Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Løsbikkjer - stihunder

Løsbikkjer - stihunder #2512487 25/09/2018 18:29
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Som hundeier kommer jeg med ett hjertsukk.

Hvis hunden din løper mot fremmede for å hilse, bør du ha den i bånd.
Hvis hunden din løper mot andre hunder, bør du definitivt ha den i bånd.
Hvis hunden din løper knurrende/bjeffende mot andre hunder SKAL du ha den i bånd.
Hvis hunden din løper mot syklister eller joggere og bjeffer SKAL du ha hunden i bånd og prøve å sette deg inn i situasjonen til de som faktisk er redd for hunder.

Generelt for de som har stihunder og lar de løpe løse.
Hunden skal til enhver tid være innenfor synsvidde, dvs 10-25m.
Hunden skal omgående komme på innkalling og kunne kommandoene bak/høyre/plass som ett absolutt minimum.

Hvor vanskelig kan det være ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Flamini] #2512492 25/09/2018 19:00
stosu Offline
Besatt
Besatt
Det er vanskelig for mange ICON_WINK

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Flamini] #2512502 25/09/2018 20:22
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Flamini

Hvis hunden din løper knurrende/bjeffende mot andre hunder SKAL du ha den i bånd.
Hvis hunden din løper mot syklister eller joggere og bjeffer SKAL du ha hunden i bånd og prøve å sette deg inn i situasjonen til de som faktisk er redd for hunder.

Hunden skal omgående komme på innkalling og kunne kommandoene bak/høyre/plass som ett absolutt minimum.

+1

Dog lar jeg som hundeeier meg ikke affisere av at vi så godt som hver eneste stitur får løshunder som følger etter bikkja og meg, det er noe jeg utelukkende ser på som et problem for den hundeeieren som må lete etter dyret sitt når det før eller senere går lei av vårt selskap

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Flamini] #2512526 26/09/2018 06:30
Panda Offline
Besatt
Besatt
Er nok mange som har hund som ikke burde ha hund.

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Flamini] #2512527 26/09/2018 06:31
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det der synes jeg var gode regler. Det oppsummerer ganske godt det jeg prøver å følge. Mitt største problem er at hunden forbinder sykling med så mye moro at han blir for glad når vi møter andre syklister. Det er en Jaktlabrador og de kan koke over av livsglede og da skjer det dessverre at han vil bort og hilse. Når hans dempende signaler inkludere å legge ørene bakover og "smile" så har man i praksis en stor, sort, muskuløs hund med ørene bakover og tenna på tørk som kommer løpende mot syklister. I hans hode gjør han alt for å vise at han ikke er farlig og underdanig de han vil hilse på, men effekten er stikk motsatt. OG det er selvsagt mitt ansvar å unngå den kommunikasjonssvikten. Erfarnre hundefolk vil tolke signalene riktig (blant annet også en hale som går som en rotor), men jeg skjønner så godt at ikke alle gjør det.

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Flamini] #2512529 26/09/2018 06:33
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
+1.

Jeg ser det blir litt i overkant aggressivt, men jeg syns hunde- og kattehold burde vært behovsprøvd. Men så har jeg vokst opp med brukshunder som utelukkende var for jaktformål, og katter som kverket smågnagere i stor stil.

I går måtte jeg vaske ren baksetene i bilen etter å ha fått unger fulle av hundebæsj inni. Noen hundeeiere opererer med "ute av syne, ute av sinn" som hovedregel.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Flamini] #2512532 26/09/2018 06:54
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Forstår godt hva du sier.

Sett fra en hundeeier så kan det kommenteres litt.
En hund som opptrer slik du beskriver må trenes opp til det, for å lykkes med den treningen må hunden eksponeres gradvis til mer og mer krevende situasjoner. Helst med full uttelling og suksess hver gang.

