett til å leve videre i en eller annen form. Men kanskje med kinesiske eiere eller bare deler av teknologien og nettverk.
|
|
|
[Re: Marøder]
28/09/2018 16:33
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Så straks man ikke tilhører hausse disiplene så er det bare fjas?
Nei det er fjas når det skytes ut fra hofta på den måten du gjør og med de utsagnene, klarer ikke å ta deg på alvor. Og bare så det er sagt, jeg har Tesla, definerer meg ikke som disippel, er ikke spesielt imponert over Twitter-stuntet til Elon Musk, synes selskapet har en lang vei å gå for å få tilstrekkelig service-kapasitet i Norge, men også at de pt. ligger foran alle andre i utviklingen av elbil og infrastruktur. Det kan jo hende at andre utligner forspranget, men foreløpig gjenstår det å se hvem det evt. skal bli.
Lars-Erik
|
|
|
28/09/2018 16:41
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Dette er ikke stedet for lange avhandlinger. Og hva var fjas? (sett bort i fra siste tullekommentar med smiley)
|
|
|
[Re: ]
28/09/2018 17:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
17 av 33 - så "midt på treet" stemmer ganske bra. De ligger foran bla. Audi, Kia, Volvo, Mini, Jaguar, General Motors, Nissan, Mitsibishi, Volkswagen på lista. Hmm, skjønner ikke hvordan du klarte å lese ut dette? Tesla ligger på 27 plass (av 33) sortert på «best rated», altså i bunnsjiktet. Slått av både Hundai og Kia. https://www.consumeraffairs.com/automotive/car-brands/#best-rated De har ramlet på rankingen siden jeg kikket på den.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
28/09/2018 17:57
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Såg i dagens adressa att de ska bygga enormt mycket vei längs E6 här uppe de närmaste åren.
Vem är det som ska betala det når fler och fler köper elbilar som slipper att betala bompengar (nu iallafall)? Hvordan klarer de å bygge så bra veier i Sverige, uten bompenger? Via skatten men det är väl inte aktuellt i Norge vad jag vet. Jag blev väl mest förvånad när jag leste debatt artikeln/kronikken (var mest reklam) om utbyggningen i dag. Politikerna vill minska bilkörningen men så subventionerar man el-bilar så pass mycket att "alla" måste köpa en sådan och så att själva bilresan blir väldigt billig om man redan har en el-bil. Sen så bygger man en massa vägar för att göra det enklare att pendla mellan Berkåk och Trondheim och några nya tunnlar mellan trondheim och stjördal för att minska någon eventuell kö i rushen (jag tror aldrig jag har haft kö där). Sen så bör finansieringen med bompengar vara rätt osäker när fler och fler köper el-bilar så att de har råd att köra på de nya vägarna. Hvis man verkligen försöker minska bilkörningen så trenger man väl inte bygga ut vägar för att trafikken ska gå lite snabbare kanske en timme om dagen för de som pendlar minst några mil? Men någon ny sluppen bru klarar man inte att bygga på 70 år eller hur länge den nu har diskuteras. Vi som kör där ibland får ju bara fortsätta att betala mest bompengar i Trondheim för att det någon gång kanske byggs en ny bru.
|
|
|
[Re: fredriks]
28/09/2018 18:34
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Ja, jeg lurer også på - og har postet om det tidligere - hva planen er når pyramiden kollapser (lite penger inn i avgifter, bompenger, parkering osv. når «alle» kjøper elbil). Skal det plutselig bli dyrt med elbil? Slutte å bygge nye veier? Ta milliardene fra sykehus, skole eller noe annet? Et nytt oljefond så de som sitter med makta kan redde sin generasjon, som sist? (Pluss med pensjonsformen.)
Bedre veier fører til mer bilkjøring, akkurat det er sikkert.
|
|
|
[Re: anonym22]
28/09/2018 22:18
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Elbiler må nok snart betale bom de også. Spent på hvilken suicidal politiker som først tør å si det høyt.
|
|
|
28/09/2018 22:22
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da har jeg hentet ut bilen. Det må være noen kreative omgåelser av lovverket som gjør at man klarer å ha utelukkende unge, søte damer i utleveringsavdelingen. Ja, ja - det var en god opplevelse selv om hun var litt oversminket og den eskalerte da jeg lydløst gled ut av garasjen. Dette er et romskip en har følelse av at svever litt over veien. Brukeropplevelsen trykker på alle de rette knappene hos en 52-år gammel elektronikkingeniør som har jobbet i marketing de siste 20 årene. Dette er å dyppe tåa i fremtiden. Da jeg fikk min første iPhone, tenkte jeg på Arthur C Clarkes berømte ord: "Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic." Nå er vi der igjen, men mye sterkere - nesten trafikkfarlig overveldende. Utrykket "overgikk forventingene" kommer sørgelig til kort.
