Men parallellgata til Dr. Eufemia går vel ikke helt fram til Kong Håkon 5s gate?
Så vidt jeg kan se (side 8) så har du rett i dette. Men den skal gå til ett kryss unna. Trafikk sørover vil ikke trenge å fortsette til Håkon 5s. De som skal videre østover må svinge ut på Dronning Eufemias, men ser likevel ut som en forbedring.
Men. Om vi går til side 22 så ser det ut som Vegvesenet (og andre) har tegnet inn Dronning Eufemias som en sykkelrute likevel, så ikke lett å forstå.
(Et lite PS: De som mener det har blitt vanskeligere å være syklist i Oslo, kan jo se på bildet på side 8. Ikke lett å sykle der... :-)
Som et apropos til om sykling blir farligere eller ikke.
Dagens opplevelser over Frogernstranda:
Etter å ha krysset gjennom rundkjøringen, på vei inn til marinaen. Hvit bil kommer mot, virker som fører fikler litt med noe, for den svinger umotivert over mot venstre. På ingen måte nok til å skape noe farlig. Hadde nesten ikke merket at han gjorde det med vilje før jeg passerte og kjente lukten av spyleveske..
Nummer to kommer på andre siden av Frognerstranda. I dumpen/svingen rett før avkjøringen mot Bygdøy. Dagens helt fra Lørenskog CK har tydeligvis merket medvinden, og gitt full pinne for å sette ny pers. I hvert fall virket det sånn basert på tempoet i forbikjøringen gjennom svingen, sett opp mot tempoet etter å ha passert under Bygdøyveien... Well done! 07:30 er absolutt tiden for å gi alt du har over Frognerstranda!
Tidligere i uka så jeg en Audi-fører som helt åpenbart var på vei til fødeklinikken, bare at jeg ikke var klar over at den lå oppe ved Huseby...
Jeg var på vei på GS-veien på sørsiden av Ring 3 ved det siste krysset før Smedstadkrysset. Det var bilkø i venstrefeltet, de som skal svinge opp mot Huseby og Røa. Siste bil i køen hadde ikke helt klart å komme inn i feltet, så den aktuelle Audien, som skulle forbi køen benyttet seg like godt av en liten meter av fortauet, rett ved siden av meg.
Så ga han gass opp i midtenfeltet i Smedstadkrysset, det som går rett frem. Han ble da stående som nummer to ved rødt lys. Bilen foran ham var litt treg med å komme seg av gårde på grønt så da hang Audiføreren seg på hornet. Når bil én fikk fart på seg så tok Audiføreren en venstresving mot rød venstrepil, rett foran den 150 meter lange køen han ikke gadd å stå i.
Imponerende drittsekkadferd. Men selvfølgelig, det er syklister som er problemet i Oslos trafikk, det må vi ikke glemme.
Dan: Idioter finnes overalt, og alle enkelthistorier har lite annen verdi enn den rent anekdotiske
Jeg tror dog at det er mer å hente på dette forumet ved å påpeke at noen av oss med fordel kan tenke oss om når vi sykler, enn å være irritert på bilister.
Kanskje til og med nevnte syklist leser forumet og får en refleksjon over egen oppførsel? Men for all del. Vi har alle vært der. Selv må jeg av og til bare roe ned litt og legge meg 10 meter bak hvis jeg finner en som holder veldig bra fart bortover der. Fordi jeg vet med meg selv at om han drar forbi noen, så kommer refleksen min til å være å følge etter forbi. Og der han har full oversikt og kan sykle forbi på en sikker måte, kan det hende den luka blir litt for liten for meg. Men så glemmer jeg meg... Jeg tror jeg ville gjort de feilene sjeldnere dersom det faktisk ble påpekt. Gjerne av medsyklister som ser det og tar meg igjen.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: ]
#251289227/09/201812:18
Jeg leste det likevel... Hvor kommer denne ideen om at det ikke er lov å sykle over gangfelt fra?
Det er antakelig vikepliktsreglene som gjør det, selv om det står svart på hvitt i trafikkreglene at det er lov.
Sitat: Lovdata
§ 18.Særlige bestemmelser for syklende 3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.
[Re: Ozz]
#251290327/09/201813:01
Mitt inntrykk er at flertallet av "dagligbilistene" i Oslo synes det er helt greit og også lurest at syklister sykler - relativt rolig - over gangfelt. Det blir mye venting for bilistene de gangene jeg går av, det ser jeg at de også innser. Og en TØI-rapport for en tid tilbake bekreftet at dette var uskreven regel mange Oslobilister synes fungerer bra. Men jeg er nøye med å sykle relativt rolig og være ganske sikker på at jeg er sett. Er jeg usikker eller det er kaos går jeg. Og da får jeg kjørt demo på hvor lite effektiv den løsningen er for bilistene.