Vi går lange runder ut på jordet med godbiter kontinuerlig servert når vi passerer andre hunder, begynner å se resultater. Målet er passering av folk og hunder uten styr, kontrollert. Men av og til skal hunder få hilse, og da skal de nærme seg hverandre akkurat slik de vil. Når eiere syns det er ok.

Den _hender_ at det kommer jogger løpende med musikk på øret eller på annen måte inne i sin egen verden relativt brått på når jeg trener vår schæfer (må nødvendigvis trene en del utendørs i det miljøet hunden skal fungere i). Det _hender_ at joggeren syns schæfere er skumle, og opptrer i stor grad helt feil mot hunder. F.eks at jogger stirrer, og holder blikket til hunden helt til jogger har passert. Naturlig for en person som kanskje ikke liker hunder. Mitt ansvar uansett, som hundeeier.

Jogger kan også være syklist, som etter det jeg mener kommer altfor fort på oss som gående. Har du tenkt over det perspektivet? Gitt at alle opptrer likt overfor hverandre og viser hensyn?

Bjørn

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Flamini] #2512533 26/09/2018 06:55
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
En hundetråd der alle er enige...

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Flamini] #2512534 26/09/2018 06:55
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
"Noen hundeeiere opererer med "ute av syne, ute av sinn" som hovedregel."

Som inkludera å pakke dritten inn i plast å legge den på turvegen eller henge opp i eit tre... :/

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Flamini] #2512543 26/09/2018 07:19
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
En ting er at hunder vimser omkring der det vanligvis er svært få folk men den kommentaren jeg blir rimelig "pisst" over å høre er "han er bare snill altså" når eieren skrikende etter en stund tar igjen hunden som henger over min hund (som er i bånd) og mine barn mens den bjeffer som pokker. Da sier jeg til stor irritasjon for jentene mine. "Det er hundeeiere som deg som skaper konflikter, irriterte innlegg i avisen og redsel. Ta hunden du ikke har kontroll på i bånd og slutt med toskete kommentarer".

Når det er sagt, min hund (engelsk springer spaniel) går ofte løs og er ei pingle som sniker seg unna andre hunder. Møter vi folk hender det den står et par meter unna dem litt avventende. Engelskmennene har brukt 200 år på at rasen skal holde seg innenfor haglehold og det virker. En bivirkning er dessverre div problemer med hengeører, øyne og lepper. Lemen på fjellet derimot fremkaller morderiske egenskaper.

Stikkordet trådstarter setter fokus på er helt riktig "HUNDE-EIER"..

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Flamini] #2512545 26/09/2018 07:26
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
De som har hundene sine fri på de mest trafikkerte stiene inn fra Grinda i Nordmarka tror jeg ikke trener hundene sine altså.

For alt jeg vet så er mange av hundene aleine på tur, ofte jeg aldri ser noen eier. Så dyre som en del rasehunder er, må da dette være et fint sted å hente seg en hund gratis? Rart ikke litauiske bander har oppdaget denne muligheten for selvplukk og salg.

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Flamini] #2512553 26/09/2018 08:00
Ozz Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Nå har ikke jeg hund, men har erfaring med å møte endel av dem på stiene. Jeg har som en regel å alltid stoppe opp når jeg møter gående med hund. Hunder er uforutsigbare, spesielt for oss som ikke kjenner dem. Stoppe, slå av en prat og hilse på hunden (hvis det er i orden for hundeeieren) er alltid en vinner. Særlig siden endel hundeluftere fort blir litt nervøse når de møter syklister.

Ellers virker "reglene" TS har liste topp å være særs fornuftige.

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Ozz] #2512555 26/09/2018 08:07
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Ozz
Hunder er uforutsigbare, spesielt for oss som ikke kjenner dem

Der må jeg bringe inn den første uenigheten i tråden :-)

Hunder er bare uforutsigbare for dere som ikke kjenner dem,
lærer man seg å "snakke" med dem er de ekstremt forutsigbare.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Torshov-Simen] #2512559 26/09/2018 08:19
Ozz Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Torshov-Simen
Hunder er uforutsigbare, spesielt for oss som ikke kjenner dem

Der må jeg bringe inn den første uenigheten i tråden :-)

Hunder er bare uforutsigbare for dere som ikke kjenner dem,
lærer man seg å "snakke" med dem er de ekstremt forutsigbare.