Jepp - karrosseriet er ikke perfekt - her er det småting å pirke på og den bakenden er litt gammel og kjedelig (dessverre er det veldig upraktisk å rygge inn i garasjen slik at man får se den fine fronten) men interiøret bare stemmer. Det oser kvalitet (enn så lenge), og treffer min estetiske sans midt i hjerterota. Det er også over min fattevne at en så stor og tung bil kan være så lettkjørt.
Jeg er veldlig lite tilhenger av animisme, men siden softwaren oppfordrer en til å gi bilen et navn, måtte det bli "Escape Pod A". Dette er et verktøy for å komme seg unna hverdagens mas på flere plan.
Oppdatering følger,
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
28/09/2018 22:34
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Gled deg til du setter deg tilbake i en fossil bil etter noen måneder. Følelsen av at alt lagger blir veldig fremtredende når du er vant til Tesla.
|
|
|
[Re: Syklist1]
28/09/2018 22:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Gled deg til du setter deg tilbake i en fossil bil etter noen måneder. Følelsen av at alt lagger blir veldig fremtredende når du er vant til Tesla. Det tror jeg på. Det føltes helt latterlig gammeldags ut bare å kjøre Audien ut av garasjen og ut på gårdsplassen der den er henvist til ny eier kommet og plukker den opp. Og da hadde jeg totalt kjørt femten minutter i romskipet.
|
|
|
28/09/2018 23:14
|
stalsan
Entusiast
|
Entusiast
Skulle en vanlig tesla s blitt litt trang, kan man jo gå for denne https://www.finn.no/123002685
Ståle
|
|
|
[Re: fredriks]
29/09/2018 03:11
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Såg i dagens adressa att de ska bygga enormt mycket vei längs E6 här uppe de närmaste åren.
Vem är det som ska betala det når fler och fler köper elbilar som slipper att betala bompengar (nu iallafall)? Hvordan klarer de å bygge så bra veier i Sverige, uten bompenger? Via skatten men det är väl inte aktuellt i Norge vad jag vet. Jag blev väl mest förvånad när jag leste debatt artikeln/kronikken (var mest reklam) om utbyggningen i dag. Politikerna vill minska bilkörningen men så subventionerar man el-bilar så pass mycket att "alla" måste köpa en sådan och så att själva bilresan blir väldigt billig om man redan har en el-bil. Sen så bygger man en massa vägar för att göra det enklare att pendla mellan Berkåk och Trondheim och några nya tunnlar mellan trondheim och stjördal för att minska någon eventuell kö i rushen (jag tror aldrig jag har haft kö där). Sen så bör finansieringen med bompengar vara rätt osäker när fler och fler köper el-bilar så att de har råd att köra på de nya vägarna. Hvis man verkligen försöker minska bilkörningen så trenger man väl inte bygga ut vägar för att trafikken ska gå lite snabbare kanske en timme om dagen för de som pendlar minst några mil? Men någon ny sluppen bru klarar man inte att bygga på 70 år eller hur länge den nu har diskuteras. Vi som kör där ibland får ju bara fortsätta att betala mest bompengar i Trondheim för att det någon gång kanske byggs en ny bru. Det er jo ikke MANGE veier man skal bygge mellom Oppdal og Trondheim. Det er EN E6, som man vil forbedre og gjøre mer trafikksikker og raskere. Blant annet ved å skille motgående trafikk, og lede trafikk utenom tettsteder. I Trøndelag så skal dette bl a bompengefinansieres, mens man på tilsvarende veiprosjekter klarer dette UTEN bompenger, f eks veien fra Volda mot Stryn. Hvorfor er det sånn? Sluppen er jo en skandale.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Øyvind V]
29/09/2018 04:55
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Elbiler må nok snart betale bom de også. Spent på hvilken suicidal politiker som først tør å si det høyt. En innfasing er jo allerede planlagt (ikke endelig bestemt) i Oslo-området, men det tar mange år før beløpene nærmer seg dagens fossilpris. Men bompengene er jo bare en liten del av dette. Bilavgifter og moms betyr jo mer for statskassa.
|
|
|
29/09/2018 05:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvordan klarer de å bygge så bra veier i Sverige, uten bompenger?
