Lading i vinterkulda, typ 15-25 kalde, er det fortsatt et problem? Dårlig dekning på DAB? Fastfryste ladelokk? Biler som tapper 12v batteriet for strøm og nekter å starte var visst også noe.
Jeg har ladet ned i minus 30 uten problem, Tesla har TuneIn, så for bruktbiler klarer man seg helt utmerket uten DAB i det hele tatt. Jeg synes DAB dekning i S kunne vært bedre, men jeg var ikke fornøyd i BMW'n min heller, så vi bruker TuneIn over DAB når det skal lyttes til radio. Ingen problem med fastfryst ladelokk på en 2016 modell, men jeg antar at dersom du vasker bilen i minusgrader og lar den stå ute at det kan skje akkurat som for lokket for drivstoffpåfylling. Siden lokket er så lite er det i så fall fort gjort å tine det opp har jeg hørt.
Uten strøm på 12V batteriet så får du ikke kjørt, og 12V batteriet er vel et ganske normalt blybatteri med slitasje som andre. Hvis batteriet begynner å bli svakt sier bilen fra flere måneder i forveien, så det burde man ha god tid på seg til å skifte ut. Dette batteriet lades løpende av hovedbatteriet, men hvis du kjører bilen fullstendig tom vil bilen slutte å lade blybatteriet mot slutten og er det da dårlig kan du få trøbbel når du så skal lade opp igjen. Dette er vel eneste situasjon jeg kjenner til hvor man kan trenge startkabler mot en Tesla
Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Ripen]
#251212024/09/201807:43
Salgstallene i USA er mildt sagt imponerende og man kan trygt si at Tesla har et solid forsprang på de andre elbil-produsentene både når det kommer til teknologi og salgsapparat.
Salgstallene i USA er mildt sagt imponerende og man kan trygt si at Tesla har et solid forsprang på de andre elbil-produsentene både når det kommer til teknologi og salgsapparat.
Ikke minst lade-apparat/tilgang... Supercharger-nettverket er jeg spent på om noen andre kommer til å ta opp kampen med.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
#251213024/09/201808:26
Det var visst ikke riktig så enkelt med den mekaniske biten likevel..
Hvis han har like like peiling på mekanikk som han har på elektronikk, så tar jeg ikke det han skriver veldig seriøst.
"Det er svak «fit and finish», for eksempel med dører som ikke lukkes skikkelig og varierende mellomrom mellom karosserideler." Dette er jo ganske kjent, og opprettere som jobber med Tesla får ikke helt trua når f.eks baklykta har skiver så man skal shimse ut så den kommer rett.. Og passform på dører er varierende.
[Re: ]
#251216924/09/201810:46
17 av 33 - så "midt på treet" stemmer ganske bra. De ligger foran bla. Audi, Kia, Volvo, Mini, Jaguar, General Motors, Nissan, Mitsibishi, Volkswagen på lista.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
[Re: Kriss]
#251217124/09/201810:48
"Det er svak «fit and finish», for eksempel med dører som ikke lukkes skikkelig og varierende mellomrom mellom karosserideler." Dette er jo ganske kjent, og opprettere som jobber med Tesla får ikke helt trua når f.eks baklykta har skiver så man skal shimse ut så den kommer rett.. Og passform på dører er varierende.
Dette stemmer nok. Dette har jeg sett ved selvsyn. Som sagt - her har Tesla en bratt lærekurve, men det er lettere for dem å tilegne seg kunnskap som allerede eksisterer enn det er for de store bilfabrikantene å lære seg det Tesla er gode på.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
[Re: GeirK]
#251217924/09/201811:00
Dette stemmer nok. Dette har jeg sett ved selvsyn. Som sagt - her har Tesla en bratt lærekurve, men det er lettere for dem å tilegne seg kunnskap som allerede eksisterer enn det er for de store bilfabrikantene å lære seg det Tesla er gode på.
Og det Tesla er gode på er ikke kunnskap som eksisterer?
[Re: Øyvind V]
#251218524/09/201811:09
Og det Tesla er gode på er ikke kunnskap som eksisterer? [/quote]
Dårlig ordvalg. Den eksisterer, men er ikke like lett tilgjengelig.
#251234125/09/201807:56
Har aldri diskutert en bil som har engasjert så mye før, her er det tydeligvis mye elsk/hat og noen få objektive innimellom. Men så får man veldig godt frem hva som er fordeler og ulemper også da, og så langt leder fordelene klart mtp mitt eget bilbehov.
Jeg er vel eg egentlig der at jeg vil forsøke å viderelease Passaten og skaffe Model S før vinteren kommer, men så var det å finne ut hvilken bil man skal gå for da. Ser fortsatt på S 75D, brukt finner man også S 85D til overkommelig pris men de er eldre og har gått lenger, og de har vel ike kjempemye lengre rekkevidde?
Ny? Passer fint med litt ventetid, ganske dyr og uten gratis lading.
Inventory fra Tesla? Lite utvalg, også ganske dyr, gratis superlading for første eier.
Bruktbil fra Tesla? Lite utvalg, iitt rimeligere, gratis superlading og forlenget garanti fra Tesla.