Herlig! en krangel! Neida, du har sikkert rett. Jeg har ikke peiling på hunder. Uansett er det umulig for oss som møter tilfeldige hunder på stien å vite hvordan de vil reagere på syklister.
Hester er enklere. De blir nesten uten unntak vettskremt, så der har je glært meg å sykle inn i nærmeste kratt og gjemme sykkelen... ;-)

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: TrondAM] #2512567 26/09/2018 08:38
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: TrondAM

Som inkludera å pakke dritten inn i plast å legge den på turvegen eller henge opp i eit tre... :/

Det der gjør jeg nesten hver dag. Fordi jeg plukker den med meg på returen, etter en time i skogen. Forstå det den som vil...
Og ja, jeg har glemt den noen ganger. Og tar den med dagen etterpå. Så flink atte...

(og det hender jeg etter skjenn fra sykkelkompis bruker en kvist og slenger møkka uti skogen, vekk fra skogen)

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: BjornS] #2512568 26/09/2018 08:43
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Picture or it didn't happen; stihund under opplæring:

Vedlegg
Kimmie 29jan17 DH stia.JPG (838.52 KB, 1412 nedlastinger)
Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: BjornS] #2512569 26/09/2018 08:45
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Herlig type!

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: BjornS] #2512698 26/09/2018 14:17
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: BjornS

Sjekk de morderiske øynene ICON_WINK

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: stosu] #2512822 27/09/2018 08:12
erlingba Offline
.
.
Jeg bor på landet hvor det flyter av drit fra sauer, hest og andre dyr. Og derfor blir jeg like overrasket hver gang jeg ser en svart hundepose som er slengt inn i buskene.
Hva er det hundeeier tenker da?
En hundebæsj i marka synes jeg man skal la ligge, så lenge det ikke er rett i skogkanten eller nære sti.

Ulempen med å bo slik at man kan la hunden drite over alt er at det er veldig for å glemme å ha med hundepose når man en sjelden gang har tatt turen til siviliserte strøk, så det har blitt noen kreative løsninger.

Det kunne vært en idé med et kroppspråkkurs, kanskje spesielt for folk som er redde for hunder.
Mange flakser med armene ned langs siden og hendene ut, omtrent som en kylling, og det er jo som å invitere hunden til lek. Og ikke minst ser det veldig teit ut. Hadde man vært litt mer bevisst på kroppsspråket sitt kunne man sluppet mange misforståelser i møte med løse hunder.

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Ozz] #2512829 27/09/2018 08:33
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L

Hester er enklere. De blir nesten uten unntak vettskremt, så der har je glært meg å sykle inn i nærmeste kratt og gjemme sykkelen... ;-)

Som gammel hestejente benytter jeg anledningen til å komme med et lite kræsjkurs i hestepsykologi :-)

Hester er fluktdyr, med ekstremt god hørsel og syn. De oppfatter uventede - og spesielt bråe - lyder og bevegelser som en trussel fra et mulig rovdyr, og reagerer med å prøve å rømme situasjonen. De er ikke spesielt bekymret for høye lyder, sterke farger el.l., så lenge "impulsen" er jevn og helst noe de kjenner igjen.

Om en hest ser deg på avstand vil den stort sett rekke å kjenne deg igjen som et ufarlig menneske, særlig hvis du tar av hjelmen eller sier noe. Dukker du plutselig opp er du skummel. Hvis du kan er det beste å nærme deg rolig, lage en jevn lyd og gi deg til kjenne, så den rekker å oppfatte situasjonen. Du ser på ørene om den hører deg. Hvis du gjemmer deg eller lager minst mulig lyd, risikerer du å skremme den voldsomt når den plutselig oppfatter at du er der.