Men hvorfor blir det motsatte av vikeplikt påkjørsplikt når det er snakk om sylister? De samme bilistene har helt sikkert ganske fleksibel praktisering av å overholde høyrevikeplikten, hvorfor så stivbeint ift. gangfelt?
[Re: anonym5]
#251303728/09/201808:26
Men er det noe forskjell på sykling over gangfelt med grønn mann og sykling over gangfelt uten lys? Er det grønn mann så har jo bilistene vikeplikt for alt som beveger seg i gangfeltet? Det er ihvertfall min tolkning av det, men jeg har jo ingen data for den påstanden.
[Re: Anerds]
#251305228/09/201809:44
Men er det noe forskjell på sykling over gangfelt med grønn mann og sykling over gangfelt uten lys?
Nei, egentlig ikke. Med sykkel har både rød og grønn mann ingen betydning; dvs. det er ekvivalent med: * å sykle over et gangfelt uten lysregulering * å sykle over gata et sted hvor det ikke er gangfelt i det hele tatt. Som syklende syklist har du da vikeplikt for alt (fotgjengere, biler, pinnsvin, osv.).
Sitat: Anerds
Er det grønn mann så har jo bilistene vikeplikt for alt som beveger seg i gangfeltet? Det er ihvertfall min tolkning av det, men jeg har jo ingen data for den påstanden.
Noe av utfordringen er at hvis gangfeltet er i nærheten av et kryss, kan det komme biler som faktisk har grønt lys (og skal svinge inn i den gata du krysser), samtidig med at du har grønn mann. Og da har den syklende syklisten i gangfeltet vikeplikt for disse kryssende bilene.
Det eneste du kan bruke røde og grønne menn til i denne sammenhengen er å vurdere sannsynligheten for at det kommer en bil kryssende over gangfeltet. Da bør du først sjekke om det er teoretisk mulig at biler kan ha grønt lys samtidig (som i eksempelet ovenfor), og du bør kanskje vurdere om det er så mange kryssende fotgjengere at eventuelle biler uansett vil stoppe for dem. Men du har uansett vikeplikt for alt og alle.
Hva skjer hvis du sykler over gangfeltet på grønn (eller rød) mann samtidig med at en bil kjører på rødt og treffer deg? Aner ikke, men det blir nok vondt...
[Re: anderfo]
#251305428/09/201809:53
Hva skjer hvis du sykler over gangfeltet på grønn (eller rød) mann samtidig med at en bil kjører på rødt og treffer deg? Aner ikke, men det blir nok vondt...
Som anonymous22 påpeker har biler ikke påkjørsrett. Er du på gangfelt, uansett om du går, sykler eller leier sykkelen, må bilen stoppe.
Vikeplikten gjelder i det du skal begynne å krysse. Bilen har ikke vikeplikt for deg som syklist, med mindre du går av sykkelen og venter til fots. Men er du allerede på gangfeltet, må bilen stoppe.
Sånn tolker jeg det, i hvert fall.
Anonym5
#251305628/09/201810:04
Det eneste du kan bruke røde og grønne menn til i denne sammenhengen er å vurdere sannsynligheten for at det kommer en bil kryssende over gangfeltet. Da bør du først sjekke om det er teoretisk mulig at biler kan ha grønt lys samtidig (som i eksempelet ovenfor), og du bør kanskje vurdere om det er så mange kryssende fotgjengere at eventuelle biler uansett vil stoppe for dem. Men du har uansett vikeplikt for alt og alle.
Flere steder vil det da være tryggere å sykle på rødt enn på grønt, siden bilene som kan komme svingene fra veien ved siden da har rødt lys.
Jeg leste det likevel... Hvor kommer denne ideen om at det ikke er lov å sykle over gangfelt fra?
Det er antakelig vikepliktsreglene som gjør det, selv om det står svart på hvitt i trafikkreglene at det er lov.
§ 18.Særlige bestemmelser for syklende 3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.
Forskrift om kjørende og gående trafikk §7 nummer 4 andre ledd "Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen"
Syklister regnes som kjørende og har derfor vikeplikt når de krysser vei over gangfelt.
§18 likestiller ikke syklende med gående i gangfelt, men tillater at man kan sykle på gangfelt så lenge vilkårene oppfylles.
§9 nummer 2 andre ledd pålegger kjørende vikeplikt for gående i gangfelt. Altså ingen vikeplikt for syklende i gangfelt.