Bruktbil på Finn.no? Godt utvalg, enda litt rimeligere, flere biler med lav km og godt med gjenværende garanti, mye utstyr, gratis superlading.
Leasing er uaktuelt pga prisen på f.eks 36 mnd med 25 000km årlig.
Hmmm....
Redigert av Ripen; 25/09/201808:12.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
#251235625/09/201808:53
Har aldri diskutert en bil som har engasjert så mye før, her er det tydeligvis mye elsk/hat og noen få objektive innimellom. Men så får man veldig godt frem hva som er fordeler og ulemper også da, og så langt leder fordelene klart mtp mitt eget bilbehov.
Jeg er vel eg egentlig der at jeg vil forsøke å viderelease Passaten og skaffe Model S før vinteren kommer, men så var det å finne ut hvilken bil man skal gå for da. Ser fortsatt på S 75D, brukt finner man også S 85D til overkommelig pris men de er eldre og har gått lenger, og de har vel ike kjempemye lengre rekkevidde?
Inventory fra Tesla? Lite utvalg, også ganske dyr, gratis superlading for første eier.
Bruktbil fra Tesla? Lite utvalg, iitt rimeligere, gratis superlading og forlenget garanti fra Tesla.
Bruktbil på Finn.no? Godt utvalg, enda litt rimeligere, flere biler med lav km og godt med gjenværende garanti, mye utstyr, gratis superlading.
Hmmm....
Generelt vil jeg si du bør høre på de med egen Tesla-erfaring. Hylekoret ellers hadde jeg droppet å legge så mye vekt på. Mulig vi Teslafan er veldig entusiastiske, men det er en grunn til det. Det forstår du nok etter hvert :-)
Jeg hadde kjøpt ny eller inventory. Mitt tips er å stadig stikke innom hos Tesla å høre hva som dukker opp. Det skjer endringer daglig. Masse biler som avbestilles og som plutselig blir tilgjengelig for deg. Og ofte til gode priser. Jeg gjorde dette selv, og sparte 185 000,- på en P90DL. Skulle egentlig ha en vanlig 90D, men fikk med P'en nesten på kjøpet.
Kjøper du ny så får du med gratis superlading om du legger litt ekstra penger på bordet. Tror det er snakk om ca. 20 000,-.
[Re: erling]
#251236125/09/201809:05
Hmmm....
Generelt vil jeg si du bør høre på de med egen Tesla-erfaring. Hylekoret ellers hadde jeg droppet å legge så mye vekt på. Mulig vi Teslafan er veldig entusiastiske, men det er en grunn til det. Det forstår du nok etter hvert :-)
Jeg hadde kjøpt ny eller inventory. Mitt tips er å stadig stikke innom hos Tesla å høre hva som dukker opp. Det skjer endringer daglig. Masse biler som avbestilles og som plutselig blir tilgjengelig for deg. Og ofte til gode priser. Jeg gjorde dette selv, og sparte 185 000,- på en P90DL. Skulle egentlig ha en vanlig 90D, men fikk med P'en nesten på kjøpet.
Kjøper du ny så får du med gratis superlading om du legger litt ekstra penger på bordet. Tror det er snakk om ca. 20 000,-.
Utfordringen min der er at jeg har en bil jeg leaser i dag, med avtale frem til 1 april 2019. Betaler såpass pr mnd for den at overlapp ikke er ønskelig, og jeg vet ikke hvor lett den vil være å lease videre. (6 mnd og 26 000km igjen på avtalen, 6950,- pr mnd) Burde vel være greit om man finner noen som kjører mye og trenger bil et halvt år?
Men ja, jeg har allerede vært en tur hos Tesla og pratet om inventory biler, og klarer nok å løse det på et vis om det plutselig dukker opp en bil som passer.
De 2 som passet mine kriterier nå har kremfarget interiør, som stisyklist med 2 unger på 4,5 år vegrer jeg meg for lyst interiør.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
#251236325/09/201809:11
Er lunken til Tesla, men det går mest på at de ikke greier å lage karosserideler som passer sammen og har dørene oppå taket.. Men uansett hva du gjør, ikke bli så ivrig at du ender opp med kremfarga skinn..
[Re: erling]
#251237625/09/201810:02
En av de to kan nok bli en fin bil nr 2 om et par-tre år, hvis vi føler at vi trenger den rekkevidden på en bil nr 2, og det ikke finnes noe bedre. Det med dekkstøyen høres (høhø) ikke bra ut. Burde være en smal sak å isolere bort støy fra hjulene når det er eneste støykilde man har?
Har nevnt det tidligere i tråden men gjentar gjerne, er det bilmerker jeg er mer skeptisk til enn de amerikanske så er Hyundai og Kia to av dem. Mulig elbilene deres er bedre enn fossilene, vi får se.
Roy
#251250425/09/201820:31
For egen del er jeg langt mer på verksted med Tesla enn Kia (-17 S og -14 Kia Picanto).
Bortsett fra bytte av strammer på register har koreaneren vært helt feilfri.
Teslaen har 3 verkstedsbesøk før 1 års servicen. 2 på interiør/finish og en på storskjermen som gikk i stykker. Ut over det har et dørhåndtak gått i stykker med det tar jeg samtidig med 1 års servicen.