De låner penger. http://nnews.no/norge-kan-slette-sveriges-statsgjeld/
|
|
|
29/09/2018 05:54
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er vel også færre veier og broer og tunneler å bygge ift. ant. innbyggere, når man nedlegger distriktene. Samt bonusbesparelsen ved å nedlegge distriktene.
|
|
|
[Re: anonym22]
29/09/2018 05:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er også et godt poeng.
|
|
|
29/09/2018 06:15
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Da har jeg hentet ut bilen. Gratulerer med flott bil! Det passet seg sånn at jeg skal ha ny bil uansett nå. Denne tråden har bidratt noe til at jeg har planlagt å hente en TMS (som gutta kaller den) senere i dag  Det ble en svart inventory med hvite(!) seter. Gleder meg Er det noen som har kommenter om medlemskap i Elbilforeningen og TOCN? Fornøyd vs misfornøyd?
Redigert av Furu; 29/09/2018 06:17.
Stig
|
|
|
29/09/2018 06:23
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Elbilforeningen er greit med tanke på å få deres RFID brikke for lading på betalingsladere.
Gratulerer med flott bil.
|
|
|
29/09/2018 06:41
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Siden store deler av motstandsbevegelsen har kapitulert og fremstår som nystriglede puddler, velger jeg å føre kampen videre.
Hvis en bil var en mann, blir det da riktig og beskrive dieselbilen og Teslabilen slik:
Dieselbilen, en umoderne mann, nærmest ett fossil i en moderne verden. Ubarbert, høylydt, bannende og prompende med markerte bremsespor. Populær i ungdommen, men i voksen alder fremstår han som utdatert og enkel. Banner mye i mangel av bedre språk. Liker cowboylaila og dde. Foretrekker frodige og såkalt folkelige damer. Stemmer SP.
Teslabilen, en moderne og metroseksuell mann. Glattbarberte legger, pung og anus. Høyt akademisk utdannet, med et sterkt fokus på teknologiske dippedutter. I ungdommen var han en stille person, ja noen syntes han var nerdete. Men han skulle få sin hevn. Som voksen har han virkelig blomstret og fremstår som suksessfull og dannet på de fleste områder. Har det siste av toaletteknologi med føning og dusjing. Klinisk og kontrollert i enhver situasjon, kan oppfattes som kverulerende. Digger Justin Timberlake og gråter når Coldplay spilles. Har kvinnelig partner, men går ikke av veien for et mannlig sidesprang. Stemmer venstre.
Redigert av Marøder; 29/09/2018 06:42.
|
|
|
29/09/2018 07:05
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er jo ikke MANGE veier man skal bygge mellom Oppdal og Trondheim. Det er EN E6, som man vil forbedre og gjøre mer trafikksikker og raskere. Blant annet ved å skille motgående trafikk, og lede trafikk utenom tettsteder.
Sånn som på Oppdal?
|
|
|
29/09/2018 07:22
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Siden store deler av motstandsbevegelsen har kapitulert og fremstår som nystriglede puddler, velger jeg å føre kampen videre.
Hvis en bil var en mann, blir det da riktig og beskrive dieselbilen og Teslabilen slik:
Dieselbilen, en umoderne mann, nærmest ett fossil i en moderne verden. Ubarbert, høylydt, bannende og prompende med markerte bremsespor. Populær i ungdommen, men i voksen alder fremstår han som utdatert og enkel. Banner mye i mangel av bedre språk. Liker cowboylaila og dde. Foretrekker frodige og såkalt folkelige damer. Stemmer SP.
Teslabilen, en moderne og metroseksuell mann. Glattbarberte legger, pung og anus. Høyt akademisk utdannet, med et sterkt fokus på teknologiske dippedutter. I ungdommen var han en stille person, ja noen syntes han var nerdete. Men han skulle få sin hevn. Som voksen har han virkelig blomstret og fremstår som suksessfull og dannet på de fleste områder. Har det siste av toaletteknologi med føning og dusjing. Klinisk og kontrollert i enhver situasjon, kan oppfattes som kverulerende. Digger Justin Timberlake og gråter når Coldplay spilles. Har kvinnelig partner, men går ikke av veien for et mannlig sidesprang. Stemmer venstre.
Hahah! 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
29/09/2018 08:41
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Mer info om ypperstepresten fra e24.no: "Videre skriver SEC at Musk skal ha sagt at han fant ut at regnestykket førte til en pris på 419 dollar per aksje, så han rundet det opp til 420.
Årsaken til dette skal være fordi han nylig hadde lært tallets betydning i marihuana-kulturen, «noe han trodde hans kjæreste hadde funnet morsomt, noe som ikke var en veldig god grunn til å velge en pris.»
«Four-twenty» er slang for å røyke marihuana - og henspiller ifølge Urban dictionary på tidspunktet 04.20 på natten. Musk er sammen med den kanadiske musikeren Grimes.".