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: lph] #2512856 27/09/2018 10:09
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: lph

Som gammel hestejente benytter jeg anledningen til å komme med et lite kræsjkurs i hestepsykologi :-)

Hester er fluktdyr, med ekstremt god hørsel og syn. De oppfatter uventede - og spesielt bråe - lyder og bevegelser som en trussel fra et mulig rovdyr, og reagerer med å prøve å rømme situasjonen. De er ikke spesielt bekymret for høye lyder, sterke farger el.l., så lenge "impulsen" er jevn og helst noe de kjenner igjen.

Om en hest ser deg på avstand vil den stort sett rekke å kjenne deg igjen som et ufarlig menneske, særlig hvis du tar av hjelmen eller sier noe. Dukker du plutselig opp er du skummel. Hvis du kan er det beste å nærme deg rolig, lage en jevn lyd og gi deg til kjenne, så den rekker å oppfatte situasjonen. Du ser på ørene om den hører deg. Hvis du gjemmer deg eller lager minst mulig lyd, risikerer du å skremme den voldsomt når den plutselig oppfatter at du er der.

Takk for krasjkurs. Jeg kan lite om hest, syns de er litt skumle. Men prøver å sykle så snilt som mulig i nærheten av hester.

Hunder: ser du en hund på lang avstand har den sannsynligvis allerede sett deg. Om du ser til siden eller svinger hodet et par ganger rolig til siden er det et klart signal til hunden om at du ikke er aggressiv. Om du i tillegg ikke stirrer den i øynene, eller viser tennene eller bøyer deg raskt ned mot den er det perfekt. Et gjesp er kanskje det mest dempende signalet du kan gi en hund. Vil du hilse: sett deg på huk, med siden til, og ikke se hunden i øya. Når den snuser på deg etterhvert, gjesp en gang og hold hånda åpen, flatt med håndflaten opp.

Om du noen gang ser to hunder som møtes, hilser og leker helt ok sammen. Prøv å se hva de gjør like før det, veldig ofte vil den ene hunden rask se til siden. Signal om at jeg er ikke farlig. Noen hunder har mer mimikk/kroppspråk enn andre. Noen er usikker fordi eier er usikker, tenk over det også.

Bjørn

Vedlegg
How not to greet a dog.jpg (54.92 KB, 955 nedlastinger)
Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Flamini] #2512857 27/09/2018 10:12
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Det beste man kan gjøre med løshunder er å sette de i eget bånd og avvente eiers reaksjon.

Har gjort det ved noen anledninger hvis jeg ikke har sett hundens eier og utfallet blir som regel litt mumling og en fornærmet hundeeier.

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Syklist1] #2512859 27/09/2018 10:19
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Syklist1
Det beste man kan gjøre med løshunder er å sette de i eget bånd og avvente eiers reaksjon.

Har gjort det ved noen anledninger hvis jeg ikke har sett hundens eier og utfallet blir som regel litt mumling og en fornærmet hundeeier.

Jeg tok tak i båndet på en hund som gikk alene i skiløypa med bånd på slep i vinter da det var ekstraordinær båndtvang. Jeg tror hundeeier klarte å gå 4-500 meter alene uten hunden før han skjønte at den ikke lenger var med.

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: BjornS] #2512867 27/09/2018 10:49
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: BjornS

Haha, den bekrefter jo det kjente utsagnet at bikkjer er ulv som går på hasj.

Er litt søt da!

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: erikskon] #2512872 27/09/2018 11:01
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: erikskon

Det der synes jeg var gode regler. Det oppsummerer ganske godt det jeg prøver å følge. [

Den skjønner jeg ikke.

Quote:
Mitt største problem er at hunden forbinder sykling med så mye moro at han blir for glad når vi møter andre syklister. Det er en Jaktlabrador og de kan koke over av livsglede og da skjer det dessverre at han vil bort og hilse. Når hans dempende signaler inkludere å legge ørene bakover og "smile" så har man i praksis en stor, sort, muskuløs hund med ørene bakover og tenna på tørk som kommer løpende mot syklister.