§2 nummer 3 bokstav c definerer syklister som gående først når de leier sykkelen. Hvis du leier sykkelen vil andre kjørende ha vikeplikt for deg når du krysser gangfelt.
[Re: Paulus]
#251306328/09/201810:28
Forskrift om kjørende og gående trafikk §7 nummer 4 andre ledd "Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen"
Syklister regnes som kjørende og har derfor vikeplikt når de krysser vei over gangfelt.
§18 likestiller ikke syklende med gående i gangfelt, men tillater at man kan sykle på gangfelt så lenge vilkårene oppfylles.
§9 nummer 2 andre ledd pålegger kjørende vikeplikt for gående i gangfelt. Altså ingen vikeplikt for syklende i gangfelt.
§2 nummer 3 bokstav c definerer syklister som gående først når de leier sykkelen. Hvis du leier sykkelen vil andre kjørende ha vikeplikt for deg når du krysser gangfelt.
At du har vikeplikt betyr jo ikke at det ikke er lov, regner med at det også var NilsStroms poeng. En bilist som ikke klarer å stoppe for en syklist i et gangfelt, har gjerne ikke fulgt godt nok med eller kjørt for fort, altså begått noen andre lovbrudd. Hvis en syklist braser over gangfeltet i 25 km/t , så er det helt annerledes.
Redigert av anonym22; 28/09/201810:34.
[Re: anonym22]
#251306628/09/201810:32
Nei det er riktig. Men legg merke til at §18 oppstiller som vilkår at det er kun tillat å sykle over gangfelt i de tilfellene "når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående". I alle andre tilfeller er det faktisk ikke lov å sykle over gangfelt.
Det ekstra morsomme/tragiske er når adskilt sykkelvei krysser vei parallelt med lysregulert gangfelt. Slik som der Tour De Finance i Oslo passerer innkjøringen til p-huset på Aker Brygge. I slike tilfeller har bilister vikeplikt for syklister hvis den kryssende "veien" er en innkjøring og ikke en gjennomgående vei, mens syklister har vikeplikt for bilister hvis sykkelveien krysser en faktisk veistrekning. Det er ingenting annet enn lokalkjennskap som synliggjør forskjellen mellom de to veitypene. Men akkurat på Tour De Finance har man som syklist egentlig forkjørsrett for kryssende biltrafikk, også når det parallelle gangfeltet har rød mann.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#251306928/09/201810:38
Enig i det. Jeg mener at biler burde hatt vikeplikt når det sykles tilnærmet gangfart.
I praksis tror jeg skillet mellom vikeplikt for roligsyklende, men ikke for fartsmonstere ville fungert helt fint. Det er ikke ulikt slik høyrevikeplikt praktiseres, man stopper for de som er omtrent framme i krysset, men titter ikke om det kommer noen i 30 km/t litt inn i gata og slenger seg rett ut.
Enig i det. Jeg mener at biler burde hatt vikeplikt når det sykles tilnærmet gangfart.
I praksis tror jeg skillet mellom vikeplikt for roligsyklende, men ikke for fartsmonstere ville fungert helt fint. Det er ikke ulikt slik høyrevikeplikt praktiseres, man stopper for de som er omtrent framme i krysset, men titter ikke om det kommer noen i 30 km/t litt inn i gata og slenger seg rett ut.
Ja jeg er forsåvidt enig i det. Formålet med dagens regel vil nok ha mindre betydning i de tilfellene det er oversiktlig og den syklende har lav fart. Nå skal man jo i utgangspunktet ha lav fart på gangveg. Problemet med å åpne i loven for forkjørsrett til syklister i gangfelt med forutsetning om lav fart er å kunne si noe om syklisten hadde tilstrekkelig lav fart ved en ulykke. En annen løsning er differensierte gangfelt. En slik løsning prøves ut i Tromsø hvor røde gangfelt gir bilister vikeplikt for både syklende og gående. Så langt har jeg inntrykk av at det fungerer fint.
Men kan man ikke tolke dette også som at sykkelveien slutter der gangfeltet begynner...? Mao: Det er ingen sykkelvei parallelt med gangfeltet?
Nei, det står ikke noe skilt om at sykkelvei opphører. Og det at det er kantstein ut mot krysset har visst ingenting å si for vikeplikten i dette tilfellet. Akkurat dette krysset ber om en kollisjon og et påfølgende forsikringsoppgjør eller tilsvarende for å få avklart og synliggjort det håpløse i det hele regelverket.
Men kan man ikke tolke dette også som at sykkelveien slutter der gangfeltet begynner...? Mao: Det er ingen sykkelvei parallelt med gangfeltet?