Styret i Tesla uttrykte i natt full tillit til Musk etter at aksjen falt 14 prosent i går. Liksom.
|
|
|
29/09/2018 11:56
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Er ikke 4:20 ti på halv 5? Altså etter skoleslutt/universitet og rett på blåsern for å chille?
|
|
|
29/09/2018 14:43
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det må være noen kreative omgåelser av lovverket som gjør at man klarer å ha utelukkende unge, søte damer i utleveringsavdelingen. Ja, ja - det var en god opplevelse selv om hun var litt oversminket og den eskalerte da jeg lydløst gled ut av garasjen. Laget hun ingen lyd da du gled inn i garasjen heller?
|
|
|
29/09/2018 15:30
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Dette er et verktøy for å komme seg unna hverdagens mas på flere plan. Velkommen i heiagjengen! Jeg er hjertens enig. Jeg har hatt Tesla tre og et halvt år nå, og jeg smiler fortsatt hver morgen når jeg drar ut stikkontakten fra veggen og har fått full tank nesten gratis, glir lydløst ut fra huset imens jeg tar en titt på dagens kalender som kommer opp på skjermen, samtidig som favorittmusikken er på fra et deilig stereoanlegg. Jeg gikk litt tom i forsøket på å få folk til å tro at dette faktisk fungerer noe helt fantastisk fint, så jeg tror jeg lar folk bakse med Passaten sin noen år til. Vil man ikke så vil man ikke, så får heller vi andre kjøre billig, luksuriøst og sikkert. Når det gjelder dere som er bekymra for sviktende bompenger osv osv så tror jeg dere kan ta det med ro. Det er klart det kommer avgifter på elbiler etterhvert, og bompenger også. MEN; det vil bli politisk umulig å innføre samme avgifter for elbiler som for fossilbiler. Derfor vil avgifter og bompenger forbli vesentlig lavere for elbil enn for fossilbil. Og for at forskjellen fortsatt skal være i favør elbil så vil avgifter for elbil gi enda høyere avgifter for fossilbiler sånn at folk fortsatt har insentiver til å slutte å forsure bymiljøet og slippe ut CO2. Ikke vanskelig dette. sv
|
|
|
29/09/2018 15:32
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Teslabilen, en moderne og metroseksuell mann. Glattbarberte legger, pung og anus. Høyt akademisk utdannet, med et sterkt fokus på teknologiske dippedutter. I ungdommen var han en stille person, ja noen syntes han var nerdete. Men han skulle få sin hevn. Som voksen har han virkelig blomstret og fremstår som suksessfull og dannet på de fleste områder. Har det siste av toaletteknologi med føning og dusjing. Klinisk og kontrollert i enhver situasjon, kan oppfattes som kverulerende. Digger Justin Timberlake og gråter når Coldplay spilles. Har kvinnelig partner, men går ikke av veien for et mannlig sidesprang. Stemmer venstre. For meg virker denne beskrivelsen bedre om eierne enn av selve bilen? sv
|
|
|
[Re: stalsan]
29/09/2018 16:26
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Dette er jo helt konge! Når jeg dør så skal jeg i alle fall ha en tur i en sånn! sv
|
|
|
[Re: svegar]
29/09/2018 18:35
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Når det gjelder dere som er bekymra for sviktende bompenger osv osv så tror jeg dere kan ta det med ro. Det er klart det kommer avgifter på elbiler etterhvert, og bompenger også. MEN; det vil bli politisk umulig å innføre samme avgifter for elbiler som for fossilbiler. Derfor vil avgifter og bompenger forbli vesentlig lavere for elbil enn for fossilbil. Og for at forskjellen fortsatt skal være i favør elbil så vil avgifter for elbil gi enda høyere avgifter for fossilbiler sånn at folk fortsatt har insentiver til å slutte å forsure bymiljøet og slippe ut CO2. Ikke vanskelig dette.
sv
Og jeg vil gjerne tillegge til dette til dere som tror det bygges vei for bompengene, bare en tredjedel av det som kreves inn går faktisk til vei, resten går til kollektivtrafikk og annet, og for Oslo-regionen er det ennå verre, der går 85% til annet enn vei. https://www.motor.no/artikler/2018/september/bare-en-av-tre-bypakke-kroner-gar-til-bilveier/Når det er sagt er det jo slik at el-bil fremdeles ikke er konkurransedyktig ift. fossilbil dersom den ikke får avgiftslette. Det kommer til å endres etterhvert som teknologien modnes, og da kommer det garantert avgifter på el-bil også, men det ligger jo i sakens natur at fossilbiler på sikt skal avskaffes, så da vil avgiftene alltid favorisere elbil over fossilbil.
Lars-Erik
|
|
|
|
|