Du synes dette er gode regler som du prøver å følge men allikevel har du ikke hunden i bånd?

Quote:
I hans hode gjør han alt for å vise at han ikke er farlig og underdanig de han vil hilse på, men effekten er stikk motsatt. OG det er selvsagt mitt ansvar å unngå den kommunikasjonssvikten. Erfarnre hundefolk vil tolke signalene riktig (blant annet også en hale som går som en rotor), men jeg skjønner så godt at ikke alle gjør det.

Blir ikke dette litt som: 'Jeg synes at det er godt at vi har traffikregler og jeg prøver å følge dem, men allikevel kjører jeg stortsett alt for fort, gir bjeffen i vikepliktregler og passerer fotister og syklister alt for nærme. Jeg skjønner at folk blir skremt av dette og at dette er helt og holdent mitt ansvar men erfarne trafikanter vil tolke min oppførsel riktig (blant annet pga. et stort smil rundt munnen) og komme seg unna fort som puddel'n. Jeg skjønner bulldog at ikke alle gjør det'?

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Flamini] #2512876 27/09/2018 11:18
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som hundeeier vil jeg si det hadde vært flott om alle vi møter på vår vei var trygge (uten hundefrykt og fobier), og visste hvordan de skulle forholde seg til fremmede hunder.
Slik er det imidlertid ikke. Vi kan gi så mange formaninger og oppfordringer vi vil, men det er ene og alene hundeeiers ansvar å sørge for at de vi treffer på tur slipper uønskede møter, også når det ikke er båndtvang.

(ja, noen blir redde også når de møter hunder i bånd, og her kan jeg ikke gjøre stort mer enn å sørge for at den går ved fot og lengst mulig bort fra de vi møter)

Siden vi først er inne på bildet av "søte dyr"; her er en yngre utgave av vår krabat. Jeg ser han egentlig slik enda, men de vi møter ser en stor isbjørn på 40kg....

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Oystein L] #2512918 27/09/2018 13:48
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Oystein L

Slik er det imidlertid ikke. Vi kan gi så mange formaninger og oppfordringer vi vil, men det er ene og alene hundeeiers ansvar å sørge for at de vi treffer på tur slipper uønskede møter, også når det ikke er båndtvang.

Jeg er helt enig, samtidig forbeholder meg retten til å synes at det er dypt ironisk at folk som er så redde for dyr oppsøker skogen :-)

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Torshov-Simen] #2512921 27/09/2018 14:00
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K

Jeg er helt enig, samtidig forbeholder meg retten til å synes at det er dypt ironisk at folk som er så redde for dyr oppsøker skogen :-)

Nja, få avisoverskrifter om elger som har hoppet opp på folk med sølete klover "bare for å leke" ICON_SMILE

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: krankdrev] #2512922 27/09/2018 14:17
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: krankdrev

Nja, få avisoverskrifter om elger som har hoppet opp på folk med sølete klover "bare for å leke" ICON_SMILE

Nei, en elgku vil trolig ikke være keen på å leke i det hele tatt om du ved et uhell kommer mellom henne og kalven.
Så poenget står fortsatt; du risikerer å møte mye farligere dyr enn lekelystne hunder i skogen :-)

Redigert av Torshov-Simen; 27/09/2018 14:19.

Re: Løsbikkjer - stihunder [Re: Torshov-Simen] #2512923 27/09/2018 14:24
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: krankdrev

Nei, en elgku vil trolig ikke være keen på å leke i det hele tatt om du ved et uhell kommer mellom henne og kalven.
Så poenget står fortsatt; du risikerer å møte mye farligere dyr enn lekelystne hunder i skogen :-)

Rent statistisk vil jeg tro det er langt større sjans for å bli bitt av hund enn overfalt av elgku. De farligste dyrene i skogen er sannsynligvis flåtten ICON_SMILE

Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support