Nei, det står ikke noe skilt om at sykkelvei opphører. Og det at det er kantstein ut mot krysset har visst ingenting å si for vikeplikten i dette tilfellet. Akkurat dette krysset ber om en kollisjon og et påfølgende forsikringsoppgjør eller tilsvarende for å få avklart og synliggjort det håpløse i det hele regelverket.
Det finnes vel ikke et sånt skilt i Norge, gjør det?
Og helt enig i at dette krysset ber om en kollisjon, er helt tragisk lagt opp. Ser daglig syklister som sykler over i 30km/t - kombinert med fotgjengere som har hodet andre steder, og biler som skal kaste seg inn for å rekke det gule lyset.
(Synes også det er merkelig at de ikke har fått til bedre løsning på Rådhusplassen, der det faktisk hadde vært god plass til eget sykkelfelt/-vei)
Det ekstra morsomme/tragiske er når adskilt sykkelvei krysser vei parallelt med lysregulert gangfelt. Slik som der Tour De Finance i Oslo passerer innkjøringen til p-huset på Aker Brygge. I slike tilfeller har bilister vikeplikt for syklister hvis den kryssende "veien" er en innkjøring og ikke en gjennomgående vei, mens syklister har vikeplikt for bilister hvis sykkelveien krysser en faktisk veistrekning. Det er ingenting annet enn lokalkjennskap som synliggjør forskjellen mellom de to veitypene. Men akkurat på Tour De Finance har man som syklist egentlig forkjørsrett for kryssende biltrafikk, også når det parallelle gangfeltet har rød mann.
Her blir det vel et spørsmål om hvor den offentlige veien starter og utkjøring fra parkeringshus slutter og omvendt. Men det er riktig som du sier at skilting og rettigheter i byer ofte forutsetter lokalkunnskap. Og det er et kjent problem i hele Norge, men ett som jeg bare tror vi må leve med. Aktsomhetsnormen skjerpes jo uansett for begge parter hvis man velger å krysse veien på rødt lys.
Over gangfelt som er i trafikkerte områder på trafikerte tidspunkter bør heller ikke biler kjøre så innmari mye raskere enn gangfart. Det er noen som har det i overkant travelt med bilen over gangfelt som ligger ved rundkjøringer - hvor du uansett snart bør bremse ned eller kan vente med å aksellere.
Mange gjør feil i trafikken ved et uhell. Det er mange situasjoner man kan forstå at folk som ikke sykler skjønner hva som er riktig. Problemet når man sykler er at folk gjør sprø ting med vilje mot en.
#251319328/09/201821:12
Her blir det vel et spørsmål om hvor den offentlige veien starter og utkjøring fra parkeringshus slutter og omvendt. Men det er riktig som du sier at skilting og rettigheter i byer ofte forutsetter lokalkunnskap. Og det er et kjent problem i hele Norge, men ett som jeg bare tror vi må leve med. Aktsomhetsnormen skjerpes jo uansett for begge parter hvis man velger å krysse veien på rødt lys.
Det kan man se av reguleringsplanen for området... Og dette er en utkjørsel. Men sykler du over når en svingende bilist har grønt lys kan du være sikker på å bli tutet på. Selv om bilisten har vikeplikt. (og dette krysset er jo feildesignet, men det er typisk for sykkelinfrastruktur i Norge. Når man har grønn pil som pil som bilistene i dette krysset er det meningen at man skal kunne svinge uten å støte på noen man har vikeplikt for)
#251319428/09/201821:13
Men er det noe forskjell på sykling over gangfelt med grønn mann og sykling over gangfelt uten lys?
Nei, egentlig ikke. Med sykkel har både rød og grønn mann ingen betydning; dvs. det er ekvivalent med: * å sykle over et gangfelt uten lysregulering * å sykle over gata et sted hvor det ikke er gangfelt i det hele tatt. Som syklende syklist har du da vikeplikt for alt (fotgjengere, biler, pinnsvin, osv.).
Sitat: Anerds
Er det grønn mann så har jo bilistene vikeplikt for alt som beveger seg i gangfeltet? Det er ihvertfall min tolkning av det, men jeg har jo ingen data for den påstanden.
Noe av utfordringen er at hvis gangfeltet er i nærheten av et kryss, kan det komme biler som faktisk har grønt lys (og skal svinge inn i den gata du krysser), samtidig med at du har grønn mann. Og da har den syklende syklisten i gangfeltet vikeplikt for disse kryssende bilene.
Husk og at det finnes enkelte utkjørsler med kryssende gangfelt. Der vil bilist ha vikeplikt for syklist som krysser gangfeltet.